„Telia“ ir „Ericsson“ pristatė 5G inovacijų programą „NorthStar“, skirtą naujų skaitmeninių sprendimų kūrimui ir pritaikymui pramonėje. Švedijoje jau startavusi programa daugiausia dėmesio skirs automobilių pramonės ir transporto sektoriams. Tikimasi, jog ši iniciatyva pagreitins perėjimą prie savavaldžio transporto ir padės rinkos dalyviams automatizuoti kitus žmogaus darbo reikalaujančius procesus.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
„Kol mėgaujamės 5G per kelias akimirkas atsiunčiamais „Netflix“ serialais, transporto sektorius jau ilgą laiką suka galvą, kaip šį milžinišką tinklo potencialą panaudoti išmanesniam žmonių ir prekių judėjimui – kone kiekvieną mėnesį išgirstame apie naują savavaldžio sunkvežimio prototipą ar net bandymus siuntas pristatinėti dronais. Deja, didelė tokių ambicingų idėjų dalis galiausiai nugula į stalčius, kadangi joms įgyvendinti kūrėjai neturi reikiamų technologinių išteklių. „NorthStar“ ketina šias kliūtis eliminuoti, suteikdama transporto sektoriui subalansuotą 5G infrastruktūrą, padėsiančią vystyti saugius savavaldžių vilkikų koridorius ir pagreitinsiančią tokių inovacijų, kaip automatizuoti logistikos centrai, kūrimą“, – „Telia“ tinklo vadovas Arūnas Strolia.
Išbandys prie 5G prijungtus sunkvežimius
Pasak Arūno Strolios, naujosios „Telia“ ir „Ericsson“ partnerystės centre – specialios paskirties 5G inovacijų tinklas, sujungiantis naują korinę mobiliojo ryšio įrangą su sparčiai plėtojamu viešuoju „Telia“ 5G tinklu. Klientams jis taip pat leidžia prie jo prijungti ir privačią tinklo infrastruktūrą, kas suteikia galimybę inovacijų tinklą pasiekti nepriklausomai nuo jų buvimo vietos. Be to, kartu su prieiga prie šių technologijų programos dalyviai gauna ir techninę pagalbą iš „Telia“ ir „Ericsson“ 5G specialistų.
Pirmuoju „NorthStar“ klientu tapo „RISE“ tyrimų organizacijos valdoma „AstaZero“ kompanija, kurios partneriai yra tokie automobilių ir sunkvežimių rinkos gigantai, kaip „Volvo Group“, „Volvo Cars“ bei „Scania“.
„AstaZero“ kuria pirmąją pasaulyje nepriklausomą autonominio transporto bandymų aplinką, todėl „NorthStar“ inovacijų tinklas įgalins ją pasiūlyti dar įvairesnes ir realesnes ateities transporto priemonių testavimo sąlygas. Uždaras 5G tinklas leis simuliuoti savavaldžių vilkikų darbą logistikos centruose krovimo pakrovimo ir iškrovimo metu, o su juo integruotas atviras 5G tinklas – išvažiavimą iš uždaros teritorijos į viešąjį eismą“, – pasakoja „Telia“ atstovas.
Panašūs sunkvežimių persijungimo tarp tinklų bandymai kritiškai svarbūs tokiems projektams, kaip 5G Šiaurės Europos transporto koridorius (5G NETC), kuriam iš ES biudžeto skirta 15,535 milijono eurų. Jo metu bus siekiama 5G ryšiu padengti magistralinius Šiaurės Europos kelius, kad savavaldės transporto priemonės galėtų savarankiškai kirsti valstybių sienas ir sklandžiai prisijungti prie vietinio ryšio. Tai jas įgalins autonomiškai gabenti krovinius per Šiaurės regioną, o vėliau per Lietuvą patekti į analogiškus kitų regionų koridorius bei tęsti kelionę.
„Telia“ tinklo vadovas atskleidžia, kad inovacijų tinklas bus nuolat atnaujinamas ir pildomas nauju funkcionalumu, kuris kol kas nebus prieinamas viešajame tinkle. Tarp šių inovacijų yra 5G tinklo padalijimas, leidžiantis kurti dedikuotas tinklo paslaugas prijungtoms prie interneto, savavaldėms ir nuotoliniu būdu valdomoms transporto priemonės, bei naujos joms reikalingi itin didelio tikslumo, didelio prieinamumo ir mažo vėlinimo pozicionavimo sprendimai.
Sandėlių automatizacija
Nors be vairuotojų krovinius vežiojantys vilkikai yra neišvengiama logistikos rinkos ateitis, nemažiau permainų turėtų sulaukti ir jų aptarnaujami sandėliai. Nepaisant zujančių krautuvų ir įvairios kitos technikos, žmonės, kaip ir anksčiau, juose vaidina patį svarbiausią vaidmenį. Darbuotojai vis dar turi rankiniu būdu skaičiuoti fizinio inventoriaus atsargas ir vykdyti jų suderinimus, kas nėra efektyvu ir kartais pasibaigia brangiai kainuojančiomis klaidomis.
Spręsdami šią problemą, Suomijos užsakomųjų logistikos paslaugų lyderis „Transval“ ir „Telia“ viename sandėlių įdiegė modernų darbo efektyvumą didinantį sprendimą, paremtą vaizdo atpažinimu. Patalpose įrengtos aukštos raiškos kameros 5G ryšiu buvo prijungtos prie „Telia“ duomenų centro, kuriame veikiantys dirbtinio intelekto (DI) algoritmai buvo apmokyti atpažinti atskiriems klientams skirtas prekių paletes ir sekti jų judėjimą.
DI modelis apskaičiuoja palečių skaičių tam tikroje lokacijoje, praneša, kiek liko laisvos vietos kiekvienoje rietuvėje ir seka kiekvienos paletės perkėlimą iš vienos vietos į kitą, taip realiu laiku suteikdamas tikslią informaciją apie inventoriaus kiekius. Tai leidžia užtikrinti, kad logistikos sandėlyje visada būtų pakankamas tam tikrų produktų ar medžiagų „buferis“ ir nesusidarytų trūkumas, kuris galėtų sutrikdyti klientų tiekimo ir gamybos linijas, lemdamas didelius nuostolius.
„Beveik nėra abejonių, kad sandėlių automatizacijos technologijos per keletą ateinančių metų ateis ir į Lietuvą. Prie greitesnio įgyvendinimo prisidės ir tai, kad „Telia“ 5G ryšys jau iki šios vasaros padengs 99 proc. šalies teritorijos, todėl aukštos raiškos kameroms reikalingas itin didelės spartos tinklas bus pasiekiamas net ir atokiose vietose įsikūrusiuose logistikos centruose“, – prognozuoja ekspertas.