Jei nors kartą būdami svečioje šalyje pasinaudojote savo operatoriaus mobiliuoju internetu, greičiausiai atkreipėte dėmesį ir į telefono sąskaitą. O jei ir naudojotės tarnybiniu numeriu, tą greičiausiai padarė buhalterė, nes, priklausomai nuo šalies, vienas mobiliojo interneto megabaitas gali kainuoti nuo kelių iki keliasdešimt litų.
Lietuvių startuolis „Cheap Data Communications“ jau sprendžia šią problemą – tiesa, kol kas daugiausia naudos iš to gauna tik į mūsų šalį atvykstantys svečiai, bet paslaugą atranda ir besilankantys emigrantai, nenorintys atsisakyti užsienio operatorių numerių ar kaitalioti SIM kortelių telefonuose.
Juliaus Kalinsko / 15min.lt nuotr.
Projekto pradžia
Pasak „Cheap Data Communications“ įkūrėjo ir vadovo Tomo Valiuko, viso projekto idėja kilo dirbant Vietname: „Tuo metu prekiavau SIM kortelėmis, skirtomis keliautojams: jas naudojant buvo galima skambinti už gerokai mažesnę nei tarptinklinio ryšio kainą, o priimti skambučius – apskritai nemokamai. Tuo metu bendradarbiavau su viena Vietnamo mobiliųjų pinigų įmone ir kreipiausi į jos vadovą, prašydamas pasidalyti kontaktais“, – pasakojo T. Valiukas.
Vietnamiečių įmonės vadovas susižavėjo tokių kortelių idėja bei iš karto pasiūlė patobulinimą: sukurti sistemą, kurioje nereikėtų SIM kortelių.
„Pirma mano reakcija buvo – tai yra nerealu, kur tai matyta? Bet giliau pasidomėjus, pasidarė aišku, kad bent jau teoriškai tai įmanoma. Tad susisiekiau su bičiuliais iš Lietuvos, pristačiau savo idėją ir paprašiau išbandyti, ar tai veikia. Po poros savaičių atėjo atsakymas: veikia. Fantastika! Turim idėją „startupui“!“ – prisiminė T. Valiukas.
Produktas veikia taip: užsienietis, užsisakęs paslaugą, atvažiuoja, prisijungia prie „Cheap Data Communications“ partnerio-operatoriaus ir, nepriklausomai nuo pirminio tinklo, jam jau galima teikti paslaugas. Kadangi keliaujančiam vartotojui patogiausia, kai jis visada pasiekiamas savo namų numeriu, tai balso skambučiai ir SMS žinutės išlieka „roaming“ režime, bet mobiliojo interneto srautai ima keliauti jau vietinio operatoriaus tinklais — o tai didina ir mobiliojo interneto naudojimą, nes, priešingu atveju, vartotojas dažniausiai naudoja tik nemokamus WiFi prieigos taškus.
Be to, pradėjus vystyti produktą, ES pradėjo diskusijas apie LBO (angl. Local Break Out) sprendimą, kuris sudarytų sąlygas vienam operatoriui naudotis kito operatoriaus tinklu. Tokia ir buvo lietuvių idėja.
Pasak T.Valiuko, tokį projektą ėmė palaikyti Europos Komisija. „Tai mus ir pradžiugino, bet ir leido suprasti, kad bus konkurentų“, – teigė „CDC“ vadovas. Tačiau esą iki šiol be lietuvių tokių paslaugų pasaulyje dar niekas neteikia.
Taikosi į emigrantus
Patys „CDC“ antenų neturi ir neplanuoja turėti, tad mobiliųjų duomenų ryšys Lietuvoje teikiamas bendradarbiaujant su vienu iš operatorių, žengiant į kitų šalių rinkas, reikės sudarinėti sutartis su tų šalių operatoriais.
Vartotojui beveik nieko daryti nereikia – iš užsienio atvykęs į Lietuvą jis skambina, t. y. naudoja balso ryšį, telefonas prisijungia prie vietinio tinklo, iš jo skambutis perduodamas originaliam vartotojo operatoriui, kuris jau nukreipia ten, kur reikia. Su mobiliaisiais duomenimis būtų taip pat – ir iš to atsirastų dar papildomas diskomfortas: dėl ilgo signalo kelio atsirastų didelių uždelsimų, internetas veiktų žymiai lėčiau. Bet jei vartotojas yra užsisakęs „CDC“ paslaugas, mobiliojo interneto atveju viskas baigiasi prisijungimu prie lietuviško tinklo ir interneto ryšiui toliau jau naudojami vietiniai ištekliai.
Dėl „CDC“ sukurtos unikalios sistemos galima aptarnauti korteles iš viso pasaulio – svarbu, kad jos priklausytų GSM standartui – bet dėl juridinių įsipareigojimų ši mobiliojo interneto paslauga dabar teikiama tik kortelėms iš Europos Sąjungos šalių.
„CDC“ siūlo rinktis du skirtingus mokėjimo planus. Bendrovė tikisi, kad paslaugomis susidomės ir į mūsų šalį atvykstantys emigrantai.