Elektronika.lt
 2024 m. lapkričio 24 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 - Elektronika, automatika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Organizaciniai
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 23 d. 15:27
„Garmin“ pristato pirmąjį didelio formato nardymo kompiuterį „Descent X50i“
Lapkričio 23 d. 11:37
Išmani vaikystė: ekspertė apžvelgia, kokius įgūdžius ugdo programavimas, robotika ir dirbtinio intelekto naudojimas
Lapkričio 22 d. 17:37
Svečiai gali „pavaišinti“ virusais: kodėl namuose būtinas „Šlepečių Wi-Fi“?
Lapkričio 22 d. 14:36
Didelei daliai vyresnių žmonių skaitmeninės paslaugos – sunkiai prieinamos
Lapkričio 22 d. 11:21
Medžiodami nuolaidas išlikite budrūs: ekspertas pataria, kaip netapti sukčių auka perkant internetu
Lapkričio 22 d. 08:16
Failų bendrinimo technologijos: kaip jos prisitaiko prie augančių šiuolaikinio žmogaus poreikių?
Lapkričio 21 d. 20:39
Asfaltas klojamas, o ryšys stringa: kodėl infrastruktūros spragos stabdo skaitmeninę pažangą Lietuvoje?
Lapkričio 21 d. 18:37
Norite kalbėti vokiškai, itališkai ar kiniškai? „Microsoft Teams“ atnaujinimas pavers jus poliglotu
Lapkričio 21 d. 16:45
5 tendencijos 2025-iesiems: žmonės ieško pusiausvyros tarp technologijų ir realybės, vis labiau vertina autentiškumą
Lapkričio 21 d. 14:24
NKSC įspėja apie dažniausias Juodojo penktadienio apgavystes
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
Reklama
 Vykdomi projektai » IT, kompiuteriai ir sistemos Dalintis | Spausdinti

VDU mokslininkai Policijos departamentui kuria bendravimo robotą

Publikuota: 2024-03-05 14:37
Tematika: IT, kompiuteriai ir sistemos
Vykdytojai: Profesionalai
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Per praėjusius metus Policijos departamento Informacijos teikimo skyrius gavo daugiau nei 40 tūkst. elektroninių laiškų ir beveik 200 tūkst. skambučių, kuriuose buvo prašoma atsakyti į įvairius, su policijos veikla susijusius klausimus. Esant tokiam užklausų skaičiui nemažadalis elektroninių laiškų liko neatsakyti, nespėta atsiliepti į visus skambučius, tad ieškant galimybių padidinti informacijos teikimo apimtis, į pagalbą buvo pasikviesti VDU mokslininkai.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Per praėjusius metus Policijos departamento Informacijos teikimo skyrius gavo daugiau nei 40 tūkst. elektroninių laiškų ir beveik 200 tūkst. skambučių, kuriuose buvo prašoma atsakyti į įvairius, su policijos veikla susijusius klausimus. Esant tokiam užklausų skaičiui nemažadalis elektroninių laiškų liko neatsakyti, nespėta atsiliepti į visus skambučius, tad ieškant galimybių padidinti informacijos teikimo apimtis, į pagalbą buvo pasikviesti Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) mokslininkai.

VDU mokslininkų sukurtas bendravimo roboto prototipas
VDU mokslininkų sukurtas bendravimo roboto prototipas

Atsakymai į klausimus – bet kuriuo metu

Siekiant vystyti kalbos technologijų sprendimus juos pritaikant policijos veikloje ir diegiant policijos valdomose informacinėse sistemose, Policijos departamentas dar 2021 m. pasirašė sutartį su VDU dėl bendradarbiavimo kalbos technologijų vystymo ir panaudojimo srityje. Pirmiausia, Policijos departamento informacinėje sistemoje buvo įdiegtas ir raštvedybos tvarkymo poreikiams pritaikytas automatinis šnekos atpažintuvas, kurį VDU mokslininkai sukūrė projekte „Semantika-2“.

Svarstant apie didesnes skaitmenizavimo bei automatizavimo galimybes, Policijos departamentui buvo pristatytas bendravimo roboto prototipas, eksponuojamas VDU mokslininkų sukurtų prototipų demonstracinėje erdvėje. Policijos departamento specialistai nusprendė, kad toks išvystytas sprendimas galėtų padėti Informacijos teikimo skyriui efektyviau teikti informaciją policijos veiklos klausimais.

Taigi įgyvendinus projektą tiesioginį pokalbį pakeis dirbtinio intelekto technologijas naudojantis virtualus asistentas (pokalbių robotas), kuris leis automatizuoti dalies informacijos teikimą ir teikti informaciją didesniam klientų skaičiui, didinti informacijos apie policijos veiklą teikimo galimybes išplečiant informacijos teikimo laiką nuo 24 val. per parą kiekvieną dieną per savaitę. Šiuo metu informacija teikiama elektroniniu paštu ir telefonu tik darbo dienomis nuo 7 iki 20 valandos, o portale ePolicija.lt įdiegta tiesioginio pokalbio (angl. Chat) funkciją aptarnauja žmogus operatorius.

Projekte kuriamas sprendimas automatiškai atsakinės į bendro pobūdžio klausimus, o asmeniniai ir sudėtingi klausimai bus perduodami specialistams. Projekto metu bus išbandyti ir mašininio vertimo, šnekos atpažinimo bei šnekos sintezės sprendimai, kurie ateityje galėtų leisti užklausą diktuoti balsu ir atsakymą išklausyti mašinos generuojamu žmogaus balsu.

Dirba didelė mokslininkų komanda

Prie projekto dirba tarpdisciplininė VDU mokslininkų komanda. Skaitmeninių išteklių ir tarpdisciplininių tyrimų instituto (SITTI) kalbininkų komanda rengia bendravimo roboto apmokymui reikalingą medžiagą ir vykdo bendravimo roboto apmokymą, o Teisės fakulteto mokslininkai padės parengti bendravimo roboto išorinę teisinių žinių bazę.

Pasak instituto vyriausiojo mokslo darbuotojo dr. Dariaus Amilevičiaus, tai labai svarbi ir sudėtinga užduotis, nes kiekvieno giliojo mokymosi technologijomis grįsto sprendimo kokybė didele dalimi priklauso nuo kokybiškos apmokymo medžiagos.

„Bendravimo roboto atveju kokybė pasiekiama apmokymui naudojant medžiagą, kuri parengta realių pokalbių pagrindu. Šio instituto išmanių technologijų tyrėjų komanda parengs bendravimo roboto sprendimą ir jį apmokys. Vykdant šias užduotis, mūsų laukia dideli iššūkiai. Kuriamas bendravimo robotas turi laikytis kokybiško pokalbio standarto, jis turi veikti kokybiškai, bet veikti policijos departamento valdomoje riboto galingumo techninėje infrastruktūroje, turi turėti galimybę būti nesunkiai permokomas. Be to, dėl griežto teisinio reguliavimo negalime panaudoti už Policijos departamento informacinės sistemos ribų veikiančių trečiųjų šalių sprendimų, tokių kaip „ChatGPT“, – teigia mokslininkas.

SITTI komanda taip pat išbandys minėtus mašininio vertimo, šnekos atpažinimo ir šnekos sintezės sprendimus, kad įgyvendinus projektą tolesniuose projekto rezultatų vystymo etapuose Policijos departamentas pagal poreikį ir galimybes galėtų panaudoti papildomus funkcionalumus.

Teisės fakulteto mokslininkai padės parengti bendravimo roboto teisinių žinių bazę (angl. legal knowledge base), kurią bendravimo robotas turės naudoti kaip atraminį teisinių žinių šaltinį. Ji turės būti patogiai pildoma ir keičiama, jei keičiasi teisės aktai. Taip pat, teisininkų komanda konsultuos kalbininkų ir išmanių technologijų komandas apmokymų medžiagos korektiško parengimo teisiniais klausimais ir atliks bendravimo roboto vidinius testavimus, įvertindami kuriamo bendravimo roboto atsakymų korektiškumą iš teisinio taško.

Prilygsta bendravimui su žmogumi

„Džiugu, kad dirbtinio intelekto technologijos ir jų sprendimai sparčiai skinasi kelią ir į viešąjį sektorių. Nė vienos su žmogaus kalba susijusios paslaugos neįmanoma kokybiškai automatizuoti ir skaitmenizuoti, nepanaudojant kokybiškų kalbos technologijų sprendimų“, – teigia VDU mokslininkas dr. Darius Amilevičius.

Anot jo, nors mašininio mokymosi technologijų panaudojimas leido ženkliai pagerinti kalbos technologijų sprendimų kokybę, bet tikras proveržis įvyko apie 2013 m. kartu su vadinamąja „neuronine revoliucija“, ir ypač 2018 m., kai kompanija „Google“ sukūrė inovatyvią, žmogaus kalbos supratimui skirtą neuroninio tinklo architektūrą – transformerius.

„Jos dėka mašina pradėjo sąlyginai „suprasti“ žmogaus kalbą, kontekstą ir gana sklandžia kalba generuoti tekstus. Tai lėmė, kad kalbos technologijų rinka pradėjo sparčiai augti, nes naujųjų technologijų kokybė ir panaudojimo galimybės sudomino tokias sritis, kaip teisė ir medicina, kurios įsileidžia tik aukšto tikslumo sprendimus, nes nuo jų priklauso žmogaus teisių užtikrinimas, žmogaus gyvybė ir sveikata, žmogaus pinigai ir laisvė“, – sako docentas.

Pasak jo, galimybė kalbos technologijų pagalba kokybiškai automatizuoti ir skaitmenizuoti kai kuriuos veiklos procesus sudomino ir policijos departamentus visame pasaulyje: „Pavyzdžiui, apklausos metu tyrėjas labai daug laiko praleidžia klaviatūra suvesdamas apklausos turinį į sistemą. Tai užima daug laiko, vargina, atitraukia pareigūno dėmesį nuo paties apklausos proceso. Automatinis šnekos atpažinimo technologinis sprendimas, kuris šneką automatiškai verčia tekstu, leidžia skaitmenizuoti procesą, taupyti darbo laiką, didinti pareigūno pasitenkinimą darbu.“

Anot dr. D. Amilevičiaus, bendravimo robotas yra aukštesnio lygio sprendimas nei automatizuota DUK sistema. Jo bendravimas artimas su informacijos centro specialistu. „Išmanus bendravimo robotas privalo per patikslinančius klausimus padėti klientui suformuluoti klausimą, atsakymo į kurį jis ir ieško. Dar vienas svarbus momentas – klientas turi jaustis gerai, kai bendrauja su mašina. Ypač kai kalbame apie viešojo sektoriaus paslaugas. Kai žmogus kreipiasi į Policijos departamentą atsakymo į jam rūpimą klausimą, jis nori greito, aiškaus ir kokybiško. Tik tada jis naudosis technologijomis grįstu sprendimu“, – sako dr. D. Amilevičius.

„ChatGPT“ nesumažina bendravimo robotų poreikio

Europos Komisija tik neseniai patvirtino Duomenų aktą, kuriame yra apibrėžtas bendravimo roboto, arba, kitaip tariant, virtualaus asistento terminas. Vis dėlto, kyla klausimas, kam reikia kurti naujus virtualius asistentus, kai jau yra sukurtas „ChatGPT“?

„2022 m. lapkričio pabaigoje kompanijos „OpenAI“ pateiktas produktas „ChatGPT“ išties įvykdė lūžį bendravimo robotų srityje ir nustatė naujus kokybės parametrus. „ChatGPT“ yra milžiniškas sprendimas, kuris veikia kompanijos „OpenAI“ milžiniškoje techninėje infrastruktūroje, ir priskiriamas bendro pobūdžio bendravimo robotams. Bet jo egzistavimas nesumažina specializuotų bendravimo robotų poreikio“, – sako dr. D. Amilevičius.

Pasak jo, pagrindinės priežastys kurti atskirus virtualius asistentus, yra informacinių sistemų saugumas ir jautrių bei asmens duomenų apsauga. Vidaus reikalų ministerijos informacinės sistemos dėl saugumo yra griežtai reglamentuojamos, todėl visi technologiniai sprendimai turi veikti jų viduje.

„Kadangi Policijos departamento Informacijos teikimo skyriuje vyksta komunikacija, kurioje gausu asmens duomenų ir jautrios informacijos, jos tvarkymas yra griežtai reglamentuotas ir negali patekti į užsienio kompanijos debesijos paslaugą. Taip pat, teikiama informacija glaudžiai susijusi su aktualiais teisės aktais, kurie laikas nuo laiko kinta. Todėl mūsų kuriamas sprendimas turės išorinę teisinių žinių bazę, kurioje sistemos administratoriai galės nesunkiai ir pagal poreikį keisti bei atnaujinti sistemos teisines žinias“, – teigia mokslininkas.

Pasak jo, dėl ribotų techninių pajėgumų neįmanoma ir ekonomiškai neefektyvu diegti milžinišką technologinį sprendimą, kuris gali bendrauti visomis temomis, kai poreikis yra – teikti specializuotą informaciją labai ribotoje srityje. Siekdami optimalaus rezultato VDU mokslininkai planuoja maksimaliai panaudoti dirbtinio intelekto technologijas, t.y. didžiuosius kalbos modelius (angl. large language models – LLM). Tai leis bendravimo robotui geriau suprasti, ko nori žmogus ir jis galės atsakymus generuoti sklandžia kalba, o ne vien parinkti atsakymą iš nustatytos fiksuotos atsakymų aibės.

Technologinis sprendimas kuriamas vykdant bendrą Policijos departamento prie VRM ir Vytauto Didžiojo universiteto projektą DiPOLIS.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama