Rusijos karinė invazija į Ukrainą neišvengiamai palies ir Lietuvos turizmo sektorių. Ekspertai teigia, kad dabartiniame geopolitiniame kontekste bus ypač svarbu galvoti apie ilgalaikes turizmo perspektyvas. Siekiant suprasti rinkas ir faktais pamatuoti neišvengiamus pokyčius, nacionalinė turizmo skatinimo agentūra „Keliauk Lietuvoje“ įdiegė naują interaktyvų įrankį turizmo statistikai ir kitiems duomenims sekti. Tikimasi, kad jis prisidės prie sėkmingesnės turizmo ir svetingumo verslo transformacijos.
Kaunas. Andriaus Aleksandravičiaus nuotr.
Šiandien įvairių krizių veikiamiems turizmo verslams svarbu suprasti rinkų pokyčius ir atlikti efektyvias duomenų analizes. Sukurtas interaktyvus turizmo duomenų informacijos grafikas ne tik atvers realius turizmo duomenis vienoje patogioje platformoje, bet ir padės veiksmingiau transformuoti verslą, pavyzdžiui, reaguojant į pasaulinės pandemijos ar Rusijos agresijos padarinius.
„Iki šiol turizmo subjektai ar besidomintieji turizmo sektoriaus duomenimis informaciją galėjo rasti tik skirtinguose, pavieniuose, fragmentuotuose šaltiniuose. Bendros platformos, kurioje būtų surinkti ir susisteminti visi turizmo verslui aktualūs duomenys – nebuvo. Kaip žinia, šis procesas reikalauja daug laiko išteklių ir tam tikrų specifinių žinių. Vis labiau matydami poreikį turėti vieną bendrą sistemą, kurioje būtų galima komfortiškai analizuoti svarbiausius turizmo sektoriaus duomenis, ryžomės įdiegti šį įrankį. Tikimės, kad integruota nauja platforma reikšmingai amortizuos informacijos rinkimo procesus“, – komentuoja Olga Gončarova, Turizmo rinkų skyriaus vadovė, laikinai einanti „Keliauk Lietuvoje“ vadovės pareigas.
Surinkti svarbiausi vietos, tarptautiniai ir makroekonominiai rodikliai
Įdiegta naujoji platforma yra prieinama visiems – atvykstamojo turizmo kelionių organizatoriams, viešbučiams ir kitoms apgyvendinimo įstaigoms bei paslaugų teikėjams, turizmo informacijos centrams, akademinei bendruomenei, Lietuvos ambasadoms užsienyje, savivaldybėms, žiniasklaidai, turizmo asociacijoms ir kitiems, turizmo situacija šalyje besidomintiems asmenims.
Šioje skaitmenizuotoje duomenų platformoje yra pateikiami duomenys iš Lietuvos Statistikos departamento, sektoriaus darbuotojų užimtumo ir ekonominiai mokėjimo balansų turizmo įmonėse rodikliai, turizmo paslaugų importo ir eksporto duomenys bei kiti makroekonominiai ir tarptautiniai rodikliai. Informacijos grafiką papildo ir VšĮ „Keliauk Lietuvoje“ atliktų rinkų tyrimų rezultatai.
„Džiaugiamės, kad „Keliauk Lietuvoje“ pavyko įgyvendinti tokį svarbų žingsnį ir nuo šiol galėsime kalbėti apie turizmą, kaip ypatingai svarbią ūkio šaką, remdamiesi naujausia ir išsamia statistika. Šie duomenys reikalingi visiems, tiek Ekonomikos ministerijai, kuri atsakinga už turizmo politiką bei strategiją, tiek stambiajam ir smulkiajam verslui. Turizmo industrija turi patirtį, nuojautą, o nuo šiol turime ir įrankį, kuriuo remdamiesi gaivinsime turizmo srautus į Lietuvą. Norisi priminti, kad turizmas Lietuvoje iki pandemijos sudarė 3 proc. BVP, atkreipiu dėmesį, daugiau nei žemės ūkis, o augti turime potencialo iki 12 proc. BVP ir sukurti darbo vietų ne 50 tūkstančių, o 200 tūkstančių, įdarbindami ir aukštos kvalifikacijos, ir socialiai jautrias grupes“, – pasakoja Nacionalinės turizmo verslo asociacijos ir kelionių agentūros „Estravel“ vadovė Žydrė Gavelienė.
Įrankį įvertino ir turizmo verslo atstovai
Turizmo duomenų informacijos grafiko interaktyvios diagramos pateikia mėnesinius, ketvirčių ir metinius sektoriaus duomenis. Šie susisteminti ir nuolat atnaujinami duomenys leidžia patogiai pasirinkti norimus analizės pjūvius, laikotarpius ar vietoves, palyginti skirtingas rinkas pagal turistų skaičių ir išlaidas.
Dėl suteiktų plačių galimybių rasti reikalingus ir detalius turizmo rodiklius – turistų išlaidas, aplankytas vietas, turistų srautus, keliautojų išlaidų tendencijų diagramas, turistų profilius – šis Lietuvos turizmo duomenų informacijos grafikas itin reikšmingas ir stambiajam bei smulkiajam verslui.
Tai, kad platformoje pateikiami atviri duomenys gali padėti operatyviau priimti daugelį efektyvių, pamatuojamų sprendimų, pritaria ir įrankį išbandę turizmo verslo atstovai.
„Atliktas didelis statistikos rinkimo darbas, kuris pateiktas aiškiu ir informatyviu būdu. Tokio įrankio iki šiol nebuvo. Atvykstančiajam turizmui tai itin aktualu, nusimatant tikslus ir rinkas, su kuriomis aktyviau dirbti. Verslui tai puikus įrankis, padedantis įsivertinti ir filtruoti rinkas. Kitaip tariant, jis leidžia pastebėti potencialias ir pasyvias rinkas, lengviau nuspręsti, į kurias iš jų daugiau atkreipti dėmesį, kur investuoti marketingo kaštus. Pateikiami duomenys taip pat padeda formuoti ir kur kas efektyviau planuoti įmonės veiklą“, – sako platformos teikiamą naudą įžvelgianti atvykstamojo turizmo kelionių organizatoriaus „Baltic Travel Group“ vadovė Renata Juškaitienė.