2010 m. kovo mėn. trijose Lietuvos viešosiose bibliotekose buvo įdiegta ir pradėjo veikti pirmoji Lietuvoje viešųjų bibliotekų savitarnos sistema, kurios pagalba lankytojai gali savarankiškai paimti leidinius, o juos grąžinti 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę. Radijo dažnio identifikavimo (RFID) technologijos pagrindu veikianti įranga įdiegta Elektrėnų, Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių viešosiose bibliotekose. Analogiška savitarnos sistema taip pat bus įdiegta Kauno ir Zarasų rajonų viešosiose bibliotekose.
Įgyvendinamo projekto tikslas – efektyvesnių ir kokybiškesnių viešųjų bibliotekų paslaugų plėtra. Pasak Lietuvos nacionalinės M. Mažvydo bibliotekos generalinio direktoriaus Algirdo Plioplio, dėl greitėjančio gyvenimo tempo dalis viešųjų bibliotekų lankytojų neturi galimybės užtrukti bibliotekoje. „Plėtojant elektroninių paslaugų vystymo ir diegimo projektus Lietuvoje, iki šiol lankytojų laikas buvo taupomas jiems suteikiant galimybę internete atlikti leidinio paiešką ir jį užsakyti ar rezervuoti. Šiuo metu įdiegtas iš esmės naujas sprendimas – naujoji savitarnos sistema – yra naujas viešųjų bibliotekų interaktyvumo plėtojimo žingsnis. Įgyvendinant elektroninės valdžios koncepciją, iki šių metų pabaigos planuojama įdiegti daugiau viešųjų bibliotekų paslaugų ir sprendimų, įgalinančių pasinaudoti bibliotekos teikiamomis paslaugomis net neatėjus į biblioteką“, – teigia A. Plioplys.
„Naujosios savitarnos sistemos dėka skaitytojai galės greičiau ir patogiau naudotis bibliotekos fondais ir išvengti formalių popierinių procedūrų viešosiose bibliotekose – registracijos, parašo, laukimo ir kt. Lankytojai nuo šiol aptarnaujami automatizuotai, neatsižvelgiant į bibliotekų darbo laiką, nepildant dokumentų ir nedalyvaujant bibliotekininkui. Sistemos naudojimas yra nesudėtingas ir paprastai perprantamas, taigi viešųjų bibliotekų lankytojams neturėtų iškilti keblumų ją naudojant ir jie turėtų greitai pajusti jos vertę“, – teigia pagrindinio projekto vykdytojo UAB „Sintagma“ generalinis direktorius Albertas Šermokas. „Skaitytojui taip pat turėtų būti naudinga tai, kad jis automatinio informavimo sistemos pagalba bus informuojamas apie artėjantį dokumentų grąžinimo terminą bei galės savarankiškai jį pratęsti. Jam taip pat bus primenama apie įsiskolinimą bei raginama grąžinti leidinius. Bibliotekos tikisi, kad įdiegus naująją sistemą ženkliai sumažės skolininkų.“
Elektrėnų savivaldybės, Kauno apskrities, Klaipėdos miesto ir Šiaulių apskrities P. Višinskio viešosiose bibliotekose įrengtos naujausios savitarnos, skaitytojų automatinio informavimo, bibliotekos procesų automatizavimo ir spaudinių apsaugos sistemos. Kiekvienas bibliotekos leidinys turi įklijuotą specialių apsaugos elementą, kuris sistemoje aktyvuojamas (iki sistemai patvirtinant leidimą išsinešti norimą leidinį) arba deaktyvuojamas (leidžiant jį išsinešti). Lankytojų išsirinkti leidiniai įvedami į sistemą automatiškai, juos padėjus ant specialaus įrenginio, o grąžinami gali būti bet kuriuo paros metu įdedant juos į prie bibliotekos įėjimo pastatytą specialų įrenginį su anga, iš kurio leidiniai vėliau saugiai išimami bibliotekininko.
„Radijo bangų technologijos, panašios į įrengtąsias bibliotekose, yra plačiai naudojamos diegiant sprendimus įeigos kontrolės, automobilių aikštelių, transporto, sandėlių, prekybos, gamybos apskaitos, archyvų, kartotekų sistemose“, – teigia techninę savitarnos įrangą diegusios UAB „ATEA“ direktoriaus pavaduotojas Algis Mikoliūnas. „Naujoje savitarnos ir bibliotekos procesų automatizavimo sistemoje panaudota specialiai bibliotekoms skirta pasaulyje plačiai naudojama „3M Library Systems“ įranga, kuri elektromagnetinės technologijos pagrindu jau anksčiau buvo diegta ir veikia Lietuvos bibliotekose. Tuo tarpu naujoji šiuo metu diegiama RFID technologijos sistema atveria naujas galimybes bibliotekų skaitytojams ir darbuotojams.“
Pasak A. Šermoko, naujosios sistemos naudą turėtų pajusti ne tik jų lankytojai, bet ir bibliotekininkai, kurie daugiau laiko galės skirti rengimuisi įvairiems projektams, parodoms ir kitoms veikloms. „Be to, RFID technologija ženkliai supaprastina ir pagreitina leidinių inventorizacijos procesą – jis atliekamas automatizuotai. Knygų eiliškumo tikrinimas, ne savo vietoje stovinčių knygų, trūkstamų ar perteklinių dokumentų nustatymas, taip pat tikslios leidinio vietos nustatymas bus galimas su specialiu įrenginiu, automatiškai vykdančiu bibliotekininko įvestą užduotį“, – teigia A. Šermokas.
Apie projektą
Viešųjų bibliotekų savitarnos sistemos diegimas yra įgyvendinamas vykdant ES struktūrinių fondų paramos projektą „Interaktyvių elektroninių paslaugų, skirtų leidiniams ir publikacijoms užsakyti ir gauti viešosiose bibliotekose, plėtra“. Be savitarnos sistemos, taip pat bus kuriama vieningo skaitytojo pažymėjimo (galiojančio visose viešosiose bibliotekose) užsakymo, bibliotekų naujienų elektroninės prenumeratos, visateksčių dokumentų ir jų kopijų užsakymo ir gavimo el. paštu bei apmokėjimo už mokamas paslaugas internetu programinė įranga. Visas viešųjų bibliotekų elektronines paslaugas planuojama realizuoti per vieningą elektroninių paslaugų portalą.
Projekto vykdytojas – Nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka. Pagrindinis projekto partneris UAB „Sintagma“ kuria ir diegia savitarnos bei elektroninių paslaugų programinę įrangą, taip pat el. paslaugoms vykdymui skirtą techninę įrangą. Kiti projekto partneriai: UAB „ATEA“ diegia savitarnos, bibliotekos procesų automatizavimo ir spaudinių apsaugos techninę įrangą, UAB „Ernst & Young Baltic“ rengia techninę savitarnos paslaugų dokumentaciją bei teikia projekto kokybės užtikrinimo paslaugas, UAB „Kopijavimo sistemos“ diegia savarankiškam knygų grąžinimui skirtus įrenginius, UAB „Sisneta“ diegia skenavimo įrangą.