Skaitmeninio verslumo ugdymas šalies mokyklose įgauna pagreitį – startuoja antrus metus iš eilės Inovacijų agentūros organizuojama skaitmeninio verslumo ugdymo programa, kuri 5-8 klasių mokinius supažindins su antrepreneriška mąstysena ir šiuolaikiniais technologiniais įrankiais. Tai – vienintelė mokymosi metodika Lietuvoje, kurios tikslas – gerinti praktinius mokinių verslumo, ekonomikos ir skaitmeninio raštingumo įgūdžius, išlaisvinti kūrybiškumą ir palydėti juos nuo idėjų iki realių skaitmeninių produktų kūrimo.
Augins ateities lyderius
„Moksleiviai turi ir verslo idėjų, ir drąsos jas įgyvendinti bei noro išbandyti, ką reiškia būti verslininku. Būtent didžiausios grąžos galime tikėtis kuo anksčiau pradėję investuoti į jaunų žmonių verslumą ir suteikdami žinių, praversiančių ne tik mokykloje, bet ir už jos ribų – pavyzdžiui, kuriant nuosavą verslą. Tikiu, kad jų inovatyvios idėjos ateityje gali įmonėms padėti tapti vienaragiais“, – sako ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr. |
---|
Skaitmeninio verslumo mokymosi metodika yra ugdymo programos „Vedliai“ bei „Lietuvos Junior Achievement“ (LJA) komandų bendras projektas, kurį Inovacijų agentūra inicijavo kartu su Ekonomikos ir inovacijų ministerija. Šių metų dalyviai – mokyklos – jau atrinktos, organizuoti pirmieji pedagogų mokymai.
„Mūsų tikslas – ugdyti jaunąją kartą, kuri ne tik supranta technologijų svarbą, bet ir geba pritaikyti jas spręsdama realias problemas. Šia programa siekiame įkvėpti mokinius tapti kūrėjais, kurie drąsiai generuoja ir įgyvendina idėjas, išnaudoja skaitmeninių įrankių galimybes bei kuria ateities inovacijas“, – teigia Inovacijų agentūros Pažangos departamento direktorė Patricija Reut ir dalijasi gerąja patirtimi – štai praėjusiais metais programoje dalyvavusi Kaišiadorių raj. Kruonio pagrindinė mokykla skaitmeninio verslumo pamoką netgi įtraukė į mokinių tvarkaraštį.
Sulaukė itin didelio susidomėjimo
Kaip prie tokio sprendimo prieita? Mokyklos geografijos, ekonomikos ir informatikos mokytoja Daiva Kruliauskienė dalijasi, kad tai lėmė didelis mokinių susidomėjimas šiuo dalyku.
„Praėjusiais metais skaitmeninio verslumo temas integravome į geografijos ir informatikos pamokas. Pastebėjome, kad 5-8 klasių mokiniai tuo labai susidomėjo, aktyviai kūrė skaitmeninio verslo prototipus – galiausiai, iš 10 mokomųjų bendrovių atrinkome vieną, kurią vaikai pristatė baigiamajame projekto renginyje ir ne tik pateko į geriausiųjų penketuką, bet taip pat sulaukė apdovanojimo už startuoliškiausią idėją“, – patirtimi dalijasi pedagogė ir teigia, kad nuo šių metų Kruonio pagrindinė mokykla mokiniams siūlo galimybę rinktis IT modulį „Skaitmeninis verslumas“.
„Mokyklos tikslas – suteikti mokiniams kuo daugiau įgūdžių, padėsiančių jiems ateityje. Nors kai kurie mokiniai pradžioje net nesuprato, kodėl verslumas yra svarbus mokyklos kontekste, po praktinių veiklų ir prototipų kūrimo užsiėmimų jų susidomėjimas išaugo“, – sako D. Kruliauskienė.
Pagrindinės šiose pamokose gvildenamos temos yra skaitmeninio verslumo pagrindai, verslo idėjų kūrimas, komandinio darbo įgūdžiai, skaitmeninių įrankių panaudojimas, prototipų kūrimas bei jų pristatymas.
„Tai padeda mokiniams lavinti ne tik technines žinias, bet ir kūrybiškumą, problemų sprendimo gebėjimus, suprasti, kaip jų įgūdžiai gali būti panaudoti realiame verslo pasaulyje. Tai taip pat stiprina jų kritinį mąstymą ir pasiruošimą ateities profesijoms“, – aiškina mokytoja.
„Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė džiaugiasi, jog pernai metais kaip pilotinis eksperimentas startavusi programa pasiteisino, skaičiuojama, kad šiemet ji augs net 6 kartus.
„Lietuva sparčiai žengia pirmyn skaitmeninių verslų kūrimo srityje, todėl itin svarbu kuo anksčiau suteikti mokiniams skaitmeninių ir verslumo įgūdžių. Praėjusiais metais kaip pilotinis projektas startavusi programa leido suprasti, kad yra išties reikalinga ir motyvuojanti mokinius kurti. Tad šiemet planuojame dar didesnį augimą – programoje dalyvaus per 100 įsitraukusių mokytojų, kurie skaitmeninio verslumo patirtis atneš į mokyklas, tikimės, kad net 1500 mokinių įgis naujų kompetencijų, susipažins su antrepreneriška mąstysena ir šiuolaikinėmis technologijomis. Tai padės toliau vystant savo skaitmenines mokomąsias mokinių bendroves bei tęsiant realaus gyvenimo patirtimis grįstą mokymąsi. Su dideliu palaikymu tiek mokytojams, tiek mokiniams kartu žengsime šiuolaikinio ugdymo keliu“, – sako A. Rusteikienė.
Mokyklos – arčiau aktualijų
Tuo tarpu programos „Vedliai“ atstovė Monika Katkutė-Gelžinė teigia, kad Kaišiadorių raj. mokykla – puikus pavyzdys ir kitiems pedagogams, kurie kritiškiau vertina skaitmeninio verslumo ugdymo iniciatyvą.
„Iš pradžių mokytojai paburba, kad visko per daug, bet galiausiai patys tampa prototipų kūrėjais, savo idėjomis nustebinantys ne tik mus, bet ir patys save. Vis tik galiu pasakyti, kad jie yra labai drąsūs, nes pradžioje net nelabai supranta, į ką įsivėlė, o to ir nesuprasi, kol mokinių komanda neužbaigs kurti startuolio prototipo“, – dalijasi M. Katkutė-Gelžinė.
Ko reikia mokytojui, norinčiam pradėti vesti mokinius skaitmeninio verslumo keliu? Pasak „Vedliai“ atstovės, jis turi būti „sveikai pašėlęs“, visada norėti daugiau ir nesislėpti tik už savo dėstomo dalyko. Ir nors pradžioje atrodo, kad verslo kūrimas yra sudėtingas užsiėmimas, iš tiesų technologijų srityje yra daug žaidybinių elementų.
„Dažnai iš hobio ar projekto išsivysto didelės įmonės, tad programos tikslas – kad kuo daugiau moksleivių išbandytų startuolių kūrimą, iš arčiau susipažintų su naujausiomis technologijomis, priartinti jas ir prie pačių mokyklų, kad šios labiau atlieptų šiandienines aktualijas. Kitas programos privalumas – kad ji atskleidžia skirtingus moksleivius ir parodo, jog nebūtina mokytis vien dešimtukais, kad galėtum kurti ir bendradarbiauti“, – sako M. Katkutė-Gelžinė.
Šiemet organizatoriai ketina įvertinti bent 200 sukurtų prototipų. Programos dalyvių laukia ir finalinis renginys, kurio metu vyksiančiame „Pitch battle“ savo verslo idėjas pristatys 10 geriausių komandų.