Lietuvos švietimo sistemoje pastaraisiais metais kyla daug iššūkių – nuo mokytojų trūkumo iki itin prastų matematikos egzaminų rezultatų. Vilniaus universiteto (VU) Matematikos ir informatikos fakulteto dėstytojai nuolat ieško būdų, kaip universitetas galėtų prisidėti prie situacijos gerinimo. Vienas iš jų – projektas „Pamoka su universiteto dėstytoju“. Fakultetas siūlo vienai pamokai pakeisti matematikos ar informatikos mokytoją – vietoj jo pamoką turėtų vesti VU Matematikos ir informatikos fakulteto mokslininkas ar net robotas.
Linas Aidokas ir robotai Ąžuolas bei Liepa. Vilniaus universiteto nuotr.
Projekto idėja kilo VU Matematikos ir informatikos fakulteto dekanui prof. Pauliui Drungilui: „Visuomenėje nuolat kalbama apie švietimo sistemos iššūkius. Mes, kaip mokslo bendruomenė, juos analizuojame ir ieškome būdų, kaip prisidėti prie situacijos gerinimo. Norime, kad mokytojai suprastų ir pajaustų, kad yra lygiaverčiai partneriai ir jų indėlis tiek į Lietuvos mokslo pasaulį, tiek į pačios šalies ekonominį augimą yra labai svarbus. Norime užmegzti ryšį, dalintis žiniomis, o kartu ir susipažinti su tuo, kuo gyvena mokyklos, kuo galime prisidėti prie jų gerovės.“
Dėstytojų vizitai į mokyklas prasidėjo praėjusių metų žiemą. Mažiau nei per pusmetį VU Matematikos ir informatikos fakulteto dėstytojai aplankė Lentvario, Klaipėdos, Palangos, Kauno, Ukmergės, Širvintų, Šiaulių Utenos, Pagėgių, Kauno ir Vilniaus mokyklas. Projektas mokykloms yra nemokamas, o paskaitas skaito dėstytojai, kurie taip pat yra savanoriai.
Pamokos, kurias gali pravesti VU Matematikos ir informatikos fakulteto mokslininkai, varijuoja nuo standartinių temų apie geometriją, matematikos taikymus iki žinių apie kriptovaliutas, kompiuterių architektūrą ar DNR struktūras. Be to, mokiniai kviečiami dalyvauti ir virtualioje ekskursijoje prie superkompiuterio.
„Siekiame atverti mokslo pažinimo kelią tarp mokyklų̨ ir universiteto, sugriauti tam tikrus nusistovėjusius stereotipus, pvz., kad matematikai gali dirbti tik mokytojais, kai iš tiesų ši kryptis atveria galimybes į duomenų analitiką ir kitas itin inovatyvias sritis. Dar vienas gajus mitas, kad IT – tik vyrams. Atvykę dėstytojai ne tik veda pamokas, bet ir bendrauja su mokyklų bendruomenėmis, mokiniais. Dalijasi ne tik teorinėmis žiniomis, bet ir praktiniais pritaikymais“, – sako projekto koordinatorė VU Matematikos ir informatikos fakulteto rinkodaros ir komunikacijos vadovė Miglė Pašnikovičė. Pasak jos, viena iš projekto „Pamoka su universiteto dėstytoju“ idėjų – skatinti bendravimą̨ ir bendradarbiavimą̨, motyvuoti ir mokytojus, ir moksleivius.
Jai antrina ir VU Matematikos ir informatikos fakulteto Strategijos ir bendrųjų reikalų prodekanė prof. Jurgita Markevičiūtė, kuri ir pati dalyvauja projekte: „Šis projektas yra puiki idėja priartinanti universitetą prie mokyklų, leidžianti dėstytojams pajusti, kaip mąsto mokiniai ir išbandyti save kitame amplua. Dėstymas studentams skiriasi nuo bendravimo su mokiniais ir mokytojais. O galimybė mokinius supažindinti su naujovėmis, susieti dalykus, kuriuos jie mokosi mokykloje su dalykais universitete ar darbo rinkoje, skatina tobulėti ne tik mokinius, bet ir mus pačius.“
Kokių klausimų sulaukia dėstytojai? Jaunesnysis mokslo darbuotojas Linas Aidokas, kuris atvyksta vesti pamokų kartu su robotu Ąžuolu, dažniausiai girdi klausimą – ar ateityje neliks darbų žmonėms, nes viską perims robotai? Doc. Andrius Grigutis, kuris veda pamoką „Apie aritmetines ir geometrines progresijas“, dažniausiai sulaukia praktinių klausimų: „Moksleiviai klausia, kaip spręsti vieną ar kitą uždavinį. Tai natūralu, nes daugeliui vyresniųjų klasių moksleivių rūpi gerai išlaikyti valstybinį matematikos egzaminą. Moksleiviai stengiasi išnaudoti progą konkrečių uždavinių sprendimams rasti.“
Dėstytoja dr. Rasa Giniūnaitė kviečia rinktis pamokas apie matematinę biologiją, kuriose ji pasakoja, kokios plačios šios srities taikymo galimybės ir koks svarbus bei naudingas yra tarpdisciplininis darbas: „Projektas suteikia galimybę dalintis žiniomis su moksleiviais ir padeda juos įkvėpti toliau rinktis matematiko kelią.“
„Pamoka su universiteto dėstytoju“ – tai tik vienas VU Matematikos ir informatikos fakulteto mokslininkų projektų, siekiančių padėti mokytojų bendruomenei. Prof. Rimas Norvaiša nuolat kelia diskusijas dėl matematikos programos atnaujinimo, prof. Valentina Dagienė, kuri savo indėliu mokykloms pažįstama ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje, prisidėjo prie informatinio mąstymo mokymosi programos kūrimo. VU Matematikos ir informatikos fakultetas kasmet organizuoja nemokamus seminarus Vilniuje ir Palangoje.
Projektas yra nekomercinis, dėstytojai dirba savanoriškai.