Kelias į mokyklą – kelias į pasaulį. O pasaulis neria į dirbtinį intelektą, virtualią realybę ir netgi metavisatą, todėl skaitmeninio raštingumo pagrindų būtina mokytis nuo mažens. Klaipėdos regiono mokytojai jau antrus metus dalyvauja „Vedlių“ programoje, kuri jiems padeda laisviau nardyti virtualioje erdvėje ir kiekvieną pamoką pradinukams paversti ir informatikos užsiėmimu.
Nuotrauka iš renginio Klaipėdos miesto mokyklų vadovams
„Žinome, kad informacinės technologijos į pradinį ugdymą ateis. Aš labai džiaugiuosi galimybe ruoštis iš anksto ir dalyvauti programoje“, – sako Irena Andrikienė, Klaipėdos Verdenės progimnazijos pavaduotoja.
Informacinėms technologijoms (IT) neišvengiamai veržiantis ir į mokyklos suolą, Lietuvoje jau dvejus metus veikia informatikos ir technologinės kūrybos programa „Vedliai“ („Teachers Lead Tech“), skirta pradinių klasių mokytojams. Pedagogai mokosi kūrybinio programavimo ir netgi virtualios realybės pagrindų, kuriuos vėliau turi galimybę pritaikyti savo pamokose.
Vien uostamiestyje, Klaipėdos ir Kretingos rajonuose skaitmeninio raštingumo ir technologinės kūrybos su „Vedliais“ mokosi 240 mokytojų iš 46 mokyklų. Šiemet Klaipėdos miesto savivaldybė skyrė 118 stipendijų pedagogams, vildamasi, kad ši paskata prisidės prie pradinių klasių mokytojų pritraukimo ir išlaikymo Klaipėdos mokyklose, o taip pat – prie jaunųjų talentų ugdymo.
„Vedliai“ – kas tai?
Kaip ir sufleruoja programos pavadinimas, „Vedliai“ lydi pradinių klasių mokytoją technologinio pažinimo keliu: padeda pedagogams mokytis informatikos ir technologinės kūrybos disciplinos, vyksta reguliarūs jų susitikimai su mentoriais.
Pedagogai taip pat gauna ir darbui klasėse skirtą turinį, kuris apjungia technologinę kūrybą su pamokų turiniu per kūrybiškas ir loginį mastymą skatinančias praktines užduotis. Programos dalyviai turi galimybę konsultuotis su mentoriais ir mokytojų bendruomene.
Programoje dalyvauja beveik pusė visų Lietuvos pradinių klasių mokytojų. Jos vadovė Lietuvoje Viltautė Žvirzdinaitė tvirtina, kad informatika ir technologinė kūryba ateina į pradines klases, todėl programos tikslas yra padėti mokytojams prisitaikyti prie pokyčių ir išnaudoti IT galimybes pradinukų pamokose.
„Tikime ir matome, kad visi pradinių klasių mokytojai gali vesti informatikos pamokas, o mes čia esame tam, kad padėtume jiems tai padaryti. Džiaugiamės, kad mus stipriai palaiko „Klaipėda ID“, Klaipėdos miesto savivaldybė ir mokyklų vadovai“, – sakė pašnekovė.
Ji pabrėžė, kad labai svarbus nuolatinis bendradarbiavimas su mokytojais, o ne vienkartiniai kursai. Virtualūs užsiėmimai su pedagogais rengiami kas dvi savaites. Tai, V. Žvirzdinaitės teigimu, padeda užtikrinti, kad savo IT žinias mokytojai galėtų sėkmingai pritaikyti ir pradinukų pamokose.
Klaipėdoje įsikūrę startuoliai, paslaugų centrai, IT įmonės ir miesto įmonių IT skyriai graibstyte graibsto programuotojus, IT inžinierius, IT architektus, duomenų mokslininkus ir kitus technologijų specialistus. Specialistų stygius prilėtina įmonių plėtrą ir naujų investuotojų pritraukimą, todėl Klaipėdos miesto savivaldybė, miesto ekonominės plėtros agentūra „Klaipėda ID“ ir miesto darbdaviai deda visas pastangas, kad ateityje ši problema netaptų dar opesne.
„Klaipėdos Miesto Savivaldybės Administracija (KMSA), kaip ir kiti Klaipėdos darbdaviai, susiduria su specialistų stoka, todėl investuoja į įvairias paskatas ir programas, padedančias pritraukti ir išlaikyti specialistus mieste. Šis projektas yra vienas iš tokių – pradinių klasių mokytojams sudaromos galimybės mokytis ir tobulėti skaitmeninio raštingumo ir technologinės kūrybos srityje ir taip patogiau jaustis mokyklose“, – tvirtino Reda Švelniūtė, Klaipėdos savivaldybės Ekonominės plėtros grupės vadovė.
„Labai džiaugiuosi, kad Klaipėdos miestas mąsto strategiškai ir prisideda prie Klaipėdos regiono pradinių klasių mokytojų tobulėjimo. Programa suteikia jiems galimybę integruoti technologijas į pamokų turinį“, – sakė „Klaipėda ID“ vadovė Eglė Songailienė.
Gruodžio pradžioje „Klaipėda ID“ ir „Vedlių“ vadovai susitiko su programoje dalyvaujančių mokyklų direktoriais pasidalinti įžvalgomis, laimėjimais ir kylančiais sunkumais.
Džiaugiasi ir mokytojai, ir mokiniai
Projekte dalyvaujančios mokyklos įsipareigoja skirti dalį laiko būreliams, kuriuose mokytojai pritaiko naujus gebėjimus ir dalijasi žiniomis su vaikais. Mokytojams įgijus skaitmeninio raštingumo pagrindus, prasideda linksmoji – technologinės kūrybos – dalis. Mokytojas gali žinias pritaikyti įvairiose pamokose, tarkime, anglų kalbos, matematikos ar biologijos.
Pavyzdžiui, pradinukai su savo mokytoja gali programuoti augalo gyvenimo ciklą, kurti DNR modelį, interaktyviai apskaičiuoti geometrinės figūros plotą. Pasitelkus fantaziją, technologinei kūrybai ribų nėra.
Pamokoms naudojami įvairūs skaitmeniniai įrankiai, pavyzdžiui, programavimas, 3D modeliavimas, mobiliųjų programėlių kūrimo platformos, virtualios realybės kūrimo aplinkos ir daugybė kitų įrankių. Mokiniai raginami naudotis jais aktyviai, tai yra, išbandyti jų galimybes, derinti tuos įrankius tarpusavyje. Taip pradinukai randa naujus problemų sprendimų būdus, taip pat lavina loginį, kritinį mąstymą ir, žinoma, skaitmeninį raštingumą.
„Mokiniams labai patinka užduotys. Kai kurie neapsiriboja tik vienos užduoties atlikimu, jie sukuria daugiau nei reikia ir taip ugdo kūrybiškumą“, – sakė Klaipėdos Verdenės mokyklos mokytojas Šarūnas.
Inga Bagdonienė, Klaipėdos Vyturio progimnazijos vadovė, taip pat džiaugėsi, kad „Vedliai“ įtraukė ne tik mokytojus, bet ir pradinukus.
„Turbūt labiausiai programa džiaugiasi vaikai. Vaiko įsitraukimas – maksimalus, su „Vedlių“ turiniu pasiekiame tai, ko reikia šiuolaikinėje pamokoje – kad ne mokytojai būtų aktyvūs, o vaikas būtų aktyvus mokymosi procese. Tas labai džiugina“, – sakė Inga Bagdonienė, Klaipėdos Vyturio progimnazijos vadovė.
Tuo metu Vaida Žilinskienė, Klaipėdos Simono Dacho progimnazijos pavaduotoja, pripažino, kad mokytojai iš pradžių jautėsi ne itin drąsiai.
„Viena mokytoja pasakė – nusprendžiau nebevaidinti, kad viską moku, tiesiog sakau – vaikai, pabandom kartu, paieškokim to lengvesnio kelio, kaip būtų įmanoma padaryti. Tokiu būdu su vaikais tokių gražių dalykų pavyksta sukurti, kad ir pats tuo pačiu augi“, – sakė V. Žilinskienė.