Jau šį rudenį visi Klaipėdos pradinių klasių mokytojai ir jų mokiniai galės prisijungti prie „Vedlių“ („Teachers Lead Tech“) programos. Ši platforma leis mokytojams bet kurią pamoką, kad ir matematikos ar gamtos pažinimo, paversti ir smagiu informacinių technologijų (IT) užsiėmimu, o vaikams – užsitikrinti dinamišką ir solidžiai apmokamą darbo vietą ateityje.
Neretai tėvai, pastebėję vaiko talentą, anksti pradeda jį puoselėti – veda į baleto pamokas, krepšinio treniruotes ar dailės būrelius. Kodėl gi su programavimu turėtų būti kitaip?
Klaipėda nusprendė nuo rudens įtraukti pradinukus ir jų mokytojus į technologijų pasaulį, todėl kviečia visas uostamiesčio mokyklas prisijungti prie „Vedliai“ programos. IT atstovai ateityje, kaip, beje, ir dabar, turės didžiulę paklausą, o tai reiškia ir patrauklias darbo sąlygas, ir gerą atlyginimą.
Ne veltui raginama lenkti medį, kol jis jaunas – vaikai kompiuterinio raštingumo ir programavimo išmoksta lengviau ir greičiau nei suaugę žmonės. Be to, pradinukai dar neskirsto profesijų į „mergaitiškas“ ir „berniukiškas“, todėl galimybės visiems yra vienodos.
Klaipėdoje, kuri pamažu virsta išmaniuoju miestu, jau dabar itin paklausūs informacinių technologijų specialistai. Uostamiestyje įsikūrę startuoliai, paslaugų centrai, IT įmonės ir miesto įmonių IT skyriai graibstyte graibsto programuotojus, IT inžinierius, IT architektus, duomenų mokslininkus ir kitus technologijų specialistus.
Ateityje šių profesijų paklausa tik augs, tad kodėl gi nesuteikus savo vaikui galimybės pasimatuoti programuotojo kėdę ir neužtikrinus jo karjeros jau dabar?
„Vedliai” – kas tai?
„Vedliai“ yra platforma, kurioje pradinių klasių mokytojams suteikiama prieiga prie technologinės kūrybos mokymosi ir mokymo turinio. Programos tikslas yra įkvėpti ir sudominti programavimu ne tik jaunus moksleivius, bet ir jų mokytojus.
„Mokytojai yra šaknys. Būtent per juos vaikai susidomi šia kryptimi. Kai mokytojai pajaučia motyvaciją, jie paskleidžia šią žinią ir perduoda įgūdžius vaikams. Tai iššaukia grandininę reakciją“, – sakė Virgilijus Pajaujis, Klaipėda ID investicijų ir investicinės aplinkos skyriaus vadovas.
Mokytojai, susipažinę su mokymo turiniu, pastudijavę pateiktą medžiagą, jau gali pradėti mokyti technologinės kūrybos ir vaikus. Pirmas žingsnis paprastas – skaitmeninio raštingumo pagrindai: tam, kad ir mokiniai, ir mokytojai galėtų sklandžiai kurti, jie pirmiausia įgunda valdyti pelę, taisyklingai spausdinti, atlikti paiešką internete ir vėliau kritiškai įvertinti rastą informaciją, taip pat mokosi kurti ir dalintis dokumentais.
Įgijus skaitmeninio raštingumo pagrindus, prasideda smagioji dalis – technologinė kūryba, kuri gali būti pritaikoma įvairiose pamokose, tiek, tarkime, matematikos, anglų kalbos ar biologijos. Pavyzdžiui, pradinukai su savo mokytoja gali programuoti augalo gyvenimo ciklą, kurti DNR modelį, interaktyviai apskaičiuoti geometrinės figūros plotą. Pasitelkus fantaziją, technologinei kūrybai ribų nėra.
Pamokoms naudojami įvairūs skaitmeniniai įrankiai, pavyzdžiui, programavimas, 3D modeliavimas, mobiliųjų programėlių kūrimo platformos, virtualios realybės kūrimo aplinkos ir daugybė kitų įrankių. Mokiniai raginami naudotis jais aktyviai, tai yra, išbandyti jų galimybes, derinti tuos įrankius tarpusavyje. Taip pradinukai randa naujus problemų sprendimų būdus, taip pat lavina loginį, kritinį mąstymą ir, žinoma, skaitmeninį raštingumą.
Susilaukė didelio dėmesio
„Vedliai“ programa vyko ir šiais metais. Joje dalyvavo 26 pradinių klasių mokytojai iš Gilijos pradinės mokyklos, Vitės, Saulėtekio, Smeltės ir Simono Dacho progimnazijos. Šių metų dalyviams programa itin patiko.
„Naudinga programa, kurioje pateikiamas šiuolaikiškas, inovatyvus ugdymo turinys, skatinantis technologinį kūrybiškumą. Lankstūs mokymai laiko atžvilgiu, kuomet galima mokytis individualiu laiku. Kai kurios užduotys sudėtingos, tačiau galima mokytis individualiu tempu, mokomąją medžiagą išklausyti keletą kartų“, – sakė Smeltės progimnazijos direktorius Arūnas Matuzas.
Klaipėdos Simono Dacho progimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Vaida Žilinskienė neslėpė, kad pamokos buvo ne tik įdomios, bet ir linksmos.
„Nuosekliai sudėti mokymai, online vykstančios konsultacijos, nedidelių grupelių konsultacijos su mentoriumi. Net nieko bendro neturėjusiam mokytojui su programavimu, nesunkiai išmokstami dalykai. Mokytojai mokymuose pateiktą medžiagą išbando su vaikais. Mūsų mokytojoms buvo skirtos neformaliojo švietimo valandos darbui su vaikais, bet tuos pačius užsiėmimus galima pritaikyti ir kitų dalykų pamokose. Labai vertingi mokymai mokytojams ir nepakartojamos emocijos ir pamokos vaikams“, – atviravo ji.
Programa, Klaipėda ID švietimo projektų vadovės Alinos Šoparės teigimu, nepaliko abejingų, todėl nuo rudens joje galės dalyvauti visos Klaipėdos mokyklos, turinčios pradinių klasių.
„Matydami tokį didelį susidomėjimą ir suprasdami, kaip svarbu technologinės kūrybos kompetencijas ugdyti nuo pradinių klasių, suprantame, kad reikia ieškoti tvaresnio sprendimo. Šiuo metu mokinių, norinčių mokytis technologinės kūrybos ir programavimo yra tiek daug, kad nusprendėme pakeisti mokymo strategiją: nuo šiol bus rengiami pradinių klasių mokytojai, kurie savo žinias vėliau perteiks mokiniams ir taip galėsime pasiekti daug daugiau pradinukų“, – sakė A.Šoparė.
V. Pajaujis tikino, kad „Vedliai“ programa siekiama sudominti vaikus technologijomis nuo mažų dienų, kai mokytis jiems ir yra lengviausia.
„Vedliai“ nukreipta į ilgalaikę perspektyvą ruošti talentus čia, Klaipėdoje, sudominti moksleivius informacinėmis technologijomis ir technologine kūryba nuo mažų dienų. Vėliau pasivyti, pasirinkti tikslesnę kryptį jau sunkiau. Dar sunkiau persikvalifikuoti suaugusiam žmogui. Dėl to siekiame atkreipti tiek mokytojų, tiek moksleivių dėmesį į tas kryptis, kad jie pasimatuotų jas, pamatytų, kad tai yra galima karjera,” sakė jis.
Žinoma, ne visi, paragavę programuotojo duonos, susižavės ja ir pasirinks būtent šį karjeros kelią. Tačiau, jeigu IT specialybę pasirinks bent vienu moksleiviu daugiau, tai, V. Pajaujo teigimu, jau bus laimėjimas.
Papildomas 18 tūkst. eurų finansavimas
„Šiais mokslo metais įgyvendintą projektą galime vadinti pilotiniu, nes vienas iš jo tikslų buvo išbandyti ir patikrinti, ar yra poreikis mokytojų kūrybinių technologijų kompetencijų ugdymui, ar mokykloms pavyks organizuoti naujos mokytojų patirties sklaidą vaikams, ar vaikai susidomės tokio pobūdžio būreliais ir juos lankys. Esame labai patenkinti programos rezultatais, nes gauname labai teigiamus atsiliepimus tiek iš programoje dalyvavusių mokytojų, tiek iš mokyklų administracijų, tiek ir iš tėvų, kurių vaikai lankė technologinės kūrybos būrelius“, – aiškino Klaipėdos miesto savivaldybės Ekonominės plėtros grupės vadovė Reda Švelniūtė.
Pasak jos, Klaipėdos miesto savivaldybė skyrė 18 tūkst. eurų šio projekto tęsimui.
Tokie projektai kaip šis, R. Švelniūtės teigimu, tikslingai prisideda prie trūkstamų talentų ugdymo Klaipėdos mieste.
„Viena vertus, labai svarbu gerinti mokytojų kompetencijas kūrybinių technologijų srityje, nes to reikalauja dabartinė realybė. Kita vertus, svarbu profesionaliai mokyti vaikus kūrybinių technologijų, o mums dirbant su investicinės aplinkos gerinimu Klaipėdos mieste svarbu kurti prielaidas (nors gal ir tolimas), kad ateityje Klaipėdoje turėsime pakankamai IT specialistų“, – sakė ji.
Verslas nuolat pabrėžia IT ir inžinerinės krypties specialistų trūkumą, kuris stabdo įmonių plėtrą ir lėtina investicijas uostamiestyje, todėl programa „Vedliai“ yra nukreipta į šios problemos sprendimą ateityje.