Panevėžio, Klaipėdos ir Kauno apskričių bibliotekose 2021–2023 m. bus įgyvendinamas didelis 5-8 klasių moksleivių skaitymo skatinimo projektas „Inovatyvūs Lietuvos bibliotekų skaitymo skatinimo sprendimai vaikų ir jaunimo socialinių santykių kūrimui su aplinka“. Projekto kūrėjai skaitymo skatinimui pasirinko vaikams ir jaunimui šiuolaikinę patrauklią formą – virtualų žaidimą. Žaisdami dalyviai ugdys skaitymo įpročius, suvoks savo socialines ar psichologines problemas, kurs santykius, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Pirmajame projekto pristatymo renginyje „Virtualus žaidimas ar knyga? Abu!“ rengėjai klausė švietimo ekspertų ir psichologų apie vaikų ir jaunimo skaitymo problematiką, įpročius, išgirdo apie technologijų įtraukties į mokymosi procesą privalumus. Gavo motyvacijos ir įkvėpimo dėl projekto sprendžiamų problemų aktualumo.
Santykis tarp tradicinės ir naujos formos
Inga Mitunevičiūtė, Tarptautinės vaikų ir jaunimo literatūros asociacijos IBBY Lietuvos skyriaus pirmininkė, Lietuvos nacionalinės M. Mažvydo bibliotekos vaikų ir jaunimo departamento direktorė, pasidalino Lietuvos nacionalinės bibliotekos baigiamo atlikti ankstyvojo ir mokyklinio amžiaus vaikų skaitymo įpročių tyrimo išvadomis. Jo duomenimis, pradinių klasių vaikai skaito daug, savo noru ir laisvalaikiu. Tyrimas rodo, kad nuo 5-os klasės darosi „skaitymo duobė“, iš kurios vėliau į skaitymą sugrįžtama arba ne.
Pasak specialistės, geriausia skaitymo skatinimo strategija yra skaitančių tėvų pavyzdys. Taip pat skaityti skatintų gyvi dalykai: knygų klubai, susitikimai. „Senos formos yra geras dalykas, bet technologijos ir virtualybė yra natūrali visuomenės aplinka. Tad reikia ieškoti santykio tarp tradicinės formos ir tos, kuri ateina ir tobulėja, kokia ir yra šio projekto esmė“, – sakė I. Mitunevičiūtė.
Tinkamos knygos paauglystės sunkumams
Vaikų ir paauglių psichologė Akvilija Kiburienė atkreipė dėmesį, kad dabartinis paauglys paauglystės etapo krizę „kas aš esu“ sprendžia socialinių tinklų įtakoje ir neturėdamas palaikymo, socialinio gyvenimo abejoja, ar yra svarbus ir reikšmingas. Pagrindiniai sunkumai, kuriuos vaikai patiria dabartinės pandemijos situacijoje – motyvacijos stoka, nuovargis ir pesimizmas, beviltiškumo jausmas, nerimas, įtampa, iškylanti lytinės tapatybės aktualija.
Pasak psichologės, knyga gali padėti mažinti tokią savijautą. „Knygos lavina intelektą, iškalbą, skatina pasitikėjimą, stiprina motyvaciją siekti tikslų, gerina smegenų veiklą, miego kokybę, psichologiškai padeda geriau suprasti aplinkinius žmones, didina laimės jausmą. 60 proc. tyrimų dalyvių teigia, kad skaitant stresas sumažėja,“ pasakoja A. Kiburienė. Terapiniame darbe su paaugliais psichologė taiko knygos skaitymo metodą ir mano, kad svarbu rasti labai tinkamas knygas paaugliui.
Įdarbintos technologijos – didelė pagalba
Anykščių Antano Baranausko pagrindinės mokyklos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja ekspertė Dangira Nefienė, asociacijos „Lituanistų sambūris“ valdybos narė, Nacionalinės švietimo agentūros projekto „Skaitmeninio ugdymo turinio kūrimas ir diegimas“ veiklos „Skaitmeninių mokymo išteklių atnaujinimas“ metodininkė, pastebi, kad literatūra formuojant jauną žmogų, vertybinį stuburą, labai svarbi.
Pasak mokytojos, jei namuose neskaito tėvai, knyga namuose nėra vertybė, ir vaikas neskaitys. Jei nerasime laiko skaityti vaikams ar su vaikais, paauglystės „neskaitymo duobė“ gilės. „Tačiau lituanistų ir bibliotekininkų uždavinys technologijas įdarbinti, kad duotų pridedamąją vertę. Šis projektas prisidės prie tikslingo technologijų naudojimo. Jei sugebėtumėm technologijas „įkinkyti“, kai vaikai žais ir susidomės, tai bus didelė pagalba lituanistams“, – tvirtina ji.
Vilniaus „Spindulio“ progimnazijos pradinių klasių mokytoja, programos „Renkuosi mokyti!“ alumnė Rūta Šileiko dalinosi patirtimi apie technologijų taikymą skaitymo projekte su mokiniais. Mokytoja pastebi, kad šiandien mokymosi procese reikia pereina į noriu ir galiu. Mokinys nori, kai jam sekasi, kai sėkmė jo galiose. Įgyvendinant skaitymo projektą, pasak mokytojos, buvo svarbu, kad skaitymas būtų tikslinis, o technologijos būtų įdarbintas įrankis kūrybai. Taip pat lemiamą vaidmenį lemia socialiniai dalykai, kai pasakoji, diskutuoji, daliniesi.
Žaisti, skaityti, suvokti save, kurti santykius
„Tai – taikomojo skaitymo projektas, kuriuo siekiama praktiškai padėti 5-8 klasių vaikams ir paaugliams dviejose srityse: suvokti save (savo asmenybę, spręsti psichologinius dalykus) ir kurti santykius (su aplinka, draugais, mokytojais, tėvais)“, – projekto esmę pristatė jo vadovė Kristina Jakubauskaitė-Veršelienė.
Pagrindinis projekto tikslas – sukurti skaitymo skatinimo priemonę, mobilų žaidimą, kuris kurs vaikų emocinę gerovę, socialinius ryšius ir skatins skaityti. Žaidimo nauda – integrali sistema, kurios turinys susietas su atrinktomis vertingomis knygomis, kalbančiomis apie aktualias vaikų temas. Jos bus nugabentos į 39 bibliotekas, bus prieinamos specialiose knygų lentynose, išduodamos iš knygomatų. Svarbu tai, kad projekto naudos bus prieinamos ir kitų regionų vaikams ir bibliotekoms.
Šiuo metu atliekamas vaikų ir jaunimo skaitymo situacijos tyrimas: skaitymo tematikos, socialinės problematikos, analizuojami esami tyrimai. Paskui bus suformuota unikali tikslingų 3000 tūkts. knygų kolekcija. Centrinis projekto akcentas – su partneriu Norvegijos Mokslo ir kultūros institutu, turinčiu patirties vaikų literatūrinio ugdymo srityje ir diegiant informacines technologijas į ugdymo procesą, kuriama skaitymo skatinimo žaidimo programėlė. Bibliotekos bus aprūpintos svarbiomis priemonėmis. Visą žaidimą lydės edukaciniai pristatymo renginiai, bus kviečiama, mokoma žaisti ir apdovanojama.
Projektas vykdomas trijuose šalies regionuose. Pagrindiniai partneriai: Panevėžio apskrities G. Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka, Kauno apskrities viešoji biblioteka ir Klaipėdos Ievos Simonaitytės viešoji biblioteka. Planuojama, kad žais 880 žaidėjų, virš 23 tūkst. dalyvaus edukaciniuose, pristatymo, apdovanojimų renginiuose.
Projekto „Inovatyvūs Lietuvos bibliotekų skaitymo skatinimo sprendimai vaikų ir jaunimo socialinių santykių kūrimui su aplinka“ vykdytojas – Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka. Projekto partneriai: Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešoji biblioteka, Kauno apskrities viešoji biblioteka, Mokslo ir kultūros institutas (angl. Institute of Science and Culture) Norvegijoje.
Panevėžio apskrities G. Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos informacija