Vasario 14 dieną, Klaipėdos valstybinėje kolegijoje, Technologijų fakultete, įvyko tarptautinio projekto GISEDU konferencija, kurios metu pristatyta įsigyta įranga ir jos galimybės. Projektas „Jungtinių GIS mokymų sukūrimas, įsidarbinimo galimybėms gerinti regione (sutrumpintai – GISEDU)“, finansuojamas ES „Interreg Latvija–Lietuva“ programos, kuris pastaruosius dvejus metus buvo ypač svarbus uostamiesčio akademinei bendruomenei ir įmonių atstovams. Taip pat su projekto veiklomis supažindintos Klaipėdos, Tauragės, Šilalės, Kretingos, Neringos ir Palangos savivaldybių administracijos, kurioms ateityje bus naudinga GIS inovacijas pritaikyti savo rajonų ir miestų planavimui ir geresniam valdymui.
Kadangi minėtoji ES programa finansuoja ir vysto bendradarbiavimą tarp valstybės sienų, atitinkamai pasirinktas Latvijos gyvybės mokslų ir technologijų universitetas (LLU). GISEDU projektas ir jo rezultatai taip pat pristatyti Zemgalos, Kurzemes ir Latgalos savivaldybių atstovams. Europos Sąjunga šiam projektui skyrė 648 tūkstančius eurų. Už šią sumą buvo įsteigti 2 GIS kompetencijų centrai Klaipėdoje bei Jelgavoje. Taip pat įsigyta daug naujausios modernios kompiuterinės technikos: darbo stočių–kompiuterių, daugiafunkcinių ir plačiaformačių bei 3D spausdintuvų, keletas visai kitos kartos programinės įrangos paketų (Arcgis, Bentley Microstation ir pan.).
Didžiausio studentų ir savo darbą išmanančių geodezijos įmonių vadovų dėmesio susilaukė – didžiulis bepilotis orlaivis, kuris sklęsdamas per keletą minučių gali nuskenuoti ir skaitmenizuoti plačias teritorijas, o vėliau į kompiuterines laikmenas perkelti duomenis, kurie leidžia sukurti vietovių 3D formato atvaizdus su neįtikėtinomis detalėmis, tokiomis kaip žolės kupstai ar šaligatvio trinkeles. Projekto lėšomis įsigyti įvairūs lazeriniai skeneriai, gali skenuoti aplinką arba konkretų pastatą, net 20 000 – 40 000 taškų per sekundę greičiu. Ši ypač moderni įranga, sukuria „taškų debesį“, kuris prasiskverbia net pro augalų lapiją ir kelių centimetrų tikslumu išmatuoja ne tik teritoriją, bet ir už medžių pasislėpusių namų fasadus (sienas, langus, duris ir t.t.). Palyginimui užtenka pasakyti, kad Lietuvos geodezijos įmonės vis dar dirba klasikiniu „rankiniu“ būdu, kur žmonės su turimais matavimo prietaisais fiksuoja pavienius objekto taškus ir tam sugaišta keliolika kartų daugiau darbo laiko.
Projektas „GISEDU“ taip pat apėmė ir dėstytojų kvalifikacijos tobulinimą. Daugiau nei 50 dėstytojų iš Klaipėdos valstybinės kolegijos ir Latvijos universiteto, turėjo galimybę įgyti kompetencijų darbui su išmaniosiomis sistemų inovacijomis. Buvo peržiūrėta ir naujiems technologiniams iššūkiams pritaikyta 40 studijų dalykų. Projekto techninės dalies ekspertas, Klaipėdos valstybinės kolegijos lektorius Indrius Kuklys, papasakojo apie atliktus bandomuosius–praktinius darbus: nuskenuota ir skaitmenizuotame žemėlapyje patalpinta 120 Klaipėdos skulptūrų parko paminklų.
Praktiniai darbai atlikti ir Šilalės mieste, kur skaitmenizuotas D. Poškos Baublių muziejus bei greta esantis parkas. Šie bandymai rodo begalines naujausios geodezinės įrangos galimybes ir platų pritaikymą ne tik kartografijoje, statybų sektoriuje ar kitokio pobūdžio versle, bet ir visuomeninime gyvenime, propaguojant turizmo ir kultūros objektus.
Konferencijoje sulaukta ne tik Klaipėdos valstybinės kolegijos dėstytojų ir studentų, bet ir įvairių įmonių ir organizacijų atstovų. Sulaukėme ir kviestinių svečių, kurie dalinosi savo patirtimi. Klaipėdos miesto savivaldybės Geodezijos ir GIS skyriaus vyr. specialistė Marija Buivydienė, Palangos m. savivaldybės Architektūros ir teritorijų planavimo GIS analitikas Mindaugas Valaitis ir Klaipėdos universiteto mokslininkai – dr. Eduardas Spiriajevas bei Viačeslav Jurkin, skaitė pranešimus apie įvairius šiuolaikinių kartografavimo technologijų panaudojimo būdus ir inovacijas.
Ši projekto lėšomis įsigyta įranga, šiai dienai yra pati moderniausia Lietuvoje ir jokia kita aukštoji mokykla tokios technikos neturi. Džiaugiamės, kad galime prisidėti prie geodezijos inovacijų, bendradarbiauti su įvairiomis įmonėmis ir kurti patrauklią mokymosi aplinką.