Kovo 8–9 dienomis projekto „Kompiuteriukai vaikams“ komanda, prie kurios yra prisijungę virš 50-ies savanorių iš VU Matematikos ir informatikos fakulteto, „Unity Technologies“, „Barclays Group Operations Limited“ Lietuvos filialo ir „Robotikos akademijos“, Širvintose, Utenoje, Kelmėje ir Lazdijuose išdalino 1020 kompiuteriukų. Širvintose, Kelmėje ir Lazdijuose „Kompiuteriukai vaikams“ savanoriai surengė pirmuosius mokymus vaikams ir mokytojams, tuo tarpu Utenoje vyko 3-jų valandų trukmės mokymai Utenos, Zarasų, Rokiškio ir Ignalinos informatikos mokytojams. Aktyviai remiama privati iniciatyva „Kompiuteriukai vaikams“ sėkmingai juda ambicingo tikslo link.
Organizatoriai nori visiems Lietuvos penktokams padovanoti po „Micro:bit“ kompiuteriuką. Tai turėtų pažadinti vaikų norą domėtis technologijomis, technine kūryba. Tiesa, ne visų rajonų žmonės ar įmonės yra vienodai vieningi, tad šiuo metu Kaune ir Klaipėdoje dar trūksta nemažai lėšų, kurių reikia norint paskatinti IT edukaciją ir šiuose miestuose.
Tikimasi, jog šis projektas suteiks daugiau galimybių šių rajonų vaikams kūrybiškai naudojant technologijas mokytis programavimo, logikos, robotikos pagrindų ir daugelio kitų šiandieniniame pasaulyje reikalingų įgūdžių. Šiuo metu informacinės technologijos yra viena iš perspektyviausių šakų ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. „Micro:bit“ kompiuteriukai yra programuojami itin paprastai, nes buvo sukurti būtent vaikams ir jų mokymuisi, tad jie yra tinkami lengvai pradžiai į kūrybos ir technologijų pasaulį.
Norima pakartoti analogiško projekto Jungtinėje Karalystėje sėkmę
Tokio pat tipo projektas pirmą kartą buvo pristatytas Jungtinėje Karalystėje ir jis yra susilaukęs didžiulės sėkmės. Kiekvienais metais šalyje mokiniams yra išdalijama iki 1 milijono tokių kompiuteriukų. Pagal 2017-ųjų liepos apklausos Jungtinėje Karalystėje statistiką, net 45 % vaikų, išbandžiusių programavimą su „Micro:bit“, svarsto galimybę daryti savo karjerą kompiuterių mokslų srityse ir net 85 % apklaustų mokytojų patvirtino, jog šis projektas pagerino informacinių technologijų pamokų kokybę ir mokinių patirtį jose.
„Kompiuteriukai vaikams“ projekto organizatoriai teigia, jog projektui Lietuvoje kol kas sekasi taip pat gerai. Širvintose savanoriai atliko nedidelę apklausą ir rezultatai nuteikia optimistiškai – po pirmosios programavimo su „Micro:bit“ pamokos buvo apklausti 63 penktokai ir net 92 % respondentų atsakė, jog po pirmosios pažinties su kompiuteriuku, informacinės technologijos atrodo įdomesnės.
Pažadinamas mokytojų entuziazmas, kuriuo užkrečiami ir vaikai
Projekte dalyvaujantys informatikos mokytojai nusiteikę entuziastingai – nors jie žino, jog pasimokyti elgtis su nauja įranga teks ne tik mokiniams, projekto sėkme jie neabejoja. Prie tikslo įgyvendinimo jie prisideda ir patys – dažnas mokytojas su šiuo projektu dirba ne tik pamokose ar būreliuose, bet ir po jų.
Širvintų Atžalyno progimnazijos informatikos mokytojas Edvardas Gatelis gavo kelis pirmuosius „Micro:bit“ kompiuteriukus dar šių mokslų metų pradžioje, tad jis jau yra įsitikinęs, jog su šia platforma dirbti nėra sunku ir tam tereikia šiek tiek pastangų. Širvintų mokyklų mokytojai nuolat noriai bendradarbiauja ir padeda vieni kitiems, todėl projekto organizatoriai tiki, jog mokytis seksis puikiai ir mokytojams, ir penktokams.
Tuo tarpu Linas Vaitiekėnas, Utenos Vyturių progimnazijos muzikos mokytojas, turintis ir kompiuterių inžinieriaus išsilavinimą, į kompiuteriukus stengiasi pažvelgti kūrybiškai: jis padėjo suorganizuoti konkursą „Aprenk Micro:bit“ Utenos rajono progimnazijų mokiniams nuo pirmos iki šeštos klasės, kurio tikslas yra ne programavimas, bet paties kompiuteriuko „aprengimas“ ir apsaugojimas fiziškai. L. Vaitiekėnas panaudojo ir savo muzikinius gabumus – mokytojas Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio proga iki mokslo metų pabaigos mokykloje įrengs muzikinius laiptus, kuriais bus galima sugroti net ir Lietuvos himną! Visas šis technologinis-muzikinis projektas veiks panaudojant „Micro:bit” kompiuteriuką ir jo priedus.
Kadangi „Micro:bit“ gali būti universaliai panaudojamas, „Kompiuteriukai vaikams“ komanda kviečia mokytojus kūrybiškai išbandyti „Micro:bit“ ir muzikos, anglų ar net kūno kultūros pamokose. Kristina Gatelienė, Musninkų Alfonso Petrulio gimnazijos informacinių technologijų mokytoja pastebėjo, jog programavimas nėra tik matematika, skaičiai ir eilutės: „Matematika programavimui nėra pagrindas.
Tiesiog reikia turėti loginį mąstymą, o tai jau yra visai kitas „kampas“. Be abejo, programuojant labai svarbus ir kūrybiškumas!“ Būtent todėl mokytojams „Kompiuteriukai vaikams“ komanda kartu su leidykla „Šviesa“ yra paruošusi „Micro:bit“ užduotis lietuvių, matematikos ir informatikos pamokoms. Žinoma, „Kompiuteriukai vaikams“ organizatoriai skatina neapsiriboti pateikta medžiaga ir į „Micro:bit“ žvelgti laisvai, išnaudoti jo galimybes kitose pamokose, kurti unikalius projektus ir įgyvendinti savo bei vaikų idėjas.
Tokiu mokytojų entuziazmu ir darbine nuotaika užsikrėtė ir vaikai – penktokas Rokas iš Širvintų Atžalyno progimnazijos iki šiol nebuvo bandęs programuoti, tačiau pirmoji pamoka jam patiko: „Supratau, kad šiek tiek pasimokęs programuoti gali bet kas. Pamoka man labai patiko – ypač tai, jog išmokome kurti popieriaus, akmens ir žirklių žaidimą! Per pamokas su „Micro:bit“ dirbame kitaip, bet po šiandienos netgi susidomėjau „Micro:bit’ų“ būreliu.“ Jam pritarė klasės draugai Ema ir Greta. Pavyko išsiaiškinti ir tai, jog vaikai nori kurti ne tik žaidimus, bet ir įrankius, padėsiančius matematikos pamokoje ar net oro drėgmės matuoklį!
Mokymais džiaugiasi ir patys savanoriai
Mokymais ir jų rezultatais džiaugiasi ne tik penktokai su mokytojais, bet ir patys lektoriai. Kadangi prie „Kompiuteriukai vaikams“ projekto jie paprastai prisideda turėdami tik programavimo, bet ne pedagoginės ir darbo su vaikais patirties, lektoriai įsitikina, jog toks darbas gali būti smagus ir visai nesunkus, o vaikams naujovės visada atneša įkvėpimo. Lukas Rakauskas, VU MIF studentas ir savanoris, vedęs paskaitas Širvintose, išskyrė vaikų norą tobulėti ir jų unikalų mąstymą: „Visi mokiniai noriai mokėsi programuoti su „Micro:bit“. Na, o motyvuotiems vaikams aiškinti bet kokią temą yra daug paprasčiau. Iš jaunesniosios kartos turbūt geriausiai išmokau atrasti paprastą sprendimą sudėtingose situacijose. Vaikai norėdami greičiau atlikti tam tikrą užduotį kartais sugalvoja neįprastų, bet gudrių sprendimų, kad tik jiems būtų paprasčiau.“
„Kompiuteriukai vaikams“ savanoriai visada yra apmokomi, o komandoje žmonių skaičiaus limito nėra, todėl organizatoriai kviečia kreiptis tiek pavienius asmenis, tiek įmonių komandas, kurios norėtų išbandyti „Micro:bit“, aplankyti vieną iš Lietuvos regionų ir pasisemti teigiamų emocijų bei patirties kaip tai padarė Lukas bei kiti projekto dalyviai.