Jau nuo šios savaitės lietuviai gali realiu laiku stebėti informaciją apie situaciją šalies keliuose. Gyventojai šiuos duomenis gali rasti specialiame interneto tinklapyje www.eismoinfo.lt. Minėto tinklapio paleidimas užbaigė vieną iš pagrindinių etapų įgyvendinant Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinės sistemos projektą. Tai pirmoji eismo informacijos sistema Baltijos šalyse, sukūrusi puikų pagrindą tolesniam eismo dalyvių informavimo tobulinimui.
Pasak Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) prie Susisiekimo ministerijos eismo informacijos ir valdymo skyriaus vedėjo Gintaro Cilciaus, eismo informacinės sistemos diegimas – vienas svarbiausių intelektinių transporto sistemų projektų. „Intelektinės transporto sistemos gali pagerinti keleivių vežimo kokybę, nes realiu laiku teikiama informacija apie situaciją keliuose padeda planuoti transporto maršrutus, padidinti eismo saugą ir eismo valdymo bei kelių priežiūros efektyvumą, laiku suteikti pagalbą kritiniais atvejais“, – sakė LAKD atstovas.
Kelių eismo informacinės sistemos diegimą jungtinės veiklos pagrindu įgyvendino intelektualių inžinerinių sprendimų bendrovė „Fima“ ir viena didžiausių IT paslaugų bendrovių Lietuvoje UAB „Affecto Lietuva“. Projekto darbai truko daugiau nei metus ir susidėjo iš šių pagrindinių etapų: eismo sąlygų registravimo infrastruktūros įrengimo Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose, Eismo informacijos centro sukūrimo ir juos sujungusios – Eismo informacijos sistemos sukūrimo.
Vykdant projektą, visuose Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose buvo įrengtos 43 automatinės kelių oro sąlygų stotelės su oro sąlygų stebėjimo įranga ir vaizdo kameromis bei eismo intensyvumo skaitikliai. Visus šiuos įrenginius bei jau anksčiau įrengtas 48 oro sąlygų stoteles apjungė sukurta Eismo informacijos sistema, kaupianti duomenis apie kelius ir jų būklę. Šiai sistemai valdyti buvo įsteigtas Eismo informacijos centras, kuriame įrengta moderni vaizdo siena: specialistų nuolat stebimuose aštuoniuose vaizdo kubuose pateikiami duomenys apie eismo ir oro sąlygas keliuose. Eismo informacija bus teikiama ne tik specialioms už kelių priežiūrą atsakingoms tarnyboms, kurios galės planuoti ir kontroliuoti kelių priežiūros darbus, bet ir keliautojams, kurie galės iš anksto pasiruošti sunkioms oro sąlygoms ar galimiems eismo apribojimams dėl kelio darbų ar eismo įvykių, pasirinkti saugų važiavimo greitį, važiavimo laiką, tinkamą kelionės maršrutą.
„Lietuvos automobilių kelių direkcija nuosekliai suplanavo šio projekto įgyvendinimo procesą. Eismo informacijos sistema ypatinga tuo, kad ji gali būti toliau vystoma bei apjungiama su kitomis sistemomis, tokiu būdu plečiant jos funkcionalumą. Todėl ateityje bus galima, pavyzdžiui, valdyti kintamus kelio ženklus ar keistis informacija su kitomis tarnybomis, teikti realaus laiko informaciją navigacinėms sistemoms. Tai pagal geriausią užsienio šalių praktiką sukurta sistema, savo modernumu nenusileidžianti daugeliui analogiškų sistemų Europoje“, – teigė „Fima“ sprendimų departamento direktorius Rokas Šlekys.
„Eismo informacijos sistemos kaupiamų ir analizuojamų duomenų pagrindu generuojama kokybiškai nauja informacija arba, kitais žodžiais tariant, sukuriami iš esmės nauji informaciniai sluoksniai Lietuvos kelių žemėlapyje, kurių teikiamą praktinę naudą netruks pajusti ne tik su keliais ar transportu savo veiklą siejančios viešosios ir verslo organizacijos, bet ir kiekvienas Lietuvos gyventojas ar svečias“, – naujosios sistemos svarbą visuomenei akcentuoja „Affecto Lietuva“ eismo informacijos sistemos kūrimo projekto vadovas Julius Belickas.
G. Cilcius pritaria, kad sukurtas geras pagrindas tolimesniam sistemos vystymui: „Tai didelis šuolis eismo informacijos rinkimo ir apdorojimo srityje, kuris duos postūmį efektyviam kelininkų darbui. Nors ir šiuo metu mūsų surinktus duomenis gyventojai galės pasiekti labai lengvai, ateityje pasitelkdami privataus sektoriaus partnerius, kurie integruos mūsų turimą informaciją į savo teikiamas paslaugas ir sistemas, tikimės dar efektyviau informuoti visuomenę“, – sakė Gintaras Cilcius.