Šių metų vasarį Kauno technologijos universitete įsteigtas pirmasis Lietuvoje Akademinės pažangos centras (APC), kurio pagrindinis veiklos tikslas – sudaryti sąlygas jaunuoliams, siekiantiems universitetinio išsilavinimo, maksimaliai tobulinti savo intelektinius gebėjimus ir teikti jiems paramą. Kaip parodė ilgametė KTU akademinės bendruomenės darbo su studentais patirtis, į universitetą įstojusių ir juose studijuojančių jaunuolių pasiruošimo, žinių ir motyvacijos lygis nėra vienodas. Todėl iškyla grėsmė gabiems studentams susilieti su bendra studijuojančių mase ir nepasiekti tokių rezultatų, kuriuos leistų pasiekti jų intelekto potencialas. Antra vertus, yra studentų, dar vidurinėje mokykloje įgijusių nepakankamai tam tikrų žinių. Dėl šių priežasčių KTU Akademinės pažangos centro pagrindinės veiklos kryptys orientuotos į dvi grupes studentų: galinčių pasiekti itin aukštų rezultatų ir norinčių studijuoti, bet turinčių mokymosi sunkumų. Šiuo metu Akademinės pažangos centras vykdo dar vieną projektą – birželio pradžioje pradėjo veikti KTU Vaikų universitetas.
Sustiprintų studijų grupėse – efektyvesnis mokymasis
Fizinių ir technologijos mokslų sustiprintų studijų grupėje mokosi 25 įvairių fakultetų pirmakursiai. Pirmame semestre šie studentai sustiprintai mokėsi ne tik matematikos ir informatikos, bet turėjo ir papildomą taikomosios psichologijos modulį. Anot APC direktorės doc. Bronės Narkevičienės, stengiantis išvengti pernelyg didelio krūvio, antrajame semestre papildomas modulis nebuvo siūlomas, giliau studijuota matematika, informatika ir fizika. Kiekvienam sustiprintos studijų grupės studentui yra skiriamas akademinis globėjas. Pastarųjų bendradarbiavimo sėkmė priklauso nuo studento sugebėjimo organizuoti savo laiką. Kaip pažymi B. Narkevičienė, pirmojo kurso studentui tai nėra lengva, nes jis turi prisitaikyti prie universitetinių studijų specifikos ir išmokti savarankiškai dirbti. Nepaisant to, šioje grupėje jau yra jaunuolių, kurie paskelbė pirmuosius mokslinius straipsnius, skaitė savo pranešimus konferencijose ar dalyvavo įvairiuose projektuose. Anot doc. B. Narkevičienės, nors APC oficialiai veikia vos pusmetį, jau džiugina studentų pažymių vidurkis, kuris pirmame semestre buvo 9.38, o antrame – 9.2. Geriausias per abu semestrus buvęs KTU Informatikos fakulteto studentas Pranas Butkus pasakojo, kad yra patenkintas patekęs į šią grupę, tačiau prieš stodamas šiek tiek abejojo savo jėgomis: „Nebuvau tikras, ar suspėsiu viską atlikti, ar atitiksiu keliamus reikalavimus, vis dėlto naujas dalykas buvo ne tik sustiprintų studijų grupė, bet ir pats universitetas“. „Iki šiol priklausymas sustiprintai studijų grupei buvo naudingas tuo, kad man buvo suteiktos geresnės kokybės mokymas, teko susipažinti su žmonėmis, motyvuotais gauti kuo daugiau žinių ir gebėjimų,“ – teigia Pranas. Pažangiausias grupės vaikinas prisipažįsta, kad palyginęs savo žinias su kitų sustiprintų studijų grupės narių žiniomis suprato, jog yra labai daug dalykų, kuriuos turės išmokti. „Tai neleidžia man užmigti, verčia dėti pastangas ir dirbti,“ – teigia Pranas.
P. Butkus pabrėžia, kad APC atsiradimas yra ženklas, kad Lietuvoje bandoma gerinti mokslo kokybę ir suteikti galimybes gabiems ir motyvuotiems žmonėms profesinėje srityje pasiekti gerų rezultatų. Kitas sustiprintos grupės studentas, būsimas Fundamentaliųjų mokslų fakulteto antrakursis Petras Šukys mano, kad sustiprinta studijų grupė labai reikalinga Lietuvos universitetuose: „Grupė yra labai reikalinga, nes kol kas visa švietimo sistema yra pritaikyta daugumai, o dažniausiai dauguma neturi reikiamų gebėjimų ir, svarbiausia, noro daug mokytis. Todėl tokios grupės reikalingos ne tik KTU,“ – mano Petras.
Papildomos paskaitos sunkumų turintiems studentams
Nepaisant to, kad KTU Akademinės pažangos centre stengiamasi lavinti itin gabius studentus, mėginama padėti ir sunkumų su mokslais turintiems jaunuoliams. Antrame semestre studentams, kurie yra motyvuoti sėkmingai mokytis, bet nėra tam pakankamai pasirengę, buvo pasiūlytos nemokamos papildomos modulių „Fizika 1“, „Matematika 2“, „Tikimybių teorija ir statistika“ bei „Taikomoji matematika“ studijos. Pirmenybė buvo teikiama studentams, kurie praėjusį semestrą baigė be akademinių skolų, tačiau buvo padedama ir tiems, kurie jų turėjo. „Džiaugiamės, kad daliai studentų mes jau galėjome padėti, – tikina doc. B. Narkevičienė – Mes nuolatos bendraujame su studentais, vykdome apklausas ir sulaukiame gerų atsiliepimų. Smagu, kai studentai džiaugiasi pagaliau supratę dalykus, kurie iki šiol jiems atrodė neįveikiami.“ APC direktorė itin vertina tai, jog rengiant šiuos papildomus mokymus geranoriškai padėti sutiko KTU dėstytojai, kurie stengėsi kuo daugiau dėmesio skirti kiekvieno studento mokymui.
Mokslu stengiamasi sudominti vaikus
Akademinės pažangos centro iniciatyva birželio pradžioje duris atvėrė KTU Vaikų universitetas, kuriame Universiteto mokslininkai skaitė paskaitas 7–12 metų vaikams, supažindino juos su technologijos mokslų įdomybėmis. Vaikams, stropiai lankiusiems visas keturias pirmojo ciklo paskaitas, KTU rektorius prof. Raimundas Šiaučiūnas įteikė KTU Vaikų universiteto diplomus. Europos Komisijos įkurtam vaikų universiteto tinklui Lietuvai jau atstovauja KTU Vaikų universitetas – pasirašyta partnerystės su Tiubingeno universitetu sutartis. Kitas KTU Vaikų universiteto paskaitų ciklas planuojamas ateinantį rudenį.
Ateities planuose – pagalba kitų mokslo sričių studentams
Anot doc. B. Narkevičienės, KTU Akademinės pažangos centro vykdoma veikla analogų Lietuvoje kol kas neturi, nėra modelių, kuriais būtų galima pasiremti, todėl labai didelė pagalba yra studentų patarimai. „Studentai noriai su mumis bendrauja ir negaili patarimų, todėl organizuojant kitą grupę, viską parengsime dar geriau. Norėdami pasiekti kuo geresnių rezultatų dirbame visi kartu: darbuotojai, studentai ir dėstytojai. „Ateityje taip pat galvojama ne tik apie fizinių ir technologijos mokslų sustiprintą studijų grupę, bet ir socialinių bei humanitarinių mokslų studentų grupę.