Oro, kuriuo mes kvėpuojame kasdien, kokybė daro įtaką mūsų sveikatai. Pavyzdžiui, užterštas oras gali lemti kvėpavimo takų susirgimus ar plaučių ligas. Siekiant identifikuoti labiausiai užterštas Vilniaus vietas ir paskatinti miesto oro kokybės pokyčius, siuntų pristatymo įmonė „DPD Lietuva“ ir JUDU pradeda bendrą bandomąjį projektą „Breathe.“, kurio metu matuos Vilniaus oro kokybės užterštumą PM 2.5 kietosiomis dalelėmis.
Aut. Saulius Žiūra
Nauja 3 mėnesius trunkanti bandomoji partnerystė padės Vilniaus savivaldybei atlikti išsamią oro užterštumo analitiką ir pateikti rezultatus gyventojams lengvai prieinamu būdu.
„DPD Lietuva“ – pagrindinis šio bandomojo projekto duomenų rinkėjas. Jau nuo 2022 m. ant įmonės mikroautobusų yra įrengta net 30 mobilių oro kokybės matuoklių, kurie tiksliai matuoja sostinės oro užterštumą.
„Remiantis aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, didžioji dalis oro taršos miestuose susidaro dėl transporto, todėl mūsų pareiga – dėti visas pastangas, kad gyventojai galėtų kvėpuoti kuo švaresniu oru. Būtent ši partnerystė taps naudingu įrankiu, padėsiančiu rasti Vilniaus vietas, kuriose oras yra labiausiai užterštas ir paskatinti ieškoti būdų, kaip šią problemą spręsti“, – sako „DPD Lietuva“ tvarumo vadovas Markas Ąžuolas.
Jis priduria, kad oro taršos problema – itin opi, todėl „DPD Lietuva“ nuolat ieško priemonių, kurios padėtų mažinti išmetamų teršalų kiekį: „Vien šiemet „DPD Lietuva“ autoparką papildė nauji elektromobiliai ne tik sostinėje, bet ir dar 4 Lietuvos miestuose.“
Surinkti „DPD Lietuva“ duomenys bus perduodami JUDU specialistams, kurie duomenis naudos užterštumo žemėlapių sudarymui, prevencinių planų rengimui bei miesto gyventojų edukacijai.
„Planuojama analizė leis sudaryti išsamų Vilniaus oro taršos žemėlapį, kas savaitę renkant duomenis iš DPD autobusiukų, matuojančių PM2.5 daleles įvairiose miesto vietose. Apdoroti ir susisteminti duomenys padės tiksliai nustatyti taršos lygius, atsižvelgiant į oro sąlygas, ir išryškinti pagrindines taršos zonas bei jos pasiskirstymo tendencijas. Galiausiai, aiškiai pateikti grafikai ir žemėlapiai parodys, kuriose vietose užterštumas yra didžiausias, kaip jis keičiasi laikui bėgant ir kaip gali būti susijęs su transporto srautais, padedant geriau suprasti oro kokybės problemas mieste“, – pasakoja Jonas Damidavičius, JUDU Judumo transformacijos vadovas.
Bandomasis projektas „Breathe“ startavo spalio mėnesį ir tęsis iki 2024 m. gruodžio 31 d. pirmieji išsamūs duomenys jau pasiekė JUDU.
Taršą matuos mikroautobusų pagalba
Bandomojo projekto metu duomenys bus renkami pasitelkiant „DPD Lietuva“ mikroautobusus. Pasak M. Ąžuolo, toks būdas pasirinktas dėl keleto priežasčių.
„DPD Lietuva“ mikroautobusai kiekvieną dieną kursuoja Vilniaus gatvėse ir padengia didelę miesto teritoriją, todėl pavyksta surinkti išsamius duomenis iš pačių įvairiausių miesto rajonų ir apylinkių. Taip pat mikroautobusai itin patogūs, kadangi ant jų lengva įtaisyti matuoklius, todėl nereikalingi dideli pokyčiai“, – aiškina M. Ąžuolas.
Jis priduria, kad šiai dienai duomenys surenkami naudojant prancūzų startuolio „Pollutrack“ technologiją, o didžioji dalis mobilių matuoklių sumontuoti ant „DPD Lietuva“ elektra varomų mikroautobusų. Duomenys gaunami kas 12 sekundžių, todėl per visą dieną yra surenkamas itin didelis jų kiekis.
Projektu sieks gerinti oro kokybę mieste
Oro užterštumas yra didesnis šalia pagrindinių transporto arterijų ir pramoninių rajonų, o mažesnis – parkuose ar toliau nuo miesto centro. Atsižvelgiant į artėjančius šaltojo sezono mėnesius, galima tikėtis didesnio taršos lygio dėl intensyvesnio šildymo ir mažiau palankių oro sąlygų taršai išsisklaidyti.
Pasak „DPD Lietuva“ tvarumo vadovo, pramonės ir transporto sektoriai išskiria didelę PM 2.5 smulkiųjų kietųjų dalelių oro taršą, kuri tampa nematomu pavojumi visus metus.
„Be tikslių oro kokybės duomenų inicijuoti pokyčius švaresnio oro link neįmanoma. Mes, kaip siuntų pristatymo tinklas, pripažįstame, kad mūsų veikla prisideda prie oro taršos mieste. Būtent tai mus paskatino inicijuoti projektą, kuris, tikimės, leis nustatyti esamus taršos šaltinius ir pagrindines prastos oro kokybės priežastis bei padės atlikti reikalingus pokyčius Vilniaus savivaldybei“, – tvirtina M. Ąžuolas.