Traukos sistemas komerciniam transportui gaminanti bendrovė „Elinta motors“ sukūrė 600 kW elektrinę galios sistemą su inovatyviu silicio karbido variklio valdikliu. Pastaroji leis inovatyvų variklį pritaikyti ne tik vilkikams ir kitam komerciniam transportui, bet ir autobusams, žemės ūkio, statybų technikai ar net laivams, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
„Ne vienerius metus investuojame į inovacijų kūrimą tam, kad neprarastume aktualumo dinamiškoje ir progresyvioje automobilių rinkoje siekdami būti proveržio kūrėjais, o ne madų ir tendencijų sekėjais. Vystydami naujas technologijas įgavome daugiau pasitikėjimo iš esamų ir naujų klientų, todėl per paskutinius trejus metus įmonė užaugo 8 kartus, o apyvarta kilo nuo 1,7 mln. Eur iki 14 mln. eurų. Sustoti nežadame ir tęsiame MTEPI projektus – jau kitąmet vieni pirmųjų Europoje planuojame pradėti serijinę 800V silicio karbido galios (SiC) technologijos pavarų gamybą“, – sako Laurynas Jokužis, UAB „Elinta Motors“ vadovas.
Bendrovėje šiuo metu atliekami ilgalaikiai SiC galios sistemų patikimumo bandymai tiek galios matavimo stende, tiek automobiliuose. Viso bandoma 10 sistemos prototipų. Naujoji technologija turėtų pakeisti šiuo metu naudojamus IGBT tipo tranzistorius, atsakingus už galios perdavimą elektromobilio varikliui.
„SiC technologija ženkliai efektyvesnė nei šiuo metu naudojama IGBT technologija ir prie vienodų sąlygų patiria du kartus mažiau energijos nuostolių. Dėl to SiC variklio valdiklis gali būti arba ženkliai mažesnis ir lengvesnis, arba dukart galingesnis nei IGBT“, – pasakoja L. Jokužis.
Kuria ateities vilkiką
Galios sistemos projektas yra dalis ambicingo tikslo – sukurti pilnai elektrinį vilkiką, sveriantį nuo 12 iki 26 tonų. Bendrovėje projektuojamas dviejų galios modulių variklis, kurių bendra galia siekia 600 kW. Taip pat paraleliai kuriama elektrinio variklio valdymo elektronika, baterijos, aukštos įtampos ir įkrovimo sistemos, o prototipo techniniai sprendimai išbandomi visureigyje „Ford Raptor“.
„Visureigį stipriai modifikavome, su nestandartiniu perdavimu padidinome apkrovą tenkančią varikliui – taip sukūrėme mažesnę vilkiko simuliaciją, kurią lengviau testuoti ir tobulinti. Vystydami variklį atlikome įvairius skaičiavimus ir simuliacijas, sukūrėme ne vieną naują sprendimą efektyvumui didinti. Pavyzdžiui, variklio rotorius liejamas iš vario 1200°C temperatūroje – tai leidžia gauti gerokai didesnį efektyvumą bei patikimumą ir pasiekti 94 proc. bendrą sistemos efektyvumą“, – sako L. Jokužis.
Jis priduria, kad prototipinio automobilio salone įdiegta nauja pavarų valdymo svirtelė, naujas kompiuteris liečiamu ekranu su bendrovėje sukurta programine įranga, veikiančia „Android“ operacinės sistemos pagrindu.
„Programinė įranga suteikia galimybę stebėti kiekvieną automobilio parametrą be jokių diagnostikų, o vairuojant automobilį, visa kelionė registruojama serveryje. Pakanka spustelėti akseleratoriaus pedalą ir fiksuojami duomenys, programinė įranga braižo kreives, kurias vėliau galime analizuoti ir tobulinti prototipą. Inžinieriai nuotoliniu būdu kompiuteryje mato klaidas, gali jas greitai ištaisyti ir įdiegti sistemos atnaujinimus“, – pasakoja L. Jokužis.
Bendrovės kuriamo variklio išskirtinumas tas, kad vienas variklis palaiko net iki 180 kW ilgalaikę galią, kai pavyzdžiui „Tesla“ modelių ilgalaikė galia su dviem varikliais siekia 70-80 kW.
„Ilgalaikė galia - tai galia, kurią elektromobilio variklis gali palaikyti pastoviai bent 30 minučių. Būtent tokia, o ne momentinė galia, yra reikalinga nuolatiniam komercinio transporto darbui. „Ford Raptor“ prototipe įmontavome dvi 36 kW talpos baterijas, kurias galima krauti 210 kW galia – su jomis automobilis pajėgus nuvažiuoti nuo 200 iki 300 km atstumą. Planuojami komerciniai automobiliai turės kelis kartus didesnes baterijas, o krovimo galia sieks 350 kW“, – sako L. Jokužis.