Praėjusiais metais Energetikos ir technikos muziejuje vyko projektas „Upcycling: prikelk seną elektroniką naujam gyvenimui“. Iš senos elektronikos komponentų muziejaus Elektronikos (Teslos) dirbtuvėse moksleiviai sukūrė naujus eksponatus: žaidimą „Kryžiukai-nuliukai“, robotą, kuris lankytojams, tapusiems muziejaus „Instagram“ sekėjams, pamojuoja, nedidelio galingumo Tesla ritę – jos žaibą galima paliesti ranka – bei kitus, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Savo kūrinius moksleiviai pristatė Virsmo salės atidarymo metu: sostinės merui, žiniasklaidai, kultūros, švietimo ir energetikos įstaigų atstovams. Jie buvo pirmieji salės lankytojai ir patys prisidėjo prie ekspozicijos kūrimo.
„Upcycling“ projektas vyko trečiąjį kartą. Kiekvienais metais vyresniųjų klasių moksleiviai, elektroninės kūrybos „Tesla akademija“ būrelio nariai ir sostinės universitetų studentai susirenka Energetikos ir technikos muziejuje įgyti patirties. Projektą remia Vilniaus miesto savivaldybė, senos elektronikos komponentus tiekia elektronikos surinkimo ir perdirbimo įmonė „EMP Recycling“, o laimėtojų apdovanojimus įsteigia elektronikos parduotuvė „Anodas“.
Nenuobodus muziejus
Šiemet geriausius projektus, kurie atsidurs muziejaus ekspozicijose, sukūrė būtent vyresniųjų klasių moksleiviai. „Taip sutapo, kad šiemet savo kūrinius įgyvendino būtent moksleiviai, o kai kurios komandos dirbo visus 2022 metus. Džiaugiuosi, kad jie turėjo pakankamai motyvacijos, žinių ir ambicijų, kad užbaigtų savo darbus“, - teigė projekto koordinatorius, muziejaus Elektronikos dirbtuvių inžinierius Andžejus Kuldoš.
Techninę kūrybą moksleiviai pristatė Virsmo salės atidarymo metu, taip pat rodo ETM mokslo mugių metu – viena jų vyks minint muziejaus ir elektrinės jubiliejų vasario 18–19 d. Lankytojai domisi, kaip eksponatai sukurti, kokie senos elektronikos komponentai panaudoti, koks jų veikimo principas.
„Buvo įdomu sudalyvauti naujos ekspozicijos atidaryme – aukšto lygio renginyje“, - prisiminė Vilniaus licėjaus moksleivis Kristupas Lapinskas, su bendramoksle Rūta Karklyte sukonstravęs interaktyvų robotą. „Dažniausiai muziejai atrodo neįdomūs – prasilenki su eksponatais ir išeini. Čia jaučiamės įvertinti galėdami įsitraukti į muziejaus vidinę veiklą, išbandyti teoriją praktiškai, nepalikti praktikos vien studijų metams. Pamenu, kaip grįžusi namo pasakiau tėvams, kad tokiose dirbtuvėse man būtų įdomu dirbti ir ateityje, o jie nustebo: „Muziejuje?“, - kalbėjo R. Karklytė.
Investicija į ateitį
Kas buvo sunkiausia? Pasak daugumos projektų autorių, užbaigti eksponatus – nustoti juos tobulinti. „Eigoje vis neapleido mintys, ką dar galime pagerinti. Net paskutinę minutę, per Kūčias, rašėme projekto kuratoriui ir buvome dėkingi, kad jis atsakė – daug padėjo ir skatino, - pasakojo R. Karklytė. – Projekte pasisėmiau žinių – muziejuje vyrauja požiūris „imk ir daryk“, o priemonės bus suteiktos. Kadangi savo ateitį noriu sieti su aeronautikos inžinerija, reikia pasinaudoti tokia galimybe, tai – investicija į ateitį.“
„Jei pavyks, pasimatysime tame pačiame universitete“, - kolegei pamojavo jau antrus metus „Teslos akademiją“ lankantis Domantas Gramata. Praėjusią vasarą, pasibaigus mokslo metams, jis parašė muziejui klausdamas – galbūt yra daugiau projektų, prie kurių galėtų prisijungti? Ir taip atsidūrė Virsmo salėje, kurioje pagelbėjo konstruodamas eksponatus.
„Galima sakyti, kad tai, ką jūs veikėte dirbtuvėse, yra pirma versija to, ką kūrėme Virsmo salėje. Ir Virsmo salėje visus eksponatus gaminome nuo nulio, tai – prototipai, kuriuos ne kartą tobulinome, jiems reikėjo sukurti gerą turinį, dizainą – kaip ir jūs, mes dirbome komandose“, - pastebėjo A. Kuldoš.
Paliesti žaibą
Būsimų inžinierių darbai atkreipė muziejaus darbuotojų ir lankytojų dėmesį – jau naudojamas žaidimas, interaktyvus robotas, pritraukiantis naujų „Instagram“ sekėjų ir Tesla ritė. Tesla pasirodymų metu būtent šią nedidelio galingumo ritę muziejaus gidai naudoja kviesdami lankytojus paliesti žaibą ranka.
„Vienas moksleivių, Domantas, dar praėjusiais metais „užsidegė“ idėja konstruoti Tesla ritę. Tai – eksponatas, kuris galėjo būti padarytas labai greitai, tačiau fizika nėra paprasta, o inžinerija – negailestinga. Bet jei turite idėją, kurią norite įgyvendinti – visada kviečiu užsukti į dirbtuves, būtent tam čia ir turime įrangos – kad ją naudotume“, - kvietė projekto kuratorius.
Projekto laimėtojams „Anodas“ įsteigė „dovaną, kuri įkvepia kurti“. Ką ketina įsigyti jaunieji kūrėjai? – Reikalingiausius daiktus: nuosavus elektrinius atsuktuvus ir litavimo vielos.
Projekto laimėtojai:
I vieta – Rūta Karklytė, Kristupas Lapinskas, „Instagram“ robotas – už išbaigtą, funkcionalų eksponatą.
II vieta – Domantas Berulis, Tesla ritė – už inžineriškai sudėtingą įrenginį.
III vieta – techninės kūrybos būrelio „Tesla akademija“ nariai, žaidimas „Kryžiukai-nuliukai“ – už kompleksišką ir kruopštų techninį žaidimo įgyvendinimą.