Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorė „Litgrid“ įrengė naujus arba perkėlė galios autotransformatorius dešimtyje transformatorių pastočių. Elektros perdavimo tinklas sustiprintas regionuose, kuriuose auga perduodamos energijos kiekis, kitur – optimizuotas, pailgėjo numatomas pagrindinių pastočių įrenginių tarnavimo laikas. Bendros autotransformatorių atnaujinimo projekto investicijos siekia 35,5 mln. Eur.
„Mūsų kaip sistemos operatorės tikslas užtikrinti, kad tinklas nuolat būtų prisitaikęs prie elektros gamybos, vartojimo ir prekybos situacijos pokyčių. O Lietuvos elektros sistema tikrai yra ant radikalių pokyčių slenksčio - kalbame ne tik apie sinchronizaciją su kontinentinės Europos tinklais, bet ir apie elektros vartojimo augimą visose mūsų gyvenimo srityje, pirmiausia transporte, taip pat atsinaujinančios energetikos plėtrą. Kadangi tokie įrenginiai kaip transformatoriai naudojami keliasdešimt metų, žiūrime į pakankamai tolimą ateitį, ir pagal esamą situaciją bei mūsų prognozes pritaikome tinklą ateinantiems dešimtmečiams“, – sako „Litgrid“ generalinis direktorius Rokas Masiulis.
Prieš kelerius metus bendrovė atliko Lietuvos elektros sistemos autotransformatorių apkrovimo analizę iki 2050 metų. Jos metu paaiškėjo, kad penkiose iš aštuonių nagrinėtų 330 kV transformatorių pastočių – pagrindinių perdavimo tinklo „sankryžų“ – jau artimiausią dešimtmetį numatomos perkrovos. Tai reiškia, kad esama įranga, jos neatnaujinus, nebūtų pakankama užtikrinti perduodamo elektros kiekio. Tokia situacija numatyta prie sostinės esančiose Vilniaus ir Neries, taip pat Kauno, Alytaus ir Šiaulių transformatorių pastotėse.
Tuo pačiu analizė parodė, kad Utenos ir Ignalinos AE esantys įrenginiai yra didesnės, nei reikalinga, galios. Įvertinus, kad dalis keičiamų autotrasformatorių yra gana nauji, nuspręsta juos perkelti į kitas pastotes, kuriose veikiantys įrenginiai jau artėja prie tarnavimo laikotarpio pabaigos.
Nuo 2018 iki 2021 metų „Litgrid“ atliko autotransformatorių atnaujinimo projektą, kurio metu įrengta 10 naujų autotransformatorių, dar 6 perkelti į kitą pastotę, 1 paliekamas rezerve, o 3 savo tarnavimo laikotarpį baigiantys įrenginiai utilizuoti.
Projekto metu Vilniaus, Neries, Kauno, Šiaulių ir Jonavos transformatorių pastotėse padidinta galia, įrengiant naujus autotransformatorius, Alytaus, Bitėnų, Jurbarko pastotėse padidinta galia, perkeliant transformatorius iš Vilniaus, Kauno ir Utenos pastočių, o Utenos, Ignalinos AE pastotėse sumažinta galia, perkeliant transformatorius iš Kauno ir Alytaus pastočių.
„Pagrindiniai pokyčiai susiję su trimis priežastimis: didiname galią ten, kur auga vartojimas – čia kalbame apie pastotes greta didžiųjų miestų – Vilniaus, Kauno ir Neries. Taip pat didiname galią ten, kur bus perduodama daugiau elektros energijos: pavyzdžiui, Bitėnai ir Jurbarkas netrukus atsidurs „greitkelyje“, kuris jungs rytinę šalies dalį su tiesiamu jūriniu kabeliu su Lenkija „Harmony Link“, todėl čia reikės didesnių pajėgumų. O Šiaurės Rytuose turime priešingą situaciją – Ignalinos atominė elektrinė uždaryta, jungčių su trečiosiomis šalimis po sinchronizacijos nebus, todėl esami tinklo įrenginiai buvo pernelyg galingi. Taupydami ir panaudodami esamus įrenginius kitur, šiame regione mažiname galią“, – kalba R. Masiulis.