Pietų Korėjos aviacijos gigantas oficialiai pranešė apie pradedamus naujojo „KF-X“ naikintuvo surinkimo darbus. Tai didžiausias ir ambicingiausias šalies gynybos projektas. Iki šiol korėjiečiai kliaudavosi gamindami paprastesnius lėktuvus, kurtus pagal kitų šalių pasisekusius projektus, bet šįkart žengiama į didžiąją lygą.
„YouTube“ stopkadras
Pietų Korėjos geopolitinė padėtis visad reikalavo pažangių karinių sprendimų, šalis apsupta dviejų ideologiškai priešiškų valstybių. Tiek Kinija tiek Šiaurės Korėja visuomet kėlė rimtą grėsmę P. Korėjai. Tai ko negalėjo pasigaminti patys, pirkdavo iš JAV.
Pernai P. Korėja gavo pirmuosius užsakytus „F-35“ naikintuvus. Pajėgūs įsigyti ir daugiau modernių lėktuvų, bet šalis ryžosi savo senstantį aviaparką pakeisti pačių susikurtu naikintuvu. Galima neabejoti, kad šiam žingsniui įkvėpė itin gerai pasaulyje užsirekomendavęs treniruočių lėktuvas „T-50 Golden Eagle“. Modernus viršgarsinis treniruočių lėktuvas yra vienas pažangiausių savo klasėje. Daugelis šalių, net JAV, vis dar nesukūrė savų atsakymų šiam orlaiviui.
„KF-X“ planuojamas kaip 4,5 kartos naikintuvas, su galimybe ateityje būti patobulintas iki penktos klasės standartų. Korpuse naudojama daug kompozicinių medžiagų. Suplanuoti vidiniai ginkluotės skyriai padėsiantys palikti mažesnį pėdsaką radaruose.
Vis tik pagrindinis projekto tikslas būti geresniu nei „F-16“. Pastaruosius oro pajėgos naudoja ne vieną dešimtmetį. Todėl „KF-X“ skris greičiau, toliau, pakels didesnį krovinį.
Naikintuvas dviem varikliais, kurie turėtų leisti išvystyti iki 1,81 macho greitį. Tiekėjais pasirinkti amerikiečiai iš „General Electric“. Jų kurtas „F414“ variklis nėra naujas, skaičiuoja jau trečią dešimtį. Patikimumą įrodė konkurencinguose amerikiečių „F/A-18“ ir švedų „Jas-39 Gripen“ naikintuvuose.
7700 kg galimas maksimalus krovinys galės būti skirstomi net dešimčiai tvirtinimo taškų. Vėl šiek tiek daugiau nei turi konkurentų lėktuvai. Praktiškai visas projektas paremtas siekiant padaryti jį kiek geresniu nei pavyktų rasti jau gaminamuose naikintuvuose. Didesnis tvirtinimo taškų skaičius akivaizdžiai paremtas faktu, kad Š. Korėja visiškai čia pat, tad svarbu vienu pakilimu gabenti kiek įmanoma daugiau net jei tai aerodinamiškai nėra ekonomiškiausias pasirinkimas.
Oro taikiniams naikinti pasirinkti europietiški spendimai. Trumpo nuotolio oras-oras raketos bus vokiečių kurtos „Iris-T“, gebančios išvystyti net trijų machų greitį. Jų veikimo nuotolis mažesnis nei JAV siūlomų „Aim-9“, bet turėtų būti pigesnis kiekvienas kovinis raketos paleidimas.
Taikiniams iš už horizonto naikinti pasirinkta „Meteor“ raketa. Vos 2016 metais rinkai pristatyta jau naudojama daugelio Europos ir Artimųjų Rytų šalių oro pajėgose. Antžeminiams taikiniams bus naudojami amerikietiškos išmaniosios bombos GBU, JDAM arba SDB.
Vienintelė kritiškai svarbi naujojo orlaivio detalė kurta Korėjoje yra radaras. Vietinė įmonė „Hanwha Systems“ jį kūrė bendradarbiaudama su Izraelio kompanija „Elbit“. Skelbiama, kad radaras sėkmingai išbandytas Izraelyje. Įsitikinus, kad radaras parengtas, buvo pradėtas surinkti pirmasis bandomasis naikintuvas.
Pradėtas 2016 metais, projektas pirmąjį savo svarbų pasiekimo tašką turėtų pasiekti kitų metų pradžioje, kada bus pabaigtas pirmasis lėktuvas. Sekančiais metais turėtų pakilti į orą. Iki 2026 metų turėtų būti pagaminti pirmieji prototipai. Dar po dviejų metų prasidėti masinė gamyba.
Verta paminėti, kad programa jau kainavo daugiau nei 7 milijardus dolerių (virš 6 milijardų eurų). Dar kita tiek prireiks norint pagaminti suplanuotų 120 vnt. „KF-X“ P. Korėjos pajėgoms. Asiatimes.com skaičiuoja, kad vieno vieneto kaina sieks ne mažiau nei 130 milijonų dolerių (117 mln. eurų). Palyginimui, šiai dienai už mažiau nei 100 milijonų dolerių galima įsigyti kur kas pažangesnį „F-35. Tačiau Korėja pasiryžusi remti savo gynybos pramonės progresą investuodama į vietinę gamybą.
Korėjietiškas naikintuvas nebus toks pažangus kaip „F-35“, tačiau dėl planuojamų nedidelių gamybos apimčių, visiškai naujo orlaivio projektavimas ir gamyba, turės savo kainą. Kol kas pranešama, kad projektu susidomėjusios tik Indonezijos oro pajėgos. Jos tikisi įpirkti kelias dešimtis šių naujųjų naikintuvų. Kitus gali atbaidyti didelė kaina. Lėktuvai nebus ženkliai pranašesni už tai ką kiti jau gamina ir visas projektas jau atsipirkęs, tad gali pasiūlyti patrauklesnę įsigijimo kainą.
Jei viskas vyks pagal planą, 2032 metais projektas turėtų būti pilnai parengtas koviniams veiksmams. Tada jais bus galima pakeisti pasenusius šaltojo karo laikų „F-4 Phantom II“ ir „F-5 Tiger II“. Pastarieji buvo sukurti praeito amžiau šeštame septintame dešimtmetyje. Daugelis oro pajėgų juos jau senai pašalino iš tarnybos kaip nebeatitinkančius šiuolaikinių standartų.