Įprastai, „iPhone“ naudotojai JAV turi plačiausią „Apple“ teikiamų paslaugų spektrą ir neretai mums lieka tik apgailestauti, kad mūsų šalyje kai kurių paslaugų nėra. Tačiau yra dalykų, kurių „iPhone“ naudotojai JAV gali pavydėti kitų šalių gyventojams.
Norėdama parduoti „iPhone“ modelius kitose šalyse, „Apple“ turi laikytis kiekvienos šalies vietinių įstatymų ir taisyklių, o kai kurių šių regioninių direktyvų rezultatai gali sukelti pavydą. „Apple“ taip pat turi prisitaikyti prie šalies vartotojų norų ir poreikių, o tai sukuria kai kurias naudingas funkcijas, kurių negali gauti „iPhone“ naudotojai JAV. Kai kurie iš šių dalykų yra „Apple“ programinės ar aparatinės įrangos funkcijos, o kitų buvimą sąlygoja šalių įstatymai ar taisyklės.
„iPhone“ naudotojams JAV yra prieinama daug daugiau funkcijų, kurios nėra prieinamos, bent jau kol kas, daugumoje kitų šalių: „Apple News Audio“, „Apple Card“, „Apple Cash“ ir „Apple Pay Later“, „Apple Wallet“, organų donorų registracija, sveikatos būklės rodmenų dalinimasis su sveikatos priežiūros paslaugų teikėjais, galimybė matyti laboratorinių tyrimų rezultatus aplikacijoje „Health“. Nors tai tik kelios funkcijos prieinamos išskirtinai JAV, tačiau kai kuriems „iPhone“ naudotojams už JAV ribų jos taip pat galėtų būti naudingos.
Tačiau yra kelios funkcijos, kurių neturi „iPhone“ naudotojai JAV, o kai kurių gali net ir pavydėti. Tiesa, kai kurių žemiau išvardintų dalykų neturime ir mes, bei ne visi žemiau išvadinti dalykai tiesiogiai susiję su „iPhone“.
1. Spūstys/žalios zonos „Apple Maps“
Daugelyje didžiųjų pasaulio miestų yra tankiai apgyvendintų miestų centrų, kurie turi vietines specialias taisykles skirtas sumažinti eismo intensyvumą rajone. Pavyzdžiui, Londone yra spūsčių mokesčio zona, pagal kurią vairavimo valandos ribojamos ir į tas zonas įvažiuoti ribojimo metu leidžiama tik tiems, kas moka dienos tarifą arba turi galiojančias išimtis.
Miestai, bandantys sumažinti transporto priemonių išmetamų teršalų kiekį ir pagerinti oro kokybę perpildytose vietose, turi mažos emisijos zonas. Pavyzdžiui, Paryžiuje yra nuolatinės mažos taršos zonos, į kurias tam tikromis valandomis gali įvažiuoti tik patvirtintos transporto priemonės, atsižvelgiant į jų išmetamą teršalų lygį, nuo švariausių iki nešvariausių, o daugelis senesnių automobilių yra visam laikui uždrausti.
Norėdama padėti vairuotojams naviguoti, „Apple“ nuo 14 versijos „iOS“ įtraukė spūsčių ir žaliąsias zonas į „Apple Maps“. Kai galioja ribojimų valandos, žemėlapių aplikacija gali padėti nustatyti maršrutą aplenkiant tą vietovę ir taip padėti išvengti intensyvaus eismo ar galimų baudų. Žemiau išvardintos šalys, kuriose ši funkcija veikia „iOS 16“ (žvaigždute * pažymėtose šalyse kai kuriuose miestuose ši funkcija veikia ir ankstesnėse „iOS“ versijose): Argentina, Austrija, Belgija*, Čilė, Prancūzija*, Vokietija*, Graikija, Vengrija, Indonezija, Italija*, Malta, Meksika, Nyderlandai*, Norvegija*, Portugalija*, Rumunija, Ispanija*, Švedija*, Šveicarija, Jungtinė Karalystė*.
Apple Maps – ribotos zonos – Londonas (kairė), Paryžius (dešinė)
2. Fizinės SIM kortelės
Kai „Apple“ išleido „iPhone 14“, „iPhone 14 Plus“, „iPhone 14 Pro“ ir „iPhone 14 Pro Max“, ji išleido versijas su fizinėmis SIM kortelėmis ir JAV skirtus modelius tik su eSIM. Todėl JAV naudotojai norintys naudoti šiuos telefonų modelius turėjo pereiti prie eSIM planų. Daugelis klientų nebuvo patenkinti šiuo sprendimu, nes vis dar yra mobiliųjų tinklų operatorių siūlančių pigius išankstinio mokėjimo planus su fizinėmis SIM kortelėmis.
Australija, Brazilija, Kanada, Danija, Prancūzija, Indija, Italija, Japonija, Meksika, Filipinai, Lenkija, Portugalija, Puerto Rikas ir JK mobilaus ryšio operatoriai palaiko nano SIM ir eSIM, ir čia ne visos šalys abi šias paslaugas palaikančios. Honkonge iš viso nėra eSIM palaikymo.
3. Dvi fizinės SIM kortelės
Nors daugumoje šalių „iPhone“ modeliai palaiko vieną nano SIM kortelę, daugelis „iPhone“ modelių žemyninėje Kinijoje, Honkonge ir Makao palaiko dvi nano SIM korteles be eSIM planų galimybės. Žemiau išvardinti „iPhone“ modeliai su dviem fiziniais nano-SIM kortelių lizdais, kuriais prekiaujama šiose šalyse:
- „iPhone 14“, „iPhone 14 Plus“, „iPhone 14 Pro“ ir „iPhone 14 Pro Max“;
- „iPhone 13“, „iPhone 13 Pro“ ir „iPhone 13 Pro Max“;
- „iPhone 12“, „iPhone 12 Pro“ ir „iPhone 12 Pro Max“;
- „iPhone 11“, „iPhone 11 Pro“ ir „iPhone 11 Pro Max“;
- „iPhone XS Max“, „iPhone XR“.
Kaip ir naudojant nano-SIM ir eSIM modelius, naudojant dvigubą nano SIM kortelę, galima turėti du skirtingus telefono numerius ir (arba) duomenų planus, tačiau jei „iPhone“ yra užrakintas operatoriaus – galima turėti tik vieną planą. Taip pat negalima turėti dviejų CDMA tinklo planų. Vienu metu galima naudoti tik vieną korinį tinklą.
Dėl vyriausybės taisyklių žemyninėje Kinijoje, Honkonge ir Makao modeliams reikia dviejų fizinių nano-SIM kortelių lizdų. Tačiau Honkonge ir Makao esantys „iPhone 13 mini“, „iPhone 12 mini“, „iPhone SE“ (2 ir 3 kartos) ir „iPhone XS“ modeliai turi ir nano SIM ir eSIM.
4. Garantija nuo dvejų iki šešerių metų
Kai perkate „iPhone“ JAV, jam suteikiama vienerių metų ribota garantija, apsauganti nuo gamybos broko. Tačiau kai kuriose šalyse galioja griežti vartotojų apsaugos įstatymai, pagal kuriuos reikalaujama mažiausiai dvejų metų garantijos visai elektronikai, įskaitant „iPhone“.
Pavyzdžiui, visiems iš „Apple“ Belgijoje įsigytiems gaminiams bus taikoma dvejų metų garantija, o Italijoje – tik „Apple“ ir „Beats“ prekių ženklų gaminiams. „Apple“ vis dar suteikia vienerių metų ribotą garantiją „iPhone“ pardavimui kitose šalyse, tačiau regioniniai vartotojų įstatymai prailgina šią trukmę mažiausiai vieneriais metais. Tačiau tikslios įstatymų nustatytos arba neatitikties garantijos sąlygos įvairiose šalyse skiriasi.
Pagal kiekvienos šalies vartotojų apsaugos įstatymus „Apple“ suteikia:
- Australijoje (2 metų garantiją)
- Austrijoje (2 metų garantiją)
- Belgijoje (2 metų garantiją)
- Kroatijoje (2 metų garantiją)
- Čekijoje (2 metų garantiją)
- Danijoje (2 metų garantiją)
- Anglijoje (6 metų garantiją)
- Suomijoje (be nustatyto laiko limito)
- Prancūzijoje (2 metų garantiją)
- Vokietijoje (2 metų garantiją)
- Graikijoje (2 metų garantiją)
- Vengrijoje (1–3 metų garantiją, priklauso nuo įsigijimo kainos)
- Airijoje (6 metų garantiją)
- Italijoje (2 metų garantiją)
- Saudo Arabijos Karalystėje (2 metų garantiją)
- Liuksemburge (2 metų garantiją)
- Nyderlanduose (tikėtinas gaminio veikimo laikas; nėra nustatytos trukmės)
- Naujojoje Zelandijoje (garantiją per pagrįstą laikotarpį)
- Norvegijoje (2 metų garantiją; bet gali būti iki 5)
- Lenkijoje (2 metų garantiją)
- Portugalijoje (2 metai įrenginiams, įsigytiems iki 2022 m.; 3 metai po to)
- Rusijoje (2 metų garantiją)
- Škotijoje (5 metų garantiją)
- Slovėnijoje (2 metų garantiją)
- Ispanijoje (2 metai įrenginiams, įsigytiems iki 2022 m.; 3 metai po to)
- Švedijoje (3 metų garantiją)
- Šveicarijoje (2 metų garantiją)
- Turkijoje (2 metų garantiją)
- Velse (6 metų garantiją)
- Lietuvoje (2 metų garantiją)
5. Operatorių nerakinti iPhone
Pas mus jaunesni „iPhone“ naudotojai gal net nebepamena, kad buvo laikai kai operatoriai „rakindavo“ mobiliuosius telefonus — perki mobilų telefoną pas operatorių ir jame veiks tik to operatoriaus SIM kortelė.
JAV belaidžio ryšio operatorių „iPhone“ rakinimas SIM kortelėmis vis dar yra legalus, ir dauguma tai daro. Žemiau pateikiamas nedidelis operatorių sąrašas ir jų SIM užrakinimo/atrakinimo politika, jame nesunku pastebėti, kad tik vienas operatorius parduoda tik atrakintus įrenginius:
- AT&T, paprašius, atrakins išmaniuosius telefonus, jei už jį bus sumokėta visa kaina ir telefonas jau naudojamas tinkle bent 60 dienų.
- „Cricket Wireless“ reikalauja bent šešių mėnesių mokamos paslaugos naudojimo jo tinkle, kad galėtumėte pateikti užklausą atrakinti savo „iPhone“ SIM kortelę.
- „Metro“ turi praeiti mažiausiai 180 dienų nuo įrenginio aktyvinimo operatoriaus tinkle, kad jis automatiškai atrakintų išmanųjį telefoną.
- „T-Mobile“, paprašius, atrakins bet kurį išmanųjį telefoną pagal atidėto mokėjimo planą, jei už įrenginį bus visiškai sumokėta, ir bent 40 dienų jis veikė operatoriaus tinkle. Telefonams su išankstinio mokėjimo planais laikotarpis naudojimo operatoriaus tinkle yra 365 dienos, nebent per metus sąskaita buvo papildyta daugiau nei 100 USD.
- „UScellular“ atrakina parduodamus „iPhone“ modelius praėjus 120 dienų nuo įrenginio aktyvinimo operatoriaus tinkle, jei už jį buvo sumokėta visa kaina.
- „US Mobile“ parduoda tik atrakintus įrenginius.
- „Verizon Wireless“ palaiko SIM užraktą visuose išmaniuosiuose telefonuose 60 dienų po aktyvinimo, kol juos automatiškai atrakina.
- „Visible“ politika beveik tokia pati kaip „Verizon“.
Kai kuriose šalyse galioja įstatymai, draudžiantys operatoriams rakinti SIM jų tinkluose. Kanada, Čilė, Kinija, Izraelis ir Singapūras draudžia SIM kortelių užraktus, kai perkate telefoną iš operatoriaus, o nuo 2021 m. gruodžio mėn. prie šio sąrašo prisijungė ir Jungtinė Karalystė.
Aš jau senokai negirdžiu, kad Lietuvos operatoriai „rakintų“ mobiliuosius telefonus ir, spėju, kad tai gal net draudžia įstatymas. Ši laisvė leidžia vartotojams lengvai pakeisti mobilaus tinklo teikėjus ir suteikia daugiau lankstumo.
6. Tarptinklinis ryšys be papildomų mokesčių
Europos Sąjungoje (ES) galioja taisyklė, kurią žmonės mėgsta — skambinti „tarptinkliniu ryšiu kaip namuose“. Taigi ES piliečiai (ar turintys ES šalių mobilių operatorių planus) keliaudami po ES šalis jose siunčia žinutes, kalba naudodamiesi mobiliuoju ryšiu ar naudojasi mobiliaisiais duomenimis kainomis „kaip namuose“. Tai taip pat taikoma visiems įeinantiems skambučiams ir žinutėms, kai naudojatės tarptinkliniu ryšiu ES šalyse. Kiekvieną kartą, kai atvykstate į kitą ES šalį, netgi gaunate tekstinį pranešimą, primenantį apie šią sąžiningo naudojimo politiką.
Tarptinklinio ryšio mokesčių panaikinimas ES pakeitė tai, kaip žmonės naudojasi mobiliaisiais duomenimis keliaudami, todėl milijonams vartotojų buvo patogu ir leido sutaupyti. Reglamentas, kurio galiojimas iš pradžių turėjo baigtis 2022 m., buvo pratęstas dar 10 metų, suteikiant ilgalaikį šios naudos naudotojams garantiją.
Anksčiau nuvykus į kitą šalį, telefonas automatiškai pasigaudavo operatorių (neretai su brangesniais tarifais) ir tada jau gale mėnesio, gaudavai sąskaitą su neretai apvalia sumele. JAV dar vis yra taip pat. Nuvykus į kitą valstiją (o kartais ir miestelį, kuriame tavo operatorius neturi ryšio) prisijungi prie kito operatoriaus ir jau moki pagal jo taikomus skirtingus tarptinklinio ryšio tarifus. Tačiau plačiai paplitus LTE ir plečiantis 5G tinklams, tarptinklinis ryšys tampa vis mažiau aktualus ir JAV.
Žinoma, šis punktas nėra susijęs tik su „iPhone“, jis galioja naudojant ir kitų gamintojų telefonus, tačiau jį vis tiek nutariau paminėti, nes labai greitai priprantame prie gero ir tą gerą, kurį turime ES prisimename tik išvykę kur toliau už ES ribų.
Skirtingos „iPhone“ komplektacijos
Daugumoje rinkų pirkdami naują „iPhone“ modelį, dęžutėje nerasite maitinimo adapterio. Nuo „iPhone 12“ serijos su išmaniuoju telefonu pateikiami tik USB-C – Lightning laidai. „Apple“ ragina klientus naudoti naują laidą su UCB-C maitinimo adapteriais ir kompiuterių prievadais arba pakartotinai naudoti senus USB-A į „Lightning“ laidus ir įkroviklius.
„Apple“ nurodė aplinkosaugines priežastis, dėl kurių buvo atsisakyta komplektuoti adapterius su naujais telefonais — iki 2030 m. kompanija siekia pasiekti anglies neutralumą. Viename padėkle ji gali išsiųsti daugiau produktų, nekomplektuodama „iPhone“ su maitinimo adapteriais, drastiškai sumažindama anglies emisiją. Taip pat išvengiama per didelio vario, alavo rūdos ir cinko kasybos.
Tačiau Brazilija pareikalavo, kad „Apple“ komplektuotų šalyje parduodamus „iPhone“ su maitinimo adapteriai, kad būtų laikomasi Brazilijos vartotojų apsaugos įstatymų, neleidžiančių parduoti prekių, kurias įsigijęs naudotojas turėtų įsigyti antrą produktą, kad pirmasis veiktų. Nuo 2021 m. kovo pradžios „Apple“ jau buvo nubausta 2 mln. USD, 2,3 mln. USD ir 19 mln. USD bauda atskirais sprendimais dėl šio klausimo ir netgi buvo konfiskuoti „iPhone“ modeliai iš vietinių operatorių ir „Apple Store“ perpardavėjų, nors teisėjas leido „Apple“ tęsti „iPhone“ pardavimus šalyje iki bus priimtas galutinis sprendimas viename iš ieškinių.
„Apple“ galiausiai gali nusileisti Brazilijos vartotojų apsaugos reikalavimams. Daugumoje šalių „Apple“ naujausios kartos „Apple TV“ pirkėjai dėžutės nerado USB-C> kabelio, kurio reikia norint įkrauti naująjį „Siri Remote“ su USB-C prievadu, tačiau pirkėjai Brazilijoje dėžutėje laidą rado.
„Apple“ jau kuris laikas nekomplektuoja „iPhone“ su ausinėmis ir įkrovikliais. Kompanija tai aiškina aplinkosaugos sumetimais. Tačiau Prancūzijoje situacija kiek kitokia. Nors prancūzai yra taip pat garsiai šūkalojantys apie ekologiją, atšilimą bei tai jog reikia „užmušti bebrą ir išsaugoti medį“ — šioje šalyje vyriausybės nurodymu „iPhone“ komplektuojami su „EarPods“ ausinėmis.
Daugelis šalių išleido įstatymus nurodančius riboti radijo signalus siunčiančių įrenginių galingumą, nes radijo bangos signalo perdavimo diapazone neigiamai veikia žmogaus organizmą. Nežiūrint to, jog „Apple“ sukūrė „iPhone“ taip, kad artumo jutiklis gali atskirti kada telefono aparatas yra netoli galvos ir susilpninti signalo stiprumą — Prancūzijos įstatymų leidėjams to pasirodė negana. Šalies vyriausybė ragina gyventojus telefoninio pokalbio metu naudoti ausines, o ne glausti telefono aparato prie galvos ir atitinkamai išmanių telefonų gamintojus įpareigoja išmaniuosius telefonus komplektuoti su ausinėmis. Tad jei norite ne tik sutaupyti porą dešimčių eurų ir gauti telefoną su ausinėmis — pirkite Prancūzijoje :).