Ryšio technologijos ir skaitmeniniai įrankiai neatpažįstamai pakeitė daugybę mūsų gyvenimo sričių. Viena iš jų – transporto sektorius, kuriame per pastarąjį dešimtmetį įdiegti ryškūs pokyčiai atvėrė kelią sunkvežimių gamintojų, vežėjų bei jų užsakovų paslaugoms į visiškai naują galimybių pasaulį.
Skaitmeninės transporto paslaugos (bendrovės nuotr.)
Jame nebeliko vietos vienam svarbiausių ir amžinam kaip pats transportas galvosūkiui: „Kur šiuo metu yra mano krovinys?“. Dabar pakanka įsijungti kompiuterį ar išmanųjį telefoną ir tiek šis, tiek daugybė kitų atsakymų – kaip ant delno.
Telematika ir jos sukurtos galimybės
Išvystyta ir tebetobulinama transporto priemonių telematika gerokai išplėtė šių laikų parkų valdytojų galimybes. Ne mažiau svarbu ir tai, kad buvo sukurti įrankiai, nuotolinį duomenų perdavimą pavertę skaičiais pagrįsta sprendimų priėmimo sistema. Ji leido vežėjams auginti našumo rodiklius, mažinti degalų sąnaudas, išvengti piktnaudžiavimo ir nelaimingų atsitikimų.
Dabar informacijos perdavimo įrenginiai paprastai ir greitai montuojami beveik visose komercinio transporto priemonėse, kuriose jie prijungiami prie duomenų valdymo sistemos. Tokių transporto priemonių valdytojams reikiama informacija perduodama ir apdorojama naudojantis nuotolinės prieigos serveriais, dar vadinamais skaitmeniniais debesimis.
Atsispyrę nuo šios technologijos, dalis mobilumo paslaugų teikėjų žengė dar toliau. Kartu su telematikos galimybėmis sparčiai vystomi ir kiti sprendimai, palengvinantys kasdienį vežėjų gyvenimą ir leidžiantys jiems lanksčiau planuoti savo verslą.
„Tobulėjančios technologijos ir skaitmenizavimo galimybės leido ne tik daugybę popieriuje tvarkytų paslaugų paversti patogiai valdomomis ir moderniomis sistemomis, bet ir sukurti kiekviename pasaulio taške pasiekiamas daugiafunkces platformas, kuriose būtų sutelktos visos šiuolaikiniam transporto sektoriui reikalingos paslaugos vienoje vietoje“, – sako transporto parko valdymo sistemą „DKV Live“ sukūrusios bendrovės „DKV Mobility“ atstovas Baltijos šalyse Artūras Michejenko.
Viename portale sprendžiamos opiausios vežėjų problemos: degalų sąnaudų optimizavimas, kelių rinkliavų klausimai, krovinių sekimas. Vienas pagrindinių tokios sistemos privalumų atskleidžiamas jos pavadinime – visi sprendimai priimami vertinant realiuoju laiku gaunamą informaciją, kurios prieinamumą užtikrina šiuolaikinės ryšio ir informacinės technologijos. Transporto vadybininkai ar ekspeditoriai turi galimybę optimaliai planuoti užduotis remdamiesi tik aktualia informacija.
A. Michejenko teigimu, toks funkcionalumas daro gerokai skaidresnę ir efektyvesnę visą transporto parko valdytojų veiklą: nuo optimaliai parinktų maršrutų ar didesnio vairuotojų saugumo iki integralumo į klientų rizikos valdymo procesus.
„Vien tik technologinis sprendimas, leidžiantis suteikti savo klientams galimybę nuolat sekti tikslią jų prekių judėjimo vietą, gali lemti, ar vežėjas laimės kontraktą, ar ne. Įmonės nori tiksliai planuoti prekių judėjimo laiką iki pat galutinės lentynos, o šiuolaikinės tiekimo grandinės yra labai jautrios daugybei veiksnių, todėl dėl šio aspekto svarbos jau niekam nebekyla klausimų“, – pažymi specialistas.
Užtikrina konkurencinį pranašumą
Mobilumo paslaugų platforma internete ar jos versija mobiliojoje programėlėje užtikrina ir daugybę kitų transporto parko valdytojams svarbių kasdienių paslaugų: leidžia nuolat stebėti išlaidas, optimizuoti maršrutus pagal automobilio charakteristikas ar net koreguoti kelionės parinktis atsižvelgiant į realią situaciją keliuose ar pasikeitusius poreikius.
Pagrindinis tokių paslaugų skaitmenizavimo privalumas – galimybė nuolatos realiuoju laiku sekti daugybę su pervežimo maršrutu susijusių detalių ir, joms keičiantis, atlikti reikiamas jau vykstančios kelionės korekcijas, jeigu jų reikia. Viena tokių dedamųjų, pavyzdžiui, gali būti kintančios degalų kainos. Ypač pabrangus energijos ištekliams, sąlygos efektyviai išnaudoti realaus laiko informaciją tapo dar svarbesniu pranašumu.
„Norint teikti tokią paslaugą, būtina didžiulė duomenų bazė ir patogūs skaitmeniniai įrankiai. Būtent pastarųjų ištobulinimas leido transporto parkų valdytojams tapti dar lankstesniems, greitesniems ir taip užsitikrinti konkurencinį pranašumą“, – pažymi A. Michejenko.
Mažiau administracinės naštos
Dar viena dažnai nematoma transporto paslaugų skaitmenizacijos pusė – vairuotojų darbo sąlygos ir vadybininkų administracinės naštos mažėjimas. Dėl degalų ir paslaugų kortelių vairuotojai jau senokai liovėsi vežiotis dideles grynųjų pinigų sumas, tad dabar didesnį aktualumą įgavo apskaitos sistemos, suteikiančios galimybę vežėjui vienoje vietoje turėti visą buhalterinę informaciją ir ją pateikti tinkamais formatais.
Dėl informacinių technologijų progreso daugybė transporto operacijų tapo gerokai saugesnės. Pavyzdžiui, šiuolaikinių tachografų duomenys gali būti nuskaitomi ir archyvuojami automatiškai.
Visos transporto parko sistemos duomenų skaitmenizavimas ir automatinis apdorojimas ne tik leidžia sumažinti administracines išlaidas ar sutrumpinti darbuotojų darbo laiką, bet ir padeda išvengti galimų personalo klaidų ir atriša rankas kitiems darbams.
Papildomas vadybininkų dėmesys atkreipiamas tik tuomet, kai jo iš tikrųjų reikia. Tokios sistemos kaip „DKV Live“ visus maršruto duomenis įrašo automatiškai, kad juos būtų galima bet kada patikrinti, o vadybininką iš karto informuoja užfiksavus viršytą greitį, neįprastą poilsio laiką ar kitus dėmesio reikalaujančius veiksmus.