Gebėjimas greitai ir kokybiškai aptarnauti klientus jau nebėra privalumas, o reikalavimas kiekvienam bankui, siekiančiam įtvirtinti savo pozicijas itin konkurencingoje finansinių paslaugų rinkoje. Ar kada susimąstėte, kaip naujausios technologijos keičia bankininkystės sektorių? IBA Group sprendimų architektas Tatsiana Kakareka papasakojo apie šiuolaikines tendencijas ir kaip automatizavimas pagerina bankų veiklos efektyvumą ir sutaupo laiką bei lėšas.
Pradėkime nuo to, kokios technologijos yra naudojamos banko pavedimų automatizavimui:
- Robotizacija (Robotic Process Automation, RPA) — programinės įrangos robotai, skirti automatizuoti įprastines užduotis. Kalbant apie bankininkystę, šie robotai gali būti užprogramuoti atlikti tokias užduotis kaip operacijų apdorojimas, įskaitant banko pavedimus.
- Integravimo magistralės (Enterprise Service Bus, ESB), padedančios sujungti įvairias bankines sistemas ir organizuoti duomenų mainus tarp jų. Tai labai svarbu automatizuojant banko pavedimus, nes šios operacijos dažnai apima kelias sistemas. Integravimo magistralių naudojimas leidžia sukurti „sklandų“ procesą keliose sistemose, išlaikant operacijų vientisumą.
- Verslo procesų valdymo (Business Process Management, BPM) technologijos, padedančios bankams modeliuoti, įgyvendinti, vykdyti, stebėti ir optimizuoti verslo procesus, įskaitant žmogaus dalyvavimą procese. Sudėtingiems pavedimams, kuriuos turi patvirtinti banko darbuotojas, BPM naudojimas gali padidinti operacijos patikimumo lygį.
Be to, naudojamos dirbtinio intelekto (Ai) ir mašininio mokymosi (Ml) galimybes, kad automatizuotume sudėtingas užduotis, kurioms reikia priimti sprendimus. Pavyzdžiui, siekiant aptikti nesąžiningas operacijas arba optimizuoti pavedimo operacijų nukreipimą.
Dabar bus greičiau
Naudojant tokias technologijas galima patobulinti ir pagreitinti šių tipų bankinius pavedimus:
- Elektroniniai pinigų pavedimai tarp bankų, įskaitant išorinius lėšų pavedimus, mokėjimus tarp asmenų ir sąskaitų apmokėjimus.
- Darbo užmokesčio pavedimas į darbuotojų banko sąskaitas. Panašios technologijos ir procesai taip pat gali būti taikomi išmokoms, pavyzdžiui, pensijoms ar socialiniam draudimui mokėti.
- Tiesioginio debeto mokėjimai, leidžiantys trečiajai šaliai paimti lėšas tiesiogiai iš asmens banko sąskaitos, paprastai sąskaitoms ar prenumeratoms apmokėti.
Pagrindiniai siūlomų pavedimų automatizavimo tipų privalumai:
- Ženkliai pagerina pavedimų produktyvumą ir greitį, sumažindami laiką, praleistą atliekant rankines užduotis ir įgyvendinant galutinius procesus.
- Mažina veiklos sąnaudas sumažindami rankų darbo kiekį ir paleisdami procesus 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę.
- Geresnė klientų aptarnavimo kokybė dėl sutrumpėjusio pavedimo vykdymo laiko ir supaprastintos prieigos prie pavedimo funkcijų.
- Baudų už pradelstus mokėjimus ir sąskaitų pereikvojimą išvengimas.
Ar tai saugu?
Viena iš svarbių mūsų pastangų sričių, įgyvendinant banko pavedimų automatizavimą yra saugumo užtikrinimas. Siekiant sumažinti neteisingų pavedimų atlikimo riziką, taip pat nustatyti maksimalų įtartinų pavedimų skaičių, naudojamas kelių metodų kompleksas. Saugumui reikia vienu metu įgyvendinti kelių lygių priemones:
- Tinklo saugumas, siekiant apsisaugoti nuo neteisėtos prieigos.
- Kortelės turėtojo duomenų ir kitos neskelbtinos informacijos, naudojamos atliekant operaciją, apsauga. Šifravimas, saugumo protokolų palaikymas, prieigos auditas ir kitos priemonės naudojamos siekiant užkirsti kelią neskelbtinų duomenų plitimui.
- Prieigos suteikimas tik tiems, kurie turi teisę.
- Reguliarus atliekamų operacijų stebėjimas ir prieigos prie veikiančios sistemos užtikrinimas.
- Informacijos saugumo politikos kūrimas ir griežtas jos laikymasis.
- KYC procesų automatizavimas ir jų panaudojimas atliekant pavedimus.
- RPA ir IPA naudojimas siekiant automatizuoti pasikartojančias užduotis, sumažinti žmogiškąsias klaidas ir nustatyti sukčiavimą.
- Dirbtinis intelektas ir mašininis mokymasis, skirtas analizuoti gaunamą informaciją ir nustatyti įtartinus sandorius.
- Daugiafaktorinis autentifikavimas, atsižvelgiant į atliekamos operacijos rizikos lygį.
Kokia nauda automatizuojant pavedimus?
Taikant bankinių pavedimų automatizavimą daugelyje procesų pasiekiama reikšmingų patobulinimų:
- Sukčiavimo apibrėžimas ir neįprastų veiklos modelių bei galimų sukčiavimo sandorių nustatymas.
- Darbo užmokesčio pavedimas.
- Sąskaitų apmokėjimas.
- Tarptautinių pavedimų atlikimas.
- Ataskaitų apie atliktus pavedimus rengimas.
Kalbant apie laiko taupymą, pagal įvairius įvertinimus, bankai kasmet praranda nuo 20 iki 30 % savo pajamų dėl neefektyvumo. Pavedimų automatizavimas gali padėti sugrąžinti dalį pinigų, išleistų rankiniam darbui ir nereikalingiems veiksmams.
Pavyzdžiui, vieno tyrimo metu buvo nustatyta, kad, automatizavus verslo procesus ir pritaikius tinkamus IT sprendimus, bankui pavyko 70 % sutrumpinti laiką, kurį darbuotojai sugaišta sąskaitų pavedimams, ir per 15 mėnesių pasiekti reikšmingą 75 % investicijų grąžą. Tačiau tikslus sutaupyto laiko kiekis gali priklausyti nuo konkretaus banko specifinių procesų ir operacijų masto.
Ateities prognozės
Sistemos, atliekančios banko pavedimus, vienu metu vystysis keliomis kryptimis, visų pirma siekiant pagerinti klientų patirtį ir suteikti bankams kuo didesnį konkurencinį pranašumą.
- „McKinsey“ prognozuoja, kad per kelerius ateinančius metus kils antroji automatizavimo ir dirbtinio intelekto banga, kai mašinos atliks nuo 10 iki 25 % visų bankų funkcijų. Tai turės įtakos pavedimams, kurie yra viena iš sudėtingiausių ir labiausiai reguliuojamų bankinių operacijų.
- Specializuotų sprendimų dalies didinimas, kuris leis bankams gauti konkurencinį pranašumą.
- Vis gilesnė integracija su skaitmeninėmis ekosistemomis. Pavyzdžiui, Indijos bankas ICICI pristatė pagrindines bankininkystės paslaugas „WhatsApp“ ir per tris mėnesius nuo starto sulaukė milijono vartotojų. Pavedimų įdiegimas į skaitmenines ekosistemas suteiks bankams galimybę padidinti operacijų skaičių ir pelningumą
- Leidimas trečiosioms šalims naudotis galimybe atlikti pavedimus, atitinkant saugumo reikalavimus. Tokiu būdu bankai turės daugiau galimybių padidinti atliekamų pavedimų dalį.
Taip pat, mūsų įmonė dalyvavo diegiant pavedimus į banko „Western Union“ nuotolinio aptarnavimo kanalus. Tai sudėtingas projektas, apimantis sąveiką su banku, tarptautinių pavedimų sistemą ir banko apdorojimą. Projekto rezultatas — 100 % automatizuoti pavedimai pagal visas tarptautinės sistemos, banko ir priežiūros institucijos taisykles.