Vien praėjusią vasarą Lietuvoje statybvietėse žuvo trys darbuotojai, du nukritę nuo didelio aukščio, o trečias darbuotojas buvo mirtinai sužeistas užvirtus montuojamai perdangai. Lietuvos statistikos duomenimis per metus darbe žūsta virš 20 asmenų, dar daugiau yra sužeidžiami. Atsakomybė už darbuotojų sveikatą tenka darbdaviui ar jo įgaliotam asmeniui. Nesilaikant įmonėje saugos ir sveikatos reikalavimų nelaimės atveju gali grėsti laisvės atėmimas iki 8 metų, rašoma pranešime žiniasklaidai.
UAB „Prosafety“ nuotrauka
Darbų saugos mokymų ir reikalavimų vykdymu visų pirma turi rūpintis įmonių vadovai. Šioms pareigoms dažnai paskiriamas atsakingas asmuo. Tačiau vėl kyla rūpestis – ar atsakingas asmuo turi pakankamai profesinių kompetencijų, ar pareigos atliekamos tik formaliai, ar visi dokumentai yra tvarkingi? Dažniausiai šie klausimai keliami prieš Darbo inspekcijos auditą ar jau atsitikus nelaimingam įvykiui.
Įmonės UAB „Prosafety“ įkūrėjas ir vadovas Evaldas Pagojus ragina nelaukti nelaimingo atsitikimo, nes darbo vietos saugumą ir darbuotojų sveikatą užtikrinti galima žymiai lengviau ir paprasčiau, pasitelkiant išmaniąją programėlę „E-safety“. Žinoma, svarbūs ir reguliarūs darbuotojų mokymai, kuriuos vestų patyrę specialistai, reikalingos konsultacijos, auditai. Visa tai gali atlikti profesionalios darbų saugos ir sveikatos konsultavimo įmonės.
Kalbiname „E-Safety“ informacinės sistemos kūrėją E. Pagojų apie jos galimybes ir naudą, užtikrinant įmonėje darbų saugą.
1. Ar galėtumėte išvardinti keletą pasikartojančių darbų saugos pažeidimų, klaidų įmonėse, kurias pašalinus nelaimingų atsitikimų skaičius sumažėtų?
Dažniausiai konsultacijų, mokymų ir audito metu susiduriame su šiais trūkumais įmonėse:
- Neįvertinama profesinė rizika.
- Trūksta dėmesio darbų saugai, įmonės viduje niekas nekontroliuoja procesų arba jie vykdomi tik formaliai, darbo vietos nėra deramai prižiūrimos, kad nekeltų pavojaus darbuotojo sveikatai.
2. Kokie procesai įmonėms sunkiausi, kad užtikrinti profesionalią darbų saugą (DS)?
Sunkiausia yra sekti įstatymų pokyčius ir optimizuoti, atnaujinti darbų saugos dokumentaciją, laiku atlikti privalomas patikras. Pirmiausia reikėtų įsivesti vidinę DS procesų kontrolę ir darbo vietų kontrolę. Tai reikalauja daug laiko, profesionalumo. Kai kurios įmonės nepajėgios tiek pastangų skirti darbų saugai, todėl mes sukūrėme informacinę sistemą, kuri skirta valdyti ir prižiūrėti dokumentaciją ir kitus procesus. Su šia sistema galima sutaupyti 90 % pastangų ir laiko nei dirbant įprastai.
3. Kokias problemas norėjote išspręsti sukurdami „E-safety“ programą?
„E-safety“ programa padeda:
- Patogiai stebėti ir efektyviai valdyti vidinius įmonės darbų saugos procesus.
- Realiuoju laiku matyti, kokia DS situacija įmonėje.
Įmonės vadovui nereikia klausinėti savo darbuotojų ar peržvelgti daugybės dokumentų tam, kad sužinotų, ar deramai užtikrinamas darbuotojų saugumas. Užtenka peržvelgti „E-safety“ sistemą, kurioje fiksuojami visi procesai, valdomi dokumentai. Taip sutaupoma ir laiko, ir energijos.
Programa patogi tuo, kad yra universali, ją sėkmingai galima naudoti įvairiose srityse – nuo gydymo įstaigų iki statybų, pramonės įmonių; galimas darbuotojų skaičius nuo 20 iki 800.
4. Kaip „E-safety“ palengvina darbų saugos vykdymą?
Visa darbų saugos dokumentacija yra vienoje saugioje vietoje. Realiuoju laiku matoma situacija visoje įmonėje ir nutolusiuose padaliniuose. Vadovas programoje mato, kas ir kada ves mokymus, kokios ir kam išduotos asmeninės apsaugos priemonės (AAP), kuriam darbuotojui reikia praeiti sveikatos patikrą. Per informacinę sistemą darbuotojai labai lengvai gali naudotis instrukcijomis ir kita DS dokumentacija saugiam darbui atlikti. Praktiniai mokymai gali būti organizuojami nuotoliniu būdu, tai labai patogu.
6. Šiandieną Lietuvoje ne mažai dirbančių ukrainiečių ir kitų šalių specialistų – ar jie taip pat galės naudotis „E-safety“ jiems artima kalba?
Taip, šia programa gali naudotis užsieniečiai kalbantys anglų, rusų kalbomis. Ateityje planuojame paslaugas teikti latvių ir lenkų kalbomis.
7. Kokios dar problemos nėra išspręstos darbų saugos srityje, ar ruošiatės tam konkrečiai tobulindami programą?
„E-safety“ sukurta taip, kad ją lengva pritaikyti įvairių sričių įmonių DS poreikiams. Mes visada kreipiame dėmesį į klientų poreikius ir tobuliname savo sistemą, plečiame jos funkcionalumą.
Kartais klientai, pirmą kartą pasinaudoję informacine sistema nustemba sužinoję, kad daug darbuotojų neturi AAP, sveikatos pažymų. Mes raginame tinkamai pasirūpinti DS ir taip sumažinti sužeidimų ir mirčių darbovietėse skaičius.