Skaitmeniniu parašu pagrįstas SIM kortelės sprendimas mobilusis parašas nuo šiol vadinsis „Mobile-ID“. Šiuo tapatybės internete patvirtinimo ar jungimosi prie e. sistemų būdu, kaip ir iki šiol, galės naudotis Lietuvos ir Estijos gyventojai. Pasikeitus mobiliojo parašo pavadinimui į „Mobile-ID“, šią paslaugą naudojantiems asmenims jokių papildomų veiksmų atlikti nereikės, t. y. jie ir toliau galės naudotis visomis turimomis paslaugomis.
Mobiliojo parašo pavadinimas į „Mobile-ID“ keičiamas siekiant parodyti, kad tai – daugiau nei parašas. Ši išmani priemonė leidžia ne tik greitai ir patogiai pasirašyti dokumentus, bet ir naudotis visomis kitomis elektroninėmis paslaugomis. Pavyzdžiui, prisijungti prie e. sistemų, užsisakyti e. paslaugas, patvirtinti operacijas ir dar daugybę kitų funkcijų.
„Gyventojų, besinaudojančių „Mobile-ID“, skaičius nuolat auga – šiuo metu Lietuvoje šia priemone naudojasi daugiau nei 430 tūkst. gyventojų. Tačiau skirtingos apklausos rodo, jog mobiliojo parašo, nuo šiol besivadinsiančio „Mobile-ID“, paslaugomis daugelis naudojasi to net nesuprasdami. Pernai Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos atlikta apklausa parodė mūsų atliktiems tyrimams prieštaraujančius duomenis – tik 14 proc. žmonių, naudojusių kvalifikuotą elektroninį parašą, teigė, kad pasirašo su SIM kortele. Toks duomenų neatitikimas tarp apklausos ir mūsų turimų faktinių skaičių tik parodo, jog dažnai tiesiog neskiriame, kuo pasirašome. Mažai yra kam žinoma, kad tapati paslauga yra teikiama ir Estijoje bei kad lietuviai turėdami „Mobile-ID“ gali prisijungti prie paslaugų Estijoje ir atvirkščiai. Būtent dėl šios priežasties, keičiant mobiliojo parašo pavadinimą į „Mobile-ID“, taip sutapatinant su paslaugos pavadinimu Estijoje, norime pirmiausia atkreipti visuomenės dėmesį į tai, kad „Mobile-ID“ – daugiau nei parašas bei kad juo galima naudotis ne tik Lietuvoje. Tai – naudotojams puikiai pažįstamas ir saugus būdas ne tik elektroniniu pasirašyti dokumentus, bet ir patvirtinti savo tapatybę internete, jungtis prie e. sistemų“, – teigia Viktoras Kamarevcevas, „SK ID Solutions“ verslo vadovas Lietuvoje.
„Mobile-ID“ užtikrina ne tik tai, kad įvairiomis elektroninėmis paslaugomis būtų galima naudotis patogiai, bet ir tai, kad jos būtų suteikiamos saugiai. Šis išmanusis identifikavimo būdas atitinka aukščiausius standartus, taikomus asmens tapatybės nustatymui. „Mobile-ID“ teikiami elektroniniai parašai prilygsta pasirašymui ranka ir atitinka „eIDAS“ reglamentą.
Arnoldo Svirskio, mobiliojo ryšio operatoriaus „Telia“ produkto vadovo, teigimu, „Mobile-ID“ dar labiau praplečia galimybes visiems, nes tapatybės patvirtinimo funkcija yra prieinama visada.
„Mobile-ID“ e. pasirašymo ir e. atpažinties raktai yra įdiegti itin saugioje SIM kortelėje, veikiančioje tiek paprastame, tiek išmaniajame telefone, tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Jai nereikia interneto ryšio. Todėl sugedus ar išsikrovus įrenginiui, pakanka kortelę perkelti į bet kokį kitą telefoną“, – sako A. Svirskis. Anot jo, „Mobile-ID“ taip pat lengvai prieinamas ir Europos Sąjungos piliečiams ar užsienio šalių rezidentams. Norėdami naudotis šia paslauga jie turi pateikti leidimą gyventi Lietuvoje, kuriame nurodytas lietuviškas asmens kodas.
Aida Lumbytė, mobiliojo ryšio operatoriaus „Tele2“ produkto vadovė, teigia, kad „Mobile-ID“ teikiamais privalumais jau naudojasi daugelis.
„Kodėl vis daugiau žmonių nusprendžia pradėti naudotis šiomis paslaugomis? Išskirtume tris pagrindines priežastis – patogu, saugu ir mobilu. Patogu, nes jungiantis prie el. bankininkystės nebereikia bankų kodų kortelių ar generatorių, tam reikia tik telefono, kurį visada turime šalia. Saugu, nes „Mobile-ID“ yra apsaugotas specialiu sPIN kodu, kurį žino tik šia paslauga besinaudojantis asmuo, telefonas papildomai yra apsaugotas ir paprastu PIN kodu. Net ir pametus telefoną, viskas, ką reikėtų padaryti, tai – užblokuoti SIM kortelę. Mobilu, nes „Mobile-ID“ galima naudotis bet kur ir bet kada. Jis visada yra lengvai prieinamas jūsų telefone“, – tvirtino A. Lumbytė.
Eligijaus Rakicko, skaitmeninių paslaugų teikėjos „Bitė Lietuva“ produktų vadovo teigimu, „Mobile-ID“ pranašumai prieš senuosius identifikavimo būdus – akivaizdūs. Šis tapatybės patvirtinimo internete įrankis telefone yra patogus, saugus ir, svarbiausia, tinkamas naudoti beveik visoms elektroninėms paslaugoms, kur reikia save identifikuoti ar pasirašyti dokumentą elektroniniu būdu.
„Naudojantis „Mobile-ID“, plečiamos išmaniojo įrenginio galimybės. Įsigijus šią paslaugą, keliais paspaudimais galima pervesti pinigus, sumokėti komunalines paslaugas, pasirašyti sutartis. Taip pat, deklaruoti pajamas, sumokėti mokesčius ar susigrąžinti mokesčių permokas, pateikti paraišką vairuotojo pažymėjimui gauti, užregistruoti vaiką į darželį, užsisakyti pažymas iš valstybės institucijų ir dar daugybę kitų svarbių dalykų“, – pastebi E. Rakickas.
Norint pradėti naudotis „Mobile-ID“, reikia kreiptis į savo mobiliojo ryšio operatorių. Teikiant paraišką „Mobile-ID“ gauti, savo tapatybę reikia patvirtinti pasu arba asmens tapatybės kortele.