Nors šiomis dienomis mūsų išmanieji telefonai ir kompiuteriai netyla nuo „Messenger“ ir kitų programėlių pranešimų, elektroniniai laiškai vis dar atsisako išnykti iš mūsų gyvenimo. Būtinybė gerai apgalvoti adresatui skirtą žinutę, patogiai prisegami failai bei spaudimo atsakyti tą pačią sekundę nesudarantis susirašinėjimo etiketas lemia tai, jog elektroninis paštas net ir po daugelio metų išlieka pagrindine oficialaus bendravimo virtualioje erdvėje forma. Tačiau pastaraisiais metais jo naudotojai tarsi pasidalino į dvi stovyklas – „Google“ vystomos „Gmail“ ir „Microsoft Outlook“, kurių kiekvienos atstovai savo pasirinkimui turi įvairių argumentų.
„Remiantis naujausiais duomenimis, „Gmail“ šiuo metu užima net 28 proc. viso pasaulio elektroninio pašto rinkos ir jos vartotojų skaičius 3,5 karto lenkia „Outlook“. Visgi susidomėjimas pastarąja el. pašto dėžute reikšmingai augo pandeminiu laikotarpiu, kai „Microsoft“ ją papildė svarbiomis nuotolinio darbo funkcijomis. Kadangi abi platformos šiuo metu turi daugiau panašumų negu skirtumų, konkrečios el. pašto paslaugos pasirinkimą dažniausiai nulemia jos naudojimo paskirtis ir vartotojo poreikiai“, – sako „Telia Global Services Lithuania“ IT paslaugų tiekimo specialistas Tomas Niparavičius.
Skirtingos filosofijos
Pasak T. Niparavičiaus, prieš pradedant lyginti „Gmail“ ir „Outlook“, svarbu suprasti, jog tai yra tas pačias funkcijas atliekantys, bet ne visiškai analogiški produktai. Jei „Gmail“ nuo pat pradžių buvo kuriama kaip paprasta per naršyklės langą pasiekiama el. pašto dėžutė eiliniam vartotojui, tai „Outlook“ evoliucionavo iš senųjų kompiuteriams skirtų el. pašto programų ir tapo veikiau darbinės komunikacijos ir dienotvarkės planavimo platforma, nei el. pašto dėžute.
„Kitaip nei „Gmail“, „Outlook“ turi ne tik internetinę svetainę, bet ir kompiuteriams skirtą programą, kurioje galima pridėti visas turimas el. pašto dėžutes, įskaitant ir „Gmail“. „Outlook“ taip pat gali pasigirti integruotu kalendoriumi ir kontaktų knygute, todėl vartotojui tam nebereikia naudoti papildomų aplikacijų. Tai kartu su kitų „Microsoft“ paslaugų integracija lemia, kad tokie darbai, kaip kvietimo į nuotolinį „Teams“ susitikimą išsiuntimas, reikalauja tik kelių pelės paspaudimų“, – pasakoja ekspertas.
Kita vertus, tai nereiškia, jog „Gmail“ negali atlikti panašių užduočių. Tiesiog vartotojui bus ne taip patogu, nes kompiuteryje tam reikės atsidaryti kelis naršyklės langus ir pasinaudoti papildomomis „Google Calendars“ ir „Google Contacts“ paslaugomis, kurios susietos su „Gmail“ paskyra. Užtat išmaniesiems telefonams skirta „Gmail“ programėlė kur kas artimesnė „Outlook“, nes taip pat suteikia galimybę joje pridėti kitas pašto dėžutes.
Subtilūs skirtumai
„Telia Global Services Lithuania“ atstovo teigimu, mažesnį bazinį funkcionalumą „Gmail“ kompensuoja paprasčiau perprantama vartotojo sąsaja ir naudojimo patogumu. Geras to pavyzdys – laiškų rūšiavimas. Jei „Outlook“ laiškai išrūšiuojami į tam tikrus aplankus, tai „Gmail“ tam naudoja etiketes, kurių prie laiško pridėti galima net kelias. Taip pat „Gmail“ gali sutaupyti laiko, automatiškai išskirstydama svarbius, socialinių tinklų ir reklaminius laiškus į atskirus skirtukus. Tuo metu „Outlook“ gautus laiškus pagal jų turinį pažymi tokiomis kategorijomis, kaip „Dokumentai“, „Nuotraukos“, „Naujienlaiškiai“ ir pan.
Dar vienas „Gmail“ pranašumas – šiek tiek pajėgesnė paieškos sistema. Pasitelkiant ją, laiškų ar juose esančios informacijos galima ieškoti lyg „Google“ paieškoje, įskaitant įvairias santrumpas, kaip „from:“ ar „to:“. Panaši situacija ir su brukalų filtru, kuris „Gmail“ platformoje yra labiau ištobulintas. Dėl šios priežasties į „Outlook“ pašto dėžutę dažniau prasibraus nepageidaujami laiškai, kuriuos reikės trinti rankiniu būdu. Užtat ši platforma siūlo „Sweep“ funkcionalumą, leidžiantį automatiškai ištrinti tam tikro siuntėjo siunčiamus ar išsaugoti tik pačius naujausius jo laiškus.
Abi platformos standartiškai vartotojui suteikia 15 gigabaitų talpyklą elektroniniams laiškams, tačiau „Outlook“ dovanoja dar papildomus 5 gigabaitus failams savo valdomoje „OneDrive“ debesijos saugykloje. Vis dėlto „Gmail“ gali pasigirti šiek tiek didesniu 25 megabaitų dydžio limitu laiško prisegtukams, kai „Outlook“ atveju dydis apribotas iki 20 megabaitų.
Pirmauja skirtingose kategorijose
T. Niparavičius akcentuoja, jog nors tiek „Gmail“, tiek per naršyklę naudojama „Outlook“ asmeniniam naudojimui yra visiškai nemokamos, norintys jas naudoti darbui ir išnaudoti visą funkcionalumą turi būti pasiruošę atverti piniginę. „Google“ siūlo įsigyti vieną iš „GSuite“ planų, o „Microsoft“ – „Office 365“ paketo prenumeratą, į kurią įeina ir „Outlook“ programa kompiuteriui.
Visgi „Outlook“ tinkamumą darbui „Microsoft“ pabrėžti linkusi kur kas labiau. Net ir atmetus jau minėtas kalendoriaus ir „Teams“ integracijas, bendrovė nestovi vietoje ir nuolat pristato įvairių patogesniam darbo organizavimui skirtų „Outlook“ funkcijų. Iš jų naujausios yra apie savo dalyvavimo darbo susitikime būdą – nuotolinį ar fizinį – pranešti leidžianti „RVSP“ ar darbo iš namų ir biure valandas kalendoriuje pažymėti galimybę suteikianti „Working Hours“. Tuo metu „Google“ linkusi labiau pasikliauti trečiųjų šalių kūrėjų kurtais produktyvumo papildiniais, kurių „Gmail“ siūlo kur kas daugiau, nei „Outlook“.
„Nepaisant to, jog abi el. pašto platformos be didesnių praradimų galėtų pakeisti viena kitą, akivaizdu, jog jos taikosi į skirtingus vartotojus. Dėl intuityvesnio naudojimo ir išmanesnių el. laiškų valdymo funkcijų „Gmail“ bus kur kas geresnis pasirinkimas eiliniam žmogui, o dideliu funkcionalumu ir pritaikomumo galimybėmis pasižyminčią „Outlook“ turėtų įvertinti organizacijos ir įvairių sričių profesionalai“, – apibendrina „Telia Global Services Lithuania“ IT paslaugų tiekimo specialistas.