Estijoje buvo pristatyta programa HOIA, įspėjanti apie koronaviruso pavojų. Ją galima atsisiųsti į savo mobiliuosius įrenginius. Norėdami išsiaiškinti, kaip programa veikia ir kaip ja galima naudotis, „ERR News“ žurnalistai pakalbino Estijos socialinių reikalų ministerijos patarėją e. paslaugų ir inovacijų klausimais Priitą Tohverą.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr,
HOIA yra savanoriško Socialinės apsaugos ministerijos, Sveikatos ir gerovės informacinių sistemų centro ir 12 Estijos įmonių bendradarbiavimo produktas.
Nemokamos ir neprivalomos programėlės tikslas yra informuoti artimiausius užsikrėtusiųjų koronavirusu kontaktus ir pateikti jiems pradinius nurodymus, kaip toliau elgtis. Svarbiausias jos uždavinys – riboti koronaviruso plitimą.
Tokiu būdu programos vartotojas gali labai greitai sužinoti, kad kontaktavo su COVID-19 užsikrėtusiu asmeniu ir imtis priemonių apsaugoti savo ir kitų žmonių sveikatą.
telefonų „Bluetooth“ signalus. Jei signalas yra pakankamai artimas ir juntamas ilgesnį laiką, užregistruojamas ir telefono atmintyje išsaugomas anoniminis tokio kontakto kodas.
Naudojantis vien šiuo kodu, žmogaus tapatybės nustatyti neįmanoma.
Norint atsisiųsti programą, reikalingas „Android“ arba iOS operacinę sistemą palaikantis telefonas. Kad HOIA tinkamai veiktų, taip pat reikalinga „Google“ ir „Apple“ teikiama pranešimo apie artimą kontaktą sąsaja.
Programa pritaikyta ne senesniems kaip 5 metų telefonams. „Android“ telefonuose ji veikia tuomet, jei įrenginyje įdiegta „Android 6.0“ operacinė sistema. „Apple“ telefonuose atitinkamai reikalinga iOS 13.5 operacinė sistema.
Šių metų pradžioje pristatant naujosios programos koncepciją, informacinio centro „E-Estonia“ atstovė spaudai Anett Numa rašė, kad ji bus paremta DP-3T protokolu, kurį sukūrė aukščiausio lygio privatumo ekspertai, be to, ji atitinka „Apple“ ir „Google“ kontaktų paieškos programų sąsają (API).
Estija pasirinko „privatumą išsaugantį“ kontaktų paieškos kelią, kurio pagrindinis elementas yra decentralizacijos principas, rašė ji.
Šioje pagal naujausias Europos duomenų apsaugos valdybos (EDAV) rekomendacijos sukurtoje sistemoje joks subjektas neturės galimybės išsaugoti visus kontaktų paieškos duomenis ir panaudoti juos kokiam nors kitam tikslui.
HOIA galima atsisiųsti iš „Google Play“ ir „App Store“.
– „ERR News“: gal galite paprastai paaiškinti, kaip ši programa veikia?
– Priitas Tohveras: tai yra kontaktų paieškos programa, kartais dar vadinama įspėjimo apie koronaviruso pavojų programa.
Mintis labai paprasta – gaunate pranešimą, jei buvote artimame kontakte su COVID-19 užsikrėtusiu asmeniu, arba atvirkščiai – jei pats užsikrėtėte COVID-19, programa anonimiškai informuoja apie tai asmenis, su kuriais bendravote.
– Kas gali ja naudotis?
– Ji skirta visiems, todėl bet kuris asmuo gali ją atsisiųsti, nebūtinai vien tik estai. Programa veikia estų, rusų ir anglų kalbomis.
Bent jau iš mūsų pusės jokio oficialaus amžiaus ribojimo nėra, tačiau jaunesni nei 13 metų amžiaus asmenys šiuo metu negali programoje patvirtinti savo užsikrėtimo COVID-19. Šią problemą planuojame netolimoje ateityje išspręsti, o kol kas už juos tai gali padaryti jų tėvai. Vaikams gauti pranešimus apie kontaktą su užsikrėtusiu asmeniu jokių ribojimų nėra.
– Ką turėtų daryti įspėjimą gavęs asmuo?
– Iš esmės pati programa pateikia nurodymus, ką daryti. Toks asmuo turėtų tam tikrą laiką likti namuose ir stebėti savo sveikatos būklę. Jei pasireikštų COVID-19 būdingi simptomai, reikėtų susisiekti su šeimos gydytoju. Bus pateiktas ir telefonas, kuriuo paskambinus, galima gauti atsakymus į rūpimus klausimus arba pranešti Estijos sveikatos valdybai apie artimą kontaktą su užsikrėtusiuoju.
– Jei kažkam buvo diagnozuotas COVID-19, kaip apie tai sužino programa?
– Vienas iš būdų tai padaryti yra per Estijos pacientų portalą, kuris tikrina jūsų diagnozę, o tada programai patvirtina arba paneigia užsikrėtimo faktą.
Tai leidžia programai patvirtinti, kas yra užsikrėtęs, o kas ne, o tada informuoti su užsikrėtusiu asmeniu kontaktavusius žmones.
– Ar iš užsienio į Estiją atvykstantiems asmenims taip pat rekomenduotumėte įsidiegti šią programą?
– Taip. ES lygiu dirbame prie sąveikos modelio, kuris keliaujant palengvins naudojimąsi bet kurios šalies programa, tačiau kol kas mes rekomenduojame, kad lankydamiesi Estijoje, atsisiųstumėte šią programą.
– Kokia procedūra taikoma, jei išvykstate iš šalies ir jums diagnozuojamas COVID-19?
– Šiuo metu tai yra didžiausia kliūtis. Dėl šios priežasties ir kuriame sąveikos modelį ES lygiu. Kol kas jei apsilankote Estijoje, o vėliau grįžtate namo ir jums diagnozuojamas COVID-19, nėra tinkamo būdo apie tai pranešti Estijai ir patvirtinti diagnozę Estijos informacinėse sistemose, nes infekcija buvo diagnozuota kitoje šalyje.
Planuojama, kad ateityje ES lygiu išbandomas sprendimas leis sukurti tarpvalstybinį dalinimosi mechanizmą, kurį įdiegus, apie bet kurioje šalyje patvirtintą infekciją bus pranešta visoms šalims, kuriose užsikrėtęs asmuo lankėsi.
Redaktoriaus pastaba: išvykus iš Estijos, derėtų bent 14 dienų neištrinti HOIA programos, nes galite gauti įspėjimą apie kontaktą su užsikrėtusiu asmeniu. Tokiu atveju turėtumėte kreiptis į Estijos sveikatos priežiūros valdybą.
– Šioje programoje asmens duomenys nėra saugomi, ar ne?
– Ši programa netvarko ir nesaugo asmens duomenų.
Tam tikrus duomenis ji saugo, pavyzdžiui, atsitiktiniai identifikatoriai, kuriais keičiasi telefonai, saugomi iki 14 dienų, priklausomai nuo įrenginio operacinės sistemos ir privatumo politikos.
Tačiau programoje yra numatytas duomenų ištrynimo mechanizmas, todėl viskas priklauso tik nuo vartotojo.
– Ką galėtumėte pasakyti, kad sumažintumėte vartotojų nerimą dėl duomenų apsaugos?
– Atsisiuntus programą, labai rekomenduočiau perskaityti privatumo politiką, kur viskas yra paaiškinta. Taip pat raginame žmones apsilankyti mūsų tinklalapyje.
Nesiekiame, kad žmonės aklai pasitikėtų tuo, ką apie šią programą sako Vyriausybė. Dėl to ją kurdami ir bendradarbiavome su privačiomis įmonėmis, įskaitant kibernetinio saugumo bendroves, atlikusias savo analizes.
Taip pat atlikome nepriklausomą saugumo auditą, kurio rezultatus netrukus paskelbsime.
– Ar reikalinga, kad programa naudotųsi tam tikras skaičius žmonių? Ar tik tokiu atveju ji bus efektyvi?
Kuo daugiau žmonių naudosis programa, tuo efektyvesnė ji bus. Tačiau kažkokio konkretaus skaičiaus nenustatėme – mums svarbus kiekvienas vartotojas. Jei programą įsidiegs vos 10 proc. šalies gyventojų, vis tiek bus juntamas poveikis, ribojant infekcijos plitimą, nes programa toli gražu nėra vienintelė kovos su COVID-19 priemonė.
– Yra sakančių, kad Estija per ilgai užtruko, kurdama šią programą. Ar tai svarbu? O galbūt jums pavyko sukurti geresnį produktą?
– Taip, laikas be jokios abejonės leido mums sukurti geresnę programą. Viena iš priežasčių, kodėl Estija užtruko ilgiau nei kai kurios kitos šalys – mes kūrėme ne kažkokią izoliuotą programą, ne kažką, kas veikia vakuume. Mes ją susiejome su valstybine e. infrastruktūra, kuri suteikia mūsų programai saugumo. Kuriant atskirą, izoliuotą programą, tai nebūtų buvę įmanoma.
Programa buvo kuriama Vyriausybei bendradarbiaujant su privačiu sektoriumi. Įmonėms teko įsigilinti į mūsų taikomas taisykles ir procedūras, o valstybiniam sektoriui teko išsiaiškinti, kaip kuriamos programos, todėl nenuostabu, kad darbai šiek tiek užtruko.
Be to, tai mums leido pereiti nepriklausomą saugumo auditą, kuris Estijoje pamažu tampa norma.
Mes turėjome galimybę pasinaudoti kitų valstybių patirtimi, nebedaryti kai kurių klaidų. Nuo balandžio mėnesio labai patobulėjo „Google“ ir „Apple“ techninės galimybės, tad visa tai mums buvo tik į naudą.
– Kokio grįžtamojo ryšio sulaukėte, kai HOIA buvo išbandoma?
– Buvo daug įvairių komentarų, pirmiausia, dėl kalbos, į kuriuos atsižvelgėme, bandydami programą. Stengėmės, kad programa vartotojui būtų kuo patogesnė ir kuo paprastesnė, todėl bet koks grįžtamasis ryšys mums padėjo geriau suprasti vartotojų nuogąstavimus.