Jau seniai beveik viskas gaminama Kinijoje – tai daug kam girdėtas posakis, kuris gana tiksliai atspindi mūsų laikų realybę. Dabar įmanoma prekes pirkti tiesiogiai iš Kinijoje be jokių tarpininkų – už komunistines kainas ir su nemokamu pristatymu į bet kurią pasaulio vietą. Tačiau Rytai – subtilus reikalas, ir tie, kurie jau apsilankė milžiniškoje „AliExpress“ internetinėje parduotuvėje, tikriausiai pabėgo iš ten, nieko taip ir nesupratę. O veltui. Pakanka tiesiog žinoti keletą subtilybių, ir tada įvairius prietaisus, drabužius ir visa kita galėsite įsigyti daug pigiau nei Lietuvos parduotuvėse.
Kas yra „AliExpress“?
„AliExpress“ – tai ne visai įprasta internetinė parduotuvė. Tiesą sakant, tai yra didžiulė internetinė platforma su dešimtimis, jei ne šimtai tūkstančių pardavėjų iš visos Kinijos ir aplinkinių Azijos šalių. Jie pateikia savo prekės ir rūpinasi jų pristatymu pirkėjams, o „AliExpress“ visus pasiūlymus sugrupuoja į daugiau ar mažiau patogų katalogą, dirba kaip kasininkas ir, esant būtinybei, sprendžia ginčus tarp pirkėjų ir pardavėjų. Šios paslaugos grožis yra tai, kad ten prekės yra labai pigios. Šioje parduotuvėje kainos, ko gero žemiausios internete, nes tą patį produktą parduoda keli tarpusavyje konkuruojantys pardavėjai, be to čia yra ir kai kurių gamintojų oficialios parduotuvės. Tuo pat metu, Kinijos gaminių kokybė nėra tokia baisi, kaip kai kurie žmonės vis dar mano.
Kalba ir registracija
Pirmas dalykas, kurį reikia padaryti, jei norite pirkti „AliExpress“ – registracija. Be to jūs negalėsite pirkti prekių ir bendrauti su pardavėjais. Pati sistema pasiūlys užsiregistruoti, kaip tik pabandysite ką nors pirkti. Bet dar geriau tai padaryti iš anksto, nes tada darbas su svetaine taps patogesnis. Bent jau bus prieinamas krepšelis, kuriame bus galima patogiai susidėti prekes. Norėdami užsiregistruoti, tiesiog spustelėkite mygtuką puslapio viršuje ir užpildykite atidarytą formą.
Su registracijos sunkumų iškilti neturėtų, tik sugalvokite sudėtingą slaptažodį tam, kad jūsų sąskaitos nenulaužtų. Kai tik užsiregistruosite, į savo el.paštą gausite laišką su sąskaitos aktyvavimo nuoroda ir tapsite pilnateisiu „AliExpress“ pirkėju.
Iškart po to, mes primygtinai rekomenduojame įvesti pristatymo adresą, kad nereikėtų to daryti vėliau. Iš viso leidžiama turėti iki 5 adresų, į kurį norite gauti paketus. Žinoma, perkant reikės pasirinkti tik vieną iš jų.
Jei bent šiek tiek žinote anglų kalbą, rekomenduojame naudoti anglišką svetainės versiją. Yra automatinis vertimas į rusų kalbą, tačiau jis nėra tobulas, ir tikrąjį produkto pavadinimą kartais tenka tik spėti. Su anglų kalba taip pat ne viskas paprasta kadangi pardavėjai desperatiškai kovoja už populiarumą ir į produkto pavadinimą bando sutalpinti visus galimus sinonimus bei žodžius, su kuriais jų produktą galima rasti naudojant paiešką.
Prekių paieška ir pardavėjo pasirinkimas
„AliExpress“ sudaro tūkstančių parduotuvių ir milijonai prekių. Pagrindiniame puslapyje skelbiami palankiausi pasiūlymai bei reklamuojamos akcijos. Be to, jei ieškojote konkrečių prekių, Jums bus rekomenduojami panašūs pasiūlymai. Ši svetainė yra gana patogus katalogas, bet jei jūs nežinote kuriai kategorijai priskiriamas jus dominantis daiktas, tada paprasčiausias būdas bus naudoti paiešką.
Tiesiog įrašykite į vieną ar daugiau raktažodžių, kurie apibūdina produktą ir pamatysite visus atitinkamus pasiūlymus. Paprastai, jų yra daugiau nei tūkstantis, bet ne visi gali būti tinkami. Pavyzdžiui, ieškant „iPhone case“ gali būti parodyti dėklai, lipdukai ant ekrano, dirželiai ir kiti aksesuarai, todėl jums teks pasirinkti pagal paveikslėlius.
Paieškos forma leidžia apriboti rezultatus pagal savo norus. Svarbu atkreipti dėmesį į pristatymo galimybes į Lietuvą (jei įvedėte pristatymo adresą sąskaitoje, šalis bus parinkta automatiškai). Be to, verta pažymėti elementą „1 piece only“, jei neketinate pirkti didelės siuntos perpardavimui. Paprastai šie apribojimai tik nežymiai sumažina pasiūlymų skaičių, bet labai palengvinti tolesnę atranką ir prekių pirkimą.
Jei nenorite mokėti už pristatymą, tada pažymėkite parinktį „Free Shipping“. Taip pat yra galimybė apriboti prekių kainą bei kiti pasirinkimai. Toliau derėtų surūšiuoti paieškos rezultatus pagal atitikimą užklausai, užsakymų kiekį, datą, pardavėjo reitingą arba kainą. Čia kiekvienas pasirenka kas jam yra svarbiau.
Nustatę paiešką peržiūrėkite keletą puslapių ir išsirinkite prekes, kurios atitinka jūsų kainos ir kokybės santykio lūkesčius. Šiuo metu geriau rinktis ne vieną, o kelis panašius pasiūlymus, nes patikrinus detales, kai kurie iš jų atkris ir jums bus suteikta galimybė pasirinkti geriausią variantą. Laimei, parduotuvėje „AliExpress“ dažnai vienas ir tas pats produktas parduodamas kelių tiekėjų su skirtingais reitingais ir skirtingomis kainomis, todėl yra iš ko pasirinkti.
Pardavėjo pasirinkimas taip pat yra svarbus veiksnys perkant. Galų gale, nuo pardavėjo priklauso kaip greitai gausite prekes, ar jos bus tokios, kaip aprašyta. Pasirinkite parduotuvę pagal teigiamų nuomonių ir atsiliepimų skaičių bei procentą. Jei norite dar labiau apsidrausti, tada atidarykite puslapį su išsamia informacija apie parduotuvę. Čia reikia atkreipti dėmesį į pardavėjo registracijos „AliExpress“ sistemoje datą. Nereikėtų kreiptis į parduotuvę, kuri egzistuoja vos keletą savaičių ar dienų. Bet jei nuo registracijos jau praėjo bent keletas mėnesių, o pardavėjas turi užsakymų ir daug teigiamų atsiliepimų – tai geras ženklas, o sukčiavimo tikimybė yra minimali.
Tame pačiame puslapyje rodomas išsamus pardavėjo reitingas, kuris nulemia vidutinį vartotojų vertinimą. Kartais nutinka taip, kad pardavėjas ilgai nereaguoja į pranešimus arba labai blogai moka anglų kalbą. Tokiu atveju jo bendravimo įvertinimas bus mažas, tačiau parduotuvėje gali būti puikus prekių aprašymas, o visi užsakymai išsiunčiami mokėjimo dieną. Žinoma, yra geriau, jei visi rodikliai siekia 4,6–5 lygį – tada jūs tikriausiai neturėsite jokių problemų.
Norint galutinai įsitikinti, kad pardavėjas yra patikimas, būtina peržiūrėti keletą atsiliepimų puslapių. Kaip taisyklė, daugiausia atskleidžia neutralūs ir neigiami komentarai. Būtent čia žmonės parašo turėtas problemas arba neatitikimus. Šis puslapis parodo visus atsiliepimus kuriuos pirkėjai parašė apie šį pardavėją. Konkretaus produkto komentarus rasite šalia jo aprašymo.
Užsakymas ir apmokėjimas
Jei jau išsirinkote norimą prekę už sau tinkamą kainą ir įsitikinote pardavėjo patikimumu, tada beliko produktą įkelti į savo krepšelį ir apmokėti, tačiau ir čia yra niuansų. Dauguma prekių turi kelis skirtingų spalvų ar savybių variantus, todėl įsitikinkite, kad perkate norimą variantą. Kol nenurodysite norimo varianto, svetainė neleis įtraukti jo į savo krepšelį. Beje, kartai po krepšeliu matysite nuolaidos kupono pasiūlymą – nesikuklinkite juo pasinaudoti.
Užsakymo komentaruose galite paprašyti patikslinti informaciją arba ko nors paprašyti. Pavyzdžiui, kainą įrašyti mažesnę nei 22 eurai tam, kad nereikėtų mokėti muito ir PVM. Jei iš aprašymo ir nuotraukų ne viską supratote, rašykite pardavėjui ir paprašykite atsakyti į visus rūpimus klausimus. Beje, asmeniniuose pranešimuose galite pasiderėti su pardavėju dėl kainos.
Užsakymo patvirtinimas
Šiame etape taip pat galite pasirinkti pristatymo variantą ir perkamų vienetų skaičių. Jei esate nepatenkinti pristatymo data arba nepasitikite įprasto pašto kokybe, pakanka pakeisti pasirinkimą. Kiekviena parduotuvė siūlo savo siuntimo į Lietuvą būdų rinkinį. Nemokamai prekės pristatomos paprastu paštu iš Kinijos, o mūsų šalyje siuntą pristato „Lietuvos paštas“. Dažnai yra galimybė siųsti Kinijos ar Honkongo oro paštu, bet tai retai paveikia pristatymo greitį. Daugelis pardavėjų siūlo kurjerių paslaugas, pavyzdžiui, UPS ar DHL. Naudoti šią parinktį verta tik perkant brangias ar lengvai pažeidžiamas prekes, nes garantuotai gausite sveikus pirkinius, be to kurjeriai atveš juos namus, o terminai bus daug trumpesni. Tačiau ši paslauga nėra pigi, pvz., išmaniojo telefono pristatymas kainuos apie 7,48 JAV dolerius.
Atkreipkite į numatomą pristatymo laiką. Kaip taisyklė, siunčiant paštu nurodomas nuo 20 iki 30 dienų laikotarpis, tačiau iš tiesų per tris savaites siuntiniai ateina labai retai. Dažniausiai paketą pašte rasite nuo mokėjimo dienos praėjus 30–40 dienų. Kitas svarbus parametras – išsiuntimo laikas. Kai kurie pardavėjai gali išsiųsti prekes tą pačią dieną, o kitų tenka laukti savaitę ar dvi, kol susirinks pakankamai užsakymų ir išsiųs visus iš karto. Taigi, jei pardavėjas nurodė, kad per 7 darbo dienas išsiųs prekes, tai neverta po dviejų savaičių skųstis, kad dar negavote pirkinių.
Toliau pažymėkite, kad sutinkame su visomis pirkimo, gražinimo ir mokėjimo sąlygomis bei paspauskite apmokėjimo mygtuką. Daugeliui patogiausia bus apmokėti kreditine arba debetine kortele. Pasirinkite mokėjimo būdą, įveskite visus reikiamus duomenis ir gausite pranešimą, jog „AliExpress“ gavo jūsų mokėjimą. Atkreipkite dėmesį, kad sistema ne iš karto apdoroja mokėjimą, nes visi mokėjimai yra tikrinami prieš lėšų nuskaitymą. Dažniausiai viskas suveikia greitai, tačiau patikrinimas gali užtrukti iki 24 valandų. Tuo metu užsakymas laikomas neapmokėtu ir pardavėjas jo nesiunčia, bet pinigai iš sąskaitos jau nurašyti. Nesijaudinkite, kai tik „AliExpress“ įsitikins mokėjimo tikrumu, pardavėjui bus tai pranešta ir jis pradės rinkti prekes. Pinigai pasieks parduotuvę tik po to, kai patvirtinsite užsakymo gavimą. Visa šį laiką jūsų pinigai bus sistemoje, o jei kažkas pasirodys negerai, galėsite juos susigrąžinti.
Prekės sekimas ir gavimas
Svarbiausią darbą jau padarėte. Radote prekę, apmokėjote, o dabar turite laukti. Pirmiausia laukiame kol pardavėjas apdoros užsakymą, suras reikalingą prekę, supakuos ir išsiųs. Tada jūs gausite pranešimą, kad užsakymas siunčiamas. Kaip taisyklė, net tada, kai siunčiama per įprastą paštą, siuntai priskiriamas sekimo numeris. Šiuo atveju, jis bus įtrauktos į jūsų įsigytų prekių sąrašą, ir jį panaudojus galima stebėti prekių kelionę iš Kinijos į Lietuvą. Nuo užsakymo apdorojimo pradeda skaičiuoti pristatymo laiką, kuris yra nurodytas produkto aprašyme.
Sekti siuntą galima „AliExpress“ esančiame užsakymo informacijos puslapyje arba pašto svetainėje, nuorodą į kurią rasite ten pat. Likus savaitei iki deklaruoto pristatymo laikotarpio pabaigos „AliExpress“ jums primins, kad būtina patvirtinti pristatymą arba pradėti atvirą ginčą. Jei nekreipsite dėmesio į šiuos pranešimus, neatidarysite ginčo arba nepaprašysite pardavėjo pratęsti terminą (jei siuntinys dar neatvyko, tačiau parduotuvė sako, kad jis siunčiamas ir pakankamai greitai jus pasieks), tai jūsų užsakymas bus automatiškai laikomas gautu. Po to pardavėjas gaus pinigus, o jūs negalėsite pareikšti pretenzijų dėl negautų prekių. Būkite atsargūs ir nurodykite tikrą elektroninio pašto adresą, kad nepraleistumėte šių pranešimų. Niekada nepatvirtinkite prekių gavimo, kol nepasiėmėte siuntinio pašte ir nepatikrinote savo užsakymo. Jei gausite aprašymo neatitinkantį daiktą, tada jūs galėsite pradėti ginčą ir susigrąžinti pinigus už jį. O jei jūs patvirtinate gavimą, jokios pretenzijos nebus priimamos, ir viskas ką jūs galite tokiu atveju padaryti – palikti neigiamą atsiliepimą apie pardavėją.
Jei planuojate pirkti brangius daiktus. kurių bendra vertė viršija 22 €, nepamirškite apie muitus. Jeigu įsigytų prekių vertė be transporto išlaidų neviršija 22 € sumos, daugeliu atvejų jokie importo mokesčiai taikomi nebus. Jeigu prekių vertė be transporto išlaidų viršija 22 EUR, tačiau neviršija 150 EUR reikės mokėti 21 proc. (9 proc. knygoms) PVM nuo prekių vertės ir transporto išlaidų. Jeigu prekių vertė be transporto išlaidų viršija 150 EUR, mokėti teks PVM ir muitą, priklausomai nuo prekių rūšies. Be muitų ir PVM, prekės turinčios sudėtyje etilo alkoholio (gėrimai, kosmetika, valikliai ir pan.) ir tabako gaminiai bus apmokestintos ir akcizais.
Kurjeriai gali taikyti papildomą mokestį už muitinės procedūrų atlikimą. Pavyzdžiui Lietuvos paštas už apmokestinamos siuntos pateikimą muitinei ima 8.69 EUR mokestį. Privačios kurjerių tarnybos, pvz. DHL, UPS arba TNT ima papildomus mokesčius už siuntos gavėjo atstovavimą muitinėje, muitinės deklaracijos paruošimą, siuntos saugojimą ir panašiai.
Geriausias variantas – susirasti parduotuvę, kuri siunčia prekes iš Europoje esančio sandėlio. Tiesa, ne visoms prekėms tokių pasiūlymų yra, tačiau telefonų pasirinkimas tikrai nemažas.
Jei įsigysite brangesnį daiktą, o pardavėjas dokumentuose nurodys mažesnę nei 22 € kainą, siunčiant paštu prekės dažniausiai Jus sėkmingai pasieks be mokesčių. Tuo tarpu kurjeriai yra suinteresuoti įsiūlyti savo tarpininkavimo paslaugas, todėl, net jei pardavėjo kaina nesiekia įstatymo nustatytos ribos, gali prašyti pateikti pirkimo dokumentus. Taigi, jų paslaugų reikėtų vengti. Užsakymą, siunčiamą paprastu paštu, gausite į „Lietuvos pašto“ skyrių, o jei siunta nedidelių matmenų, ją laiškanešys atneš į namus. Atidžiai patikrinkite paketo kokybę, išpakuokite jį ir įsitikinkite, kad ten yra būtent tai, kas buvo užsakyta. Jei tai yra prietaisas – patikrinkite ar jis veikia. Tik po to, kai esate tikri, kad tai yra būtent tai ko norite, ir jūs neturite jokių pretenzijų pardavėjui, patvirtinkite gavimo faktą. Tada jums bus suteikta galimybė palikti atsiliepimą apie pardavėją ir jį įvertinti reitingo taškais.
Ginčytinos situacijos
Iškilus problemoms perkant ar su pristatymu, pirmiausia parašykite žinutę pardavėjui. Dauguma atvejų yra išsprendžiami be „AliExpress“ moderatorių įsikišimo ir parduotuvė tiesiog grąžina pinigus, nes saugo savo reputaciją ir nenori neigiamų atsiliepimų. Norint inicijuoti ginčą dėl kokio nors pirkinio pakanka užsakymo sąraše ir paspausti atitinkamą mygtuką (Open Dispute).
Pradėti ginčą su pardavėju derėtų keliais atvejais:
- Jūs negavote prekės, o apsaugos terminas baigiasi
- Gavote ne tą prekę, kuri užsakyta
- Gavote sugedusį produktą
- Gavote produktą, kuris neatitinka aprašymo parduotuvėje
Svarbiausias dalykas – pradėti diskusiją iki užsakymo apsaugos termino pabaigos. Priešingu atveju jūs negalėsite nieko įrodyti ir nuginčyti. Visos diskusijos turėtų būti atliekamos naudojant „AliExpress“ sąsają. Kai kurie nesąžiningi pardavėjai siekdami išspręsti problemą kviečia padiskutuoti per „Skype“ ar kitas programėles. Jokiu būdu nereikia to daryti, nes „AliExpress“ atstovai negalės matyti tokių pranešimų, todėl negalės daryti įtakos problemos sprendimui.
Iškilus problemoms pardavėjas dažniausiai prašo įrodymų, pavyzdžiui, atsiųsti nuotraukas ar vaizdo įrašus. Jei tikrai gavo sugedusius daiktus, tiesiog nusiųskite nuotrauką pardavėjui ir po kurio laiko jis tikriausiai grąžins pinigus. Jei prekė neatitinka dalies aprašymo, pardavėjai siūlo grąžinti pusę prekės kainos ir palikti pirkinį jums. Kitų prekių gavimo atveju parduotuvės dažnai paprašo ją grįžti ir mainais atsiunčia teisingą užsakymą arba grąžina pinigus. Bet visada yra įvairių niuansų ir galimybių, todėl čia aprašyti tik populiarūs atvejai, tačiau kiekvienas ginčas sprendžiamas atskirai.
Nutinka ir taip, kad pardavėjas atsisako patenkinti jūsų reikalavimus ir parašo, kad viskas buvo padaryta teisingai ir jis nekaltas. Jei esate tikri, kad esate teisūs ir turite duomenų (fotografiją, sekimo numerį ar ekrano atvaizdą) nedvejodami į ginčą įtraukite svetainės administraciją. Ši funkcija vadinama „Claim Dispute“. Prieš tai jūsų susirašinėjimas su pardavėju buvo privatus, o dabar jūsų ginču užsiims „AliExpress“ darbuotojai ir pateiks galutinį sprendimą.
Būkite mandagus ir draugiškas bendraudamas su pardavėju, taip pat su svetainės darbuotojais. Paprastai visos problemos išsprendžiamos pirkėjo naudai, tačiau neskubėkite su ginčo inicijavimu. Tai veikiantis mechanizmas, kuris iš tikrųjų gali grąžinti pinigus, tačiau nereikia pradėti diskusijos praėjus vos porai savaičių po prekių išsiuntimo, jei aprašyme sakoma, kad pristatymo trukmė gali siekti iki 50 dienų. Optimalus pretenzijų pareiškimo pradžios laikas yra viena savaitė iki pristatymo laikotarpio pabaigos. Šiuo atveju jūs turėsite pakankamai laiko aptarti problemą su parduotuve ir, jei reikia, paprašyti svetainės moderatorių pagalbos.
Būkite atidūs ir būsite išlaisvinti nuo įvairių tarpininkų didžiulių antkainių. Gerų pirkinių internetinėje parduotuvėje „AliExpress“!