Sausį Švedijos sostinėje Stokholme pradėjusi veikti unikali IBM specialistų sukurta įvažiavimo į labiausiai apkrautas centrines miesto dalis apmokestinimo sistema davė neįtikėtinų rezultatų – 25 proc. sumažėjo automobilių srautas į apmokestinamas miesto dalis, viešuoju transportu kasdien ėmė važinėti 40 tūkst. daugiau žmonių, o maršrutiniai autobusai turėjo pakeisti savo grafikų lenteles, nes nebeužtrukdavo keliuose taip ilgai kaip iki šiol. Informacinių technologijų kompanija IBM šiame projekte dalyvauja kaip pagrindinis technologinis partneris, atsakingas už techninę sistemos bazę.
Pilnai veikianti bandomoji eismo apmokestinimo sistema (angl. Congestion Charging Scheme) įgyvendinta Švedijos kelių administracijos ir Stokholmo savivaldybės užsakymu. Sistema veiks septynis mėnesius, po kurių Stokholmo gyventojai referendume balsuos, ar jiems ši sistema priimtina, ar jie sutinka tokiu būdu mokėti už važiavimą labiausiai apkrauta miesto dalimi. Projekte dalyvauja IBM konsultacijų, technologinių tyrimų ir informacinių technologijų paslaugų padalinių ekspertai.
„Visame pasaulyje ekonominiai ir poveikio aplinkai iššūkiai, sukeliami transporto srautų, nuolat auga. IBM ir partnerių sprendimas Stokholme nurodė naujas galimybes kaip tuos srautus valdyti ir sumažinti jų poveikį. Kolegos iš Švedijos šio sprendimo patirtimi jau pasidalino su „IBM Lietuva“ specialistais Vilniuje įvykusiame susitikime. Ši moderni apmokestinimo sistema galėtų būtų puikus pavyzdys ir transporto srautų sureguliavimo problemos sprendimui Vilniuje. Tai konkreti patirtis, kaip inovacijos gali nešti naudą IBM klientams bei padėti spręsti visuomenės ir aplinkosaugos problemas“, – sakė Rimantas Vaitkus, „IBM Lietuva“ generalinis direktorius.
Stokholmas siekia trijų tikslų – pagrindinėje miesto dalyje 10-15 proc. sumažinti transporto intensyvumą piko valandomis, padidinti judėjimo galimybės autobusams ir automobiliams, mažinti poveikį aplinkai. Per mėnesį paaiškėjo, kad 29 proc. sumažėjo skiriamų baudų už netinkamą automobilio pastatymą sistemos reguliuojamose miesto dalyse. Kiti svarbūs pokyčiai:
- Iš esmės sumažėjo transporto kamščiai piko valandomis;
- Išnyko būtinybė eigoje keisti transporto kryptis;
- Vidinio miesto autobusų tvarkaraščiai pakeisti, nes padidėjo vidutinis greitis;
- Automatinė apmokestinimo sistema veikia nuo pat pirmosios dienos;
- Sistema kiekvieną dieną identifikuoja apie 350 tūkstančių transporto priemonių;
- Sistema pilnai veikia kiekvieną darbo dieną nuo 6:30 iki 18:30.
„Mums svarbu, kad Stokholmas tampa svarbiu regionu Europoje, vertinant tarptautinės prekybos mastus ir ekonomikos augimą. Tai sukuria papildomas aplinkosaugos ir miesto infrastruktūros plėtros problemas. Išbandydami šią unikalią sistemą mes tuo pačiu rodome pavyzdį ir kitiems Europos miestams, kad tam verta skirti daug dėmesio. Tikimės, kad kiti regionai drąsiai mokysis iš mūsų“, – sakė Stokholmo merė Anikė Bilstrom (Annika Billstrom).
Visa naujoji Švedijos sostinės eismo apmokestinimo sistema apima 18 taškų prie įvažiavimų į centrinę miesto dalį. Tuose taškuose yra specialūs signalų imtuvai ir kameros, identifikuojantys automobilius. Signalų imtuvai užfiksuoja automobiliuose esančių specialių daviklių signalus. Jei tokio daviklio automobilyje nėra, tada užfiksuojami automobilio valstybinai numeriai. Daviklių naudojimas transporto priemonėse padidina sistemos patikimumo lygį ir užtikrina efektyvesnę apskaitą, nei įprastos automobilių srauto reguliavimo sistemos. Be to, davikliai leidžia žymiai lanksčiau taikyti skirtingo apmokestinimo zonas, vos tik į jas patekus.
Visiems automobiliams, įvažiuojantiems į atitinkamą Stokholmo dalį yra skiriamas mokestis. Skirtingu dienos metu mokestis skiriasi – didžiausias yra piko valandomis. Mokestis sumuojamas už kiekvieną įvažiavimą. Sumokėti įvažiavimo į apmokestinamą miesto dalį galima keliais būdais. Mašinose, kurios turi signalo siųstuvus, tai atliekama tiesioginio debeto pagalba, kitiems tenka rinktis internetą, banką, kai kurių prekybos tinklų parduotuves. Ši įvažiavimo rinkliava yra valstybės nustatytas mokestis ir visos pajamos, gautas iš šio mokesčio, bus investuotos į Stokholmo viešojo transporto infrastruktūros plėtrą ir optimizavimą.
Projektui Švedijoje IBM specialistai panaudojo savo patirtį, įgytą Singapūre, kur IBM dalyvavo, diegiant pirmąją pasaulyje elektroninę mokesčių už kelius surinkimo sistemą. IBM darbuotojai bendradarbiavimo ir panašiuose projektuose Kanadoje, Austrijoje, Jungtinėje Karalystėje. Tačiau projektas Stokholme yra išskirtinis – daug sudėtingesnis ir paremtas daugialypės terpės sprendimais.