2008 metus galime vadinti socialinių tinklų bumo metais. „Facebook“ ir „Twitter“ augo kaip ant mielių, tapdami neatsiejama šiandienos mados dalimi, kurios vaikosi milijonai vartotojų visame pasaulyje. Tačiau labiausiai nustebino „LinkedIn“. Šis, jau šeštus gyvavimo metus skaičiuojantis, ir, visai nesenai 50 milijonų vartotojų sulaukęs socialinis tinklas, 2008 m. augo sparčiausiai, aplenkdamas savo netiesioginius konkurentus „Facebook“ ar „MySpace“.
Istorija
„LinkedIn“, kurio pavadinimą galime versti kaip „susijungę“ ar „susieti“, yra visų pirma verslui skirtas socialinis tinklas. Šis projektas, palaikomas interneto verslo „riebiausios grietinėlės“, oficialiai startavo 2003 metais. „LinkedIn“ vadovybę sudaro Jeff Weiner – buvęs „Yahoo“ vadovas, Reid Hoffman – buvęs „PayPal“ viceprezidentas, Steve Sordello, vadovavęs „Tivo“ finansams ir kitos garsenybės.
2003 m. gegužės mėnesį 5 projekto įkurėjai pakvietė 350 savo svarbiausių draugų prisijungti prie sukurto socialinio tinklo. Po mėnesio „LinkedIn“ tinklas skaičiavo 4500 registruotų vartotojų, kurių skaičius 2003 m. pasiekė 81 000 ir nenustojo augti. 2005 m. savo anketas „LinkedIn“ turėjo 4 mln. vartotojų, 2007 m. jau 15 mln., o 2009 m. šis skaičius perkopė 50 milijonų.
Ypač sėkmingi „LinkedIn“ buvo pastarieji „kriziniai“ metai. „LinkedIn“ vadovas Dan Nye savo interviu pasakojo, kad „nauji vartotojai jungiasi kiekvieną sekundę ir tinklas auga sprogstamu greičiu“. Iš tikrųjų krizės metu, augant nedarbui ir mažėjant atlyginimui, žmonės daug labiau susirūpina savo prekine išvaizda potencialių darbdavių akyse, gyvenimo aprašymu bei bandymu dėl viso pikto atgaivinti senas pažintis.
2008 m. „LinkedIn“ vartotojų skaičius augo 319% ir metų gale pasiekė 33 milijonus. Nielsen duomenimis, tai labiausiai per 2008 m. paaugęs socialinis tinklas, toli palikęs savo artimiausią persekiotoją Facebook (beveik 100% augimas).
Finansai
2008 m. birželį „Sequoia Capital“, „Greylock“ ir dar kelios investicinės kompanijos įsigijo 5% „LinkedIn“ akcijų, už tai sumokėdamos 53 milijonus dolerių, tokiu būdu kilstelėdamos „LinkedIn“ vertę iki maždaug 1 mlrd JAV dolerių. Nemažiau už vadovybę įspūdingas ir „LinkedIn“ investuotojų sąrašas, užtikrinantis stabilų šio tinklo augimą ir plėtrą. „LinkedIn“ akcininkų sąraše puikuojasi tokios įmonės kaip:
„Sequoia Capital“ – investavęs į „Apple“, „Cisco“ ar „Oracle“ kompanijas jų ankstyvajame augimo laikotarpyje. Kompanijos, į kurias buvo ar yra investavusi „Sequoia Capital“, šiuo metu sudaro 10% viso „Nasdaq“ (JAV akcijų birža) vertės.
„Goldman Sachs“ grupė – pirmaujanti pasaulyje investicijų ir vertybinių popierių valdymo kompanija.
SAP, „Netscape“ įkūrėjas Marc Andreessen, „PayPal“ įkūrėjas Peter Thiel ir kiti.
„LinkedIn“ jau 2006 m. buvo pelningas, o 2008 m. pasiekė beveik 100 milijonų JAV dolerių pelną. Šie skaičiai turėtų varyti į neviltį kelis kartus daugiau vartotojų turinčių „Facebook“ ar „Twitter“ socialinių tinklų savininkus. Prisiminkime, kad daugiau nei 150 milijonų vartotojų turintis „Facebook“ tik prieš kelis mėnesius tapo pelningu, o „Twitter‘iui“ šis tikslas tik miražas.
„LinkedIn“ vartotojai
Jau minėjau, kad „LinkedIn“ socialinis tinklas pirmiausiai orientuotas į verslą, todėl jei ketinate prisijungti prie šio tinklo tam, kad parašytumėte kaip puikiai praleidote vakarą bare ar ką pirkote parduotuvėje šeštadienio rytą, nedarykite to, – šis tinklas ne Jums. „LinkedIn“ vartotojai visų pirma vertina šio socialinio tinklo solidumą ir verslumą bei galimybę gauti savo srities profesionalų patarimus. „Anderson analytics“ tyrimas „LinkedIn“ vartotojus suskirstė į 4 grupes:
- Profesionalūs naršytojai sudaro apie 33% visų tinklo vartotojų. Šie žmonės – pripratę prie bendravimo socialiniuose tinkluose, dažniausiai dirbantys verslo konsultavimo srityje, todėl linkę bendrauti bei patarti, turintys daugiausiai prisijungusių draugų (vidutiniškai 61) ir išnaudojantys daugiausiai „LinkedIn“ siūlomų funkcijų.
- Vadovai sudaro ~30% vartotojų. Tai vadovaujančias pareigas užimantys asmenys, kuriuos į „LinkedIn“ pakvietė jų draugai ar bendradarbiai. „LinkedIn“ jie turi apie 30 draugų ir stengiasi plėsti pažinčių ratą, kviesdami savo ankstesnius kolegas.
- Snaudaliai sudaro 19% vartotojų – tai asmenys, kurie prie „LinkedIn“ prisijungė tik po daugelio savo draugų kvietimo. Dažniausiai šie vartotojai gerai neišmano informacinių technologijų ir naudojasi tik keliomis ribotomis „LinkedIn“ funkcijomis. Jų tarpe - asmenys daugiausiai dirbantys švietimo ar medicinos srityje ir tinkle turintys iki ~23 prisijungusių draugų.
- Ieškotojai – žmonės, dažniausiai turintys darbą, tačiau esantys atviri darbdavių pasiūlymams ir patys aktyviai ieškantys darbo alternatyvų „LinkedIn“ tinkle. Tokie vartotojai sudaro apie 18% visų „LinkedIn“ anketų.
Jeigu jau esate „LinkedIn“ vartotojas ir norite sužinoti kuriai grupei priskirtumėte save, galite atlikti trumpą „Anderson analytics“ testą, kuris padės Jums atsakyti į šį klausimą.
Visgi „Anderson analytics“ skirstymas yra daugiau teoretinis ir nepateikia detalesnio „LinkedIn“ vartotojo veido. Jeigu remtumėmės dauguma ir mums reikėtų nupiešti „LinkedIn“ vartotojo portretą, turėtume sakyti, kad tai yra JAV, iš bėdos Kanados, Didžiosios Britanijos ar Olandijos pilietis, per metus vidutiniškai uždirbantis kuklius 250.000 litų. Beje, statistiškai daugiau prisijungusių draugų turintys asmenys gauna didesnes pajamas. Didžioji dalis „LinkedIn“ vartotojų, net 66%, savo kompanijose priima svarbiausius sprendimus. Vidutinis „LinkedIn“ vartotojo amžius – 41 metai, yra gerokai vyresnis nei kitų socialinių tinklų, didesnę pusę vartotojų (64%) sudaro vyrai. Dauguma „LinkedIn“ vartotojų turi aukštąjį išsilavinimą – yra baigę koledžus ar universitetus.
Jeigu Jums pasirodė, kad „LinkedIn“ sudaro tik stambių korporacijų puošeivos uždirbantys „kosmines“ sumas ir Jums su lietuvišku atlyginimu čia ne vieta, Jūs klystate. 23% tinklo vartotojų dirba kompanijose, turinčiose mažiau nei 50 darbuotojų. Daugiau nei 30.000 lietuvaičių turi savo anketas „LinkedIn“ tinkle, prie kurio galite prisijungti ir Jūs.
Kuo užsiimti „LinkedIn‘e“
Užsiregistruoti ir sukurti savo anketą
Prisijungus prie „LinkedIn“ Jūs pastebėsite tam tikrų šio tinklo sąsajų su elektronine vizitine kortele ar gyvenimo aprašymu. Kiekvienas naujas vartotojas turi galimybę suvesti ne tik savo asmeninius duomenis, tačiau ir darbo patirtį, išsilavinimą, pomėgius ir kitą Jam svarbią informaciją. „LinkedIn“ vartotojo aplinkoje pateikiama skalė, rodanti kaip išsamiai yra užpildyta Jūsų anketa. Norėdami atrodyti solidžiai, turėtumėte stengtis pasiekti bent jau 90% rezultatą. Skamba sudėtingai, tačiau pradinis duomenų užpildymas nėra sunkus ir užtruks tik kelias minutes. Savo anketoje rekomenduoju patalpinti nuotrauką, nuorodą į savo ar įmonės, kurioje dirbate, svetainę bei „Summary“ dalyje pridėti su Jūsų profesine veikla susijusius raktažodžius.
Surasti bei pakviesti draugus
Kai jau esate sukūrę savo anketą, galite plėsti savo pažinčių tinklą kviesdami draugus, verslo partnerius ar klientus prisijungti prie Jūsų. Visos „LinkedIn“ vartotojų jungtys yra suskirstytos į kelis lygius: Jūsų tiesioginiai draugai, Jūsų draugų draugai ir Jūsų draugų draugų draugai. „LinkedIn“ vartotojai dažniausiai kviečia prisijungti tik žmones, kuriuos gerai žino, arba bent jau yra bendravę telefonu, todėl nekvieskite Zigmanto iš Anykščių, jei su juo nesate bendravę. Pakviesti prisijungti draugus galima keliais būdais:
- El. paštu – šis būdas geriausiai tinka pakviesti draugams, kurie dar nėra „LinkedIn“ nariai. Užtenka įvesti draugo el. pašto adresą ir šis gaus pakvietimą. Vienu metu galima išsiųsti pakvietimą ir keliems draugams.
- Naudojantis paieška. „LinkedIn“ paieškos lauke užtenka įvesti draugo pavardę ir gausite „LinkedIn“ vartotojų, turinčių šią pavardę, sąrašą. Beliks tik išsiųsti kvietimą tapti draugu. Beje, siunčiant kvietimą turėsite nurodyti iš kur Jūs pažįstate šį asmenį, nes gali būti, kad Jūsų klasiokas per 20 metu pamiršo Jūsų pavardę ir veidą.
- Naudojantis kontaktais. Sakoma, – „Lietuva mažas kaimas“, – šis variantas tinka ir „LinkedIn“ apibūdinti. Neretai, prisijungęs prie Ramūno, tarp jo kontaktų rasite Agnę, su kuria bendravote Ramūno organizuoto vakarėlio metu.
- Naudojantis paieška galima surasti ne tik asmenis, bet ir įmones ar mokymo įstaigas. Tokiu būdu Jūs galite surasti visus VU Informatikos studentus, tarp kurių gal bus vienas kitas pažįstamas iš studijų laikų.
Tapti grupės nariu
„LinkedIn“ vartotojai gali jungtis į įvairias grupes, kurių šiandien tinkle yra daugiau nei 420 000, iš jų 106-ios lietuviškos. „LinkedIn“ grupę gali sukurti ir sudaryti vienai kompanijai atstovaujantys darbuotojai, vieną universitetą ar mokyklą baigę asmenys arba tiesiog konkrečia veikla (marketingas, fotografija ir t.t.) besidomintys žmonės. Dominančią grupę galite surasti paieškos lauke įvedę raktažodį ir, esant poreikiui, parinkę apribojančius filtrus pagal kategoriją ir šnekamąją kalbą. Siūlyčiau jungtis prie tų grupių, kurios turi didžiausią narių skaičių, nes šių grupių sukuriamas turinys būna įdomiausias. Tapę grupės nariu, Jūs galėsite rašyti savo straipsnius ar atsiliepimus, vykdyti apklausas ar dalintis naudingomis nuorodomis. Kartą per dieną ar per savaitę Jūs gausite naujienlaiškį, apžvelgiantį naujausias kitų grupės narių sukurtas temas.
Naudoti aplikacijas
„LinkedIn“ turį keletą papildomų ir labai naudingų aplikacijų, kurios leis:
- Atlikti „LinkedIn“ vartotojų apklausą. Jūs galėsite įvesti jus dominančius klausimus bei atsakymų variantus ir paskelbti apklausą tarp savo draugų. Papildomai sumokėję 50 dolerių, savo apklausą galėsite publikuoti visiems, pavyzdžiui, Draudimo sektoriuje dirbantiems asmenims ir gauti jų nuomonę. Šios rinkos apklausos visų pirma paremtos kokybe, o ne kiekiu.
- Įkelti „Powerpoint“ prezentaciją, naudojantis „Google“ arba „Slideshare“ aplikacijomis.
- Apjungti „LinkedIn“ su Jūsų blogu. Blogo įrašai automatiškai bus publikuojami Jūsų „LinkedIn“ aplinkoje.
- „Huddle“ aplikacijos dėka, galėsite dirbti prie vieno projekto su kitais „LinkedIn“ vartotojais. Dalintis bendrais dokumentais, rašyti komentarus ar kitą informaciją.
- Pilnas „LinkedIn“ aplikacijų sąrašas.
Reklamuoti
„LinkedIn“ tinkle galima talpinti į „Google Adwords“ panašią reklamą. Įvedę reklaminį skelbimą, Jūs galėsite atrinkti vartotojų grupes, kurioms šis skelbimas bus rodomas. Papildomai atranką galima atlikti remiantis įmonės dydžiu, darbo veikla, veiklos sritimi, „LinkedIn“ vartotojų pareigomis, amžiumi, lytimi ir geografine padėtimi. Deja, „LinkedIn“ nesuteikia galimybės vykdyti kampanijas, kuriose mokėtumėte už reklaminio skydelio paspaudimus (pay per click), todėl reikės rinktis ne tokį efektyvų mokėjimo už reklamos parodymus (pay per view) būdą. Zaki Usman straipsnyje „LinkedIn“ DirectAds vs Google AdWords“ aprašytoje palyginamojoje „LinkedIn“ ir „Google“ skelbimų analizėje „LinkedIn“ skelbimai savo efektyvumu nusileido mums jau įprastai „Google Adwords“, tačiau jei Jūsų reklama yra B2B tipo, „LinkedIn“ neatmesčiau.
Papildomos galimybės
Jeigu vis dar abejojate, ar „LinkedIn“ gali būti Jums naudingas, štai keletas patarimų kaip Jums gali padėti „LinkedIn“:
- Pagerinti tiesioginių pardavimų kokybę. Norint sėkmingai parduoti savo paslaugas kompanijai „Geras verslas“, daug patogiau bendrauti su konkrečiu už pardavimus atsakingu asmeniu, nei bandyti prasibrauti pro sekretorės ar kitų kolegų filtrus. „LinkedIn“ tinkle rasti kompanijos „Geras verslas“ pirkimų vadovo kontaktai ir trumpas jo gyvenimo aprašymas išgelbės nuo sauso „pirkite dramblį“ pokalbio.
- „LinkedIn“ pagalba Jūs galite paskelbti naujo darbuotojo paieškos skelbimą ar atlikti tiesioginę „galvų medžioklę“. Pakaks „LinkedIn“ rasti konkurentus ir peržiūrėti esamą jų darbuotojų sąrašą. Sudominusiam darbuotojui galėsite išsiųsti žinutę ir pakviesti į pokalbį.
- Galite stebėti kokie žmonės skaitė Jūsų anketą pastaruoju metu.
- Galite importuoti draugų kontaktus iš „Outlook“ ar „Gmail“ el. pašto programų.
- Galite siųsti ir gauti elektroninius laiškus.
Galite SUSIJUNGTI!
Literatūra
- Wikipedia apie LinkedIn;
- LinkedIn Investors;
- LinkedIn Demographic Data Jun08;
- „Anderson analytics“ LinkedIn vartotojų suskirstymas;
- 7 Ways To Generate Business With Linked In;
- „Social Media Statistics“ – „LinkedIn“;
- Fear of economy, job loss has LinkedIn buzzing with activity;
- Wondering what type of LinkedIn networker you are?;
- LinkedIn DirectAds vs Google AdWords II;
- Twitter Grows Fastest, MySpace Still The Social King.