Lietuvoje apie „Twitter“ garsiau pradėta šnekėti ne taip senai, tačiau, rodos, kad šis, pasaulyje jau išpopuliarėjęs projektas, randa vis daugiau gerbėjų ir mūsų žemėje. Žinoma, kol kas savo populiarumu jis dar gerokai nusileidžia populiaresniems „Facebook“, „Linkedin“ ar One.lt konkurentams, tačiau reikėtų apie jį pašnekėti plačiau.
„Twitter“ yra nemokama socialinio tinklo programa, leidžianti vartotojams rašyti ir skaityti kitų parašytas žinutes, kitaip dar vadinamas „tweets“. „Twitter“ vartotojai skirstomi į rašančius (followers) ir skaitančius (following). Panašiai kaip ir „Facebook‘e“, kiekvienas „Twitter“ vartotojas gali rašyti žinutes, kurias perskaitys rašytoją sekantys draugai, arba pats skaityti savo draugų paliekamus įrašus. Tačiau skirtingai nei „Facebook“, žinutės čia gali būti tik tekstinės, be paveikslėlių, o vienos žinutės ilgis ribojamas iki 140 simbolių. „Twitter“ vartotojai gali skaityti ar rašyti žinutes prisijungę prie Twitter.com, mobilaus telefono pagalba ar naudodamiesi tokiomis papildomomis programėlėmis kaip „Twhirl“.
Istorija
„Twitter“ idėja 2006 m. kilo Jack Dorsey, kurį „BusinessWeek“ vėliau pavadino vienu geriausiu technologijų specialistų. Prie „Twitter“ starto smarkiai prisidėjo ir Jack‘o bičiuliai: Stone ir Williams. Kurdami programą, šie vaikinai vadovavosi paprastumo ir kūrybiškumo principais. „Twitter“ paprastumas turbūt labiausiai ir prisidėjo prie spartaus vartotojų skaičiaus augimo. Vėlesniam sistemos tobulinimui Jack‘ui ir komandai pavyko pritraukti privačias investicijas. 2008 m. „Twitter“ biudžetą sudarė 57 milijonai JAV dolerių, iš kurių panaudota tik 22 milijonai. Likę 35 milijonai, anot Williams, saugiai laukia savo valandos banke...
22 milijonų investicija davė savo rezultatus – „Twitter“ užaugo kaip „ant mielių“. Nors oficialiai aktyvių vartotojų skaičius neskelbiamas, tačiau interneto tyrimų kompanijos pateikia išties įspūdingus skaičius. „Forester Research“ paskelbtos ataskaitos duomenimis, 2008 m. lapkritį „Twitter“ vartotojų skaičius svyravo nuo 4 iki 5 milijonų. 2009 m. vasarį Compete.com paskelbtuose reitinguose „Twitter“ įsitvirtino trečioje populiariausių socialinių tinklų reitingo vietoje, nusileisdama tik „Facebook“ ir „Myspace“. Populiariausiųjų penketas atrodė taip:
Nr. | Pavadinimas | Unikalių vartotojų skaičius per mėnesį | Apsilankymų skaičius per mėnesį |
---|---|---|---|
1 | Facebook.com | 68 557 534 | 1 191 373 339 |
2 | Myspace.com | 58 555 800 | 810 153 536 |
3 | Twitter.com | 5 979 052 | 53 389 974 |
4 | Flixster.com | 7 645 423 | 42 744 438 |
5 | Linkedin.com | 11 274 160 | 39 630 927 |
2009 m. kovą „Nielsen“ tyrimų kompanija pavadino „Twitter“ sparčiausiai augančiu socialiniu tinklu ir pateikė dar labiau nustebinusius „Twitter“ vartotojų amžiaus grupės tyrimus:
Amžiaus grupė | Unikalūs vartotojai | Procentinė išraiška |
---|---|---|
2–17 | 250 000 | 3.6 |
18–24 | Nepakanka duomenų | Nepakanka duomenų |
25–34 | 1 379 000 | 19.6 |
35–49 | 2 935 000 | 41.7 |
55 ir vyresni | 1 165 000 | 16.6 |
65 ir vyresni | 477 000 | 6.8 |
Visgi „Nielsen“ pažymi, kad sparčiai augant „Twitter“ vartotojų skaičiui, labai greitai „jaunėja“ ir jo vartotojai.
Ar iš balos tas gražumas
Šio socialinio tinklo spartų augimą lėmė keletas priežasčių:
- Visų pirma rašyti „Twitter‘yje“ taip pat paprasta kaip SMS žinutes telefone. Iki 140 simbolių apribotas žinutės ilgis jau pats savaime nereikalauja daug laiko ar gilių srities, apie kurią rašai, žinių. „Twitter“ dažnai pavadinamas micro blogingu ir, manau, dalį blogerių jis tikrai pervilios į savo gretas.
- „Twitter“ pavyko pritraukti politikos ir pramogų verslo įžimybes, kurie kartu „atsiveda“ ir savo gerbėjus. Šimtai tūkstančių „Twitter“ vartotojų skaito ne tik savo draugų, tačiau ir tokių žvaigždžių kaip Ashton Kutcher, Britney, Shaq ar Coldplay žinutes. Plačiau apie žvaigždžių įtaką „Twitter“ lankomumui visai nesenai rašė Marketer.lt. „Twitter‘yje“ galima rasti ir rimtesnių naujienų, kurias mielai publikuoja CNN ar „The New York Times“.
- „Twitter“ turi ir skaitomiausių vartotojų sąršą, kuriame šiuo metu pirmauja Ashton Kutcher (1,5 milijono skaitytojų), nežymiai lenkdamas CNN (1,3 mln.). Lietuvoje skaitomiausiais visai nesenai tapo „MTV Baltic“, pritraukusi 1000 vartotojų.
- Pasaulyje garsiai nuskambėjo istorijos, kuomet šviežiausias naujienas sužinojo ne TV žiūrovai, o „Twitter“ vartotojai. 2008 m. balandį žurnalistas James Back buvo areštuotas Egipte, kai bandė fotografuoti prieš valdžią nukreiptą demonstraciją. Pakeliui į areštinę jis dar spėjo telefonu publikuoti žinutę savo „Twitter“ profilyje. Jį sekantys „Twitter“ skaitytojai informavo darbdavius, o šie savo ruožtu su teisininkų pagalba jau kitą dieną ištraukė Back‘ą iš kaliūzės. 2009 m. sausį „US Airways“ lėktuvas buvo priverstas nusileisti Hudzono upėje. Pirmąją vaizdinę ir tekstinę informaciją išvydo ne TV žiūrovai, o „Twitter“ skaitytojai sekę Janis Krums įrašus.
- „Twitter“ rašytojai mielai kuria ir naudoja savo žodyną, kuris suteikia jiems tikėjimo esant unikaliais. Nauji žodžiai kuriami pirmas žodžio raides pakeičiant TW (pirmosios Twitter raidės), pvz., „twarmija“ (Twitter vartotojų armija), „twetiketas“ (Twitter elgesio etiketas) ir t.t.
- Kartu su „Twitter“ išpopuliarėjo ir papildomos programėles. Twtcard.com parengsite savo skaitytojams elektroninę atvirutę, Twitpic.com paviešinsite foto nuotraukas, o Foamee.com pavaišinsite draugą virtualia kava ar alumi. Ilgas ir detalus programėlių sąrašas pateikiamas čia.
Nauda Verslui
Ekonominio nuosmukio metais daugelis verslo analitikų įžvelgia besikeičiančius vartotojų įpročius. Besirinkdami prekę, pastarieji vis mažiau pasitiki standartinėmis (TV, Radio ar spaudos) reklamos priemonėmis ir vis dažniau ieško vartotojų atsiliepimų ar rekomendacijų apie juos dominančią prekę. Nenuostabu, kad 7 milijonus potencialių vartotojų turintis „Twitter“ pradeda dominti verslo kompanijas.
„Land Rover“ kompanija „Twitter“ dėka daugiau nei 300 000 skaitytojų išplatino žinutę apie jų naujojo modelio debiutą Niujorko automobilių parodoje.
„Southwest Airlines“ nuolat „Twitter‘yje“ bendrauja su savo skaitytojais, informuodama juos apie vėluojančius ar atidėtus skrydžius, oro sąlygas, siūlomas akcijas ir t.t.
Amerikos Raudonasis kryžius naudoja „Twitter“ informuoti skaitytojus apie nelaimes, kviesdamas kraujo donorus, prašydamas pagalbos ir t.t.
„Tweets“ rašymas buvo neatskiriama Baracko Obamos virtualios prezidento rinkimų kampanijos dalimi.
Problemos
Visgi per tuos 3 metus „Twitter“ nepavyko išvengti ir problemų.
Staigiai išaugus vartotojų skaičiui, „Ruby“ pagrindu veikianti sistema dažnai stringa. Vienas 5 dienas trukęs pakibimas vos neišvėdė iš proto karščiausių „Twitter“ fanų.
Programišiai ne vieną kartą buvo „nulaužę“ populiariausių „Twitter“ rašytojų puslapius, tarp jų ir JAV prezidento B. Obama ar Britney Spears.
„Twitter“ vartotojų duomenys yra prieinami įmonėms, kuriančioms papildomas „Twitter“ programėles, o ir pats „Twitter“ pasilieka sau teisę perleisti vartotojų duomenų bazę.
Paklausti apie investicijų grąžą, „Twitte“r kūrėjai mykia apie ilgalaikes investicijas. Atrodo, kad „Twitter“ pelno dalį šiuo metu nugriebia tokia paslauga kaip „Twittad“. Pastoroji kviečia „Twitter“ vartotojus parduoti savo žinutes reklamuojant paslaugas. Tereikia įvertinti savo žinutės kainą, sulaukti reklamos davėjo pasiūlymo ir jį priimti. Netrukus „Twittad“ publikuos žinutę, skelbiančią apie tavo neva mėgstamiausius ekologiškus burokėlius iš Anupro Beveličiaus ūkio.
Ateitis
Vieno įtakingiausių technologijų portalo „TechCrunch“ kasmetiniuose „Crunchies“ apdovanojimuose, kategorijoje „2008 m. Startup“, „Twitter“ nusileido tik „Facebook“, tuo pačiu praktiškai užsitikrindamas šį titulą 2009 m. įvyksiančiuose apdovanojimuose.
Jeigu „Twitter“ pavyks išlaikyti esamą vartotojų augimą, jis, be abejo, sudarys didelę konkurenciją „Facebook“ ir netgi blogams, persiviliodamas nemažą dalį vartotojų į savo gretas.
„Twitter“ neabejotinai reikės sugalvoti planą, kaip susigrąžinti investicijas, priešingu atveju jis taps „amžinai perspektyviu“ projektu – kaip „Youtube“.
Literatūra
- „Wikipedia“ apie „Twitter“.
- Populiariausių socialinių tinklų sąrąšas.
- Populiariausių „Twitter“ rašytojų sąrašas.
- „Twitter“ žodynas.
- „Nielsen“ „Twitter“ lankytojų amžiaus grupių tyrimas.
- Compete.com „Twitter“ lankomumo tyrimas.
- „Land Rover“ reklaminė kampanija.
- „Southwest Airlines Twitter‘yje“.
- „Twitter“ idėjų sąrašas.
- „Techcrunch“ straipsnyje publikuoti „nulaužti“ „Twitter“ puslapiai.
- „Techcrunch“ organizuojami „Crunchies“ apdovanojimai.