„Steelseries Shift“ yra tikrų tikriausias kovos kirvis, virtualiame mūšio lauke siautėjančiam kariui. Didžiulė, grubi ir daug priežiūros reikalaujanti klaviatūra, negrabiose rankose niekuo nesiskirs nuo eilinės malkos. Skirtingai nei didžioji dalis žaidėjams sukurtų produktų, „Shift“ nepasižymi jokiomis žaidėjo statusą ir profesionalumą atspindinčiomis vizualiomis detalėmis. Nėra jokių lempučių, blizgučių, įmantrių formų. Tai milžiniškas, it kirviu iškapotas plastiko gabalas, labiau primenantis kokių tai artileristų ar išminuotojų darbo įrankius. Na žinot, jiems gamina patvarias ir dideles klaviatūras, kad nebijotų neaiškių oro sąlygų ir tepaluotų pirštinių. Ji, kaip ir pridera karyboje naudojamam objektui yra paprasta savo išvaizda, bet turtinga papildomomis savybėmis.
Nenuostabu, kad klaviatūra pakuojama į įspūdingų išmatavimų dėžę, nors viduje viskas labai tradiciškai. Produktas, lipdukas „kompo“ korpusui ir pora skrajučių. Komplekte taip pat yra atskirai montojuoma atrama riešui ir tai vienintelis dalykas kuriam turiu rimtos kritikos. Ji tvirtinasi it ant snarglių ir nors naudojant klaviatūrą laikosi patikimai, ją perkeliant iš vienos vietos į kitą, atrama paprastai nukrenta. Labai nerimtas sprendimas, ypač turint galvoje, kad dėl klaviatūros korpuso aukščio, dirbti be atramos riešams nesmagu.
Pirminė kirvio apžiūra
Kaip jau ir minėjau, įrenginys kurtas siekiant įkūnyti tobulo daikto apibūdinimą. Klaviatūra nepasižymi nei išskirtine išvaizda, nei vizualiu dizainu, nei nereikalingomis funkcijomis. Tai kas padaryta (išskyrus riešų atramą) padaryta gerai, tai kas rečiau naudojama — paslėpta. To, ko būtinumas kelia abejonių, nėra.
„Shift“ apačioje, atraminėse vietose įrengti guminiai padai, kurie derinyje su klaviatūros užimamu plotu ir svoriu tiesiog priklijuoja įrenginį prie stalo. Galinėje dalyje įrengtos dvi atlenkiamos kojelės norintiems pakelti klaviatūrą aukščiau. Kiekviena kojelė gali būti atlenkta visiškai, arba tik vidurinė jos dalis, kas leidžia pasirinkti vieną iš 3 aukščio pozicijų. Man tai labai pravartu, kažkada mėgau rašyti smarkiai pakeltomis klaviatūromis, bet paskutiniai modeliai kuriuos naudojau tokios funkcijos nebeturėjo.
Dešiniame viršutiniame kampe esantis „SteelSeries“ logotipas yra vienintelis išskirtinis elementas, kuris veikiant įrenginiui šviečia. Klaviatūra neturi foninio pašvietimo funkcijos, tad dirbti su ja prieblandoje painoka. Mygtukai nupurkšti tirštais baltais dažais kažkiek atspindi šviesą, tad „in game“ chat‘ui paprastai pakaks ir ekrano skleidžiamos šviesos, bet norint parašyti kažką rimčiau, teks apšviesti patalpą. Mane tai ne juokais suerzino, nes paprastai dirbu prieblandoje, o štai žmona kuriai rūpi mano akys, džiaugiasi, kad pagaliau pradėjau jas saugoti.
Prie „kompo“ „Shift“ jungiama drūtų, tvirta izoliacija padengtu laidu. Veikiausiai dėl laido storio buvo nutarta atsisakyti pintos apsaugos nuo susisukimo, nes norint „supliončinti“ tokį dručkį reikia įdėti specialių pastangų.
Laido ilgis pakankamas — 2 su puse metro, gale jis išsiskiria į 4 jungtis, dvi iš jų USB ir dvi 3,5mm garso jungtys. Visos jungtys tradiciškai paauksuotos, norint naudoti „Shift“ tik pagal tiesioginę paskirtį, į kompiuterį pakaks įjungti tik vieną laidą. Antroji USB jungtis, o taip pat 3,5mm audio jungtys skirtos klaviatūros nugarėlėje esančių papildomų jungčių aprūpinimui. Ten įrengtos dvi USB 2.0 jungtys (viena jų su maitinimu) ir dvi audio jungtys tiems, kas nori prisijungti „Headset“. Pastarųjų aš neišbandžiau, naudoju išorinę garso plokštę ir atstumas tarp kompiuterio ir audio jungčių gerokai didesnis nei laidų skėlimas. Žmonės užsienyje rašo, kad klaviatūros įvedimas į garso atkūrimo grandinėlę, neturi jokios neigiamos įtakos.
Kirvius reikia galąsti
O norint išnaudoti „Shift“ reikia nusiteikti tai daryti. Pirmas darbas kurį privalo atlikti kiekvienas „Shift“ pirkėjas — parsisiųsti naujausias klaviatūros tvarkykles. Aišku „Shift“ veiks ir be jų, bet be jokios prasmės. Įdiegus tvarkykles, ekrane iškart pasirodys „SteelSeries Engine“ klaviatūros nustatymų langas, leidžiantis konfigūruoti „Shift“ pagal savo poreikius. Taip pat iš šio lango pasiekiamas smagus, bet labai retomis progomis reikalingas statistikos langas ir nuoroda į gamintojo naujienas.
Štai čia žaidėjas ir sužino, kad VISI iki vieno klaviatūros mygtukai yra pilnai programuojami, o esant poreikiui gali būti ir išvis atjungti. Tokiu būdu gamintojai galėjo susitelkti į klaviatūros dizainą ir užuot mažinę ar išmetę keletą nereikalingų mygtukų jie pasielgė priešingai, paliko viską kas turi būt.
Programinė įranga leidžia priskirti unikalią funkciją ar makro seką kiekvienam mygtukui, atsimena pauzes, o reikliausi žaidėjai dar galės pasirinkti naudotinus šriftus ir spalvas. Visos operacijos atliekamos gan paprastai ir intuityviai, ypač jei žaidėjas žino ką daro. Pratusiems programuojamas funkcijas apsirašinėti „on–the–fly“ žaidimo metu, tokia galimybė irgi yra.
Statistikos lange galima įrašyti ir peržiūrėti mygtukų naudojimo statistiką. Paveiksliuke pateikiu beveik „Dungeon Siege III“ apžvalgos rašymo statistiką, nes „DSIII“ žaidimo statistika nuobodi, kažkiek spalvą pakeitė vos 4 mygtukai.
Nesugalvoju, kur dar galėčiau panaudoti šią informaciją. Aišku, yra tam tikros išimtys, jei kažkoks žaidimas žaidžiamas tikrai ilgą laiko tarpą. Tarkim naujas MMO ar RTS žaidimas. Dažnu atveju konfigūruodami valdymą sau, pagalvojam tik apie pirmos būtinybės mygtukus, o kiek rečiau naudojamus paliekam ten kur jie originaliai yra. Statistikos peržiūra leidžia greitai pamatyti nuo WASD nepatogiai nutolusius, bet dažnai naudojamus mygtukus ir persikelti juos arčiau.
Dviašmenis kirvis
Viskas ką aprašiau aukščiau yra smagu ir fainai, bet tai nėra „Shift“ esmė. „Shift“ esmė — galimybė lengvu rankos judesiu nuimti visus mygtukus ir jų vieton užsidėti naujus, pritaikytus konkrečiam žaidimui.
Dauguma yra girdėję apie panašų sprendimą turėjusią klaviatūrą „Z–Board“. Šias klaviatūras kūrusi „Ideazon“, jau kuris laikas priklauso „SteelSeries“, tad „Shift“ naudoja analogišką mygtukų keitimo technologiją. Pagarba inžinieriams už tai, kad nepasivargino „Shift“ konstruoti taip, kad jai tiktų ir senieji „Z–Board“ rinkiniai. Testui aš gavau „World Of Warcraft: Cataclysm“ mygtukų komplektą… Doh… Kodėl manęs tai nebestebina?
Tai buvo antras kartas per paskutinius kelis mėnesius, kai trečioji šalis privertė vėl įsijungti WOW. Turiu pastebėti, kad klaviatūros testas žaidimo aplinkoje truko gerokai trumpiau, nei pelės. Nes čia viskas daug paprasčiau.
Esmė tame, kad kairė klaviatūros dalis išlieka praktiškai nepakitusi. Dauguma mygtukų atlieka jiems skirtas funkcijas ir yra savo vietose, skirtumas tik tas, kad ant jų, greta pirminės reikšmės, surašytos ir pagal nutylėjimą priskirtos žaidimo funkcijos/ų reikšmės. Na pavyzdžiui Y mygtukas nėra tiesiog Y, o „Y+Achievments“. Labai pravartus dalykas žmonėms kurie niekaip nesugeba naudotis „shortcut‘ais“ ir visur baksnoja pele. Juokinga ar ne, o aš pažystų minią to paties WOW gerbėjų, kurie klaviatūroje naudoja tik WASD, nes kitką tingi atsiminti (kol nepriverčia Raid Leader‘iai).
Dešinėje klaviatūros pusėje visai kitas reikalas. Ten mygtukai visiškai pertvarkyti ir maksimaliai pritaikyti „reidinančiam“ žaidėjui. Tiesą sakant tai labai logiškas sprendimas. Per gausybę su WOW praleistų metų išsivystę įgūdžiai taip įaugo į kraują, kad kažkoks naujas „WASD“/„Action“ sekcijų išdėstymas sukeltų daugiau problemų nei atneštų naudos. O štai dešinioji klaviatūros pusė naudojama rečiau, tad ten prieglobstį rado ir labai reikalingų, bet rečiau naudojamų funkcijų „macro“ komandos. Čia rasi viską pradedant pokalbių kanalų, reidų, HUD valdymo, „roll 1–100“, fokuso parinkimo ir panašius mygtukus.
Kadangi programuojami „Shift“ mygtukai gali veikti keliais sluoksniais, uždėjus WOW klaviatūrą, išsluoksniavimas panaudotas dažniausiai naudojamų „emotes“ aktyvavimui. Nederėtų pamiršti ir to, kad viršutinėje klaviatūros dalyje esantys originalūs programuojami, trimis sluoksniais veikiantys mygtukai išlieka uždėjus bet kurį kitą mygtukų rinkinį, tad šie gali būti panaudoti aprašant iki 24 „macro“ komandų apie kurias nepagalvojo kūrėjai.
Reziumuojant, papildomas mygtukų rinkinys turės tik nežymios įtakos MMO gerbėjams kurie ir dabar išnaudoja klaviatūros funkcionalumą, bet tikrai praverstų tiems, kas žaidžia tik pele. Pagrindinės žaidimo ir vartotojo sąsajos funkcijos paprastai yra identiškos visuose panašios stilistikos MMO žaidimuose, tad iš esmės klaviatūra gali būti panaudota žaidžiant ne tik WOW. Aišku nederėtų nuvertinti ir emocijos, bet šiuo atveju tai papildomi 60–70 litų prie klaviatūros kainos. Peržvelgus kitus siūlomus mygtukų rinkinius, „WOW Cataclysm“ sprendimas yra antras pagal gerumą, greta emocijos dar siūlantis ir praktinės vertės. „Starcraft“ rinkinukas, ko gero įgyvendintas šauniausiai, kai tuo tarpų „Shift“ sprendimai šaudyklėms yra išskirtinai tik emocinio/estetinio pobūdžio.
Nors mygtukų keitimo funkcija yra pagrindinis „Shift“ rinkodaros triukas, jis neturėtų būti lemiamas faktorius sprendžiant dėl klaviatūros įsigijimo. Ji pati, kaip produktas yra ypatingai funkcionali ir jei kitos jos savybės tinka ir patinka, papildomų mygtukų pirkimą galimą drąsiai atidėti kuriam laikui. Pavyzdžiui kol pati klaviatūra, savo originalioje būsenoje atsibos tiek, kad užsimanysit kažko naujo. Tada tie 70 litų, vertinant gaunamą emociją ir visišką mėgiamo daikto atnaujinimą, neatrodys taip baisiai.
Mosavimas kirviu
Grįžkime prie bazinės „Shift“. Kokie jos naudojimo pojūčiai? Pradėkim nuo to, kad dėl sprendimo naudoti keičiamus mygtukų rinkinius ši klaviatūra paveldėjo du „privalomus“ techninius sprendimus. Visų pirma tai aukšto profilio klaviatūra, kurių paspaudimai fiksuojami gumos/silikono kūgeliais. Kūrėjai teigia, kad šių patvarumo kokybiškam komandos fiksavimui užteks 15 milijonų paspaudimų. Tai daug.
Kita vertus, šis techninis sprendimas reiškia, kad patys mygtukai bus kiek standesni nei daugybės šiuo metu rinkoje esančių, žaidėjams skirtų klaviatūrų. 4 mm paspaudimo kelias parinktas gan tiksliai. Klaviatūra yra standoka, atrodytų su didesniu pasipriešinimu, bet nepasakyčiau, kad rašydamas tekstą į pirštus nukreipiu daugiau jėgos nei dirbdamas su žemo profilio klaviatūromis.
Gamintojai deklaruoja, kad „Shift“ užregistruoja iki 7 vienu metu paspaustų mygtukų (anti–ghosting). Netikrinau ar tikrai tiek, nes sunku įsivaizduoti praktišką situaciją kurioje tai būtų svarbu. Tačiau patikrinau ar įskaitomos 5 vienu metu atiduotos komandos. Tiek rašant word‘e tiek priverčiant WOW personažą bėgti ratu ir šūkčioti nesąmones, nei viena iš komandų nebuvo „išvaiduoklinta“. Vadinas nemeluoja. Tai ypač aktualu šaudyklių gerbėjams, kur 3–4 komandos vienu metu (pvz.: atbulinis žingsnelis su posūkiu, šokant ir metant granatą) yra norma.
Antrasis paveldėtas sprendimas yra per pusę skeltas „space“ mygtukas. Jis perskeltas tam, kad nuimtą mygtukų rinkinį būtų galima kompaktiškai sulankstyti ir žaidimams tai neturi jokios įtakos. Esmė tame, kad žaidimų metu „space“ spaudžiamas ant WASD laikomos rankos nykščiu, tad paprastai jis visada spaudžiamas iš kairio krašto. Rašant jau kita kalba, man prireikė kelių valandų, kol kiekvienas „Space“ paspaudimas nustojo stebinti.
Greta šių savybių dar reiktų atkreipti dėmesį ir į tai, kad „Print Screen“, „Scroll Lock“ ir „Pause“ mygtukai buvo perkelti žemiau, o jų vietą užima funkciniai „Shift“ mygtukai. „Bar Lock“ leidžia pasirinkti papildomą F mygtukų funkcijų rinkinį, „Steelseries“ atveria klaviatūros valdymo įrankius, o „Pad Lock“ leidžia naudoti antrines skaičių klaviatūros mygtukų funkcijas.
Apibendrinimas
„Steelseries Shift“ turi galybę privalumų, kurių ryškiausi yra patvarumas, asketiškas dizainas, keičiami mygtukai ir patikimumas. Įrenginys spinduliuote spinduliuoja savo „heavy duty“ paskirtį ir tikrai patiks tiems, kas norėtų „gaming grade“ produkto, bet dėl kažkokių priežasčių gėdijasi mirksinčių, žybsinčių ir visomis spalvomis žaižaruojančių sprendimų iš kitur. Ant stalo gulintis „Shift“ atrodo nepretenzingai, kaip eilinė, patvari klaviatūra.
Nors keičiami „Shift“ šeimos mygtukai nepasiūlo išskirtinio funkcionalumo, kai kuriems žaidėjams jie bus ypač naudingi, bet ir be šios funkcijos „Shift“ sulauktų tam tikrų simpatijų. Deja aš nesu bandęs drastiškus pokyčius mėgstančių „ZBoard“ šeimos mygtukų, tad galiu tik spėlioti, kad pastarieji pasiūlytų kur kas didesnį funkcionalumą ir kaip minėjau juos galima naudoti su „Shift“.
Jei klaviatūra perkama be jokių planų naudoti papildomus mygtukų rinkinius, viskas tvarkoje. Ji funkcionali ir turtinga savybėmis pati savaime, tačiau galvoje reiktų turėti perskeltą „Space“ mygtuką. Šioks toks, šio sprendimo sukeliamas diskomfortas yra kaina kurią mokam už galimybę keisti mygtukus. Jei šios galimybės atsisakoma, kyla klausimas ar reikia mokytis rašyti su sulaužytu tarpu.
Aš asmeniškai labai nusivyliau mygtukų apšvietimo nebuvimu, bet kaip minėjau, akims nuo to tik geriau, nes apie darbą prieblandoje teko pamiršti, o žaidžiant apšvietimas bent jau man neturi didelės reikšmės.
Lietuvoje „SteelSeries Shift“ kainuoja apie 300 litų ir kainos prasme nei išsišoka, nei atrodo labai pigiai. Sakyčiau pataikyta į „gaming grade“ klaviatūrų aukso viduriuką. Iš tiesų, tai galite traktuoti kaip rekomendaciją pirkti, jei klaviatūra labai sudomino. Arba kaip į primygtinį siūlymą pasidairyti plačiau, jei apžvalgoje minėtos, esminės „Shift“ savybės (asketiškas dizainas, keičiami mygtukai ir plačios programavimo galimybės) jums neaktualios.