Rinkdamiesi kompiuterį žaidimų mėgėjau daugiausiai dėmesio skiria vaizdo plokštės pasirinkimui. Šį kart testuojama grafikos korta skirta būtent jiems. „Radeon HD 7870“ yra aukštos klasės produktas, kuris be vargo „veš“ visus naujausius žaidimus aukštais nustatymais.
AMD savo naujausios kartos vidutinės („HD 7700“ serija) ir aukštos („HD 7800“ serija) klasės vaizdo plokštes pristatė dar pavasario pradžioje. Aukščiausia klasė („HD 7900“) taip pat buvo greit pristatyta, pirmosios jos plokštės pasirodė dar praeitais metais, tiesa flagmanas „Radeon HD 7990“ nepasirodė iki šio momento, tiesa, tai dar nėra oficiali šio GPU pasirodymo data – AMD jo oficialiai nepristatė.
„Sapphire“ gamina miniatiūrinio dydžio kompiuterius, pagrindines plokštes, tačiau be abejo labiausiai yra pasižymėjusi vaizdo plokščių gamyboje. Ši kompanija yra viena geriausiai pažįstamų AMD privilegijuotųjų partnerių (bendrovė siūlanti tik AMD branduoliu paremtus produktus).
Kaip jau supratote, testuosime būtent šio gamintojo parengtą „Radeon HD 7870“ versiją. Tai aukštos klasės vaizdo plokštė, kuri skirta susidorojimui su naujausiais žaidimais. Ji išsiskiria pakeltais darbiniais dažniais bei efektyvia aušinimo sistema. Detaliai visas jos savybes išnagrinėsime šioje apžvalgoje.
Pakuotė ir komplektacija
Vaizdo plokštės pakuotė yra gan didelė. Priekinėje jos dalyje matome kovingai nusiteikusią moteriškę bei šiek tiek informacijos apie plokštes specifikacijas. Na o galinėje dalyje randame daugiau informacijos apie šios grafikos kortos savybės.
Kaip įprasta išėmę gražų įpakavimą viską randame sudėta į vieną tvirtą bet ne tokią spalvingą vidinę dėžę. Joje randame patį svarbiausia dalyką – pačią plokštę bei dar vieną dėžę. Joje sudėti visi kabeliai, adapteriai bei kiti priedai.
Priedų dėžėje yra trys vaizdo perėjimai: iš „Display Port“ į HDMI, iš HDMI į DVI, iš DVI į „D-Sub“. Mums taip pat pridedamas 1,8 metro ilgio HDMI kabelis. Maitinimui skirti du adapteriai iš „Molex“ į „6 pin“ jungtį, taigi Jūsų maitinimo bloke gali nebūtį nė vienos vaizdo plokštei skirtos jungties – svarbu, kad galios pakaktų. Norintiems dviejų galiūnių viename kompiuteryje yra skirtas „CrossFire“ kabelis. Dėžėje taip pat randame vokelį su tvarkyklių disku bei „Sapphire“ lipduku. Galiausiai čia yra plokštės montavimo gidas bei registracijos instrukcija.
Taigi komplektacija yra išties solidi. Čia rasime priedų, praverčiančių įvairiais atvejais. Už tai „Sapphire“ užsidirba pirmąjį pliusą.
Specifikacijos
„Radeon HD 7870“ vaizdo plokštė turi pagal naująjį 28 nm technologinį procesą pagamintą „Pitcairn“ grafinį branduolį. Jame yra 2,8 milijardo tranzistorių. Šioje plokštėje yra stipriausia XT branduolio versija, kuri pilnai išnaudoja visas GPU galimybes.
„Pitcairn XT“ branduolio viduje slepiasi 1280 „Shader“ procesorių. Čia taip pat yra 80 tekstūrinių bei 32 ROP vienetai. „Radeon HD 7850“ plokštėje esančio „Pitcairn PRO“ branduolio duomenys yra šiek tiek kuklesni.
Kadangi mes turim paspartintą plokštės modifikaciją, jos branduolys dirba 1050 MHz dažniu. Aišku, mes tikrai neprieštarautume jei jo dažnis būtų dar 50 MHz didesnis, kadangi didelė dalis kitų gamintojų dirba būtent tokiu greičiu. Užtat „Saphhire“, atvirkščiai nei didelė dalis kitų gamintojų nepamiršo paspartinti ir grafinės atminties. Jos dažnis buvo pakeltas nuo 1200 MHz (efektyvusis 4800 MHz) iki 1250 MHz (efektyvusis 5000 MHz).
„Radeon HD 7870“ vaizdo plokštė turi 2 GB grafinės atminties. Ji pasižymi 256 bitų pločio magistrale. Kadangi plokštė yra paspartinta jos atminties pralaidumas išaugo nuo 153,6 GB/s iki 160 GB/s.
Įprastose „Radeon HD 7870“ branduolys dirba 1000 MHz dažniu. „Sapphire“ jį paspartino iki 1050 MHz. Jei būtume labai prikabūs, galėtume pastebėti, jog kitose nestandartinėse „HD 7870“ versijose jis dirba dar 50 MHz didesniu greičiu, tačiau tai nėra neigiamas dalykas šiai plokštei, Be to daugeliu tokių atvejų atminties dažnis nebūna išvis pakeltas.
Plokštės dizainas
Žiūrint į vaizdo plokštę iš kart į akis krinta dideli ventiliatoriai, nors ir pati aušinimo sistema nėra labai aukšta – ji pareikalaus dviejų PCI įrenginiams skirtų aukštų. Dauguma aukštesnės klasės plokščių išsikiša į trečiąjį aukštą arba net jį visą okupuoja.
Galinėje sienelėje yra viena DVI, viena HDMI ir dvi „Display Port“ jungtys. Jomis galima pajungti iki keturių monitorių. Jei kokia jungtis Jums netinka, jų konfigūraciją galite pareguliuoti naudodamiesi galybe pridedamų adapterių
PCB dizainas
Plokštė turi mėlynos spalvos montažinę plokštę. Tai standartinių AMD konfigūracijų plokštė. Grafiniam procesoriui energiją tiekia penkių fazių maitinimo sistema. Nors daug kam nepatinka mėlyni PCB, bet šį kart bent iš dalies pateisinsiu „Sapphire“. Visų pirma ta spalva nėra tokia ryški kaip kitų mėlynų plokščių, be to puikiai tinka prie aušintuvų.
Kaip įprasta, montažinės plokštės viduryje yra grafinis branduolys. „Pitcairn XT“ lusto kristalo plotas – 218 mm².
Aplink jį yra išrikiuoti aštuoni atminties lustai. Kaip ir galima tikėtis - jų gamintojas yra „Hynix“.
Energija vaizdo plokštei tiekiama dvejomis 6 kontaktų jungtimis, esančiomis įprastoje vietoje – viršutiniame dešiniajame kampe. Tai reiškia, kad plokštė gali gauti 225 W energijos (2*75 W iš „6 pin“ + 75 W iš „PCI-E“ lizdo). Tai yra 50 W daugiau nei nominalus vaizdo plokštės TDP reitingas.
Plokštės PCB viršuje yra „CrossFire“ jungčiai skirtas prievadas. Jie neužtektų vienos plokštės galėtumėte ją sustiprinti antra sujungę jas pridedamu kabeliu.
Na o pačioje apačioje randasi „PCI-Express 3.0“ lizdas, kuris yra puikiai suderinamas su senesnio standarto pagrindinėmis plokštėmis.
Aušinimo sistema
„Sapphire Radeon HD 7870“ yra apginkluota „Dual X“ aušintuvu. Tai yra nestandartinis vėsinimo sprendimas, norintiems gero vėsinimo efektyvumo.
Kaip jau ir minėjau aprašinėdamas plokštės dizainą į akis iš kart krinta du nemaži ventiliatoriai. Devynių sparnelių ventiliatorių skersmuo yra 90 milimetrų.
Na o dabar reikia pažiūrėti kas slepiasi po jais. Tai yra pakankamai masyvus vėsinimo radiatorius. Kaip įprasta jis sudarytas iš aliumininių lakštų bei variu dengtų šiluminių vamzdelių. Dviejų vidinių vamzdelių skersmuo yra 6 mm, o likusieji du yra net 8 milimetrų storio.
Labai džiugu, kad buvo pasirūpinta ir atminties modulių aušinimo sistema. Vaizdo plokščių gamintojai gan dažnai pamiršta tai padaryti.
Taigi tiek teorijos apie aušinimo sistemą. Viskas atrodo puikiai, net labai norėdamas nerasi prie ko prikibt. Na o ką iš tiesų sugeba „Dual-X“ aušintuvas aptarsime kalbėdami apie vėsinimo testus.
Trumpai apie testus
Kiekvienoje vaizdo plokštės apžvalgoje svarbiausia dalis – „Benchmark“ testai. Juos kaip visad suskirstysime į dvi dalis sintetinius ir žaidimų. Sintetinių klasei atstovauja „3D Mark 11“ ir „Unigine Heaven 3.0“.
Visuose žaidimuose nustatome maksimalius grafikos nustatymus, jei prie paties žaidimo nėra nurodyta kitaip. Be abejo, testuose „V-Snyc“ sistema būna išjungiama. Keisdami rezoliuciją bei „Anti Aliasing“ veikimo intensyvumą fiksuosime pasiektus rezultatus. Žaidimų testavimui naudojame specialias jiems sukurtas „Benchmark“ programėles, arba su žaidime esančius testus.
Testavimui naudotos sistemos konfigūracija:
- „Intel Core i5 2500K“, 4,5 GHz centrinis procesorius
- „MSI Z68A-G43-G3“ pagrindinė plokštė; „Intel Z68“ lustas
- 2 x 4 GB „Patriot G2 series“ DDR3 RAM @ 1333 MHz; CL9
- „WD Caviar Blue WD10EALX“ 1 TB HDD
- „Samsung“ „Full HD“ monitorius
- Programinė įranga
- „Windows 7 Ultimate 64 bit“
- „AMD Catalyst 12.8“
Taigi, daug nekalbėję, paleiskime pirmuosius testus.
„3DMark 11“
Testus pradėsime nuo „3DMark 11“ programos. Tai vienas populiariausių sintetinių testų skirtų vaizdo plokštės galiai nustatyti.
„Sapphire“ plokštę bandysime visais trim grafikos nustatymais (Entry, Perfomance ir Extreme). Gauti rezultatai atrodo štai taip:
„Unigine Heaven“
Antras „sintetinis“ testas yra „Unigine Heaven“. Mes naudojame neseniai išėjusią trečią testo versiją. Rezultatuose yra rašomas ne surinktų taškų kiekis, o vidutinis per sekundę atvaizduotų kadrų skaičius.
Teste bus keičiama raiška bei „Anti Aliasing“ efektų nustatymai. Taigi, iš esmės testuosime lygiai taip pat, kaip paprastą žaidimą. Vienintelis skirtumas – „Unigine Benchmark“ niekada negalėsime žaisti.
Nors šiame teste vaizduojamos sudėtingos detalės, „Radeon HD 7870“ puikiai susidoroja su jų apdorojimu.
„Aliens vs Predator“
Na o dabar nuo „sintetinių“ testų pereisim prie realių žaidimų testavimo. Pirmas toks žaidimas – „Aliens vs Predator“.
Kaip matote jis testavimo sistemoje „sukasi“ puikiai.
„Batman: Arkham City“
Testus tęsiame su naujausia „Batman“ dalimi „Arkham City“.
„Sapphire Radeon HD 7870 OC“ nesunkiai susitvarko ir su šiuo žaidimu. Maksimaliais nustatymais vidutiniai FPS siekia 55. To gana pakankamai normaliai žaisti šį žaidimą.
„Dirt Showdown“
Testus tęsiame su lenktynių žaidimu. Tai naujausia „Dirt“ serijos dalis „Showdown“. Ji yra vienas geriausiai testams tinkamų šio žando žaidimų.
„Dirt Showdown“ testai įrodo, jog žaidžiantiems lenktynių žaidimus šios plokštės pilnai pakaks dar ilgam laikui.
„Just Cause 2“
Kitas žaidimas mus nukels į egzotišką Panau salyną. Žaisdami „Just Cause 2“ renkamės sunkiausią testą „Concrete Jungle“.
Net ir sunkiausiame teste plokštė pasirodo puikiai. Ja be problemų galima mėgautis žaidimu net ir esant aukštiems nustatymams. Kituose testuose plokštė pasirodytų dar geriau.
„Lost Planet 2“
Šiame žaidime pasirinkome įrankyje siūlomą „B“ „Benchmark“ testą.
„Lost Planet 2“ vidutinis rezultatas esant „Full HD“ raiškai ir maksimaliems nustatymams priartėjo prie 50 FPS ribos. Žaidimas veikia pakankamai gerai, kad galėtumėme be jokių striginėjimų žaisti šį žaidimą.
„Mafia II“
Testus tęsiame su „Mafia II“. Atlikus testus gauti štai tokie rezultatai:
„Mafia II“ tikrai nėra tas žaidimas, su kuriuo gali kilti problemų mūsų testuojamajai „Sapphire Radeon HD 7870 OC“ vaizdo plokštei.
„Metro 2033“
Kompiuteriui „Metro 2033“ yra vienas „sunkiausių“ bandytų žaidimų. Tiesa, atsisakę kai kurių nebūtinų nustatymų, stipriai apkraunančių kompiuterį, galime džiaugtis pakankamai geru žaidimo veikimu.
Nors vidutiniai kadrų per sekundę duomenys yra patenkinami, bet esant „Full HD“ raiškai minimalūs duomenys nukrenta žemiau 20 FPS ribos, o tai jau yra ryškiai pastebimas „lagas“.
„S.T.A.L.K.E.R. Call of Prypiat“
Dabar reikia pažvelgti į apleistąjį Černobylį. Tai galime padaryti „S.T.A.L.K.E.R. Call of Prypiat“ žaidime. Testas atliekamas keturiomis oro sąlygomis ir vedamas bendras rezultatas.
Nustačius maksimalius parametrus, vidutiniai rezultatai siekia 75 kadrus per sekundę. Sudėtingiausiomis oro sąlygomis vidurkis yra 55 FPS, to pilnai pakanka žaidimui be trukdžių.
„Sleeping Dogs“
Naujausias testuotas žaidimas – ką tik pasirodęs „Sleeping Dogs“. Žaidimas pasižymi itin dideliais rezultatų skirtumais tarp mažiausių ir didžiausių „Anti Aliasing“ efektų, dėl to duomenis fiksuosime net trimis skirtingais jų panaudojimo atvejais.
Nors nustačius maksimalius nustatymus ir „Full HD“ raišką vidutiniai FPS išliko virš 30 ribos, tačiau minimalūs nukrito iki 22,7. Tai reiškia, kad žaidimas veiks gerai, bet kartais gali būti šiokių tokių pristabdymų. Taip yra dėl daug resursų ryjančių SSAA efektų naudojimo. Tačiau šiek tiek sumažinus „Anti Aliasing“ efektų intensyvumą žaidimas „eina kaip per sviestą“.
„Sniper Elite V2“
Norint žaisti „Sniper Elite V“ maksimaliais nustatymais reikia pakankamai spartaus kompiuterio. To priežastis „Super Sampling“ sistema, kurią jau sutikome bandydami „Sleeping Dogs“, ryjanti itin daug kompiuterio resursų. Įprastas AA filtras visuose testuose dirba pilnu pajėgumu.
Be „SuperSamplingo“ šis žaidimas sukasi pakankamai gerai palikus aukštus kitus nustatymais. Iš tiesų net ir pats „šustriausias“ kompiuteris sunkiai temps šį žaidimą jei visi nustatymai, tarp jų ir SSAA, bus maksimalizuoti.
Spartinimas
Spartindami vaizdo plokštę pirmiausia pakeliame branduolio įtampą (nuo 1,218 V iki 1,3 V). Tada ieškome geriausios stabilios branduolio bei atminties dažnių konfigūracijos 5 MHz tikslumu. Mūsų gauti rezultatai atrodo štai taip:
Gaila, jog grafinis branduolys nesugebėjo pralaužti 1200 MHz ribos, nors prieš testą to buvo galima tikėtis. Tiesa pasiektas didžiausias dažnis labiausiai priklauso nuo sėkmės – kitiems su analogiška plokšte galima pasiekti didesnius rezultatus. Tai galima pamatyti užsienio testuotojų parengtose apžvalgose, tiesa ten daug kas nemokėjo kelti atminties dažnių, ir teigė pasiekę „maksimalius leidžiamus“ 1450 MHz...
Tai tik pliki skaičiai. Dabar pažiūrėkime, kokios tai duoda apčiuopiamos naudos. Testavimui naudosime „Unigine Heaven 3.0“ programą. Naudosime maksimalius grafikos nustatymus (tarp jų – ir maksimalus „Anti Aliasing“) bei keisdami ekrano raišką.
Testai rodo, kad spartos prieaugis siekia 15 procentrų. Toks prieaugis turėtų būti bent minimaliai pastebimas žaidžiant žaidimus.
Energijos suvartojimas bei aušinimas
Energijos matavimo metu naudojame tą pačią sistemą, kuri buvo naudota atliekant „Benchmark“ testus. Vienintelis skirtumas – procesorius dirba nebe 4,5 GHz, o 3,3 GHz dažniu. Elektros galios matuokliu pažiūrėsime kiek elektros siurbia naudojama sistema.
Kadangi matuojame iš tinklo atėjusią įtampą, prie gautų rezultatų prisideda ir naudojamas maitinimo blokas bei jo efektyvumas. Taigi, mes naudojame „Thermaltake Smart M650W“ energijos šaltinį, pasižymintį „80Plus Bronze“ efektyvumo standartu.
Elektros energijos galios matuoklis parodė, kad „Unigine Heaven“ teste sistema suvartoja tik 180 W (+/-10 W) energijos. Užleidus „Furmark“ testą, kuris iš vaizdo plokštės „išspaudžia viską“ energijos matuoklis rodo 250 W. Kadangi sistema nėra labai ekonomiška, o ir pats energijos šaltinis – vidutinio efektyvumo, galime konstatuoti, kad ši plokštė yra itin ekonomiška.
Vaizdo plokščių aušintuvai visada dirba priklausomai nuo apkrovos. Kad temperatūrų testas būtų tikslesnis nustatome fiksuotas apsukas. Ventiliatoriaus darbo apsukas nustatome ties 50 % riba. Tai padarius jie ima suktis 2150 RPM greičiu.
Testavimo metu kambaryje buvo 22 °C šilumos. Vaizdo plokštė įkaito iki 72 laipsnių. Tai yra visai nedaug. Tačiau svarbiausia tai, kad plokštė dirba, skleisdama stebėtinai mažai triukšmo. Tai leidžia mėgautis tyla, o ne girdėti nemalonų ventiliatorių keliamą burzgimą.
Galime konstatuoti, kad „Sapphire Dual-X“ aušintuvas yra tiesiog nuostabus. Jame yra puikiai suderintas aušinimo efektyvumas bei tylus veikimas. Ši vėsinimo sistema be jokių problemų gali be jokių problemų konkuruoti su tokiais grandais, kaip MSI „Twin Frozr“ ar „Asus DirectCU“.
Išvados
Taigi, žaidimų testai mums parodė, kad plokštė be didesnio vargo susidoroja su naujausiais žaidimais net ir esant aukštiems grafikos nustatymams. Negana to, ši plokštė tai nesunkiai darys ir su ateityje pasirodysiančias kūriniais. Tokie sudėtingi efektai kaip „Super Sampling“ nėra lengviausias uždavinys bet kokiai vaizdo plokštei, tačiau pilnai galime apseiti ir be jų.
Visai neseniai ši plokštė kainavo 1200–1300 litų. Tai pakankamai didelė suma už tokį gaminį, kurios nesinorėjo mokėti, žinant jog ateis „GTX 660 Ti“. Pasirodžius galingesnei „GTX 660 Ti“ vaizdo plokštei ir jai siūlant didesnę spartą, AMD turėjo nuleisti kainas. Tai yra normalu, nes dėl didelio „nVidia“ produktų vėlavimo jos buvo kiek užkeltos. Na o dabar ši plokštė kainuoja apie 850 Lt, tai yra pakankamai geras kainos ir kokybės santykis, darantis ją bene patraukliausiu pasirinkimu šioje kainų kategorijoje. Tiesa, tiek prašoma už „Lite“ versija, kuri neturi tokios turtingos komplektacijos, tačiau dėl to pačios plokštės kokybė nė kiek nenukenčia.
Tai kas atlikta iš „Sapphire“ pusės yra tiesiog puiku. Kompanijos parengtas „Dual-X“ aušintuvas yra tiesiog puikus. Jis ne tik užtikrina vėsų plokštės darbą, bet ir kelia labai mažai triukšmo. Riebus pliusas ir už tai, kad plokštė yra jau paspartinta – pakelti ne tik jos branduolio, bet ir atminties dažniai. Aišku, branduolio dažnis paspartinus nebuvo labai didelis, tačiau tai jau yra sėkmės dalykas. Pridedamų priedų skaičius nėra lemiamas faktorius renkantis vaizdo plokštę, bet ir už tai be abejo galime rašyti tik pliusą. Įvertinus gaminį bei patrauklią kainą galima teigti, jog „Sapphire“ siūlo vieną patraukliausių „HD 7870“ plokštės versijų.
O gal vertėtų rinktis kažką iš „nVidia“ grafinį branduolį turinčių vaizdo plokščių? „NVidia“ jau artimiausiu metu pristatys „GeForce GTX 660“ plokštę. OEM sistemoms skirta versija jau yra pasirodžiusi, tačiau nežinia ar taip atrodys ir plačiosioms rinkoms skirta versija. Kol kas galime konstatuoti nebent tiek kad tai nebus „mačas į vienus vartus“.
Tačiau AMD jau yra pasiekusi pakankamai nemažą pergalę ir niekas iš jos to neatims. Ji savo plokštes pristatė puse metų ankščiau nei tai padarys „nVidia“. Tuo tarpu „nVidia“ gretas atstovavo pakankamai senos architektūros „GTX 500“ serijos vaizdo plokštės, kurios buvo morališkai atgyvenusios ir negalėjo suteikti lygevertės konkurencijos šiai AMD plokštei.