„Scania“ ir „DHL Group“ drauge sukūrė elektrinį sunkvežimį su degalais varomu generatoriumi. Šis modelis leidžia pereiti prie baterijose kaupiama elektros energija varomo sunkiojo kelių transporto, nelaukiant, kol bus išvystytas tinkamas įkrovimo tinklas.
Visiškai elektrinės transporto priemonės yra geriausias tvaraus mobilumo pavyzdys, tad dabar reikia paspartinti perėjimą prie elektromobilių. Vis dėlto šiame kelyje vis dar yra įvairių kliūčių, kaip antai įkrovimo taškų trūkumas, dideli įkrovimo pajėgumų užtikrinimo kaštai per sezoninį piką transporto depuose, taip pat įtampa tinkle bei aukštos elektros biržos kainos (angl. spot price), pavyzdžiui, ramiomis žiemos dienomis.

Tokioms problemoms spręsti itin tinka „Scania“ ir DHL sukurta didesnį atstumą viena įkrova nuvažiuojanti elektrinė transporto priemonė (angl. Extended Range Electric Vehicle arba EREV). Tokia transporto priemonė ne tik padeda apeiti elektrinio mobilumo kliūtis, bet ir leidžia DHL 80–90 proc. atstumų įveikti naudojant iš atsinaujinančių šaltinių pagamintą elektros energiją.
Dyzelinį sunkvežimį pakeitus EREV modeliu, galima 80 proc. ar dar daugiau sumažinti CO2 emisiją. Konkretus sutaupyto CO2 kiekis priklauso nuo to, kaip dažnai naudojamas degalais varomas generatorius.
Degalais varomas generatorius pakeičia vieną baterijos bloką
Naujasis elektrinis sunkvežimis bus pristatytas DHL pašto ir siuntinių tarnybai Vokietijoje ir nuo vasario bus naudojamas siuntoms gabenti Berlyno apylinkėse. Kai bendrovė DHL išbandys naująją transporto priemonę kasdienėms operacijoms, nuspręs, kaip toliau pildyti parką.
Degalais varomas generatorius pakeičia vieną iš baterijos blokų vien elektra varomame sunkvežimyje. Šio bloko sunkvežimiui neprireiks daugelyje jo įveikiamų maršrutų, nors ir sumažės viena įkrova nuvažiuojamas atstumas. Tačiau taip bus užtikrintas būdas gauti papildomos energijos susiklosčius minėtoms aplinkybėms.
Tokios transporto priemonės be sustojimo įveikiamas atstumas siekia nuo 650 iki 800 km (atsižvelgiant į Berlyne atlikto bandymo rezultatus), o prireikus degalų rezervą galima papildyti bet kurioje įprastoje degalinėje. Šiuos rezultatus galima lyginti su 550 kilometrų atstumu, kurį gali įveikti moderniausi ir pramonėje pirmaujantys „Scania“ visiškai elektriniai sunkvežimiai su lygiaverčiu didžiausiu svoriu.
Pragmatiškas tvaresnės logistikos sprendimas
„Prireiks šiek tiek laiko, kol elektros energijos iš atsinaujinančių šaltinių tiekimas, perdavimo tinklas ir įkrovimo infrastruktūra taps pakankamai solidūs, kad būtų galima visiškai pasikliauti baterijose kaupiama elektros energija varomais sunkvežimiais. Tai ypač taikytina tokio didelio masto sistemoms, kaip Vokietijos DHL siuntų tinklas. Užuot laukę, kol ateis ši diena, DHL ir „Scania“ bendradarbiauja ieškodami pragmatiško sprendimo, leidžiančio siekti tvaresnės logistikos.
Ši transporto priemonė yra protingas, praktiškas sprendimas, nes ji gali iš karto padėti sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisiją krovininio transporto srityje trumpuoju laikotarpiu. Toks sumažinimas turėtų proporcingai atsispindėti kelių rinkliavų kainodaroje ir ES transporto parko išmetamųjų teršalų schemoje. Šį bendradarbiavimą vertiname kaip sėkmingą dviejų įmonių, pasiryžusių kovoti su klimato kaita, inovacijų projektą“, – sako DHL grupės vadovas Tobias Meyeris.
EREV sunkvežimį sukūrė naujas technologijas ir sprendimus tyrinėjanti „Scania Pilot Partner“, šiuo atveju kartu su strateginiu partneriu DHL. Didesnio nuvažiuojamo atstumo elektrinės transporto priemonės yra perspektyvus tarpinis variantas siekiant žymiai sumažinti CO2, ypač ten, kur trūksta infrastruktūros ir kitų sąlygų visiškai elektriniam transportui.
Pagrindinis skirtumas, palyginti su įprastu hibridiniu sunkiasvoriu automobiliu, yra tas, kad ši transporto priemonė daugiausia skirta naudoti kaip įprastas elektrinis sunkvežimis, varomas iš elektros tinklo įkraunama energija. Tik retais atvejais baterija būtų įkraunama naudojant generatorių.
ES ir pavienių valstybių reglamentų kūrėjai turėtų pripažinti ir skatinti šią koncepciją, t. y. tinkamai įvertinti realų išmetamųjų teršalų kiekį ir proporcingai mažinti kelių rinkliavą.
Turėtų būti priimtinas sprendimas, kol kuriama infrastruktūra
„Ateitis yra elektrinė, tačiau pakeliui į ją nereikėtų supriešinti „tobulo“ su „geru“. Transporto priemonė, kurią sukūrėme kartu su DHL, yra laikinų sprendimų pavyzdys, rodantis, kaip galima padidinti dekarbonizuoto sunkiojo transporto apimtis, kol pasieksime šimtaprocentinį visos sistemos elektrifikacijos lygį. Tam, kad įvyktų veiksmingi pokyčiai, bendrosios strategijos formuotojai turėtų priimti šiuos sprendimus ir padidinti savo investicijas į viešąją infrastruktūrą ir naudojimą skatinančias sąlygas“, – sako „Scania“ generalinis direktorius Christianas Levinas.
EREV yra 10,5 metro ilgio sunkvežimis, kurio didžiausias svoris yra 40 metrinių tonų. Jis varomas 230 kW galios elektriniu varikliu (295 kW pikinė galia). Energiją tiekia 416 kWh talpos baterija ir 120 kW benzinu varomas generatorius. Naudojant įmontuotą generatorių, kuris dabar varomas benzinu (vėliau atsiras ir dyzeliną bei HVO degalus naudojanti versija), sunkvežimio nuvažiuojamas atstumas siekia iki 800 kilometrų.
EREV sunkvežimiai gali turėti programinę įrangą, ribojančią degalais varomo generatoriaus naudojimą. Ji padeda sumažinti CO2 emisiją iki nustatyto lygio. Maksimalus sunkvežimio greitis siekia 89 km/val., o krovinių talpa – apytiksliai 1000 siuntinių (keičiamos krovinių kabinos tūris). Sunkvežimis taip pat gali tempti priekabą su papildoma keičiama krovinių kabina.
Sunkvežimis bus naudojamas kaip pagrindinė siuntų gabenimo priemonė iš paskirstymo centro Liudvigsfeldėje (šalia Berlyno) į kitus regiono siuntų centrus.