„Lietuvos metų komercinio automobilio“ rinkimų komisija jau nebe pirmus metus it pro padidinamąjį stiklą stebi komercinio transporto tobulėjimo tendencijas. Kas dvejus metus rengiamame konkurse vis labiau tampa akivaizdu, kad modernios technologijos ir saugumo sistemos vairuotojams leidžia dirbti neįsitempus, todėl jie nebenuvargsta. Tačiau didesniais automobiliais vežiojami ne vien tik kroviniai, bet ir keleiviai. Ar gerėja jų gyvenimas?
Komerciniai prilygsta lengviesiems
Dėl technologinės pažangos, konkurencijos tarp gamintojų ir netgi nuolat griežtėjančių saugumo reikalavimų Europoje parduodamoms transporto priemonėms komerciniai automobiliai tapo rafinuoti, komfortiški ir labai lengvai vairuojami. Jau ne pirmus metus geriausią Lietuvos metų komercinį automobilį renkanti Žurnalistų autoklubo ir transporto profesionalų komisija pastebi, kad vairuotojo darbą jau sunku ir darbu pavadinti.
„Bendra tendencija tokia: komerciniai automobiliai panašėja į lengvuosius. Tiek valdymo paprastumu, lengvumu, tiek saugumo sistemų, multimedijų kokybe. Visas sistemas, kurios prieš 5 metus buvo diegiamos tik į ganėtinai prabangius lengvuosius automobilius, dabar turime ir komerciniame transporte. Galybė sistemų, už kurias anksčiau reikėdavo papildomai sumokėti, dabar montuojamos standartiškai“, – įžvalgomis dalijasi konkurso „Lietuvos komercinis automobilis 2024“ komisijos narys, UAB „Sadomaksa“ direktorius Laimonas Kamienas.
Tačiau ne vien kroviniai komerciniais automobiliais yra gabenami. Miestuose, tarp miestų ir netgi po visą Europą zuja keleivius vežiojantys komerciniai autobusiukai „Ford Tourneo Custom“, „Volkswagen Caravelle“, „Citroën Spacetourer“, „Peugeot Traveller“, kurie galimi tiek kaip furgonai, tiek kaip keleiviniai modeliai, siūlantys nuo 5 iki 9 sėdimų vietų. Jie populiarūs, nes iki 9 vietų turinčius autobusiukus galima vairuoti turint B kategorijos vairuotojo pažymėjimą.
Dabar šių modernių modelių vairuotojams leisti ilgas valandas prie vairo – patogu ir nebesudėtinga. O kaip keleiviams? Šiemet „Lietuvos metų komercinio automobilio“ rinkimuose buvo įsteigta „Metų keliautojo“ nominacija geriausiam kelioniniam mikroautobusui. Ekspertai, vertinę ne tik technologijas, vairavimo subtilybes, bet ir keleivių komfortą, šiemet šį apdovanojimą skyrė „Mercedes-Benz Vito“ modeliui.
„Jei gerai pamenu, šią nominaciją „Vito“ su komisija skyrėme vienbalsiai. Jis yra vienvaldis lyderis šiame segmente – ypač kalbant apie ilgesnes keliones. Savo įmonėje turime du tokius automobilius ir jais vežiojame darbuotojus į Vokietiją: kito varianto nė nesvarstėme, nes norėjome, kad darbuotojai keliautų komfortiškai. Aišku, „Vito“ garso izoliacija nusileidžia V klasei, tačiau ši – jau prabangus automobilis, o „Vito“ vis dar komercinis, bet vis vien „Mercedes-Benz“, – paaiškina L. Kamienas.
Skirtumai ten, kur nematuojama skaičiais
Komercinius automobilius galima gana neblogai palyginti žiūrint vien į skaičius: kokio dydžio krovinys jame telpa, kokia jo keliamoji galia, kokia kaina ir kaip dažnai reikia atlikti techninę priežiūrą, o renkantis geriausią keleivinį transportą reikia jį išbandyti, norint įvertinti važiavimo komfortą, sėdynių patogumą ir kitus privalumus. Šiemet visi pretendentai į geriausio metų komercinio automobilio titulą stebino gausiu įrangos sąrašu, pažangiomis saugumo technologijomis, bet „Mercedes“ išsiskyrė tomis savybėmis, kurių negalima pamatuoti skaičiais.
„Modelis išsiskiria iš konkurentų garso izoliacija, jame panaudota daugiau medžiagų, kurios sumažina tiek motoro, tiek vėjo, tiek padangų triukšmą, pats pakabos darbas labai švelnus ir malonus“, – dėsto rinkimų komisijos narys, UAB „Ad Rem Transport“ direktorius Antanas Šimelis.
Specialistų teigimu, komercinio keleivinio transporto naudotojams svarbios ne tik įvairios saugumo technologijos, bet ir komfortas, kad, pavyzdžiui, šiais automobiliais vežiojami darbuotojai po komfortiškos kelionės nejaustų nuovargio ir būtų produktyvesni.
Keleivinių mikroautobusiukų privalumas – plačios konfigūravimo galimybės, tad bazinės „Volkswagen Caravelle“ negalima lyginti su geriausiai sukomplektuota „Caravelle“ – tai bus tarsi skirtingi modeliai. Juose galima įrengti tiek paprastus suolus keleiviams, tiek besisukiojančius patogius odinius krėslus. O štai „Mercedes“ vienintelis siūlo pneumatinę „Airmatic“ važiuoklę.
„Faktas, kad už „Mercedes“ reikia daugiau sumokėti, bet jis – etalonas. Vokiečiai yra ištobulinę savo komforto koncepciją, pradedant sėdynių išdėstymu, baigiant jų transformavimo galimybėmis ir netgi komforto technologijomis, kaip antai kelių zonų klimato kontrolės sistema, garsiakalbių kokybe. Patogesnės sėdynės, važinėjant ilgesnius atstumus, kam tokie modeliai ir naudojami, padeda nepavargti, nes žmonėms ilgą laiką tenka praleisti nedidelėje erdvėje“, – aiškina A. Šimelis.
Aišku, didžiausia tyla ir patogumu kelyje leis mėgautis naujos kartos elektriniai keleiviniai furgonai, tačiau jie tinka trumpoms kelionėms: gali būti naudojami viešbučių svečiams nuvežti į oro uostą, neilgoms išvykoms tarp miestų. Maišant Europą vis dar yra nepakeičiami dyzeliai, o kelionių greitį užtikrina galingi motorai. Dėl to „Mercedes-Benz Vito“ komplektuojami su net 174 kW išvystančiais dyzeliniais agregatais.