Naujausia statistika rodo, kad Europos vairuotojai vėl atranda iš tinklo įkraunamus hibridus. Palyginus 2023-ųjų pirmojo ketvirčio ir šių metų atitinkamo laikotarpio duomenis, kuriuos skelbia Vokietijos automobilių valdymo centras, įkraunamųjų hibridų pardavimas padidėjo 14 proc. ir pasiekė 260 tūkst. ribą. Prognozuojama, kad tai gali būti naujos bangos pradžia Europoje. Kur įvyko lūžis, kuris galėjo nulemti padidėjusį vairuotojų susidomėjimą tokiais modeliais?
Tampa universalesnis
Prieš daugiau nei dešimtmetį pirkėjų susidomėjimo sulaukę iš tinklo įkraunami hibridai, naudodami tik elektrą, galėjo įveikti nuo 20 iki 40 km. Šiandien dėl didesnių ir dar našesnių akumuliatorių bei elektros variklių naujausi modeliai nuvažiuoja bent dukart didesnį atstumą.
Pavyzdžiui, iš tinklo įkraunama hibridinio krosoverio „Kia Sportage“ versija, naudodama tik elektros energiją, gali įveikti 70–80 km. Pasak žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiojo redaktoriaus Vitoldo Miliaus, būtent tai yra viena pagrindinių priežasčių, kodėl tokie automobiliai sulaukia vis daugiau pirkėjų dėmesio.
„Dar tuomet, kai tokie hibridai, naudodami tik elektrą, galėjo nuvažiuoti mažesnius atstumus, sakiau, kad jų galimybių pakanka kasdieniams poreikiams mieste. O nauji modeliai, kurių galimybės dvigubai didesnės, manyčiau, pasiekė ribą, nes to pakanka 80 proc. vairuotojų. Pavyzdžiui, norint per dieną sukarti 100 km, yra ką veikti, tai jau darbas. Tokiam kasdieniam maršrutui, kaip darželis–mokykla–darbas–parduotuvė–namai, šių hibridų galimybių tikrai užtenka, ypač Lietuvoje. Todėl nestebina, kad jie sulaukia daugiau vairuotojų, kurie nori ekologijos, bet tuo pat metu, neriboti savęs, dėmesio“, – mano V. Milius.
Jis priduria, kad pagerėjusios įkraunamųjų hibridų galimybės prisidėjo ir prie slopstančio elektromobilių populiarumo, nes už panašią ar mažesnę sumą pirkėjai gali važinėti mieste naudodami elektrą ir neriboti savęs, kai reikia įveikti didesnius atstumus užmiestyje. Tai reiškia, kad tokie hibridai tampa universalūs, nes vienas automobilis gali patenkinti du pagrindinius poreikius.
„Rinkoje yra elektromobilių, kurių gamintojai deklaruoja 350–450 km įveikiamą atstumą, bet, pavyzdžiui, riedant įprastu greičiu autostrada iš Vilniaus jūros link, papildomai neįkrovus pasiekti kelionės tikslo praktiškai neįmanoma. O įkraunamuoju hibridu galima važiuoti neribojant savęs. Mieste gali naudoti tik elektrą ir būti ekologiškas, o jei turi saulės ar vėjo elektrinę, važinėsi kone nemokamai“, – priduria automobilių žinovas.
Perspektyvos antrinėje rinkoje
Nors perkant naują automobilį pirmiausia galvojama apie tai, kaip jis tarnaus artimiausiu laikotarpiu pirmajam savo šeimininkui, vis dažniau susimąstoma ir apie tai, kokia bus jo vertė, kai ateis metas su juo atsisveikinti. Ar šiuo atžvilgiu iš tinklo įkraunami hibridai leidžia savo vairuotojams ramiai miegoti?
„Šiuo požiūriu įkraunamieji hibridai yra tikriausiai vienas geriausių variantų. Pavyzdžiui, dyzelinius automobilius supirks Afrika, bet dėl elektromobilių – abejoju. O įkraunamieji hibridai turi visas galimybes ir toliau likti paklausūs vidinėje antrinėje rinkoje.
Jei reikėtų prognozuoti, artimiausių penkerių metų perspektyvoje tai tikrai geras pasirinkimas. Net jei bus įvesti ribojimai, o jie kada nors ateis ir iki mūsų, hibridiniams automobiliams vis tiek turės būti taikomos kažkokios išimtys ir lengvatos, nes jie juk gali važiuoti elektra. Todėl manau, jog tokių modelių perspektyvos tikrai geros ir antrinėje rinkoje jų poreikis bus pakankamai didelis“, – prognozuoja V. Milius.
Žinoma, įtaką išliekamajai automobilio vertei turi ir gamintojo reputacija bei populiarumas. Daugelį metų tarp vidutinės klasės gamintojų pirmauja japonų „Toyota“, „Honda“ ir „Subaru“ bei vokiečių „Volkswagen“. Tačiau tarp lyderių braunasi ir Pietų Korėjos gamintoja „Kia“.
Pavyzdžiui, remiantis Jungtinių Amerikos Valstijų automobilių duomenų analitikų „J.D. Power“ pateikta 2023-ųjų statistika, geriausią kainą antrinėje rinkoje išlaikančiu modeliu savo kategorijoje pripažintas „Kia Sportage“. Jam skirti 87 balai iš 100 ir šiuo atžvilgiu jis aplenkė tokius konkurentus kaip „Subaru Forester“, „Honda CR-V“ ar „Toyota RAV4“.
Ar verta kreipti dėmesį į apdovanojimus?
Jei nenorite ar neturite laiko stačia galva pasinerti į tinkamiausio automobilio paieškas ir išbandyti kuo daugiau įvairių modelių, vienas geriausių būdų išsirinkti kelis labiausiai vertus dėmesio – ieškoti informacijos internete, televizijoje ar žurnaluose. Čia galima rasti daugybę apžvalgų ir nepriklausomų vertinimų. Tai leidžia surinkti daug informacijos.
Ją išnagrinėjus, susiaurinamas geriausiai poreikius tenkinančių modelių sąrašas. Nuolatinis konkurso „Lietuvos metų automobilis“ komisijos narys V. Milius teigia, kad visa tai analizuojant, svarbu atkreipti dėmesį, koks yra rinkimų, komisijos ar bandymų tikslas.
„Nagrinėjant testų ar komisijų rezultatus, reikia atsižvelgti į tai, kas tiksliai buvo vertinama. Pavyzdžiui, vienu atveju geriausiu gali būti išrinktas vienas modelis, o kitu atveju jis net nepateks tarp geriausiųjų, nes buvo vertintas pagal visai kitus kriterijus. Todėl turite išsigryninti savo lūkesčius, apsvarstyti, kokioms automobilio savybėms teikiate prioritetus, ir pasidomėti, ar jie buvo esminiai per atitinkamus bandymus“, – pataria V. Milius.
Pavyzdžiui, neseniai „U.S. News & World Report“ paskelbė išrinkę geriausią iš tinklo įkraunamą hibridinį SUV. Juo tapo „Kia Sportage PHEV“. Siekdami nustatyti lyderius kiekvienoje iš 2024-ųjų geriausių hibridinių ir elektrinių automobilių rinkimų kategorijų, ekspertai įvertino 96 prabangius ir įperkamus hibridinius, iš tinklo įkraunamus hibridinius ir elektrinius automobilius.
Vertinimo metu buvo atsižvelgta į Jungtinių Amerikos Valstijų Aplinkos apsaugos agentūros (EPA) pateiktus efektyvumo duomenis, informaciją apie kainas ir bendrą automobilių vertinimą spaudoje. Paskelbti nugalėtojai pasižymi geriausiu šių savybių santykiu. Tai reiškia, kad vertinant buvo atsižvelgiama ne tik į hibridinės ar elektrinės pavaros našumą, bet ir į kitas automobiliams svarbias savybes.