Pastaraisiais metais pastebima sparti elektromobilių populiarėjimo tendencija, kurią palaiko nuolat tobulėjančios technologijos ir didėjantis dėmesys aplinkai ir tvarumui. Ši tendencija ne tik atveria naujas galimybes transporto sektoriuje, bet ir kelia iššūkių infrastruktūros plėtrai. Viena iš svarbiausių infrastruktūros sričių, susijusių su elektromobilių naudojimu, yra viešųjų įkrovimo stotelių tinklas. Bendrovė „Enefit“ pristato pagrindines viešojo įkrovimo stotelių tinklo plėtros tendencijas ir aptaria kylančius iššūkius.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Iššūkių kelia elektros tinklo infrastruktūra Lietuvoje
Tomas Žilionis, vienos didžiausių energijos bendrovių „Enefit“, priklausančios „Eesti energia“ įmonių grupei, viešojo įkrovimo stotelių tinklo vystymo vadovas pastebi, kad vienas pagrindinių ir labiausiai plėtrą stabdančių iššūkių yra elektros tinklo infrastruktūra ir jos resursai Lietuvoje.
„Dažnu atveju susiduriame su situacijomis, kad norėdami įrengti viešojo krovimo stoteles turime įgyvendinti ganėtinai sudėtingus elektros įvado įrengimo sprendinius, kas kainuoja nemažai laiko resursų, taip pat dažnu atveju susiduriame su gana apkrautu elektros tinklu ir papildomų resursų stotelėms tiesiog nėra arba yra nepakankamai. Žinoma, galima rinktis mums, kaip operatoriui, patogesnes įrengimo vietas, kur elektros infrastruktūra palanki, kur jau yra įrengtos didelės stovėjimo aikštelės ir galime įrengti didesnį stotelių skaičių vienoje vietoje, tačiau vienas pagrindinių mūsų „Enefit Volt“ įkrovimo tinklo tikslų – pasiūlyti patogaus įkrovimo galimybes“, – sako bendrovės „Enefit“ atstovas.
T. Žilionis patikina, kad deda visas pastangas ir ieško sprendimų, padedančių įrengti įkroviklius tokiose vietose, kur vairuotojas gali minimaliai pajusti savo elektromobilio įkrovimo proceso trukmę, t. y. arba įkrovimo laikas itin trumpas, arba krovimo metu bus užsiimama kasdiene veikla, tokia kaip darbas, apsipirkimas, pramogos ar panašios veiklos.
Ateityje – plėtra neišvengiama
Remiantis bendrovės „Enefit“ duomenimis, elektromobilių skaičiaus augimas visoje Europoje pastaruoju metu pastebimas itin ryškiai, palyginti su praeitų metų skaičiumi, jis išaugo 47 proc. Lietuvoje praeitais metais taip pat elektromobilių skaičius išaugo 50 proc., palyginti su 2022 metais.
T. Žilionis atkreipia dėmesį, kad Lietuva yra įsipareigojusi, jog jau 2030 metais elektromobilių skaičius viso automobilių pirkimo sandoriuose sudarytų 50 proc., o komercinio transporto dalis būtų 100 proc. visų sandorių. Dėl to turi būti ypač išvystyta ne tik viešojo, bet ir privačių bei verslo įkrovimo stotelių infrastruktūra Lietuvoje.
„Vienas iš pranašumų, kad jau visai netolimoje ateityje elektromobilių vairuotojai turės galimybę naudotis patogia įkrovimo platforma. Tai reiškia, kad „Enefit“ įkrovimo stotelę įsirengę savo namuose ar darbovietėje galės patogiai, bet kuriuo metu įsikrauti savo elektromobilį ir bet kurioje „Enefit“ viešojo tinklo stotelėje, nes galės naudotis ta pačia išmaniąja įkrovimo aplikacija. Natūralu, kad klientai, turintys namuose ar versle tą patį tiekėją bei besinaudojantys to paties tiekėjo įrengta infrastruktūra, ateityje gaus papildomų naudų“, – teigia T. Žilionis.
Verslų pagalba ne tik naudinga, bet ir būtina
Elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtra tampa svarbiu iššūkiu. Verslai turi unikalią galimybę prisidėti prie šios plėtros ir skatinti elektromobilių naudojimą, kartu teikdami naudą tiek vartotojams, tiek aplinkai.
Bendrovės „Enefit“ atstovas pristato, kad „Enefit Volt“ turi ambiciją išvystyti viešojo įkrovimo stotelių tinklą Baltijos šalyse ir Lenkijoje, kad kelionė nuo Talino iki Varšuvos būtų patogi kiekvienam elektromobilio vairuotojui, o vien Lietuvoje įrengti mažiausiai 1 000 stotelių iki 2028-ųjų.
„Šiuo metu dedame visas pastangas ir aktyviai ieškome tinkamų vietų ir kviečiame Verslo atstovus bendradarbiauti. „Enefit“ pasirengusi investuoti į sklypo pavertimą įkrovimo stotele: nuo įrangos parinkimo, įsigijimo, įrengimo iki eksploatavimo bei visiško kliento aptarnavimo. Siūlome ir kitus partnerystės modelius, kai dalijamasi įrengimo kaštais arba „Enefit“ veikia tik kaip stotelės operatorius. Tačiau visais atvejais bendrovė savo partneriams žada reguliarų mėnesinį mokestį, pažangiausią įkrovimo įrangą ir patogumą ja naudotis, kas, savo ruožtu, didins stotelės patrauklumą vairuotojams“, – patikina T. Žilionis.
UAB „Enefit“, priklausančios „Eesti energia“ įmonių grupei, viešojo įkrovimo stotelių tinklo vystymo vadovas atkreipia dėmesį, kad šiuo metu yra galimybė juridiniams asmenims kreiptis dėl paramos elektromobilio įkrovimo stotelei. Paraiškos priimamos iki šių metų birželio 30 d., o paramos suma gali siekti net iki 1,4 tūkst. Eur.
„Parengties“ sprendimas efektyviam aikštelių valdymui
Su besikeičiančiais transporto priemonių naudojimo įpročiais ir augančiu elektromobilių skaičiumi efektyvus aikštelių valdymas tampa vis aktualesnis. Bendrovė „Enefit“ rinkai neseniai pristatė dar vieną sprendimą, kuris įgalins spartesnę įkrovimo infrastruktūros plėtrą mieste.
„Daugiabučiams ir verslo centrams pristatėme „Parengties“ (angl. Readiness) sprendimą, kuris išsprendžia tiek nekilnojamojo turto vystytojams, tiek elektromobilių savininkams rūpestį keliančius klausimus. Šis sprendimas įkrovos stotelės įrengimą daro ekonomiškesnį, be to, elektromobilį leidžia įkrauti kur kas efektyviau“, – naujieną pristato T. Žilionis.
Naujasis „Parengties“ sprendimas leidžia efektyviai išnaudoti turimą pastato elektros energijos galią ir krauti elektromobilius vienodu greičiu, užtikrinant tolygų įkrovimą. Tad naujasis sprendimas yra aktualus tiek jau apgyvendintiems daugiabučiams ir veikiantiems verslo centrams, tiek ir dar statomiems, kuriuose pagal naujausius norminius reikalavimus privaloma bent penktadalį automobilių aikštelės vietų elektrifikuoti. Dėl šio sprendimo iš esmės galima elektrifikuoti visą automobilių stovėjimo aikštelę.