Lietuviai sukonstravo dviratį-treniruoklį, kuris gali ne tik gaminti energiją, bet ir ją kaupti. 15 minučių mynimo pakanka norint įkrauti telefono bateriją, o įkrovus dviračio bateriją ekologiškas ir tvarus energijos kaupiklis gali kelias valandas maitinti namų prietaisus elektra jai dingus, rašoma „Tukas EV“ pranešime žiniasklaidai.
Treniruoklis-dviratis / „Tukas EV“ nuotr.
Ne tik degina kalorijas, bet ir gamina bei kaupia energiją
„Tukas EV“ inžinierių kolektyvas iš Vilniaus ir Kauno, prieš dešimtmetį perdarinėjęs vidaus degimo varikliais varomus automobilius į elektromobilius, grįžo į kūrybinį procesą ir pristatė tvarų energijos kaupiklį „HR Bank“, kuris gali veikti ir kaip treniruoklis-dviratis, nuo mynimo įkraunantis bateriją.
Dviratis turi vieną pavarą, bet galima reguliuoti pasipriešinimą ir įjungti įvairias kalnų simuliacijas. Žmogus mindamas gali generuoti 50–300 vatų galią, o to pakanka, kad per 15 minučių mynimo būtų galima įkrauti išmaniojo telefono bateriją nuo 0 iki 100 proc., o per valandą net ir nešiojamą kompiuterį.
Kūrėjai sako, kad sportininkai šiuo treniruokliu galėtų sugeneruoti net virš 500 W.
Pagaminta energija keliauja į 2 kWh talpos bateriją, iš kurios galima maitinti bet kokius buitinius prietaisus iki 3 kW galios. Visiškai įkrautas dviratis gali dvi dienas tiekti elektros energiją televizoriui, tris dienas – šaldytuvui ar įkrauti daugybę smulkesnių kasdien naudojamų įrenginių.
Be to, šį prietaisą taip pat galima įkrauti iš tinklo ar nuo mobiliosios saulės baterijos, pastatytos, pavyzdžiui, balkone, ir naudoti kaip energijos kaupiklį.
Idėja gimė karo ir stichijų akivaizdoje
Ekologiško ir nuo nieko nepriklausomo energijos kaupiklio idėja gimė praėjusiais metais, Rusijos karo prieš Ukrainą akivaizdoje.
„Kai prasidėjo Ukrainos infrastruktūros bombardavimas, mane tiesiog sukrėtė vaizdas, kai žmonės į vieną prailgintuvą jungia kitą, trečią, sėdi tarp tų raizginių ir krauna telefonus, nes informacija jiems yra labai svarbi. Galvojau, kad kai kuriais atvejais žmogus neturi galimybės įsikrauti įrenginių ir nuo nežinios kraustosi iš proto. Pagalvojau, kad būtų galima naudingai minti pedalus ir susigeneruoti elektros“, – apie tai, kaip gimė idėja papasakojo kompanijos vadovas Jonas Navickas.
Jis atkreipė dėmesį ir į Italiją, kurios šiaurinį regioną šiemet buvo užlieję potvyniai, ir ištisi kaimeliai sėdėjo be elektros energijos. Taigi, kol nėra elektros iš tinklo, galima pasinaudoti galimybe tiesiog minti pedalus.
Taip pat naujojo produkto kūrėjas juokais užsiminė apie tai, kad jo vaikai vakarais turi per daug energijos, todėl norėjosi ją kaip nors naudingai panaudoti, ir dviratis tam puikiai tinka – juk yra paskatinimas – įkrautas telefonas ar kompiuteris!
Viską kūrė ir gamino patys
Vieno savaitgalio metu kartu su industrinio dizaino specialistu Luku Avėnu J. Navikas padarė pirmuosius eskizus ir pirmadienio rytą pristatė inžinierių komandai. Ši idėja visus labai įkvėpė ir patyręs kolektyvas ėmėsi darbo. Kūrė, konstravo, laužė, keitė vieną prototipą po kito, ieškodami geriausių technologinių sprendimų.
„Pavyzdžiui, suprojektuoti generatorių, kurį sukant gamintųsi elektra, labai paprasta, tačiau padaryti, kad jis dirbtų efektyviai ir kiek įmanoma tyliau – jau reikia pastangų“, – pavyzdį apie tai, kad kokybiško gaminio kūrybos procesas užtrunka, pateikė J. Navickas.
Generatorių jie sukonstravo patys – prie jo dirbo jungtinė Vilniaus ir Kauno inžinierių komanda. Patys projektavo ir konstravo pagrindinį baterijos bloką, jo valdymo sistemą ir visas gaminio dalis – pradedant rėmu ir baigiant vaikiška sėdyne.
Įmonė iš išorės tiekėjų perka tik atskiras baterijų celes, kurias vėliau sudeda į lietuvišką 2 kWh baterijos bloką.
Treniruoklis-dviratis / „Tukas EV“ nuotr.
„Pirminis planas buvo naudoti 1,2 kWh bateriją, bet sugebėjome sutalpinti 2 KWh. Tai čia kaip ir su automobilių gamintojais, kurie kuria automobilį 1,5 litro varikliu, bet galiausiai vis vien įdeda 3 litrų motorą, nes su juo smagiau važiuoti, – apie projektą pasakoja administracijos vadovas Aurelijus Jaškulis. – 1,2 kWh baterijos tokiam daiktui būtų pilnai pakakę, bet mes norėjome padaryti jį pakankamai galingą, kad būtų galima prijungti bet kokį buitinį įrenginį iki 3 kW galios.“
Lietuvių sukurta baterija atitiko griežčiausius Europos Sąjungos reikalavimus saugumo bandymuose ir buvo sertifikuota.
Net ir po 1000 pilnų pakrovimo–iškrovimo ciklų treniruoklis vis dar išlaiko daugiau nei 80 procentų savo pirminės energijos talpos.
Norint papildyti energijos kaupiklį, nebūtina minti – jį galima įkrauti tiek iš buitinio lizdo, tiek, pavyzdžiui, iš mobilios saulės elektrinės balkone arba važiuojant automobiliu kelionėje.
Pagamintas iš tvarių medžiagų
Į tvarumą orientuotas tiek pats treniruoklis, tiek ir energijos kaupiklis. Lietuviai iš suomių „Norsk Hydro ASA“ perka ekologišku būdu išgaunamą aliuminį, apdailai reikalinga mediena perkama tik iš tarptautinės „Miško priežiūros tarybos“ asociacijos patvirtintų tiekėjų, o oda atkeliauja iš Italijos.
Išradėjai sako, kad nenori gaminti greitai pasenstančių daiktų, todėl siekia rinkai pateikti kokybišką produktą, kuris tarnautų ilgai (dauguma treniruoklio komponentų yra nesunkiai remontuojami ar keičiami).
Toli gražu ne paskutinėje vietoje buvo ir prietaiso dizainas. Visuomet linksmai nusiteikę inžinieriai juokavo, kad jei kam nors šis dviratis nusibos, tegu tai būna gražiu interjero akcentu ar brangia drabužių kabykla.
O jei tiesiog nusibostų įrenginio dizainas, lietuviai „HR Bank“ sukūrė taip, kad būtų galima lengvai keisti išorines dalis.
Šiuo metu esami gamybos pajėgumai lietuvių įmonei leidžia per mėnesį pagaminti 300–400 inovatyvių treniruoklių. Pirmuosius klientus treniruokliai-energijos kaupikliai pasieks jau šių metų lapkritį.