Gyvename laikais, kai daugelis dalykų aplink mus mažėja – ledynai, biudžetai ir šokolado plytelės. Kita vertus, automobiliai kasmet darosi vis didesni – naujausias „VW Golf“ yra didesnis nei prieš 20 metų išleistas „Passat“. Nors mums gali patikti didesni ir patogesni automobiliai, šiais laikais tai turbūt mažiausiai prasminga.
Mūsų miestai darosi vis labiau perpildyti, o didesni automobiliai tik apsunkina daugybę problemų, susijusių su eismu, automobilių statymu ir tarša. Bėgant metams automobiliai tapo statuso simboliu, visi siekiame turėti naujesnį, didesnį ir greitesnį automobilį, kad galėtume praleisti dar daugiau laiko įstrigę eisme, bet su patogumais, žiūrėdami į mūsų didžiulius ekranus ir klausydamiesi 16 garsiakalbių garso sistemos. Ar mes visiškai išprotėjome?
Atrodo, kad taip mano JK įmonė „Ark Motors“. Bendrovė siūlo drąsų, nors ir mažą, sprendimą – „Ark Zero“. Atrodydamas kaip jaunesnė „Luigi“ versija iš „Disney's Cars“, „Zero“ turėtų sukelti revoliuciją mūsų vairavime. Bendrovė teigia, kad vidutinė dienos kelionė, bent jau JK, yra mažesnė nei 32 km, o dauguma automobilių 97 % laiko praleidžia stovėdami. Pridėkite prie to vidutinį 28 km/h judančio eismo greitį ir pradėsite suprasti, kur „Ark Motors“ juda su savo idėja.
Kai kuriais duomenimis, pernai Londono Sičio eisme vairuotojai praleido 156 valandas. „Ark Zero“ yra tam, kad – matyt – išspręstų visas tas problemas. Aliuminio vienatūrė važiuoklė yra tik 2,5 m ilgio ir 1,2 m pločio – vos platesnė už motociklą. Visa konstrukcija yra varoma 2,2 kW elektrinio variklio, o tai yra maždaug pusė to, ką šiais laikais turi elektriniai paspirtukai, ir tikrai mažiau nei gera vejapjovė.
Didžiausias šio į miestą išlekiančio grynuolio greitis yra 45 km/h, o nuvažiuojamas atstumas yra kiek daugiau nei 80 km – teoriškai daugiau, nei reikia miesto keleiviams. Viduje galite rasti viską, ko tikitės iš automobilio – skaitmeninį prietaisų skydelį, vairą ir porą pedalų – kol kas nieko neįprasto. Radijas turi tik vieną garsiakalbį, nes kam reikia dviejų, tiesa? Stiklo valymo užsiima vienas valytuvas ir nėra priverstinės ventiliacijos – tiesiog atidarote stogą arba langus.
Šiuo metu „Citroen Ami“ ir daugybė jo dvynių tikriausiai jaučiasi išsigandę. Panašu, kad „Ark Zero“ gali sutalpinti du žmones ir šunį. Nežinau, kur atsisėda šuo, nebent tai čihuahua – atrodo, kad durų kišenės yra pakankamai didelės porai tokių šuniukų. Bendrai – puiki transporto priemonė, tiesa?
Ant popieriaus – taip. Ji pažymi visus langelius – užima daug mažiau vietos, ją lengva pastatyti ir daugiau jų telpa vienoje eismo juostoje, o tai reiškia, kad eismo srautas bus mažesnis. „Ark Zero“ yra elektrinė, todėl nėra pro išmetimo vamzdį išmetamų teršalų. Mažytis ličio jonų akumuliatorius įkraunamas greitai ir iš bet kurio lizdo, o svarbiausia – jis kainuoja vos 6 897 €.
Tačiau su „Ark Zero“ yra nedidelė problema. Įmonė numato, kad kiekvienas jį perkantis žmogus turi vietą automobiliui su kištukiniu lizdu – geriausiu atveju garažą ar įvažiavimą prie namų. Miesto centre. Žmonės, turintys tokius dalykus miestų centruose, paprastai turi savo vairuotojus ir net nepažiūrės į „Zero“. Į darbą važinėjantys žmonės gyvena daugiabučiuose ir automobilius kartais stato už poros gatvių nuo namų. Žmonės, gyvenantys priemiesčiuose, turintys įvažiavimą prie namų ir garažą, gyvena per toli, kad jiems užtektų „Zero“ nuvažiuojamo atstumo.
O kurjerių įmonės? Yra priežastis, kodėl kurjeriai naudojasi dviračiais ir paspirtukais – jie yra judrūs, greiti ir beveik niekada nesilaiko kelių eismo taisyklių. „Ark Zero“ neturi jokios galimybės parduoti mums savo svajonę. Nebent…. Nebent jie įtikintų valdžią įrengti lizdus kiekviename žibinte, kiekviename gatvės stulpe. Jei „Ark Motors“ pavyktų tai padaryti, įmonė galėtų kažką pasiekti. Du žmonės, vienas šuo, iš vieno garsiakalbio skamba BBC radijas, stebite saulėlydį iš Grinvičo parko – smagu ar nelabai?