Vilnius sparčiai auga. Tiesa, jam įkandin seka ir kiti Baltijos šalių didmiesčiai, o panašios tendencijos pastebimos kone visame Senajame žemyne. Dėl šios priežasties didžiuosiuose miestuose didėja spūstys ir kartu mažėja poreikis keliauti ilgus atstumus pilnomis bagažinėmis daiktų. Į tokias transformacijas neišvengiamai reaguoja ir automobilių gamintojai, kurie pastaruoju metu pirkėjams vis dažniau demonstruoja savo ateities transporto sprendimus.
Koks tas tobulas miesto automobilis?
Vakarų Europos miestų gatvėse galima išvysti nemažai kompaktinės klasės automobilių, o Lietuvoje ir aplinkinėse šalyse žmonės vis dar linkę rinktis didesnius ir talpesnius modelius. Galima daryti išvadą, kad tobulas receptas yra kažkur per vidurį.
Kalbėdamas apie tai, kokia turi būti miesto transporto priemonė, portalo redaktorius Tarmo Tähepõldas pažymi, kad ją turi būti lengva pastatyti bei nesudėtinga manevruoti siaurose gatvelėse. „Normalūs matmenys, geras posūkio spindulys ir puikus matomumas“, – kriterijus vardija jis.
Pagal šį apibūdinimą tampa aišku, jog vis populiarėjantys krosoveriai nebūtinai yra tinkamiausias pasirinkimas daugiausia važinėjantiems mieste: jie dideli, ne itin patogūs miesto gatvėse, o kartu su dydžiu atsiranda ir papildomos degalų arba elektros sąnaudos. Gamintojai, atsižvelgdami į besikeičiančias modernaus gyvenimo normas, pristato įvairias naujoves ar net važiuojančius koncepcinius automobilius, kurių kiekviena detalė apgalvota ir pritaikyta šiuolaikiniam žmogui.
Štai visai neseniai žurnalistams prancūzų gamintojas „Citroën“ pademonstravo OLI – modernaus miesto gyvenimui sukurtą naujausią koncepcinį modelį. Jis buvo projektuojamas remiantis filosofija, jog patogiam gyvenimui užtenka gerokai mažiau, nei daugelis įpratę naudoti. Tai kartu atliepia ir vieną opiausių šio laikmečio problemų – tvarumą.
Viskas apgalvota iki smulkmenų
Išskirtinio dizaino automobilyje buvo pritaikytas ne vienas iki smulkmenų apgalvotas, sutaupyti leidžiantis sprendimas. Pavyzdžiui, statmenai sumontuoti priekinis ir šoniniai stiklai natūraliai atspindi daugiau saulės šviesos, tad ši neprikaitina salono. Dėl to teks mažiau naudoti elektros energijos sąnaudas išpučiantį oro kondicionierių.
Tarp įdomių naujovių, pavyzdžiui, iš kartono pagamintas stogas. Dėl savo struktūros jis yra stipresnis ir atsparesnis už plieną. Kai kurios kėbulo dalys, tokios kaip durelės, buferiai ar ratų arkos, yra vienodos visose automobilio pusėse ir net gali būti sukeistos. Toks sprendimas priimtas siekiant supaprastinti gamybos procesus, dėl to galutinis vartotojas moka mažesnę kainą. Beje, net 50 proc. OLI gamyboje panaudotų medžiagų jau yra perdirbtos, o šiam atitarnavus, visas automobilio detales galima perdirbti.
„Šiame automobilyje įkūnyta daug šaunių idėjų – jo gamintojai eina tikrai teisinga kryptimi. Dabar kelyje per mažai minimalistinių mašinų. Minimalistinis nebūtinai reiškia pigus, tačiau nereikalingų blizgučių ir technologijų atsikratymas yra geras būdas nurėžti elektromobilių kainą. Šiuo metu rinkoje yra praraja tarp „Dacia Spring“ ir 40 000 bei daugiau eurų kainuojančių elektra varomų transporto priemonių. Ar mums tikrai reikia 4 000 LED šviesos diodų ir masažinių sėdynių?“ – tęsdamas apie šiuolaikinį transportą klausimą kelia T. Tähepõldas.
Ne nauja, bet teisinga kryptis
Apie miesto gyvenimui skirtų automobilių kryptį prancūzų gamintojas kalba jau kurį laiką. Visai neseniai visuomenei buvo pristatytas „Citroën AMI“ – kiek trumpesnis nei pustrečio metro dvivietis elektromobilis. Tai – kasdienėms trumpoms kelionėms mieste skirtas modelis, kurio bateriją iš namų elektros tinklo galima įkrauti vos per 3 valandas. Tuo tarpu naujasis „Citroën Oli“ koncepcinis modelis puikiai gali tarnauti kaip pagrindinis modernios šeimos automobilis, mat jame telpa iki keturių žmonių ir daug bagažo.
„Neabejotini šio modelio privalumai – svoris ir nuvažiuojamas atstumas. Automobilių svoris turi mažėti, kitaip neišspręsime CO₂ ir kitų problemų. Suprantu, kad 1 tonos pasiekti gal ir neįmanoma, bet 1,2 tonos – jau svarbus patobulinimas, palyginti su, pavyzdžiui, ë-C4, sveriančiu 1 600 kg. Man taip pat patinka jo dizainas. Užteks nuobodžių dalykų!“ – naujojo modelio ypatumais žavisi T. Tähepõldas.
Kalbėdamas apie minimalizmą kuriant OLI, gamintojas turėjo omenyje ir jo masės mažinimą: esant mažiau elektros energiją naudojančių įrenginių, užtenka mažesnės baterijos tam, kad būtų galima nukakti didesnį atstumą. Taip pat veikia ir atvirkštinė proporcija – automobiliuose montuojant vis daugiau įvairios įrangos, kaip antai didelių ekranų, galingos garso aparatūros ar net masažinių sėdynių, didėja bendroji transporto priemonės masė bei elektros suvartojimas, tad, norint pasiekti tą patį nuvažiuojamą atstumą, reikia įrengti didesnę bateriją. Tai augina mašinos kainą ir, lyg užburtame rate, didina jos masę, kas daro neigiamą įtaką įveikiamam atstumui bei elektros sąnaudoms.
Savo ruožtu koncepcinis „Citroën Oli“ sveria vos 1 000 kilogramų, o su sumontuota 40 kWh baterija geba nuvažiuoti net iki 400 km. Palyginimui: „Nissan Leaf“ su panašaus dydžio 39 kWh baterija gali įveikti tik iki 270 km.
„Tokio OLI gatvėse nepamatysime – jame visko vis dar per daug. Jis nori būti miesto automobiliu, o didžiausias greitis – tik 110 km/val. Jis negali vadintis visureigiu, nes yra varomas tik priekiniais ratais. Šeimos automobilis? Tam per mažai vietos bagažui. Bet mes tikrai išvysime idėjas, kurias gamintojas įgyvendino OLI, – išbandęs šį koncepcinį modelį savo patirtį apibendrina T. Tähepõldas.