Vis daugiau lietuvių persėda į elektromobilius. Pagal VĮ „Regitra“ duomenis, per pastaruosius trejus metus įkraunamų hibridinių automobilių ir elektromobilių Lietuvoje padaugėjo beveik 5 kartus. Atskirai tik elektra varomų elektromobilių skaičius paaugo dar daugiau – net pusšešto karto. Tačiau viešų įkrovimo stotelių plėtra nėra tokia greita, todėl vis daugiau žmonių įsirengia privačias įkrovimo stoteles namuose. Efektyviausiai jas išnaudoja tie, kurie turi nuosavą saulės elektrinę ir joje pagaminta energija krauna elektromobilį. Drąsiai galima teigti, kad tai ne ateitis, o – dabartis.
„Elinta Charge“ / „HomeBox Lite“
Lietuvoje matomos tendencijos neišsiskiria ir Europos kontekste. Pagal „Delta-EE“ atliktą tyrimą, stebint augimą po daugiau nei 15-20 proc. kasmet, prognozuojama, jog 2030 metais Senojo žemyno keliais važinės 84 milijonai elektromobilių. Tuo metu, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija į ne tokią ir tolimą ateitį taip pat žvelgia ne ką mažiau ambicingai – iki 2030 metų M1 klasės elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. parduotų naujų automobilių. Kad planai priartėtų prie realybės, pastaruoju metu valstybė ėmė skatinti įkrovimo infrastruktūros plėtrą, suteikdama kompensaciją už namuose įsirengtą įkrovimo stotelę. Fiziniams asmenims, norintiems ją įsirengti savo būstuose, soduose, daugiabučių namų kiemuose, aikštelėse ar garažuose, paramos lėšomis finansuojama iki 40-60 proc. išlaidų.
Tad nieko nuostabaus, jog elektromobilių vairuotojų susidomėjimas namų stotelėmis auga. Juos patraukia privačių įkrovimo stotelių privalumai: pigiau, efektyviau ir patogiau. Tačiau, pasak Lietuvoje elektromobilių įkrovimo stoteles kuriančios ir gaminančios įmonės „Elinta Charge“ vadovo Igno Mikučio, šios naudos tiesiogiai priklauso nuo tokių svarbių charakteristikų kaip patikimas gamintojas, kuo kokybiškesnė įranga, prieinamas techninis aptarnavimas, techniškai paprastas instaliavimas bei galimybė namų įkrovimo stotelę išmaniai sujungti su visa namų elektros sistema. Pavyzdžiui, galimybė elektromobilio įkrovimo stotelę susieti su nuosava saulės elektrine.
„Čia svarbų vaidmenį atlieka vienas komponentas – išmanusis skaitiklis, vadinamas dinaminiu galios valdymu arba DLM (ang. Dynamic Load Management). Šio įrenginio paskirtis yra stebėti elektros suvartojimą namų ūkyje realiu laiku ir laisvą energiją nukreipti EV krovimui. Pavyzdžiui, namuose veikiant daugiau elektros prietaisų automobilio įkrovimo galia sumažėja, tačiau prietaisus išjungus ir elektros resursams atlaisvėjus energija automatiškai nukreipiama EV krovimui. Svarbu paminėti, kad šis įrenginys yra būtinas pretenduojant į valstybės kompensaciją įkrovimo stotelei įsirengti“, – kalba I. Mikutis.
Dažnai žmonių įsigytos saulės elektrinės pagamina daugiau elektros energijos negu reikia jų namų apyvokos įrenginiams. Energijos likutis būna grąžinamas į bendrą tinklą, kur kaupiama vartotojų energija. Lietuvoje ši energijos saugojimo paslauga yra mokama. Tai galima būtų palyginti su „iCloud“ paslauga, turint „iPhone“ – kai baigiasi telefono atmintis yra galimybė už papildomą mokestį duomenis saugoti debesijoje. „O turint saulės elektrinę susietą su namų įkrovimo stotele galima pagamintą, bet neišnaudotą energiją naudoti efektyviai bei kartu sutaupyti ja įkraunant automobilį“, – paaiškina I. Mikutis.
Automobilio įkrovos stotelė po truputį tampa neatsiejama namų dalimi – kaip ir šildymo ar vėdinimo sistemos. Norisi, kad įkrauti elektromobilį būtų lygiai taip pat patogu, kaip keliais mygtuko paspaudimais palaikyti namuose reikiamą temperatūrą. Atliepdama į EV vairuotojų poreikius, pasaulyje dėl savo elektromobilių krovimo įrangos pripažinimo sulaukusi įmonė „Elinta Charge“ sukūrė naują stotelę „HomeBox Lite“, pritaikytą itin patogiam ir kokybiškam krovimui namų kieme ar garaže. „Mūsų gaminiai yra pripažinti technikos mėgėjų, todėl neabejojame, kad šis mūsų inžinierių sprendimas patiks žmonėms, ieškantiems prieinamos kokybės – norintiems savo namuose turėti patikimą, patyrusio gamintojo įrangą, tačiau kartu paprastą ir neperkrautą funkcionalumais įkrovimo stotelę Ši, trečioji „HomeBox“ versija yra būtent tokia”, – sako „Elinta Charge“ vadovas.
Nusprendusiems įsigyti stotelę namuose žmonėms dažnai kyla ir techninių klausimų. Pavyzdžiui, ar sunku ją instaliuoti, kokių papildomų detalių reikia. Juk norisi, kad viskas būtų kuo paprasčiau. „HomeBox Lite“ yra labai nesudėtingai instaliuojama bet kuriam elektros darbus atliekančiam specialistui. Nereikalauja didelių pasiruošimų darbų, tiesiog reikia numatyti vietą įkrovimo stotelei, į kurią būtų atvestas elektros įvadas ir komunikacinis kabelis, pastarasis kontaktuos su stotelės išmaniuoju skaitikliu. Taip pat į elektros skydinę reikia įmontuoti saugos priemones: apsaugą nuo elektros srovės nutekėjimo ir apsaugą nuo srovės viršijimo. Stotelės instaliavimą palengvina trafaretas, kurį galima prisidėti prie sienos ir pasižymėti, kur bus gręžiamos skylės.