26-ąjį kartą surengtame „Metų automobilio“ konkurse penktadienį paaiškėjo ne tik geriausias naujas Lietuvoje pristatytas automobilis, kuriuo tapo „Citroën C5 X“, bet ir dar dešimties papildomų nominacijų laimėtojai. Šiemet konkurso dalyviai įnirtingai varžėsi ne tik dėl pagrindinio titulo, bet ir dėl geriausio elektromobilio, geriausio dizaino, geriausios ergonomikos, saugiausio, geriausio verslo klasės, „Metų 4x4“, geriausiai tinkamo šeimoms, geriausio įmonėms, pažangiausiomis inovacijomis labiausiai išsiskiriančio ir sportiškiausio modelio vardo.
„Audi RS3“ (Vytauto Pilkausko nuotr.)
Pastarosios nominacijos nugalėtoju tapo „Audi RS3“, kuris geriausiųjų trejetuke rungėsi su elektromobiliais „Porsche Taycan GTS Sports Turismo“ ir „CUPRA Born eBoost“. Pastarasis modelis patraukė dėmesį ne vien dėl dinamiškos išvaizdos, bet ir dėl fakto, kad pateko į garbingą gerokai prabangesnių konkurentų kompaniją.
Vienas brangiausių elektromobilių „Porsche Taycan GTS Sports Turismo“ kainuoja nuo 138 tūkst. eurų, sportiškiausių automobilių kategorijos nugalėtojas „Audi RS3“ startuoja ties 62 tūkst. žyma. O 45 tūkst. 900 eurų atsieinantis „CUPRA Born eBoost“ elektromobilis akivaizdžiai taiko į platesnę auditoriją.
Koks šiandien yra sportiškas automobilis?
Nepaisant tokių kainų žirklių, konkurso komisijos narių teigimu, kiekvienas iš šio trejetuko modelių turėjo savo svarių argumentų kovojant dėl sportiškiausiojo titulo. Žurnalo „Auto Bild Lietuva“ leidėjas Vitoldas Milius pažymi, kad dėl svaresnių argumentų šį kartą komisijos nariai pasitelkė profesionalius lenktynininkus. Visus modelius ekstremaliomis sąlygomis Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos autodrome išbandę sportininkai Karolis Raišys, Jonas Karklys ir Vladas Jurkevičius mielai pasidalijo savo vertinimais.
„Daug kalbėjome apie tai, koks šiandien yra sportiškas automobilis. Kadangi viskas krypsta į elektromobilizaciją, padaryti greitą ir įsibėgėjimo prasme dinamišką elektromobilį, kas daugeliui žmonių asocijuojasi su sportiškumu, yra gana nesudėtinga. Elektrinių automobilių varikliai veikia kitaip, jų didelis momentinis sukimo momentas, tad jie sparčiai įsibėgėja. Be to, tokiuose modeliuose gali būti montuojamas net ne vienas elektros variklis“, – dėsto V. Milius.
Anot žurnalisto, dėl to atrodytų, kad net į sportinių modelių segmentą netaikantys elektromobiliai nesunkiai galėtų patekti į kandidatų sąrašą. Vis dėlto tikruosius grynuolius atrinkti padėjo testai, o pradiniame starte daug dėmesio skirta ir emocijoms, aiškinantis, ar automobilis turi „sportišką dvasią“.
Elektromobilis „CUPRA Born“ (Vytauto Pilkausko nuotr.)
„Sąraše buvo ir daugiau greitų automobilių, tačiau jie net savo įvaizdžiu nepretenduoja į tokias nominacijas. O, pavyzdžiui, CUPRA kaip tik yra ta sportiškoji „Volkswagen“ grupės markė, kuri tikrai orientuojasi į šiek tiek sportiškesnio automobilio norintį vairuotoją. CUPRA modeliai atitinkamai atrodo ir važiuoja, jie turi atitinkamai nustatytą pakabą ir taip toliau“, – paaiškina rinkimų komisijos narys.
V. Miliaus žodžiais, nominaciją laimėjęs „Audi RS3“ yra nišinis automobilis, nuo pat idėjos iki galutinio jos įkūnijimo kurtas galvojant būtent apie sportiškumą ir nesiekiant universalumo.
„Tai yra toks modelis, kuriuo tiktų nuvažiuoti į darbą, o savaitgalį – į kokią lenktynių trasą išsikrauti. Jis tam padarytas nuo pradžios iki pabaigos“, – vertina pašnekovas.
Elektromobilių iškilimas
Ar didesnis elektromobilių svoris gali būti sportiškumo priešprieša? Specialistų manymu, šiuolaikinių automobilių inžinieriai šį klausimą sprendžia gana lengvai.
„Porsche Taycan GTS Sports Turismo“ (Vytauto Pilkausko nuotr.)
„Porsche“ iš principo nebūna nesportiškas ir visuomet nustebina šių savybių rinkiniu. Net ir vertinant elektrinį šeimyninį universalą „Taycan GTS Sports Turismo“, telieka gėrėtis inžinierių genialumu. Pakabos darbas, valdymas, pojūčiai, sėdimoji padėtis – viskas buvo daroma, siekiant sportiškumo“, – sako V. Milius.
Sportinėmis kito elektromobilio, „CUPRA Born“, savybėmis neabejoja ir rinkimų komisijos narys Renaldas Gabartas. Žurnalisto teigimu, net ir važiuojant iš tiesų dideliu greičiu, posūkiuose virš 1,8 tonos sveriantis automobilis elgiasi itin paklusniai ir pavyzdingai.
„Ant kelio laikėsi lyg ant bėgių – įsikibęs į asfaltą kiekvienu padangų lopinėliu. Be to, kuriant sportiškumo jausmą ne mažiau svarbios ir preciziškos šio automobilio reakcijos į vairuotojo judesius vairu bei nepriekaištinga ergonomika“, – savo įspūdžius dėsto vienas labiausiai patyrusių komisijos narių.
Priklausomai nuo komplektacijos, „Born“ sukuria 150 arba, pasirinkus „eBoost“ versiją, 170 kW galią, o jame gali būti montuojama 58 arba 77 kWh naudingos talpos baterija. Su pastarąja galingiausia automobilio versija viena įkrova jis gali įveikti iki 549 kilometrų.
Anot V. Miliaus, CUPRA savo identitetą kuria būtent per sportiškumą ir šia vizija išsiskiria iš kitų „Volkswagen“ koncerno prekių ženklų. Specialistas pažymi, kad laikytis tokios krypties gaminant elektromobilius netgi lengviau, nes šiais išmaniųjų transporto priemonių laikais daugybė parametrų yra nustatoma kitais principais.
„Senais laikais reikėjo įdėti galingą variklį, porą turbinų ir panašiai, o dabar pakanka atitinkamai suprogramuoti didelę dalį komponentų. Galima iš anksto nustatyti pakabos valdymą, įrengti sportiškas sėdynes, taip pat svarbu nepamiršti išorės dizaino. Tuomet išlipęs vairuotojas regi sportišką automobilį, o įsėdęs – važiuoja sportiškai ir nepatiria jokio disonanso. Vairuotojui akivaizdu, kad tas pats „CUPRA Born“ nėra „Volkswagen ID.3“, nes jis ir atrodo kitaip, ir važiuoja kitaip. Jauti, jog tas automobilis sukurtas kitam segmentui, aistringesniam vairuotojui“, – apibendrina V. Milius.