Atėjus metui rinktis naują šeimyninį automobilį ir prioritetą teikiant elektra varomam modeliui, visus „už“ ir „prieš“ reikia dėlioti iš naujo, nes kriterijai, taikomi įprastoms benzinu ar dyzelinu varomoms transporto priemonėms, nebūtinai tiks elektromobiliui įvertinti. Kokį elektromobilį galima įsigyti turint 40 tūkst. eurų biudžetą, kad jis patenkintų šeimos poreikius ir būtų praktiškas?
Įkraunamas elektromobilis (gamintojo nuotr.)
Pirmas žingsnis – įvertinti, kam elektromobilis bus naudojamas
Daugelis tikriausiai be ilgų diskusijų sutiktų, kad svarbiausias kriterijus renkantis naują automobilį yra kaina. Užsibrėžus tam tikrą ribą, pradedama ieškoti į nustatytus rėmus telpančių modelių.
Tačiau prieš leidžiantis į paieškas, naujų ir naudotų automobilių rinkos ekspertas bei automobilių apžvalgininkas Gintenis Dauparas pataria pirmiausia atsižvelgti į pagrindinę elektromobilio paskirtį.
„Turint 40 tūkst. eurų biudžetą, bet kokiu atveju teks žvalgytis į kompaktinės klasės modelius – „Volkwagen ID. 3“, „Renault Megane E-Tech“, „Nissan Leaf“ ar prancūziškus „Peugeot e- 2008“ ir „Citroën ë-C4“. Todėl visų pirma turite atsakyti į klausimą, ar tokie modeliai priimtini jūsų šeimai.
Jei šie ir panašūs variantai tenkina, tuomet reikia apgalvoti, kur su elektromobiliu važinėsite. Ar tai bus antrasis šeimos automobilis, skirtas kelionėms mieste, ar tolimesnėms išvykoms tinkantis pakankamai universalus modelis“, – vardija pašnekovas.
Jei elektromobilis bus naudojamas tik keliauti mieste, tuomet gali tikti „Nissan Leaf“, kurio kaina prasideda nuo kiek daugiau nei 30 tūkst. eurų. Šis modelis su 39 kWh talpos akumuliatoriumi viena įkrova gali įveikti apie 280 kilometrų (pagal WLTP).
Bet jis nėra be priekaištų pritaikytas užmiesčio išvykoms. Įkrauti akumuliatorių nuo 20 iki 80 proc. gali trukti apie 40 minučių, tačiau jis neturi termoreguliacijos sistemos, tad vasarą, viršijus optimalią akumuliatoriaus temperatūrą, įkrovimo laikas gali pailgėti ir iki daugiau nei valandos.
Norint šiuo atžvilgiu universalesnio elektromobilio, teks dairytis į brangesnius modelius. Pavyzdžiui, bazinio „Volkswagen ID. 3“ kaina perkopia 37 tūkst., tačiau šis elektromobilis viena įkrova gali įveikti beveik 350 kilometrų (pagal WLTP). Įkrovimas nuo 20 iki 80 proc. užtrunka panašiai kaip ir „Nissan Leaf“, bet „ID. 3“ akumuliatorius turi termoreguliavimo sistemą, padedančią užtikrinti optimalesnius įkrovimo parametrus.
Dar vienas pasirinkimas – prancūziškas „Citroën ë-C4“. Jo kaina taip pat prasideda nuo kiek daugiau nei 37 tūkst. eurų, bet jis pasižymi geriausiomis charakteristikomis. Šio elektromobilio 50 kWh talpos akumuliatorius viena įkrova leidžia nuriedėti daugiau nei 350 kilometrų (pagal WLTP), o jį įkrauti nuo 20 iki 80 proc. galima greičiau nei per pusvalandį. Tai lemia ne tik akumuliatoriaus termoreguliavimo sistema, bet ir tai, kad didžiausia įkrovimo galia siekia iki 100 kW.
Kuo daugiau važiuosite – tuo greičiau atsipirks
Atsižvelgiant į santykinai nemenką pradinę elektromobilio kainą, ypač lyginant su identiškais ir panašiais modeliais, varomais benzinu ar dyzelinu, vairuotojai gali suabejoti, ar tai tikrai racionalus pasirinkimas šeimos kelionėms. G. Dauparas pastebi, kad iš tikrųjų reikia viską skaičiuoti, tačiau galiausiai didesnė pirkimo kaina atsiperka dėl pigesnės eksploatacijos. Bet čia yra papildomų sąlygų.
„Priminsiu taisyklę: jei nėra galimybės elektromobilio įkrauti namuose, jo pirkti neverta, nes kraunant mokamose viešojo naudojimo stotelėse nuvažiuoti šimtą kilometrų kainuos panašiai kaip su benzininiu ar dyzeliniu automobiliu. Bet jei turite galimybę įsikrauti namuose pigesniu naktiniu tarifu arba esate įsirengę saulės elektrinę, šimtas kilometrų kainuos vieną ar du eurus. Todėl didesnė pirkimo kaina šiuo atžvilgiu atsiperka, nekalbant apie apskritai pigesnę elektromobilio eksploataciją“, – paaiškina specialistas.
Tačiau skaičiuoti reikia ne tik pinigus, bet ir kilometrus. Tai yra, net jei visos sąlygos leidžia su elektromobiliu per metus sukarti 20, 30 ar net 40 tūkst. kilometrų ir taip paspartinti jo atsiperkamumą, apynasrį gali uždėti garantijos.
Pavyzdžiui, tiek „Nissan Leaf“, tiek „Volkswagen ID. 3“ suteikiama penkerių metų arba 100 tūkst. kilometrų garantija gali apriboti galimybes paspartinti arba padidinti elektromobilio atsiperkamumą. Tačiau yra ir kitokių pavyzdžių. Štai prancūzai rodo daugiau pasitikėjimo ir „Citroën ë-C4“ suteikia penkerių metų garantiją be ridos apribojimo.
Pirkti dabar ar palaukti?
Stebint Lietuvos ir pasaulio ekonomikos dinamiką, kuri šiuo metu vis dažniau verčia vartoti terminą „infliacija“, net ir perkant ne patį brangiausią kompaktišką elektromobilį gali kilti dvejonių, ar verta dalį savo pajamų paskirti tokiai investicijai, ar geriau palūkėti?
„Tendencijos rodo, kad kainos tik kils, bet kartu auga pragyvenimo lygis, todėl viskas daugiau ar mažiau susibalansuoja. Kur kas svarbiau yra įvertinti savo galimybes, ar jos apskritai leidžia nejausti finansinio diskomforto perkant naują automobilį. Jei galimybės leidžia tai daryti šiandien ir jei išsirinkote norimą modelį – pirkite. Jeigu nusprendėte palaukti, nemanau, kad tai blogas sprendimas“, – svarsto G. Dauparas.
Jei elektromobilį galite ir norite įsigyti dabar, nepamirškite pasinaudoti valstybės suteikiama 5 000 eurų kompensacija – taip reikšmingai sumažės galutinė automobilio kaina. Pavyzdžiui, tokiu atveju bazinis „Nissan Leaf“ atpinga iki 25 tūkst. eurų, o „Volkwagen ID. 3“ kaina krenta iki mažiau nei 33 tūkst.
Tuo metu „Citroën ë-C4“ kainą galima nurėžti iki maždaug 32 tūkst. eurų, pasirinkus žemesnio lygio komplektaciją, o maksimaliai sukomplektuotas toks prancūzų elektromobilis atsieis 36 tūkst., todėl perkant kompaktišką, šeimai tinkantį elektromobilį vis dar galima nesunkiai išsilaikyti 40 tūkst. rėmuose.