Elektronika.lt
 2024 m. lapkričio 24 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 - Elektronika namams
 - Buitinė technika
 - Elektronika, technika
 - Biuro technika
 - Fotoaparatai, kameros
 - Kompiuteriai, dalys
 - Kompiuterių periferija
 - Programinė įranga
 - Telefonai, priedai
 - Ryšių sprendimai
 - Navigacijos sprendimai
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 24 d. 15:39
Interneto greitis: kaip suprasti, kokio iš tikrųjų reikia?
Lapkričio 24 d. 11:39
Lietuvos ekranų tendencijos
Lapkričio 23 d. 15:27
„Garmin“ pristato pirmąjį didelio formato nardymo kompiuterį „Descent X50i“
Lapkričio 23 d. 11:37
Išmani vaikystė: ekspertė apžvelgia, kokius įgūdžius ugdo programavimas, robotika ir dirbtinio intelekto naudojimas
Lapkričio 22 d. 17:37
Svečiai gali „pavaišinti“ virusais: kodėl namuose būtinas „Šlepečių Wi-Fi“?
Lapkričio 22 d. 14:36
Didelei daliai vyresnių žmonių skaitmeninės paslaugos – sunkiai prieinamos
Lapkričio 22 d. 11:21
Medžiodami nuolaidas išlikite budrūs: ekspertas pataria, kaip netapti sukčių auka perkant internetu
Lapkričio 22 d. 08:16
Failų bendrinimo technologijos: kaip jos prisitaiko prie augančių šiuolaikinio žmogaus poreikių?
Lapkričio 21 d. 20:39
Asfaltas klojamas, o ryšys stringa: kodėl infrastruktūros spragos stabdo skaitmeninę pažangą Lietuvoje?
Lapkričio 21 d. 18:37
Norite kalbėti vokiškai, itališkai ar kiniškai? „Microsoft Teams“ atnaujinimas pavers jus poliglotu
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
Reklama
 Produktų apžvalgos » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Automobiliams – daugiau nei šimtas metų, tačiau šių technologijų proveržio vaisius raškome dabar

Publikuota: 2022-07-24 17:42
Tematika: Elektronika, technika
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Per daugiau nei šimtą metų automobilio paskirtis išliko tokia pati, tačiau jo valdymas, komfortas ir saugumas per šį laikotarpį pasikeitė radikaliai. Ypač didelis technologinis proveržis įvyko per pastaruosius du dešimtmečius – moderniausios ir naujausios kamerų bei radarų sistemos suteikė išskirtines komforto ir saugumo sąlygas, apie kurias anksčiau buvo galima tik pasvajoti.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Per daugiau nei šimtą metų automobilio paskirtis išliko tokia pati, tačiau jo valdymas, komfortas ir saugumas per šį laikotarpį pasikeitė radikaliai. Ypač didelis technologinis proveržis įvyko per pastaruosius du dešimtmečius – moderniausios ir naujausios kamerų bei radarų sistemos suteikė išskirtines komforto ir saugumo sąlygas, apie kurias anksčiau buvo galima tik pasvajoti.

Radarais ir kameromis automobiliai fiksuoja objektus keliuose („Shutterstock“ nuotr.)
Radarais ir kameromis automobiliai fiksuoja objektus keliuose („Shutterstock“ nuotr.)

Kaip dėl savo dydžio ir integravimo neretai nė nepastebimos technologijos veikia ir padeda automobilių vairuotojams, keleiviams bei kitiems eismo dalyviams?

Mokytis galinčios sistemos

Nedidelėmis už priekinio stiklo sumontuotomis kameromis ar į priekinę transporto priemonės dalį integruotais radarais šiandien nieko per daug nenustebinsi. Technologijos, skirtos aktyvioms saugumo sistemoms, taip pat ir komfortui pagerinti, diegiamos ne tik į prašmatnius ir brangius automobilius, bet ir į kompaktiškus šeimyninius hečbekus.

Pavyzdžiui, autonominę stabdymo ar nukrypimo nuo važiavimo juostos perspėjimo sistemas galima aptikti tokiuose kompaktiškuose modeliuose kaip „Volkswagen Golf“, „Mercedes-Benz A-klasė“, o naujajame trečiosios kartos „Peugeot 308“ – tai jau standartinės įrangos dalis.

Dažnas naujų automobilių pirkėjas tokias sistemas ras ir kitų gamintojų modelių įrangos sąrašuose. Šie iš pirmo žvilgsnio sunkiai pastebimi įrangos elementai atlieka sudėtingus procesus.

„Kamera fiksuoja aplinką, surenka vaizdą ir perduoda jį sistemai. Tuo metu dirbtinis intelektas analizuoja gautus duomenis ir imasi vertinimo. Dirbtinis intelektas, galima sakyti, yra išmokytas atskirti rizikas ir objektus, nes turi galybę duomenų su įvairiais pavyzdžiais, todėl, naudodamas įvairius parametrus ir sudėtingus algoritmus, gali identifikuoti automobilį, dviratininką ar žmogų, bet kaip pavojaus nevertinti ore sklandančio maišelio ar paukščio.

Tai labai sudėtingi procesai, kuriems reikia gausybės duomenų, tačiau gamintojai stengiasi viską optimizuoti, kad nereikėtų itin galingų ir daug resursų naudojančių kompiuterių“, – paaiškina Vilniaus Gedimino technikos universiteto Transporto inžinerijos fakulteto profesorius Vidas Žuraulis.

Mokslininkas priduria, kad tokias sistemas galima išmokyti naujų dalykų, nekeičiant fizinių jos elementų, nes pakanka papildyti programinę įrangą. Tai ypač patogu šiandien, nes norint atnaujinti automobilio programinę įrangą nereikia vykti į įgaliotąjį servisą ar fiziškai prijungti kompiuterį.

Pavyzdžiui, „Tesla“, naujausi „Mercedes-Benz“ modeliai ar neseniai į gatves išriedėjęs naujos kartos „Peugeot 308“ visus sisteminius naujinius gali gauti „over the air“ principu, t. y. jie atsiunčiami ir įdiegiami nuotoliniu būdu, o tam tereikia interneto.

Nematomų bangų galia

Kita aktyvi ir vis dažniau automobiliuose diegiama autonominė pastovaus greičio palaikymo sistema naudoja radarus, kurių veikimo principas kitoks nei kamerų.

„Radaras siunčia elektromagnetinius signalus, o atgal grįžta atspindys, pagal kurį nustatomas atstumas iki objekto. Pirmosios tokios sistemos turėjo trūkumų, nes gaudavo tik metalinių paviršių atspindžius, tad galėjo kilti veikimo problemų dėl objektų dinamikos ir panašiai. Šiandien šios technologijos kur kas tobulesnės ir universalesnės.

Skiriasi ir radarų veikimo nuotolis. Pavyzdžiui, adaptyviojoje greičio palaikymo sistemoje įrengti tolimesnio nuotolio radarai, veikiantys iki kelių šimtų metrų atstumu. Kito tipo radarai, kurie dažniau rengiami autonominėje stabdymo sistemoje, veikia artimesniu atstumu. Jie sukalibruoti priimti kitokius signalus, dirbti skirtingomis aplinkybėmis“, – apžvelgia V. Žuraulis.

Dėl savo specifinio veikimo ilgą laiką tokie radarai buvo integruojami ne itin estetiškai ir užimdavo dalį variklio aušinimo radiatoriaus grotelių ar panašiai. Dabar radarai paslepiami taip, kad plika akimi jų nepamatysi.

Pavyzdžiui, trečiosios kartos „Peugeot 308“ yra pirmasis gamintojo modelis, turintis atnaujintą prekių ženklo logotipą, tačiau pasikeitė ne tik jo vizuali išraiška, bet ir funkcija – po ženkliuku užmaskuotas radaras. Panašiu keliu suka ir daugiau gamintojų, todėl nėra abejonės, kad ilgainiui tokios technologijos į automobilius bus integruojamos subtiliau.

Kokia nauda vairuotojui?

Kameros ir radarai, pasak V. Žuraulio, vis dažniau veikia išvien, viena kitą papildo ir taip suteikia dar daugiau automobilio valdymo tikslumo. Savaime suprantama, jog visa tai kuriama ir tobulinama dėl vairuotojų bei keleivių saugumo ir komforto.

Štai adaptyvioji pastovaus greičio palaikymo ar nukrypimo nuo važiavimo linijos perspėjimo sistemos padeda sumažinti nuovargį per ilgas keliones ir gelbsti mieste. Autonominės stabdymo sistemos užtikrina saugumą, nes gali perspėti apie pavojų, o kritiniu atveju – savarankiškai visiškai sustabdyti automobilį.

Ir akivaizdu, kad gamintojai skiria daug pastangų tobulindami tokias technologijas. Pavyzdžiui, trečiosios kartos 308 modelyje „Peugeot“ demonstruoja naują sistemą, kuri palengvins vairavimą greitkeliuose. Aktyvavus pastovaus greičio sistemą ir priartėjus prie lėtesnio automobilio, kameros bei radarai įvertins aplinką ir, jei bus saugu, automatiškai atliks lenkimo manevrą. Taigi, technologijų veiksmingumas ir pritaikomumas didėja, bet svarbu nepamiršti kelių esminių dalykų.

„Pirmiausia, vairuotojai turėtų tokiomis sistemomis naudotis. Pažįstu žmonių, kurie, tarkime, išjungia eismo juostų palaikymo sistemą. Kam tada mokėti pinigus už tai, kuo nesinaudoji?

Tačiau šios technologijos tikrai veiksmingos ir gali padėti vairuoti, netgi išvengti avarijų. Ne veltui didelis dėmesys skiriamas jų bandymams. Atliekant testus pagrindiniu tikslu tampa ne pasekmės po avarijos, o kaip apskritai išvengti fizinių susidūrimų. Žinoma, nevalia pamiršti, jog tai kompiuterinės sistemos, jos gali klysti, todėl vairuotojai turi būti budrūs ir nuolat sutelkti dėmesį į vairavimą“, – akcentuoja V. Žuraulis.

Dėl technologinio progreso žingsnelis po žingsnelio artėjama prie visiškai autonominio vairavimo. Bet kol tai nenutiko, dėmesį vertėtų skirti tam, kas išrasta šiuo metu, ir tuo naudotis. Tačiau tuo pat metu svarbu neužmiršti, kad visos kamerų ir radarų pagrindu veikiančios sistemos yra pagalbinės, tad vairuotojai išlieka pagrindiniai automobilių valdytojai.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama