Komercinio transporto srityje konstrukcijos patikimumui visuomet buvo teikiamas didžiausias dėmesys, tad čia plačiai taikomi itin paprasti ir laiko patikrinti sprendimai. Visgi technologijų pažanga pasivijo ir lengvuosius komercinius automobilius.
„Iveco Daily“ su padidinta krovinių kabina (gamintojo nuotr.)
Naujas sistemas turintys modeliai tapo saugesni, o valdymo savybėmis supanašėjo su lengvaisiais. Pastebimai išaugo ir komforto lygis, o kasdienis jų naudojimas tapo kaip niekada patogus.
Geras šios srities progreso pavyzdys yra naujos kartos „Iveco Daily“ modeliuose papildomai montuojama pažangi aktyvi pneumatinė „Air Pro“ pakaba. Gale įprastas spyruokles pakeitė oro pagalvės, o abiejose ašyse sumontuoti pažangūs kintamųjų charakteristikų amortizatoriai, galintys pagal daviklių informaciją kas 10 milisekundžių keisti slopinimo charakteristikas.
Tokią pakabą turinčio automobilio vairuotojas pagal poreikį gali rinktis vieną iš trijų skirtingų parinkčių (automatinę, skirtą važiuoti su kroviniu ir minkšto pakabos veikimo). Visų keturių ratų amortizatorių daviklių informacija drauge su duomenimis apie stabdžių slėgį, važiavimo greitį, vairo padėtį ir bendrą automobilio svorį perduodama „Air Pro“ valdymo blokui, kuris užtikrina optimalų pakabos darbą. Net visiškai pakrauto „Iveco Daily“ posvyrio kampas posūkiuose sumažėjo iki 30 proc., o tai turi juntamą įtaką valdymo tikslumui ir eismo saugumui.
Naujų inžinerinių sprendimų reikalaujantys iššūkiai
Automobilių pakabų inžinierius Domas Zinkevičius pažymi, kad oro pagalvių ir kintamųjų charakteristikų amortizatorių naudojimą lengvuosiuose komerciniuose automobiliuose lėmė keletas veiksnių. Pirmuoju iš jų tapo augantys klientų poreikiai: verslininkams aktualesnis tapo papildomas funkcionalumas ir patogumas naudoti. Antrasis veiksnys – saugumas.
„Kylant saugaus eismo reikalavimams, o technologijai pasiekus vartotojui priimtiną kainą, gamintojai pradeda ją taikyti savo srityje, šiuo atveju – komerciniame transporte. Tai galioja visiems inžineriniams išradimams, pavyzdžiui, taip nutiko su mikroschemomis, valdymo blokais – jie leido sumažinti žibintų maitinimo ir valdymo laidų kiekį visuose automobiliuose“, – apie progresą pasakoja D. Zinkevičius.
Jis priduria, kad komerciniame transporte paprasti sprendimai vyrauja neatsitiktinai. Anot pašnekovo, laikomasi elementarios inžinerinės logikos, pagal kurią, sumažinus detalių skaičių, sumažėja ir gedimo tikimybė. Tuo pat metu tokios pakabos būna labai gerai pritaikytos specifiniam darbui – krovinių vežimui.
„Komerciniam transportui svorio centro ir masės pokytis yra didžiulis iššūkis. Automobilis turi pakankamai gerai važiuoti tiek tuščias, tiek ir visiškai pakrautas. Atskiri sprendimai gali padėti pasiekti geresnių rezultatų dirbant šiais skirtingais režimais, bet modelis turi būti bent minimaliai pritaikytas abiem. Orientuojantis į tai ir projektuojama komercinių automobilių pakaba“, – apie specifinius inžinerinius iššūkius kalba pašnekovas.
Su pneumatine pakaba nešokinėja ir visiškai pakrovus
D. Zinkevičius atkreipia dėmesį, kad didžiausias pneumatinės pakabos privalumas – galimybė reguliuoti aukštį. Pasak inžinieriaus, ilgą laiką oro pagalvės buvo montuojamos tik autobusuose ir sunkvežimiuose, tačiau dabar vis dažniau papildo ir kroviniams vežti skirtų lengvųjų komercinių automobilių komplektacijas.
Šių pokyčių nauda atsiskleidžia kasdien naudojant automobilį. Štai reguliuojamojo aukščio galinės „Daily“ pakabos pakėlimas arba nuleidimas trunka vos 10 sekundžių ir pastebimai palengvina pakrovimą arba iškrovimą. Tokį greitą veikimą užtikrina būtent tam numatytas atskiras oro rezervuaras. Taip pat numatyta galimybė išsaugoti pakabos aukščio parinktis.
Kitas įmonėms svarbus dalykas – krovinio saugumas. D. Zinkevičius pastebi, jog tai ypač aktualu didesnio krovumo modeliams, kuriems įprastos spyruoklės būtų pernelyg kietos. Dėl itin standžios pakabos netgi kiltų pavojus apgadinti dužų krovinį. Todėl, pavyzdžiui, „Daily“ montuojamos oro pagalvės leido 25 proc. sumažinti iš pakabos į krovinių skyrių perduodamas vibracijas.
„Norint išvengti atvejų, kai visiškai pakrautas automobilis, įveikdamas kelio nelygumus, ima tiesiog šokinėti, gali būti naudojamos oro pagalvės. Nepriklausomai nuo krovinio svorio, jos išlieka minkštesnės nei analogiškam krovumui pritaikytos spyruoklės. Reguliuojamas jų slėgis taip pat leidžia išlaikyti optimalų pakabos aukštį“, – aiškina inžinierius.
Atsisakyti pasiteisinusių technologijų būtų neracionalu
Lengvųjų komercinių automobilių konstrukcijoje pradedamos taikyti pažangios naujovės anaiptol nereiškia, jog atsisakoma laiko patikrintų technologijų. D. Zinkevičius nesistebi, kad net ir pačiuose naujausiuose furgonuose iki šiol tvirtinamos lingės. Inžinieriaus manymu, šios labai gerai savo darbą atliekančios detalės bus naudojamos dar ilgą laiką.
„Lingių techninės charakteristikos yra labai progresyvios, t. y. kuo automobilis darosi sunkesnis, tuo jos tampa kietesnės. Naudojantis spyruoklėmis galima pasiekti panašų pokytį, bet ne iki tokio lygio, kokio reikia lengvam komerciniam transportui. Skersinės lingės montuojamos netgi kai kurių „Volvo“ modelių galinėje pakaboje, o tai – prabangių automobilių segmentas“, – gamintojų pasirinkimą grindžia pašnekovas.