Prieš 20-metį jutikliniai ekranai buvo savotiška neištyrinėta ir negirdėta technologija. Proveržiu galima laikyti akimirką, kai „Apple“ pristatė pirmąjį „iPhone“: jokių klavišų, jokių perteklinių mygtukų. O per pastarąjį dešimtmetį mygtukai ėmė nykti ir daugelyje kitų sričių, pradedant namų įranga, baigiant automobiliais.
Gamintojo nuotr.
Ir nors kai kuriems vairuotojams sprendimas keisti fizinius mygtukus ir jungiklius atrodo tiesiog mados reikalas, iš tiesų yra galybė priežasčių, kodėl žmonės renkasi jutiklines technologijas. Viena svariausių – jos pastebimai pagerina vairuotojų gyvenimą.
Intuityvūs ir patogūs
Prakalbus apie modernias automobilių multimedijos sistemas, daugybė žmonių iš karto įsivaizduoja milžinišką, prietaisų skydelio centre sumontuotą ekraną, leidžiantį valdyti visas būtinas funkcijas – pradedant radiju ir navigacija, baigiant klimato kontrolės sistema. Taip jutikliniai ekranai pakeitė anksčiau naudotus fizinius mygtukus, neretai užimdavusius didžiąją dalį automobilio prietaisų skydelio.
Tokį automobilių tobulinimą, ypač kalbant apie jų prietaisų skydelius, galima lyginti su telefonų evoliucija. Anksčiau tai buvo skambinti skirti prietaisai su mygtukais, o, įdiegus lietimui jautrią technologiją, telefonai tapo išties išmanūs.
Automobilizmo temas gvildenantis žurnalistas Justas Lengvinas įsitikinęs, jog tą galima pasakyti ir apie mašinose atsiradusius jutiklinius ekranus. Galbūt pradžioje tokie ekranai buvo savotiškas prestižo reikalas, norint pademonstruoti ėjimą koja kojon su technologine pažanga, tačiau ilgainiui jie virto būdu sutaupyti ir leisti transporto priemonėse daryti vis daugiau.
„Automobiliuose atsiranda vis daugiau funkcijų ir parinkčių. Norint viską valdyti, paprasčiausiai nebeužtektų vietos fiziniams mygtukams. O ekrane galima sutalpinti viską“, – pažymi specialistas.
Apibrėždamas naudą, žinovas atkreipia dėmesį, jog tai, kiek patogu valdyti automobilį liečiant paviršius, priklauso nuo operacinės sistemos intuityvumo ir ergonomikos. Žmonėms nebereikia kelių dienų, kad įsimintų, kur įrengtas koks mygtukas, nes valdymas liečiant – kur kas intuityvesnis: tai geriausiai įrodo maži vaikai, rodos, nuo pat pradžių žinantys, ką daryti pamačius priešais save jutiklinį ekraną.
„Visi šiandien įpratę naudotis išmaniaisiais telefonais, tad vis dažniau modernios multimedijos sistemos panašėja į telefonų aplinką“, – pastebi jis.
Neabejotiną naudą atsiradus jutikliniams paviršiams pajuto ir dizaineriai, nes išnykę mygtukai jiems atvėrė galimybes kurti minimalistinius, švarius, neapkrautus automobilių salonus.
„Reikia nepamiršti, kad ekranai automobilių salonuose tampa vis didesni, tad natūraliai tai, kas juose vaizduojama, taip pat tampa dizaino dalimi“, – atkreipia dėmesį J. Lengvinas.
Dėmesys – į kelią
Galimybė intuityviai valdyti automobilį ypač svarbi. Jokia paslaptis, jog dažnas vairuotojas visas būtinas funkcijas susireguliuoja kelyje, nors saugaus eismo ekspertai vis kala į galvas, kad tai padaryti reikėtų dar stovint. Tad komfortas ir greitis itin reikšmingi, kai vairuotojas turi būti įsmeigęs akis į kelią ir kartu nori kuo skubiau pasiekti navigacijos sistemą ar klimato kontrolės sistemos parinktis.
Tiesa, J. Lengvinas atkreipia dėmesį, kad, norint, jog vairuotojo interakcija su lietimui jautriais ekranais būtų sėkminga, neužimtų per daug laiko ir leistų saugiai važiuoti, automobilio valdymas turi kuo labiau priminti kitų, vairuotojams gerai pažįstamų, skaitmeninių produktų valdymą. Kai kurias dažniausiai naudojamas funkcijas reikia leisti pasiekti ir fiziniais mygtukais.
„Manau, kad dažniausiai naudojamų funkcijų, kaip antai klimato ar garso sistemų, valdymas turėtų likti ir mygtukinis ar „suktukinis“. Vairuoju vieną iš „Volkswagen“ grupės automobilių, kuriame mygtukai įtaisyti ant vairo bei šalia centrinio ekrano, o ir klimato kontrolė valdoma mygtukais bei suktukais. Išleidus atnaujintą modelio versiją, tiek ant vairo, tiek centrinėje konsolėje neliko nė vieno įprasto mygtuko. Man tai yra pavyzdys, kaip nuo bene idealios ergonomikos gamintojas perėjo prie mažų mažiausiai tragiškos“, – griežtai kritikuoja automobilių ekspertas.
Pirmiausia – tikrinti, tik tada keisti
Į tokią kritiką komfortiškais modeliais garsėjantys automobilių gamintojai neretai atsižvelgia ir, nepaisant visų mados srovių, randa būdų, kaip stilingai ir intuityviai salone įtaisyti kelis fizinius mygtukus, leidžiančius ypač greitai pasiekti svarbiausias funkcijas.
Pavyzdžiui, prieš nuspręsdami kai kuriuos fizinius mygtukus pakeisti jutikliniais paviršiais ar perkelti į ekranus, Prancūzijos automobilių gamintojo „Citroën“ inžinieriai ir ergonomikos specialistai visuomet patikrina, ar naujovė, kurią norima pritaikyti automobilio salone, yra priimtina vairuotojams ir gali tapti geresne alternatyva.
Štai kodėl, tarkime, naujajame „Citroën C4“ įrengtas tiek 10 colių įstrižainės jutiklinis ekranas, tiek fiziniai jungikliai, skirti salono temperatūrai ir multimedijos garsui valdyti.
Jokia paslaptis, kad jutikliniai ekranai automobilių gamintojams suteikė galimybę dirbti lanksčiau. Automobilio funkcijų valdymą perkėlus į ekranus, atsirado kur kas daugiau parinkčių, nes mygtukai būna susieti su viena konkrečia funkcija.
Vis dėlto svarbu žmonėms suteikti galimybę rinktis, tad „Citroën“ daugybėje modelių leidžia tas pačias funkcijas, kaip antai salono temperatūros, garso, navigacijos ir multimedijos sistemų ar išmaniojo telefono valdymą, pasiekti tiek per lietimui jautrų ekraną, tiek spaudant fizinius mygtukus.
Galimybę rinktis žinovai vertina ypač teigiamai. Pasak J. Lengvino, visuomet reikia atsižvelgti į ergonomiką, tad kai kurių funkcijų valdymo dubliavimas, leidžiant pasirinkti skirtingus prieigos būdus, – teigiamas dalykas.
„Kaip rodo praktika, jeigu kai kurių funkcijų valdymas automobilyje yra dubliuojamas, visada galima išsirinkti patogesnį būdą. Ir atvirkščiai – jei paliktas tik vienas variantas ir jis nėra patogus, tai gali tapti blogos patirties ar neigiamos nuomonės apie automobilį priežastimi“, – tikina jis.
Atnaujinimų garantija
Salonuose sumontuoti jutikliniai ekranai ir juose „apgyvendintos“ visos automobilio galimybės suteikia dar vieną didelį privalumą, apie kurį pagalvoja ne visi vairuotojai. Nederėtų pamiršti, kad technologijų evoliucija yra nuolatinė, o pokyčiai šioje srityje neretai tokie spartūs, kad netgi ne visi automobilių gamintojai juos spėja ar gali numatyti. Štai kodėl galimybė pasiūlyti naują funkciją be prievolės pirkti naują prietaisą šioje srityje ypač svarbi.
Tai ypač aktualu, jei naujovės vertinamos programinės įrangos požiūriu: juk, kai išleidžiamas išmaniojo telefono atnaujinimas, dažniausiai vartotojui tereikia tiesiog atnaujinti įrenginio programinę įrangą. Ir visa tai įmanoma būtent dėl jutiklinio valdymo.
Galimybė atnaujinus programinę įrangą naudotis naujomis įrenginio funkcijomis vartotojui gerokai svarbesnė nei žinia, kad, pavyzdžiui, „Apple“ išleido įrenginį, kurio procesorius našesnis ar turi daugiau atminties, – analogišką paralelę technologijų ekspertai brėžia ir kalbėdami apie automobilius.