Komercinis automobilis paprastai buvo laikomas įrankiu, skirtu kroviniams pervežti ar kitoms darbinėms funkcijoms atlikti. Tačiau gamintojai vis daugiau dėmesio skiria ne tik šių transporto priemonių funkcionalumui bei praktiškumui, bet ir vairuotojų komfortui.
Kokybiškos medžiagos, vairuotojo vietos patogumas ir naujausios technologijos ne tik palengvina darbą, bet ir sukuria patogesnę aplinką – ji artėja prie lengvųjų automobilių standartų.
Daugiau komforto vairuotojui
„Peugeot“ nuotrauka |
---|
Komerciniai automobiliai – ne tik priemonė tam tikroms užduotims atlikti, bet ir pagrindinė vairuotojo darbo vieta. Atsižvelgdami į tai, gamintojai vis daugiau dėmesio skiria kabinos komfortui. Tobulinamos beveik visos su tuo susijusios sritys – sėdimosios padėties reguliavimo, junglumo galimybės ir net akustika.
„Didžiuma gamintojų daug dėmesio skiria komfortui, todėl yra daug integruotų sistemų: pavyzdžiui, galimybė prie automobilio multimedijos prijungti telefoną, montuojami įvairių sistemų valdymo ekranai, įdiegiamos navigacijos ir kitos naudingos funkcijos, todėl komforto sąlygos labai priartėja prie įprastų lengvųjų automobilių.
Žinoma, visada yra bazinis modelis su paprastesne įranga ir sėdynėmis, tačiau, truputį investavus, pavyzdžiui, į klimato kontrolės sistemą, automobilio statymo daviklius, vaizdo stebėjimo kameras ar kitus technologinius sprendimus, galima važinėti patogiau“, – apžvelgia transporto įmonės „AD Rem Transport“ direktorius Antanas Šimelis.
Kad komerciniai automobiliai gali būti labai artimi lengviesiems, įrodo tokie modeliai kaip 2020-ųjų Lietuvos komercinio automobilio rinkimuose nugalėjęs „Peugeot Partner“ ar „Volkswagen Caddy“, „Renault Kangoo“. „Partner“ salone ne tik įrengta patogesnė, lengviesiems modeliams būdinga vairuotojo vieta, bet ir centre sumontuotas jutiklinis ekranas su galinio vaizdo stebėjimo kamera, integruota navigacijos sistema, įtaisytas belaidžio telefono įkroviklis. Tai užtikrina didesnį komfortą ir palengvina kasdienes įtempto darbo užduotis.
Svarbus akustikos vaidmuo
Vienas „Lietuvos komercinio automobilio“ rinkimų komisijos narių ir įmonės „Sadomaksa“ direktorius Laimonas Kamienas atkreipia dėmesį, kad kai kurie gamintojai daugiau dėmesio skiria komercinių automobilių vairuotojų akustiniam komfortui.
„Pavyzdžiui, mūsų įmonėje į mikroautobusus montuojama įranga kelia triukšmą, todėl kabinos garso izoliacija šiuo atveju itin svarbi. Skirtumai tarp gamintojų labai dideli ir tai ypač justi viršijus 100 km/val. greičio ribą.
Vairuotojai, automobiliuose praleidžiantys aštuonias ar daugiau valandų, susiduria su gana daug kitų dirgiklių, nuovargio šaltinių, o jiems reikalinga didelė koncentracija. Kartais tenka pačiam pavairuoti tokius automobilius: pašaliniai garsai tikrai didina nuovargį ir daro įtaką dėmesiui. Manau, tiems, kas užsako automobilius, reikėtų turėtų tai omenyje“, – garso izoliacijos svarbą pabrėžia L. Kamienas.
Jis priduria, kad, palyginti su senesniais modeliais, komercinių automobilių kokybė pastebimai geresnė, naudojamos aukštesnės kokybės medžiagos, žymiai patobulėjęs surinkimas, todėl, įsėdus į tokią transporto priemonę užmerktomis akimis, ją galima lengvai sumaišyti su vidutinės klasės lengvuoju modeliu. Tačiau svarbiausiu kriterijumi ir toliau išlieka darbui patogi ergonomika.
„Sėdimosios padėties reguliavimas, matomumas, ergonomika sulaukia ypač daug dėmesio, o labiausiai vertinami tie dalykai, kurie tikrai palengvina darbą. Pavyzdžiui, įlipimo ir išlipimo rankenos, sėdynių amortizacija, vairo reguliavimas ar kiti patogūs sprendimai“, – pastebi L. Kamienas.
Tokiuose vidutinio dydžio mikroautobusuose kaip „Volkswagen Transporter“ ar „Peugeot Expert“ yra patogus oda aptrauktas vairas ir pavarų perjungimo svirtis, aukšta sėdynė, kurią galima susireguliuoti taip, kad vairuotojas jaustųsi lyg lengvajame automobilyje. Pavyzdžiui, darbą „Peugeot Expert“ modelyje gerokai palengvina kartu su centriniu porankiu atlenkiamas „Moduwork“ darbo stalas ar išmaniojo telefono bei planšetinio kompiuterio laikikliai, įlipimo laiptelis.
Saugumas gali itin skirtis
Komfortiškas darbo sąlygas užtikrina ne tik įvairūs ergonomikos sprendimai, bet ir saugumas. A. Šimelis mano, kad šioje srityje komercinis transportas dar turi kur tobulėti, nes dėl šio tipo automobiliams būdingos vairuotojų sėdimosios padėties per avariją iškyla didelė rizika.
„Žinoma, kai kurias sistemas galima užsisakyti kaip papildomą įrangą, bet versle svarbu kaštai, o saugumas tiesiogiai nekoreliuoja su atsiperkamumu, todėl šioje srityje dar tikrai reikėtų tobulėti. Vairuotojas sėdi pačiame priekyje ir bet kokie fatališki įvykiai labai pavojingi. Bet progresas yra, atsiranda vis daugiau papildomų sistemų, autonomijos, kuri užtikrina saugumą ir palengvina darbą“, – svarsto komercinių automobilių ekspertas.
Kalbėdamas apie komercinių automobilių saugumą, L. Kamienas akcentuoja, kad svarbu ne tik tai, kokią įrangą gamintojas montuoja, bet ir kaip ji veikia realiomis sąlygomis, nes skirtumai tarp atskirų tokios pačios klasės modelių gali būti išties dideli.
„Per „Lietuvos komercinio automobilio“ rinkimus vienas bandymas vyko ant šlapios kelio dangos, kai automobilis užmetamas į šoną. Skaitant automobilių aprašymus, visi jie turi bent jau pagrindines saugumo sistemas, tačiau kai viską bandai realiai ir matai, kad vienu atveju tokio ilgio ir aukščio automobilis gali būti suvaldomas lengvai, o kitas net su visomis įjungtomis sistemomis nevaldomas, pamatai realų skirtumą“, – pastebi specialistas.
Geriau įvertinti automobilių saugumą leidžia nepriklausoma „Euro NCAP“ organizacija. Jos specialistai atlieka realius bandymus ir kiekvienam modeliui skiria įvertinimus, atsižvelgdami į gautus rezultatus. Kai kurie modeliai įvertinti kaip nerekomenduotini, kiti gi, pavyzdžiui, „Fiat Ducato“ ar „Peugeot Boxer“, – kaip rekomenduojami ieškantiems saugumo.
Visa tai demonstruoja, kad komerciniai automobiliai stipriai evoliucionuoja komforto, ergonomikos ir saugumo atžvilgiais, tad jie tampa vis patogesnėmis darbo vietomis vairuotojams.