Vilkikų gamintojas „Daimler Trucks“ šiuo metu didžiausią dėmesį skiria komercinio transporto elektrifikavimui, pasitelkiant vandenilio kuro elementus. Planuojama, kad tokie vilkikai be sustojimo galės nuvažiuoti iki 1000 kilometrų.
Gamintojo nuotr.
Pernai buvo pristatytas prototipinis modelis „Mercedes-Benz GenH2“, o jau šių metų balandžio pabaigoje gamintojas pradėjo jo bandymus. Jų metu „Daimler Trucks“ inžinieriai vilkikus su vandenilio kuro elementais bandys atšiauriomis oro sąlygomis, įvairiais keliais bei įvairiais scenarijais ir taip stebės įvairių komponentų kokybę.
„Daimler Trucks“ planuoja vilkiko prototipą išbandyti ir bendro naudojimo keliuose dar šių metų pabaigoje. Numatoma, kad klientai juos išbandyti galės 2023, o pirmieji serijiniai „GenH2“ modeliai rinkoje pasirodys 2027 metais.
„Mes nuosekliai laikomės strategijos elektrifikuoti savo vilkikus. Tik taip klientams galėsime pasiūlyti geriausius nulinės taršos elektrinius vilkikus su baterijomis arba vandenilio kuro elementais. Kai kalbame apie CO2 atžvilgiu neutralų krovininį transportą, vandenilio kuro elementais varomi vilkikai yra ateitis. Šiuo metu viskas vyksta pagal planą, todėl džiaugiuosi, kad jau pradėjome griežtus „GenH2“ sunkvežimio bandymus“, – sako kompanijos „Daimler Truck AG“ valdybos pirmininkas Martin Daum.
Jis taip pat pabrėžė, kad prie progreso šioje srityje prisideda nacionaliniai ir Europos įsipareigojimai vilkikuose naudoti vandenilio technologijas. Toks politinis palaikymas leidžia kurti vandenilio kuro infrastruktūrą, todėl klientams naujo tipo vilkikai tampa ekonomiškai naudingi.
Bandymuose nuvažiuos 1,2 mln. kilometrų
„Daimler Trucks“ inžinieriai kuria „GenH2“ sunkvežimį taip, kad savo patvarumu ir komponentų kokybe prilygtų įprastam „Mercedes-Benz Actros“ modeliui. Todėl prototipas per dešimtmetį turės įveikti 1,2 mln. kilometrų, o bandymuose ir kelyje praleis 25 tūkst. valandų. Būtent tokius testus turi įveikti kiekviena nauja „Actros“ karta. Per pirmąsias bandymų savaites vilkikas jau įveikė šimtus kilometrų specialiame bandymų stende ir buvo išbandytas tokiomis sudėtingomis sąlygomis kaip avarinis stabdymas ar važiavimas akmenimis grįstu keliu bandymų trasoje.
„GenH2“ vilkikas savo konstrukcija yra visiškai naujas, nes buvo panaudota nauja vandenilio kuro elementų sistema, elektrinė pavara, speciali aušinimo sistema ir kiti komponentai. Dėl naujos konstrukcijos ir svorio pasiskirstymo vilkikas į kelio nelygumus ir ekstremalias situacijas reaguoja kitaip nei įprasti vilkikai. Todėl inžinieriai, siekdami surinkti kuo daugiau informacijos, jau ankstyvoje bandymų stadijoje vilkiką bando su pilnu 25 tonų krovinio svoriu. Pilnai pakrautas prototipas sveria 40 tonų – būtent tiek svers serijinis „GenH2“ vilkikas su vandenilio kuro elementais.
Ieškos optimalaus sprendimo
„Daimler Trucks“ pasirinko naudoti skystą vandenilį, nes jis talpina daugiau energijos nei to paties tūrio vandenilio dujos. Dėl šios priežasties skysto vandenilio bakai yra mažesni, o dėl žemesnio slėgio gerokai lengvesni. Toks sprendimas leidžia taupyti vilkiko svorį ir tuo pačiu vežti sunkesnį krovinį. Negana to, vilkikas gali vežti daugiau vandenilio, o tai leidžia įveikti ilgesnius atstumus. Todėl „GenH2“ kaip ir įprasti dyzeliniai vilkikai gali leistis į sudėtingus kelių dienų reisus.
Šiuo metu „Daimler Trucks“ ekspertai kuria bako technologija, kuri leistų naudoti skystą vandenilį sunkvežimiuose. Planuojama, kad iki metų galo inžinieriai sukurs naują bako prototipą, kurį bus galima bandyti „GenH2“ vilkike ekstremaliomis sąlygomis. Po šio etapo vilkikas bus bandomas tik su skysto vandenilio baku. Tiesa, pirmuosius bandymus „GenH2“ įveikė su įprasta vandenilio bako sistema, kuri dabar yra naudojama laikinai. Taip „Daimler Trucks“ įrodo, kad abi vandenilio bako – skysto ir dujinio – sistemos gali būti panaudojamos technologiškai.