Elektriniai sunkvežimiai su baterijomis yra brangesni už dyzelinius, tačiau jų eksploatacijos kaštai yra žymiai mažesni. Kanados kompanija „Effenco“ ketina juos pranokti – naujos kartos sunkvežimiai su ultrakondensatoriais savo kaina prilygs dyzeliniams, o jų eksploatacijos kaštai bus dar mažesni nei baterijomis varomų sunkvežimių.
„Effenco“ ultrakondensatorių sistema pirmiausia bus pritaikyta mieste
© Gamintojo nuotrauka
„Effenco“ nėra kažkoks visai naujas startuolis – tai 2006 metais įkurta kompanija, kuri jau yra instaliavusi savo sistemas į 400 hibridinių sunkvežimių. Kartu jie jau yra įveikę daugiau nei 3 milijonus kilometrų. Taigi, tai nėra labai garsi kompanija, bet kartu tai ir ne kažkokia svajotojų įmonė, apie kurią po šio straipsnio daugiau negirdėsite.
Vienas iš „Effenco“ tikslų – sukurti elektrinių sunkvežimių technologiją, kuri paverstų juos pigesniais už dyzelinius analogus. Elektriniai sunkvežimiai jau yra pigiau išlaikomi, tačiau „Effenco“ norėtų, kad ir jų pirkimo kaina būtų konkurencinga senamadiškoms dyzelinėms mašinoms. „Effenco“ skaičiuoja, kad norint tai pasiekti reikėtų net 42 % sumažinti elektrinių sunkvežimių kainą. Tik kaip?
Didelę elektrinio sunkvežimio kainos dalį sudaro baterijos. Jos privalo būti labai didelės, kad komerciniai sunkvežimiai su sunkiais kroviniais galėtų įveikti ilgus atstumus. „Effenco“ ketina baterijų visiškai atsisakyti – jos bus pakeistos ultrakondensatoriais.
„Effenco“ sistema © Gamintojo nuotrauka
Ultrakondensatoriai, kaip juos vadina „Effenco“, yra labai pažangūs didelės talpos kondensatoriai – pasyvūs energiją kaupiantys elektronikos komponentai. Kondensatoriai gali būti greitai įkraunami, bet turi vieną problemą – jie yra greitai iškraunami. Kondensatorių sistemos elektromobiliams nėra nauja idėja, tačiau pasiekti reikiamą tarp įkrovimų nuvažiuojamą atstumą joms yra labai sudėtinga. Ir „Effenco“ stebuklų neišradinėja – ultrakondensatorius naudojantys sunkvežimiai irgi reikalaus dažno įkrovimo, bet jis nebus toks nepatogus.
„Effenco“ ketina naudoti belaidžio įkrovimo stoteles, kurių tinklas būtų sudaromas pasitelkus dirbtinio intelekto algoritmą. Ultrakondensatoriai būtų itin greitai įkraunami, todėl sunkvežimis galėtų dirbti didžiąją dienos dalį. Kompanija mano, kad ultrakondensatorių sistemos pirmiausia sudomintų miestuose dirbančias kompanijas, vėliau – ir didesnes logistikos bendroves.
Kondensatoriai turi savų pranašumų prieš ličio jonų baterijas. Visų pirma, kaip teigia „Effenco“, jie yra patvaresni. „Effenco“ teigia, kad jos ultrakondensatoriai tikrai tarnautų daugiau nei 12 metų, nepaisant dažnų įkrovimo/iškrovimo ciklų. Be to, jie puikiai veikia įvairiomis temperatūros sąlygomis. Galiausiai, jų sistemas būtų galima instaliuoti į dabartinius sunkvežimius – tokios konversijos yra įmanomos, nes kondensatoriai yra mažesni ir lengvesni už ličio jonų baterijas.
Šiuo metu elektriniai sunkvežimiai su baterijomis yra žymiai brangesni už dyzelinius, tačiau jų eksploatacijos kaštai yra apie 30 % mažesni. Jei „Effenco“ planai tikrai bus įgyvendinti, sunkvežimiai su ultrakondensatoriais bus 42 % pigesni už sunkvežimius su baterijomis, o jų eksploatacijos kaštai bus dar 27 % mažesni. O ir gamyba būtų draugiškesnė aplinkai, nes būtų galima modifikuoti jau egzistuojančius sunkvežimius. Kol kas tai skamba per gerai, kad būtų tiesa, bet tikriausiai daugiau žinosime jau artimiausioje ateityje.