Kartais pabandžius naują gaminį galvoje iškart „įsižiebia“ žalia šviesa ir tuo gaminiu norisi naudotis neieškant kitų alternatyvų. O kartais situacija, deja, būna priešinga.
Kaip tik tokių įspūdžių sulaukiau išbandęs droną gan audringu pavadinimu „FX120 FuriBee“.
Pirmieji įspūdžiai
Gerų pirmųjų įspūdžių be jokios abejonės norisi jau pačioje pradžioje. Pavyzdžiui, išpakuojant naują daiktą. Nesu iš tų kurie labai sureikšmina pakuotės išvaizdą, tačiau yra tam tikri punktai kurių bet kuriam gamintojui reikėtų nepraleisti.
Pakuotė – nesusipratimas?
Šiuo atveju gaminys atkeliavo rudo kartono dėžėje be jokių skiriamųjų ženklų, pasakančių, kas yra viduje. Viduje – dronas, visi komplekto elementai vietoje, tik įspūdis toks, tarsi gaminys būtų paskubomis sudėtas į dėžę, per daug nesukant sau galvos reprezentaciniais dalykais ar elementariai sandariu elektroninio gaminio uždarymu.
Iš pirmo žvilgsnio viskas ko reikia: dronas, pultelis, baterija, pakrovėjas, propeleriai
Šiaip visi komponentai buvo savo vietoje: pats dronas, du propelerių rinkiniai, baterija, valdymo pultelis, baterijos kroviklis, FPV antena, visi jungiamieji laidai, išskyrus USB kabelį. Europietiško standarto rozetės kištuko adapterio taip pat nėra.
Komplektas po išpakavimo
Konstrukcijos apžvalga
„FX120 FuriBee“ medžiagų kokybė ne stebuklai. Tas iškart pasijunta vos į rankas paėmus valdymo pultelį: norėtųsi solidesnio pojūčio. Valdymo svirtelės juda gan tiksliai ir maloniai, tačiau apskritai daiktas primena daugiau žaislą nei rimtą gaminį.
Tiesa, kartu pridėtoje instrukcijoje pateikiamas labai išsamus aprašymas, kaip naudotis pulteliu. Tiek išsamus, kad jame buvo problematiška surasti tai, kas iš tiesų aktualu norint pakelti droną į orą ir jį sėkmingai nutupdyti. Instrukcijoje be pultelio aprašymo daugiau nerašoma niekas. Išsamesnės informacijos nepavyko rasti ir internete – galbūt šiuo tikslu reikėtų „pasiknaisioti“ ilgiau. Tačiau patogumo bet kuriuo atveju mažoka.
„FX120 FuriBee“ vaizdas iš įvairių pusių
Gamintojas savajam „FX120 FuriBee“ pritaikė bokštelio konstrukciją, kai visa elektronika sumontuota keliais „aukštais“, t. y. viena plokštė virš kitos ir t. t. Apskritai šis principas man visai patinka. Jei tik viskas padaroma gerai, galima visai neprastai sumažinti drono gabaritus.
Baterija ir jos tvirtinimo dirželis. Baterijos absoliučiai nejudamoje pozicijoje pritvirtinti taip ko gero neįmanoma. Nors laikančioji platforma tradiciškai pagaminta iš anglies pluošto (kas yra gerai), kai kurie sprendimai kelia klausimų. Pvz. dešinėje puikiai matosi, kad motorų laidams tvirtinti panaudota prastai besilaikanti izoliacinė juosta.
Tačiau šiuo atveju sprendimas nėra tinkamai išbaigtas. Pavyzdžiui, baterija tvirtinasi po drono platforma lipniu dirželiu, ir kai skraidyklės matmenys yra pakankamai maži, taip pritvirtinta baterija gali labai lengvai pakeisti svorio balansą. Praktinių bandymų metu tas nutikdavo ko gero po kiekvieno stipresnio nusileidimo: baterijai kad ir nežymiai pasislinkus į kurią nors pusę skrydžio dinamika juntamai pasikeisdavo.
Sunku pasakyti, kiek sveika baterijai būti apačioje, nes tūpimo metu ši vieta patiria pakankamai stiprius smūgius (nebent dronus valdote išskirtinai profesionaliai). Ant motorų nėra jokių užrašų apie jų sukimosi kryptį, tad teks vadovautis sriegio kryptimi. Beje, iš pirmo karto propelerių tinkamai pritvirtinti nepavyko. Propelerio užveržimo principas taip pat nėra pats patikimiausias.
Kitas niuansas yra tai, kad visi „FX120 FuriBee“ elektroninių plokščių komponentai yra palikti be jokios apsaugos. Bandymų metu jų pažeisti neteko, tačiau viršuje sumontuotai vaizdo kamerai yra visos galimybės būti sugadintai, iš esmės tik laiko klausimas.
Beje, ši kamera yra naudojama FPV funkcijai užtikrinti, kai specialią įrangą turintis pilotas skrydį gali stebėti per išorinį displėjų. Praktiškai šią funkciją išbandyti galimybių deja neturėjome.
Baterijos laidų sujungimas problematiškas: arba laidai liečia propelerį, arba trūksta ilgio
Na o labiausiai erzinantis konstrukcijos minusas buvo maitinimo laidų prijungimas prie tos pačios baterijos. Kaip matosi iš aukščiau pateiktos iliustracijos, laidus reikia išlankstyti taip, kad skrydžio metu jie nekontaktuotų su besisukančiu propeleriu. Tą tinkamai padaryti tikrai nėra labai paprasta.
Valdymo ypatumai
„FX120 FuriBee“ skrydžio metu valdosi pakankamai neblogai. Į svirtelių palenkimus skraidyklė reaguoja operatyviai, gal tik kylant vertikalia kryptimi norėtųsi daugiau galios. Kaip jau minėjau anksčiau, po staigesnio nusileidimo/kritimo baterijos buvimo vietą tekdavo koreguoti, tad stabilų svorio balansą tenka pamiršti.
Gal porą kartų propeleriu kliudžius žemę, tvirtinimo varžtą tekdavo stipriau paveržti. Iš patikusių savybių buvo tai, kad dronas po kritimo automatiškai pereidavo į variklių blokavimo režimą. Tas gerai saugumo požiūriu.
Tikrai gaila, kad gamintojas neparengė normalios instrukcijos, nes pradedančiajam pilotui atrasti visas reikiamas funkcijas užtruks, nors apskritai esminių funkcijų šios klasės dronuose yra tik kelios.
Trys skrydžiai, sumoje apie 10–12 minučių. Nusidėvėjimas neesminis, tad apskritai „FX120 FuriBee“ patvarumas gal ir geresnis nei prognozavau, bet reikalinga būti apdairiam. Atkreipkite dėmesį į ties apatiniu kairiuoju propeleriu esančią vaizdo kameros prijungimo jungtį: laidus ranka reikia kartas nuo karto stipriau palenkti į vidų, nes atstumas nuo artimiausios propelerio mentės yra mažesnis nei vienas milimetras.
Baterijos įkrovos sparta, skrydžio trukmė
Turiu įtarimą, kad man į rankas pakliuvo baterija su defektu. Vidutiniškai vieno įkrovimo energijos šiaip ne taip pakakdavo apie 4 minutėms skrydžio, tačiau ir tai ribojant didelės galios reikalaujančius manevrus. Jei „FX120 FuriBee“ palygintume, pvz., su anksčiau išbandytu „Ideafly Garsshopper F210“, tai skirtumas kaip diena ir naktis.
Dabar, pabandžius FX120, net sąžinė graužia, kad F210 modelį šiek tiek kritikavau už neva trumpoką 12–14 minučių trukmės skrydį. Va „FX120 FuriBee“ atveju 4 minutės yra mažoka, ypač kai dronas tikrai nėra iš sunkių modelių. Dėl to ir darau prielaidą, kad su baterija galėjo būti kas nors negerai, nes normaliomis aplinkybėmis tikėčiausi ilgesnės skrydžio trukmės. Galbūt ir mano jaustą galios trūkumą galėjo lemti ta pati aplinkybė.
Šio teksto pabaigoje rasite išsamią video apžvalgą, kurioje pateikta nemažai filmuotos skrydžio medžiagos. Ten matysite, jog autorius pasirinko sprendimą skraidyklėje sumontuoti didesnės įtampos bateriją (4S), su kuria „FX120 FuriBee“ skrydis, turiu pripažinti, tapo visai solidus.
Tiems kam aktualu, komplekte esančios LiPo baterijos talpa yra 620 mAh, darbinė įtampa 11,1 V (3S). Įkrovimas trukdavo apie 2 valandas 10 minučių.
Apibendrinimas
Apskritai vertinant, „FX120 FuriBee“ idėja nebloga, tik prastai įgyvendinta. Norėtųsi pabandyti kokį nors kitą panašios konstrukcijos modelį, kad eitų susidaryti aiškesnį vaizdą apie tokios „bokštelio“ konstrukcijos privalumus ir trūkumus. Tačiau akivaizdu, kad nors gamintojas šį savo gaminį vadina „lenktyniniu dronu“, jam iki realių lenktynių toloka.
Privalumai:
- Palyginti nebrangus
- Nedidelis svoris, kompaktiškas
- Palaikoma FPV funkcija (tačiau reikalinga papildoma įranga, per kurią būtų galima stebėti kameros perduodamą vaizdą).
Trūkumai:
- Abejonių kelia palyginti atvira elektroninė dalis, nes nemaža galimybė ją pažeisti kritimo metu
- Silpnai parengta dokumentacija
- Problematiškai tvirtinama baterija ir nemažas pavojus laidus pažeisti propeleriu
- Trumpokas skrydis vienu baterijos įkrovimu (galimai kalta brokuota baterija)
- Norėtųsi rimtesnio požiūrio į surinkimo kokybę.
Be abejo, tie pirkėjai, kurie patys mėgsta modifikuoti gamyklines skraidykles, „FX120 FuriBee“ gali panaudoti kaip eksperimentinę platformą, nes valdymo elektronika visgi veikia neblogai. Tik neaišku, ar jo kaina nepasirodys didoka – jis dabar kainuoja 120 €.
Bet jei norite iškart gauti nepriekaištingai veikiantį gaminį, toks scenarijus tikrai netiks – tam reikalui yra geresnių pasirinkimų. Pavyzdžiui, jei norite iš karto gerai veikiančio lenktyninio drono, verčiau rinktis „Walkera Rodeo 110“ – šitą droną mes jau aprašinėjome ir jis pasirodo kur kas rimtesnis gaminys. Aišku, nei vienas iš šių dronų nebus tinkamas tiems, kam rūpi fotografija. Tokiais atvejais bene geriausias variantas – „Bayangtoys X16“. Apie šį droną jau rašėme ir tuomet minėjome, kad pagal kainos/parametrų santykį tai tiesiog puikus dronas, pritaikytas naudoti su išorine veiksmo kamera, tad fotografijos ir filmavimo kokybė – visiškai jūsų rankose.
Išsamią „FX120 FuriBee“ vaizdo apžvalgą, surastą interneto platybėse, galite peržiūrėti čia:
Pilna „FX120 FuriBee“ parametrų suvestinė:
- Svoris: 142 g
- Pagrindo matmenys: 140 x 140 mm
- Skrydžio valdiklis: F3, „CleanFlight 1.12.0“
- Motorai: 1306 3100 KV
- ESC greičio valdiklis: 4-in-1 BLHeli 20 A
- Pagrindinis siųstuvas/imtuvas: N/D
- Valdymo pultelis: „FlySky FS-i6“
- Baterija: 11,1 V 620 mAh 30C 3S LiPo
- FPV siųstuvas: 5,8G 40 CH 25 mW / 600 mW
- Vaizdo kamera: 700TVL, PAL/NTSC
- Propeleriai: 3045 trijų menčių