Į Panevėžį atgabentas pirmasis lietuviškas elektrinis autobusas. Aukštaitijos sostinės vežėjai ir miestelėnai jį galės išbandyti iki vasario 6-osios. Elektrinis autobusas „L-Bus“ jau sertifikuotas, jis atitinka visus Europos Sąjungos keliamus techninius reikalavimus.
Elektra varomas autobusas „L-BUS“
Tomo Markelevičiaus nuotr.
Naudoja tik elektrą
„L-Bus“ variklis – TAM 1052C6B, asinchroninis, jo galia – 120 kilovatų. Variklis sumontuotas už galinės varomosios ašies kairiojoje autobuso pusėje. Jį maitina talpios ličio jonų baterijos, kurios išdėstytos galinėje kėbulo dalyje už galinės varomosios ašies ir transporto priemonės šonuose po keleivių sėdynėmis. Baterijoms įkrauti naudojama speciali baterijų įkrovimo stotelė, kur jos įkraunamos per pertraukas tarp reisų.
Elektra varomas autobusas „L-BUS“
Tomo Markelevičiaus nuotr.
Visų baterijų elementų energija – 230 kWh. Autobusas su pilnai pakrautomis baterijomis nuvažiuoja apie 240 kilometrų. Greitas pakrovimas naudojant 250 A srovę trunka iki vienos valandos. Lėtas, naudojant 32 A srovę – iki aštuonių valandų.
Avarinis pakrovimas, kai baterijos visiškai išsikrovusios, trunka iki 10 valandų.
Lietuviai autobusą kūrė su partneriais
Kompanija „L–Bus“, kuri ir sujungė visus komponentus į vieną žemagrindį elektrinį autobusą, įkurta Vilniuje 2009-aisiais. Autobusą kuriant dalyvavo trys partneriai iš Lietuvos, Lenkijos ir Čekijos.
„Pirmą sykį elektrinis autobusas pristatytas tarptautinėje IAA parodoje Hanoveryje. Vėliau jį galėjo apžiūrėti Lenkijos Kelcų, Čekijos Ostravos, Brno ir kitų miestų gyventojai. Autobusas išbandytas jau kelių Europos miestų gatvėse“, – sakė „L-Bus“ direktorius Marjanas Mečkovskis.
Elektra varomas autobusas „L-BUS“
Tomo Markelevičiaus nuotr.
Vadina ateities transportu
Čekijos kompanija „Cegelec“, priklausanti vienam iš didžiausių transporto infrastruktūros, energetikos, statybų ir įrangos gamintojų koncernui VINCI, pateikė elektriniam autobusui elektros įrangą.
„Tai ateities autobusai, kurie ir važinės mūsų gatvėmis po 10–20 metų. Jie – ekologiški, neteršiantys aplinkos, o ilgesnį laiką eksploatuojant – ir gerokai taupesni“, – sakė UAB „Panevėžio autobusų parkas“ generalinis direktorius Rimantas Petukauskas.
Kuriant „L-Bus“, naudotos naujausios, moderniausios technologijos. Jos užtikrina keleivių saugumą bei yra visai „žalios“ – nekenkiančios aplinkai.
Elektra varomas autobusas „L-BUS“
Tomo Markelevičiaus nuotr.
Lietuvos vežėjams pristatomas „CS10E“ modelio autobusas. Jo ilgis – 10 metrų. Transporto priemonė žemagrindė, taigi pritaikyta žmonėms su negalia. Autobusu vienu metu gali važiuoti 58+1 arba 53+1 keleiviai, juose 24+1 sėdimos vietos.
Vairuotojai vertina puikiai, keleiviai žiūri įtariai
Antradienį į Panevėžio miesto gatves šiuo autobusu išvažiavo vairuotojas Audrius Valentėlis. Vyras tvirtino, kad daugiau nei tris valandas trukęs rytinis jo reisas pareikalavo 21-o procento baterijos energijos. Per tą laiką vairuotojas miesto gatvėmis sukorė 51-ą kilometrą.
„Iš pradžių buvo nejauku, kad nesigirdi variklio. Esame pripratę prie triukšmingų dyzelinių variklių, todėl apsipratau tik pravažiavęs vieną maršruto ratą. Dabar jau įpratau ir tikrai įspūdžiai geri. Keleiviai kol kas dar neklausė, kas čia per autobusas, tačiau susidomėjusių žvilgsnių jau pastebėjau“, – sakė Panevėžio autobusų parke miesto maršrutinio autobuso vairuotoju dirbantis A. Valentėlis.
Vairuotojas Audrius Valentėlis
Tomo Markelevičiaus nuotr.
Panevėžio autobusų parke šiuolaikinės technologijos nėra naujiena. Neseniai įmonė įsigijo tris elektra ir dyzelinu varomus hibridinius autobusus. Jie stabdymo metu generuoja energiją, kuri vėliau panaudojama autobusui pajudant iš vietos. Taip sutaupoma degalų ir mažinamas išmetamųjų dujų kiekis.